Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 Ahtopainemittarin purku, mikä meni vikaan?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Urs4 Ahtopainemittarin purku, mikä meni vikaan?

    Terve.
    Mennään tätä rakentamista välillä toiseen suuntaan. Eli tänään purin autosta pois seos- ja ahtopainemittarit. Sitten kävin koeajolla, niin huomasin että bypass ei ujella enää tavalliseen tapaan. Ääni muuttui "kimeäksi" ähinäksi. Eikä paineita löydy samalla tavalla kuin ennen.
    Perus AAN kone, imusarjan etuosasta pienestä metalliputkesta tuli putki y-haaraan siitä siitä ohjaamoon. Imusarjan ohjaamonpuoleisesta päästä tuli putki kahden y-haaran kautta. Toinen linja meni auton omiin johtoihin (y-haaralla), toinen jatkui jälkiasenteisen ahtomittarin y-haaraan ja samaa linjaa pitkin ohjaamoon kuin edestä tullut putki. Tosiaan purin nämä pois ja kytkin edestä tulleen putken imusarjan takapuolella olevaan y-haaraan. Eli periaatteessa samalla tavalla kuin ennen, mutta ilman mittarilinjaa.
    Olinko tarpeeksi epäselvä?
    Viimeksi muokannut Puha; 25.4.2011, 21:47.

    #2
    Epäymmärryksen poistamiseksi, imusarjan etuosasta lähtevä putki on juurikin se joka pässiä käyttää, kyseinen putki menee metallisena jakopään alta koneen toiselle puolelle eli jäikö tuon putken ja imusarjan välille yhteys?
    Viimeksi muokannut sfk78; 26.4.2011, 00:42.

    Comment


      #3
      Joo jäi sinne yhteys. Tarkennuksena, imusarjan etuosan putki on ahtimen puollella kytketty bypassiin. Kuten ymmärtääkseni tehtaalta lähtiessä on ollut.
      Viimeksi muokannut Puha; 25.4.2011, 21:36.

      Comment


        #4
        No onko siinä putken ja imusarjan välissä vielä jokin haara lisäksi josta pässin tarvima käyttövoima eli alipaine voisi heiketä, jolloin pässi ei aukeaisi riittävästi?

        Comment


          #5
          Toinen putki tulee turbolta bypassista, hihnan ali ja jatkaa siitä matkaa imusarjan takaosaan, missä se yhdistyy imusarjasta tulevaan putkeen y-haaralla yhdeksi putkeksi. Tämän jälkeen putki on auton omaa alkuperäistä putkea, mikä on kytketty auton omiin liittimiin. Sitä en pysty tajuamaan että miten sen mittarilinjan purku voi vaikuttaa putkistossa olevaan paine-eroon, koska mittarihan mittaa yli- ja alipainetta.

          Comment


            #6
            No ei se pitäisikään ellei ole esim. haara ja vuotoa lisäksi, reiät imusarjassa on aika pieniä joten jos sellaisen taakse tulee vuotoa haaroitukseen, saattaisihan tuo alipaineen vähenemisenä ilmetäkin.
            Tosin voisipa siitä ilmetä jotain tyhjäkäynnin huojumisiakin lisänä, luultavasti hyvin pienenä huojuntana, koska mittaamattoman ilman määrä ei olisi vielä välttämättä kovinkaan suuri.
            Mutta jotta pässi toimisi suunnitellusti kannattaisi melkeinpä sijoittaa letku omaan reikäänsä imusarjassa, ja sellainen pitäisi mielestäni olla kyllä siinä imusarjan etuosassa suuttimien puolella voi toki olla että imusarjoissa on erojakin.
            Tärkein lienee että kun kaasu läppä sulkeutuu niin imusarjan alipaine ohjautuu pässin (kalvon tai männän mikä nyt sattuu kelläkin olemaan malliltaan) käyttövoimaksi. Jos tuo toteutuu pitäisihän sen pässin silloin toimia ellei ole sitten muuten viallinen joka ei tässä tapauksessa tunnu järkevältä jos vika kerran tuli tuon remontin yhteydessä.

            edit. Ja tosiaan voihan vika olla jotain muutakin kun tuo bybass? tuli vain se ensin mieleen.

            Comment


              #7
              Siis että imusarjassa on tehtaalta lähtiessä 2 reikää letkuliitäntöjä varten? Täytyykin katsoa uudemman kerran. En usko että muualla olisi vikaa, sillä vain mittarin purin.

              Comment


                #8
                Itse asiassa niitä pieniä liitäntöjä omastani löytyy kolme kappaletta, kaksi imusarjan ohjaamon puoleisesta päädystä päällekkäin suuttimien puolella sarjaa, ja yksi tuolta etupuolelta myöskin suuttimien puolella hieman viistossa. Tuosta etummaisesta on käyttö voima pässille alunperin.
                Mutta jo niinkuin totesin niin voihan nuissa olla erojakin?

                Comment


                  #9
                  Katsottiin kaverin kanssa äsken. Hänellä on 93 vuoden urssissa 2 paikkaa imusarjassa ja yksi suuttimissa, mulla 91 vuoden mallissa on imusarjassa yksi, ja suuttimisssa yksi, mutta molemmat on jo auton oman mittarin käytössä. Pässiä käyttävä letku oli ennen mittarin y-haarassa kiinni joka oli kytkettu autossa olevaan T-liittimeen. Tässä T-liitimessä on myös kiinni imusarjan letku ja auton oma letku. Voisikohan siinä olla vika, että pässiä käyttävä letku on samassa kohdassa kiinni kuin yli ja alipainetta mittaava auton oma letku? toisaalta, ei mulla paikkaa ole sille pässiä käyttävälle letkulle jos irrotan sen T-haarasta.

                  Comment


                    #10
                    Tuota voisikohan noissa letkuissa olla vuotoa tai sitten siinä pässille menevässä letkussa/ putkessa tuketta tai vuotoa. Oireesta tulisi mieleen että pässi ei aukea riittävästi.
                    alipainetta voisi tutkia auton ollessa käynnissä irroittamalla letku pässin puoleisesta päästä jolloin letkussa pitäisi tuntua reilua alipainetta ja tyhjäkäynti saattaa hieman huojua letkun irroituksen perästä, jos ei tunnu riittävää alipainetta niin letkuthan voi puhallella paine ilmalla auki ottamalla linjan auki molemmista päistä ja ilmaa perään.
                    Ainakin motronikille ja bensan paineen säätimelle ei välttämättä 8 bar ilmaa ole ehkäpä kovin terveellistä sen enempää kuin pässillekään joten kannattaa varmaan varmistaa ettei yli paineista ilmaa joudu väärään paikkaan.

                    Comment


                      #11
                      Tota vois kokeilla, yks mikä tuli mieleen niin mittarilinja takaisin kiinni ja tulppaa sen mittarille menevän pään.

                      Comment


                        #12
                        No niin, nyt on asetelma sama kuin ennenkin, mutta ongelma säilyi. Eli kaasuläpän sulkeutuessa ei sihahda vaan tuhisee ja suhisee. Näyttö näyttää lämpimällä moottorilla tyhjäkäynnillä 0,2-0,5, eli hieman kyllä aaltoilee. Ahtojen ylärajaa en oo uskaltanu koittaa sen ääntelyn takia. Otin putket irti ja pistin koneen käymään, tuntui pässille menevästä linjasta kunnon alipaine. Mihin suuntaa seuraavaksi?

                        Comment


                          #13
                          Autokorjaamolle, ehdottaisin.

                          Comment


                            #14
                            Eiii välttämättä. Se on aika hintavaa. Ens viikolla vaihdan venttiilikopantiivisteen, lambdan ja monivika-anturin, teen samalla siihen jonkun viritelmän ja kokeilen kaverin pässiä.

                            Comment


                              #15
                              Ihan vielä uteliaisuudesta oliko seosmittari omalla lambdalla vai onko haaroitus-viritelmä vaiko laajakaista versio ja mitä teit mittarin johdoille poistaessasi mittarin.

                              Comment


                                #16
                                Auton oma lambda, ryöstölläliittimellä oli signaali otettu. Johdon teippasin ja heitin tulipellin taakse, siihen kaukaloon missä on pyyhkimet jne.

                                Comment


                                  #17
                                  Ongelma katosi. Käynnistin auton yks päivä ja tyhjäkäynti aaltoili hetken aikaan. Kun lähdin ajamaan niin kone toimi niinkuin ennenkin. En todellakaan tiedä mikä siinä sitten oli. Roska tai jotain, ken tietää. Kiitos hyvistä vinkeistä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Lämmitellään vanhaa aihetta uudestaan. Hukkaportin suhina on tullut takaisin ja siitä intoutuneena olen tehnyt paineenmittaus/ by pass linjat uudestaan ja vaihtanut audi tt:n vahvistetun pässin. Ongelma ei ole poistunut. Ahtopaineet nousee normaalisti ja vetoa riittää, mutta se paine ei purkaannu yhtä nopeasti kuin ennen. Onko seuraavana hukkaportin vaihto?

                                    Comment

                                    Working...
                                    X