Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.0 TFSI Ahtojen hummaaminen.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 2.0 TFSI Ahtojen hummaaminen.

    Löytyiskö keneltäkään tietoa mistä moinen ongelma johtuu? Eli esim. kolmosella n.60km/h vaudissa polkaisee kaasun pohjaan niin kiihdyttäessä veto aaltoilee. Tuntee selvästi et kiihtyminen on semmoista et välillä vetää tosi hyvin ja sit taas lyhyt hiipuminen ja taas vetää... Sama tapahtuu myös nelosella kun lähtee esim.ohittamaan toista autoa. Mikä erikoisinta niin oire loppuu jos tekee monta kovaa kiihdytystä putkeen, eli tuntuu kun turbo on oikein kuuma niin vikaa ei olis. Bypass on jo vaihdettu ja vcds ajettu koeajot eikä mitään erikoista löytynyt. Toki ahtopaine käyrässä näkyi se että ei pysy siinä viivalla jossa pitäis vaan soutaa ylös-alas,paitsi sitten kun on turbo on kuumana.
    Viimeksi muokannut Audi T; 5.2.2011, 13:34.

  • #2
    Oisko n75 (ahtopaineen säätöventtiili) paskana?

    Comment


    • #3
      Onko viritetty?

      Comment


      • #4
        N75 sta. vähän arvelinkin mutta vaikuttaisko siihen se et jos vetää useamman kiihdytyksen putkeen niin vika häviää...en tiedä. Kylmä keli korostaa vikaa vielä enemmän.
        Viimeksi muokannut Audi T; 25.8.2012, 13:12.

        Comment


          #5
          Jos auto on toiminut nykyisellä softalla aiemmin, niin N75 voisi olla hyvä ehdokas.

          Comment


          • #6
            Millä bensalla ajat? Onko aina joko 95 tai 98 tai v-power?

            Ajatuksena se että jos joka kerta on eri liemet tankissa niin ecu ei sopeudu tilanteeseen koskaan, vaan aina joutuu hakemaan nakurajoja yms korjausta. Tästä voisi humppaaminen aiheutua ja myös selittyä se että muutaman vedon jälkeen veto on tasaista kun ecu tietää mitä pitää tehdä.

            En kyllä ole varma voiko ecun tekemät korjaukset tulla noin vahvana esiin?

            Comment


            • #7
              98 ajan aina. Välillä v-power.
              Viimeksi muokannut Audi T; 25.8.2012, 13:17.

              Comment


                #8
                Allekirjoittaneella oli samanlainen ongelma kun lämpötilat kelas edestakaisin täällä etelässä. Ongelma poistuu heti kun lämpötilat kelaavat pysyvästi lähelle nollaa. Virittämätön vekotin ja tankissa ainoastaan 98:ia. Haiskahti heti alkuun säätöventtiililtä ja komppausta löytyy netin puolelta. Pitänee pistää vaihtoon ja käydä poistamassa DOC-Powerilta vaikka Forgen satsi.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja WuZuul Näytä viesti
                  Allekirjoittaneella oli samanlainen ongelma kun lämpötilat kelas edestakaisin täällä etelässä. Ongelma poistuu heti kun lämpötilat kelaavat pysyvästi lähelle nollaa. Virittämätön vekotin ja tankissa ainoastaan 98:ia. Haiskahti heti alkuun säätöventtiililtä ja komppausta löytyy netin puolelta. Pitänee pistää vaihtoon ja käydä poistamassa DOC-Powerilta vaikka Forgen satsi.
                  Eläpä nyt sekota By-passia ja N75sta. Forgella ei ole N75sta.

                  Comment


                  • #10
                    Eikä forgeihin kannata puuttua muutenkaan.

                    Comment


                    • #11
                      Ei tunnu mikään auttavan... Nyt on vaihdettu N75,Bypass,huohotinventtiili,tulpat,puolat ja finturbolla tarkastettiin hukkaportti ja kello, kaikki ok. sekä puhdistettiin putket. Edelleen samat oireet jatkuu vain... Voiskohan vika olla jossakin polttoainepuolella?
                      Viimeksi muokannut Audi T; 5.4.2011, 19:57.

                      Comment


                      • #12
                        Vähän huono vertailu kohta, mutta mulla teki lastutettu 2.5tdi samaa. Ennen lastutusta asiaa ei niin selvästi huomannut, mutta lastutuksen jälkeen selkeä ahtojen hummaaminen. Autoon oli vaihdettu uusi n75 ja maffin vaihdostakaan ei ollut kauaa.

                        Hummaamista ei niin selvästi tapahtunut jos ensin kiihdytti ja sen jälkeen hidasti että kierrokset tippuu ja kiihdytti heti uudelleen. Mutta jos kiihdytti ihan alhaalta asti ylös niin silloin hummasi.

                        Tultiin siihen tulokseen, että luultavasti ahtimen siivet jumittaa (vnt), auto ehti tosin lähteä kiertoon, ennenkuin siihen vikaan ehdittiin paneutua syvemmin. Eli voisko tuosta lähteä vikaa etsimään?
                        Viimeksi muokannut 360degrees; 5.4.2011, 23:14. Perustelu: Muokattu sanamuotoa

                        Comment


                        • #13
                          Intake-kiteillä ahtojen seilailu on tavallista, koska original maf runko on soikea, ja useimmat intake kitit pyöreitä.

                          Lisäksi, onko nyt varma, että vika ilmenee myös vakiona?

                          Comment


                          • #14
                            Autossa ei ole intake kit "systeemiä" vaan ihan vakio. Paikallisesta audin liikkeestä kuulin että maahantuojan sivuilla olis tiedote jonka oireet vois sopia omaanikin autoon. Eli korkeapaineruiskuun liittyvästä ongelmasta on kyse joka taas johtuu siitä että olis nokka akselinpää kulunut. Oudolta tuntuu... Autonikaan ei ole ajettu kuin 65000km.
                            Viimeksi muokannut Audi T; 25.8.2012, 13:17.

                            Comment


                            • #15
                              Noita korkeapainepumpun nokka-akselin seuraajavikoja on tapahtunut maailmalla varmaan miljoonia keissejä.

                              Suomessa vähemmän, koska täällä ajetaan täyssynteettisillä öljyillä.

                              Nyt sitten kun autot vanhenevat, alkaa seuraajavikoja tulla suomalaisiinkin. Erityisesti niihin, missä softaaja on vetänyt pumpun painepyynnit ns tappiin, jolloin seuraaja kuormittuu entistä enemmän.

                              Comment


                                #16
                                Se korkeapainepumppu on helppo ottaa itsekkin irti. 20min homma käyttää irti, kattoa onko pumpun nokka/kuppi ja/tai nokka-akseli kulunut.
                                Yleensä oireena on myös melko kova naputus pumpusta.

                                Comment


                                • #17
                                  Poikittaiskoneista tuo on paljon helpompi käyttää irti, kuin pitkittäiskoneista. Erityisesti, jos sattuu olemaan alkusarjan vehjes, missä matalapainelinja on banjolla. (vrt klemmarilla uudemmissa)

                                  Comment


                                    #18
                                    Poikittaisesta ei olekkaan tullu irrotettua tai en ainakaan muista tähän hätään. Mutta ei mikään ihme temppu kummassakaan, jos vähän pysyy työkalut käsissä. Ei vain saa tiputta/ kadottaa sitä pumpun ja nokan välissä olevaa kuppia. Jos siellä on mitään jäljellä...

                                    Comment


                                    • #19
                                      No niin vika on onneksi selvinnyt! Ilmamäärämittari se kuitenkin oli. Logissa näytti että ilmamäärät on ihan hyvät mutta ei näköjään kerro koko totuutta. Motestille iso kiitos että selvitti vian.

                                      Comment


                                        #20
                                        Täällä oli samaa vikaa, kolmosella tai isommalla vetäessä veto aavistuksen aaltoili....Ilmamäärämittari vaihdettu ja vika hävisi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ilmamäärämittari...

                                          Voisiko olla ilmamäärämittari!? Autona A4 2.0 TFSI 2007, ajettu 83 tkm.

                                          Vaihde kolmosella ja kierrokset vajaa 3000. Täyskaasulla kiihdytys, vajaassa 4000 kierroksessa tuntuu ensimmäinen reilumpi veto ja toinen vajaassa 5000 kierroksessa. Muuten veto tuntuu laimealta. Kone on vakio kunnossa. Joka kiihdytyksellä oiretta ei ilmene mutta pienen tasaisen ajon jälkeen kyllä. Ilmenemis hetkellä pakkasta -28 astetta.

                                          Comment


                                            #22
                                            Näillä tiedoilla todellista hakuammuntaa. Ota logi, niin voin vilasta. Ohjeet.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla ongelma noin 60-70 nopeudessa viitosella kierrokset alle kahden tonnin. Kierrokset vähän aaltoilee ja tuntuu että jokin ahdistaisi menoa. Pienoista jurnutusta. Tasakaasulla. Ilmamäärämittari?
                                              Viimeksi muokannut Natte; 9.3.2012, 10:13.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Minullakin kova pakkanen lisäsi vian esiintymistä. Ilmamäärämittari vian aiheutti.Onneksi nyt kunnossa...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Täytyy odottaa ilmojen lämpiämistä :)
                                                  Onko muuten vaikea vaihtaa? Paljonko osa maksaa?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Voiskohan tuo vika olla sittenkin jossain anturissa, tulpissa tai poltoainesuodattimessa? Ongelma ainoastaan tasakaasulla. Ei kiihdyttäessä eikä korkeimmilla kierroksilla. Selvimmin 4- tai 5-vaihteella, 60 kympin kantimissa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Autossa jo ostosta asti vaivannut ongelma, että kiihdytettäessä ahdot pomppaa todella napakasti tappiin ja jopa puoli baria yli pyynnin. Ylitys on niin suuri että menosta tulee sellaista "mennään-ei mennä-mennään" aaltoilua, joka johtuu siitä että kun ahdot piikkaa niin ecu leikkaa yliahdot ohjaamalla kaasuläpän kiinni. Oletukseni on, että edellinen omistaja on ehkä luullut korkeapainepumpun vikaa ahdinviaksi, ja yrittänyt säätää vnt-siipiä ohjaavaa tankoa lyhyeksi (ehkä näin?)

                                                      Kone on siis BWE ja ohjelmoitu turbotecillä.

                                                      Kysymys: Olenko jäljillä tuon vian kanssa? Voisiko tuo korjaantua pyörittelemällä tankoa pidemmäksi? Ja onko todella niin että tuohon tankoon on mahdoton päästä käsiksi ilman ahtimen irroitusta?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei tuossa koneessa ole VNT ahdinta. Oletko lukenut vikakoodeja? Jos et niin aloita niistä. Itse epäilisin ensin herkästi vikaantuvaa N75 ahtopaineventtiiliä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuo hummaaminen ei jätä minkäänlaista vikakoodia. Huomenna pistan uuden Hitachin MAF.in ja Boscin MAP-anturin. Jos ei ne auta niin vaihdetaan seuraavana N75 ja bypass, joka edelleisen omistajan jäljiltä näyttäisi olevan jo mallia Pierburg.

                                                          Voisiko hukkaportin kellon väärä säätö olla syynä tähän yliahtamiseen? Osaako joku kertoa miten hukkaportti säädetään tässä koneessa oikeaoppisesti? Millä asetuspaineella kellon pitää lähteä liikkumaan ja millä paineella portin pitää olla täysin auki?

                                                          Onnistuuko tuon N75:n vaihto alakautta ilman turbon irroitusta?
                                                          Viimeksi muokannut JKK74; 26.5.2021, 22:34.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vois myös varmaan tarkastella softaa että onko siellä kaikki niinku kuuluuki.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X