Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Borg Warner EFR turbot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Borg Warner EFR turbot

    Tehdäänpä tällainen aihe. Kokemuksia näistä turboista tuskin vielä on kenelläkään, mutta kun nitä tulee niin tänne voisi kirjoitella.

    Nämähän on siis "state of the art" turboja, billet-kompuralla, kuulalaakereilla, "Gamma-Ti"-turbiinisiivillä yms. Pyörintänopeusanturillekin on valmiina paikka.

    http://www.turbodriven.com/en/perfor...urbos/efr.aspx
    http://www.full-race.com/articles/bo...fr-turbos.html

    Noissahan on V-pantalähtö downpipelle, mikä on todella hyvä, ei tarvitse väsäillä laippoja. Ja yksi näppärä juttu, hukkaportin kiinnitys ei ole kompurakotelossa, vaan keskiössä. Koteloa voi käännellä miten haluaa, eikä tarvitse muuttaa kiinnikkeitä.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut okkim; 8.4.2014, 22:09. Perustelu: Lisätty training guide PDF

  • #2
    Mikähän mahtaa olla hintaluokka?

    Comment


      #3
      Niitä ei ole vielä julkaistu.

      Comment


        #4
        Tämän merkin ahtimien hintoja itsekin odotellu TT RS:n tiimoilta. Ja hovivirittäjä varmaan tekis sopivan softankin Itä-Suomessa ...? ;) Ois Fidanzan kevyt vauhtis "sotkemassa" pakkaa sopivasti.

        Comment


          #5
          Viellä kun noita saisi söpöllä pakopesällä vitoselle :)

          Comment


            #6
            Täällä lisää asiasta.

            Hintojakin oli, pienin turbo jotain 1500$.

            Comment


              #7
              Ei pahan hintaisia, tosin biturboon vissiin vähän ahdas noita asentaa eli vaati jonkun verran enemmän muutostöitä ?

              Comment


                #8
                Melkoisen kiinnostava hyrrä tosiaan, täytyypä odotella noita hintoja jospa innostuisi tuollaista sovittamaan omaan projektiin.

                Comment


                  #9
                  Osaisko joku säveltää pisteet paremmin kohdilleen kartalle kuin minä? Tein tällaisen, josta voi vapaasti säätää. Tehoa pitäisi saada yli 700 hv. Tuolla se näyttäisi menevänkin, mutta aika huonosti osuu pisteet kartalle. Lisäksi tuossa pitää säätää jotain turbiinin "phi-käyrää", mitä se tarkoittaa? Naksuttelin pisteet nätisti jonoon :) Lisäystä: Selkisi tuo "phi-käyrä", eli pisteet pitää saada samalle käyrälle kuin mikä pakopesä on.

                  Laskeskelin vielä Squirrelperformancen laskurilla, josta voi arvioida ahtopaineet tuolle BW:n laskurille.

                  Tein testiksi yhden missä on aivan naurettavat ahtopaineet, niillä saa pisteet kartan keskelle, mutta eihän tuolla mitään tee.

                  Olenko "kartalla" vai en?
                  Viimeksi muokannut okkim; 5.5.2011, 13:52. Perustelu: Lisäystä

                  Comment


                  • #10
                    Ai vitsi, kohta saadaan (ostaa) ässiin lisää voemmooo :)

                    Comment


                      #11
                      Noissahan on aika paljon säätämistä VE:n ja painehäviöidenkin kanssa. Loppupeleissä kokemuksen kautta löytyy ne toimivat kokoonpanot ellei sitten ole jo valtaisaa kokemuspohjaa eri vehkeiden turbotuksista. Koitahan nostaa VE sinne 130-140 niin laskee jo käyrä. Ei tosin ole hajua todellisista hyötysuhteista joten voi mennä yli tai alle. Sitten jos laskee vielä ahtoja 28psi:hin niin pari isompaa hyrrää menee jo aika hyvin kartalle mut todellisuus onkin sitten varmaan ihan muuta?

                      Harkitsin muuten tollasta possuun, mutta noissa on kiintee hukkis joten menis pakosarjahommiksi $$$.

                      Comment


                        #12
                        On myös portittomia isommissa ja isoilla pesillä. Täältä on aika kätevä tutustua vaihtoehtoihin palkkia painamalla:
                        http://www.full-race.com/articles/bo...fr-turbos.html

                        Comment


                          #13
                          Jos oikein tuolta luin niin vain T4 versioita on ulkosella hukkiksella. Biturbossa noi sisäset hukkikset toiminevat mainiosti ja integroitu bypass voi olla eduksi. Tuon boost solenoidin hyödyntäminen voi olla haasteellista.

                          Comment


                            #14
                            Joo tuo on kyllä aika hyvä sivusto. Sanovat että kahdella 6255 turbolla pääsisi 700 hv:n asti.

                            RS6 turboihin verrattuna 6255 siipien koot on aika isot.
                            RS6: 42mm inducer, 56mm exducer
                            EFR 6255: Inducer: 49.6mm, exducer 62mm

                            Virtausta luvataan 44 lb/min, kun taas RS6 turbolle 25-27 lb/min. Niillä on saatu ~600 hv, joten EFR:n tuotto on aika paljon isompi. Garrettin sivustolla luki että hihavakiona voisi pitää tehoa saatavan 9.5-10.5 hv/ (lb/min). Tuolla tavalla laskettuna tehoa tulis "liikaa" :)

                            TiAlin S605 virtaa Johnny Bravon mukaan:
                            "AMD did 613 - 618 whp on a similar compressor stage. (r650) 25% drive train loss... 766 crank hp.. roughly this motor is between 9.5-10.5 Hp / lb of air.

                            766/10 = 76.6 lbs min. /2 turbos = 38.3 lbs min.
                            "

                            En tiedä noista, mutta alkaahan se jo olemaan aika paljon.

                            Tästä taas päästään siihen, että... vaikeaa on. Kaipa tuo 6255 pelaisi biturbossa aika hyvin noiden siipien koon ja virtauksen perusteella. Tarkoitan siis tehon puolesta. Tuskinpa ainakaan isompaa kannattaa laittaa että se joskus herääkin. Toisaalta nykyaikainen suunnittelu, MFS-kompura, kevyt akseli ja kuulalaakerointi auttaa asiaa hyvin.

                            Sisäisellä hukkiksella se kyllä pitäis olla, tilan takia. Ja sen suunnittelukin näyttää aika virtaavalta.

                            Voi tosiaan olla että tuon ahtopaineen säätimen käyttö on hankalaa, mene ja tiedä. Mutta voihan sen jättää pois käytöstä ja ohjata N75:llä.

                            Comment


                              #15
                              Sehän on N75 :)
                              N75 on siis sähkökaavioiden merkitästandardi kyseiselle kamppeelle.
                              Arvelisin että voi käyttää motronicin kanssa. Eiköhän tuokin ajan kanssa selviä.

                              Ostin yhen 7064:n. Toivottavasti ei ole pettymys. Mulla on kyllä hyvät fiilikset että BW halutessaan saa tehtyä aika asiallisia kamppeita. Monet pienet turbofirmat keskittyvät kompurakotelojen kiillottamiseen sen sijaan että tuotteet toimisivat oikeasti. Melkein uskallan yleistää että jos se kiiltää, kannattaa jättää ostamatta :)
                              Mulla on 1.8T:ssä titaaniseosakselinen ahdin ja se kyllä vakuutti.

                              Turbiinien exdu-mittojahan ei sitten ole EFR:stä tarkalleen ilmoitettu. Dokkarissa lukee että ovat halkaisijatrimmiltään 88-89%, 87% jne akselista riippuen. Esim 7064 on siis pako-exdultaan noin 57mm.

                              Mikon kannattanee duunata kannet ja nokat siihen jamaan ettei tehotavoitteen saavuttaminen edellytä ihan pöllön isoja ahtopaineita.

                              Ola kai laipan vaihtaminen tai sovitelaippa sarjaan kuitenkin tulee kyseeseen?

                              Comment


                                #16
                                Jaa niinhän se kait sitten on N75. Asennuspaikka vaan on hitusen vaikeampi kuin nyt, niiden vaihtoa ajatellen.

                                Kyllä kannet ja nokat (oletettavasti) virtaa aika hyvin, sen puolesta ei pitäisi olla hätää. Sittenhän sen näkee kun sinne asti pääsee.

                                Nuo ulkoisella portilla (T4 laipalliset) olevat on biturbossa jo hienoista liioittelua kokonsa puolesta, EFR7064 +1000hv :) Laipan vaihtaminen ei varmaankaan haittaa kun muutenkin se on eri kuin vakiopakosarjassa.

                                Siihen tulokseen spekuloitaessa tässä on tultu että kyllä tuo 6255 on sopivin biturboon näille tavoitteille.

                                Comment


                                  #17
                                  Ja Compen jumalaan on nyt tilattu iso 6758 EFRrä. Saa nähdä miten saadaan tuo paketti pelaamaan.
                                  Kovat on odotukset ja aikalailla pilottina tätä tehdään.

                                  Comment


                                    #18
                                    Nuo ulkoisella portilla (T4 laipalliset) olevat on biturbossa jo hienoista liioittelua kokonsa puolesta, EFR7064 +1000hv :) Laipan vaihtaminen ei varmaankaan haittaa kun muutenkin se on eri kuin vakiopakosarjassa.
                                    Mulla oli ajatukset Olan toisessa autossa, jossa on yksi ahdin ja johon sopisi oikein hyvin joku tuollainen iso pesä.

                                    Saa nähdä miten saadaan tuo paketti pelaamaan.
                                    Miten? Helposti :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Itse sovin juuri tilauksen 7670:sta portittomalla 1.05 pesällä. Katsotaan tuleeko mutka joskus vai jouluna.

                                      Comment


                                        #20
                                        Audiclub EFR-tiimi :) Kunhan Tahkolle 2012 saadaan nämä valmiiksi :) Väliaika vedetään sitten vaikka Holsetilla

                                        Comment


                                          #21
                                          Otitteko nopeusanturit mukaan? Mistähän saisi järkevän mittarin sille?

                                          Comment


                                            #22
                                            Ääh, moottorin rundit näkee mittarista ja auton poliisilta...

                                            Comment


                                              #23
                                              Taidan olla jotenkin Out, ku en tilannu ainuttakaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko nämäkin kertakäyttökamaa niinkuin garretin kuulikset?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei ole. Kaikkia osia saa erikseen ja noita pystyy huoltamaan. Nostaa mukavasti mielenkiinnon tasoa kun ei tarvitse pelätä että vahingon jälkeen turbon saa heittää roskiin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Joo rs6 siipiin verrattuna mielenkiintoista onkin, miten nuo herää ja joutuuko vetoaluetta venyttämään kuinka ylös. Toki 700 hv luokassa on sama tilanne muillakin sarjoilla, kannen tekeminen palotilat mukaan lukien onkin jo suotavaa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      mitä noi rpm anturit maksaa? Ja elkääny sanoko että ootta ottaneet ilman?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Taisi olla jotain 120€ jos en väärin muista. Kiinnostaisi tietää että minkälaisen mittarin se vaatii, mutta enpä ole päässyt vielä aivan kärryille. Tällainen löytyy, mutta tuollainen laatikko ei kyllä innosta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          http://www.roadragegages.com/xcart/p...&cat=75&page=1

                                                          tollasella sen saisi mihin vaan tiedonkeruuseen. Ja eikai tuota tietoa nyt tartte koko ajan, jarrussa säädössä tms.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            speed sensor kittejä (ilman mittaria) tulossa hyllyyn niille, jotka ei tilanneet sitä heti ahtimen mukaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X