Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8TQ ANB "vajaat" ahtopaineet?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8TQ ANB "vajaat" ahtopaineet?

    Talven kovilla pakkasilla syttyi epc merkkivalo ja vikakoodi oli muistakaakseni jokin polttoaine venttiilin (ilmansuodattimen takana, uusi olisi maksanut 130e) häiriö. En ole vaihtanut osaa, ja merkkivalo saattaa vieläkin joskus syttyä. Joskus on sama merkkivalo syttynyt ja syynä on ollut hetkellinen ahtopainerajan ylitys. Voiko auto jäädä ns. vikatilaan, tuosta polttoaineventtiilin viasta johtuen. Auto on pitemmän aikaa tuntunut "tehottamalta", tänään laitoin ahtopaine mittarin kiinni ja kävin vähän kiihytteleen, ahdot nousi n. 0,5-0,6bar. Normaalisti kun auto on kunnossa paine on 1-1,2bar. Painetestiä en ole tehnyt, että olisiko jossakin vuoto, vähän vilkuilin letkuja.
    Autossa on digituningin tehokkain lastu, ollut jo n.4 vuotta. A4 B5. -99
    Viimeksi muokannut ilkkan; 11.5.2011, 20:39.

  • #2
    Painetestissä ainut suhina tuntuu kuuluvan tuosta testilaitteesta kun ilmaa puhaltaa, käytin 0,5bar painetta. Kuinka selvästi mahdollinen vuoto suhina kuuluu???
    Paljonko alipainetta pitäisi olla tyhjäkäynnillä? Minulla mittari näyttää -0,5-0,7
    Painetestin jälkeen ei kyllä tullut mitään savupilveä... lueskelin että jollakin oli pöläytelly...
    Viimeksi muokannut ilkkan; 15.5.2011, 12:22.

    Comment


    • #3
      Tein uuden painetestin, tällä kertaa tallissa ja vähän paremmalla testerillä. Painetestissä paineet pysyivät, ei suhissut mistään eli ei vuotoa. polttoainehöyryjen kierrätysventtiili vaihdettu. Vikakoodit nollattu, olihan siellä jokin suojatila päällä... Turbon ja bybassin välissä olevalta venttiililtä turbolle takaisin menevä rikkinäinen letku vaihdettu... Mitäs sitten? Taas roikan nokkaan? Tutkiessani noita letkuja huomasin tuossa imusarjan alla olevan venttiilin (lähempänä ohjaamoa) n.3cm mittaisen putken, jossa 90 asteen mutka. Sen pää on auki... pitääkö ollakin? Vai pitäisikö se tulpata? Sitten tuossa ihmettelin kun tyhjäkäynnillä kuuluu välillä joko pakosarjasta tai jostain turbon läheltä pieni surraus, pakosarjan tiivistettä mietin, en kyllä huomannut että olisi rikki. Autossa on bsr:n 3" alkukäyrä ja tiivisteen pitäisi olla ehyt.

      Comment


      • #4
        Kuvilla selkeäis paremmin mistä mutkasta ja venttiilistä on kyse.

        Comment


        • #5
          http://personal.inet.fi/koti/kuvia1/audi.jpg
          Tuollasen kuvalinkin löysin, eli tämä letku on j5 kohdalla. Letkun pää on k5 kohdalla. Auttaako yhtään?

          Comment


            #6
            Koitappa kylmästä koneesta sitä hukkaportin laipan akselia (pakosarjan ja turbon välistä) sormenpäillä, onko siellä väljää. Omassa ex. a4:ssa oli ahdin muuten kunnossa, mutta hukkaportin laippa väljä. Se siis oli 2-3mm kokoajan auki ja ei nostanut ahtoja tuolloin kun 0,6bar. Uusi ahdin tilalle ja homma alko pelittämään.

            Comment


            • #7
              Tuo kuva on B6:sen konehuoneesta, mutta jos B5:ssa tosta J11 kohdasta lähtee samanlainen alipaineletku, niin tarkistappa meneekö se bypassia kohden vai tuonne imusarjan alle. Jos letku lähtee suoraan bypassia kohden niin luultavasti joku edellisistä omistajista on ohittanut N249:n joka sijaitsee tuossa J5 kohdassa, ja siinä tapauksessa siellä saa letkulähdöt periaatteessa olla aukinaisena. Jos taas letku lähtee sinne imusarjan alle niin sitten siellä pitäisi kyllä kaikkien letkujen olla paikallaan.

              Nyt kun muistelen niin voi olla kyllä että tuo "N249" venttiili olisi lähempänä keulaa. Muistaakseni siellä oli kaksikin venttiiliä joista taaemman funktiota en muista yhtäkkiä.
              Viimeksi muokannut JarnoN; 20.5.2011, 19:26.

              Comment


                #8
                Kyllä noissa ANB koneissa on tuo N249 venttiili. Ainakin entisessä omassani oli, mutta otin sen pois käytöstä. Ja juurikin tuossa J5 kohdalla sijaitsee.

                Comment


                • #9
                  Täytyypä tutkia että onko siellä väljää. Siis turbo pitää käyttää irti? Muistaakseni 3:lla pultilla pakosarjassa.
                  Auto ollut minulla kohta 6vuotta ja kyllä nuo letkut on aina näin ollut, mitä nyt joitakin letkuja tullut vaihdttua. Onhan noita kilometrejä 220tkm, saattahan se turbo jo ollakin hyytymään päin.

                  Comment


                    #10
                    Ei tarvi irrottaa. Sormenpäillä saa sen verran kokeiltua pakosarjan ja turbon välistä sitä hukkaportin akselia, mikä menee pakopesän läpi. Mikäli siinä tuntuu väljää, niin taitaa olla ahdin vaihtokunnossa. Vielä parempi tarkistushan olisi jos saisi käytettyä dp:tä irti, niin sitäkautta näkisi hukkaportin läpän, tai siis, että onko siellä väljää. Senhän pitäisi sulkeutua ihan tiiviisti, eikä se saa pyöriä siinä vapaana.
                    Viimeksi muokannut Marqs; 21.5.2011, 09:56.

                    Comment


                    • #11
                      Ok. Pitääpä käydä tutkaileen. Kiitos

                      Comment


                      • #12
                        Tuntuhan tuolla välystä olevan. Akselin suuntasesti kuin myös sivusuunnassa. 0,2-0,3mm molempiin suuntiin. Akselin suuntasesti ei vissiin sais olla?

                        Comment


                          #13
                          Kyllä sielä taitaa hukkaportti olla pikkasen raollaan, joten siksi ei ahtopaineet nouse kunnolla.

                          Tuolla vahän juttua aiheesta. Omassa ahtimessa tuo läppä heilui ihan kunnolla ja rakoa oli ~2mm kokoajan. Silti paineet nousi tuonne 0.6bar paikkeille.
                          Viimeksi muokannut Marqs; 21.5.2011, 18:09. Perustelu: Lisätty linkki

                          Comment


                          • #14
                            Nyt on uusi ahdin tilattu. k04-15. Upgrade malli. Ja uusi ohjelma tehdään samalla. Tälle viikolle asennus ja penkitys. Saapa nähdä mitä se penkki kertoo ja mihin tuloksiin päästään.
                            onko kellään kokemuksia k04 ahtimista?

                            Comment


                            • #15
                              Uusi turbo ois paikallaan. Vähän oli työläänpuoleinen tuo turbon alatuki. Tähän väliin voisin mainostaa tuosta vanhasta ohjelmasta, ei ollut digituningin ohjelma ihan loppuun asti suunniteltu. Nyt tehdään uusi ohjelma. Tosin ei ihan kaikki puhti ole tallessa, ilmanotossa ongelmia, ilmamassamittarin arvoja tutkittiin ja arvot olivat 101g/s. Todennäköisesti ilmamassamittari viallinen. Sitten tuo letku ilmansuodattimelta turbolle on 4kohtaa murtunut, sekin varmaan vaikuttaa arvoihin.
                              Sitten tuo kartiosuodatin.... aiheuttaa todennäköisesti pyörrettä, onko kellään kokemuksia eri massamittareista? Tuohon ajattelin rakentaa pikku virityksen eli laitan suodattimen väliin mutkaa/putkea jotta sais pyörteet pois. Tai sitten vois viritellä 3"putkesta uuden anturi kotelon... kai niitä joku on tehny?

                              Comment

                              Working...
                              X