Mites on kun autossa on jo valiona hukkaportti ja näköjään joku joskus laittanut dumpin ja se on kiskaistu jostain syystä irti, eli siinä on vaa suoraa putkea. Onko tästä jotain haittaa kenties seosten suhteen ja jos sinne nyt haluaa uuden dumpin, niin mitä suosittelette ja mitä muuta tarvii tehdä/ vaihtaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 2.2t dumppi?
Collapse
X
-
Varmasti haulla löytyy juttua, että vakio moottorin ohjauksella tai yleisestikkään missä on ilmamäärämittari ei toimi halutulla tavalla...
Kyllähän siinä taitaa myös hukkaportti olla vakiona ja yleensä turbo autoissa muutoinkin.
Eli suositukset EI dumb valvelle ainostaa by-pässille, jos haluat auton toimivan?
Ilmamäärämittari ei tykkää dumpista.
-
Nyt on hieman puurot ja vellit sekasin. Dumpilla ja hukkaportilla ei ole mitään tekemistä toistensa kassa.
http://www.autowiki.fi/index.php/Hukkaportti
http://en.wikipedia.org/wiki/Blowoff_valve
Eli laitat sinne bypass venttiilin, ja mahdollinen dumppi järveen. Suosittelen myös kiinnittämään huomiota kirjoitusasuun. Eli pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet. Melko mahdotonta lukea tuota tekstiä.
Comment
-
Pitäiskö tää dumppiasia laittaa tonne FAQ-osastolle? Ehdotan että siihen kirjoitettaisiin: "ÄLÄ LAITA DUMPPIA KONSERNIN AUTOIHIN!"
Comment
-
Sulla ei varmaan ole maffikaan enää pelissä..
Tuo Terhon mainisema kaneetti vähentäisi kyselyä aiheesta niiltä, jotka eivät tiedä mitä ovat tekemässä, eivätkä tunne tekniikkaa. Toki samaan yhteyteen voisi liittää tiivistetyn selvityksen, miksei sitä kannata olla ensimmäiseksi sinne työntämässä. Suurin osa asiaa kysyvistä haluaa vaan ne suhinat ja tsihaukset autoonsa.
Comment
-
Haitta joka Dumpin laitosta syntyy taitaa olla lähinnä teoreettisella tasolla. Olettaen toki että dumppi säädetään riittävän kireälle tai käytetään kaksimäntäistä dumppia, jolloin venttiili ei ole auki joka kerta kun kaasua pintakaasulla nostaa hieman ylös.
Täällä orkkissivulista miehet, jotka eivät ole edes välttämättä koskaan dumppia kokeilleet, suosittelevat sitä yleensä välttämään.
Joka tapauksessa yhtään parempi siitä autosta ei dumpinmyötä tule, teoriassa jopa vähän huonompi kuin bypassilla.
Comment
-
Sinulla ei taida olla muuta tietoa sitten, kuin teoriatietoa jaettavana?Haitta joka Dumpin laitosta syntyy taitaa olla lähinnä teoreettisella tasolla.
Jokainen saa laittaa vaikka 5 dumppia kiinni, mutta turha tulla kysellä missä vika, kun tekee näin ja niin.
Millä tavalla?teoriassa jopa vähän huonompi kuin bypassilla
Ainakin ennen pitkää pääsee katti kaupaan, jos on seokseen uskomista.
Eikai se voi olla kaikki hyötyä minkä ilmamäärämittari on mitannu ja se päästetään harakoille?
En myös kyllä ymmärrä miksi ihmiset haluaa suhauttelu ääniä? Tuoko sitten katu uskottavuutta enemmän, kun 150Hp golffi suhtaa tyttöjen edessä?Viimeksi muokannut GTI 2.0; 2.1.2011, 16:51.
Comment
-
Saattaa olla myös jotain käytännön tietoa. Ahdettuja Audeja on ollut yli 10 vuotta niin dumpeilla by passeilla kuin kokonaan ilmankin. Ilmamäärä mittarilla, mapilla sekä että jne. Ennen jaksoi harrastella enemmänkin nykyään keskittyy lähinnä siihen että autolla liikutaan paikasta toiseen.Sinulla ei taida olla muuta tietoa sitten, kuin teoriatietoa jaettavana?
Jokainen saa laittaa vaikka 5 dumppia kiinni, mutta turha tulla kysellä missä vika, kun tekee näin ja niin.
Dumppeja saa sekä huonoja että hyviä niin yhdellä kuin kahdella männällä, joten ongelmien määrä korreloi suoraan sen kanssa ostaako halvimman rimpulan vai panostaako siihen hieman rahaa. Dumppi on syytä myös säätää vaikka mitään säätöruuvia yleensä näissä ei ole. Jousen jäykkyydellä ja esijännityksellä säätö hoidetaan.
Ongelmien määrä toki riippuu myös autosta ja sen varusteista Esim sähkökaasu, lastu ja dumppi ja helvetinpieni ahdin ei ole se kaikista helpoin yhdistelmä.
200km/h "pintakaasulla" ja dumppi ei myöskään ole se helpoin tilanne ainakaan löysällä jousella, itseasiassa löysällä jousella ongelmat alkaa jo 140km/h paikkeilla.
teoriassa jopa vähän huonompi kuin bypassilla
Teoriassahan by pass työntää sen ilman takaisin ahtimen nieluun ainakin oikeaoppisesti toteutetuissa ratkaisuissa. Käytännössä tälläkään ei ole mitään huomattavaa merkitystä koska aina osa tästäkin ilmasta lähtee vipattamaan kohti ilmamäärä mittaria ja menee sen lankojen ohi ja SOTKEE myös tällöin sitä mitattua ilmamäärää. Ei toki ihan niin paljon kuin dumpin kanssa. Kaasuhan on lähes poikkeuksetta myöskin ylhäällä silloinkun venttiilit pihisee, joten syöttöä ei juurikaan pitäisi tapahtua. Konsernin laitteissa ainakin osassa on "iskunvaimennin" hidastamassa kaasuläpän sulkeutumista joten ihan fuelcut tilanteessa ei kuitenkaan aina olla heti kun jalka on kaasulta nostettu ja tällöin dumpinkanssa sitä mitattua ilmaa päästellään ulos enempi kuin bypassin kanssa. Samoin sähkökaasuissa on oma viiveensä, tosin en osaa sanoa onko ohjelmat niin viisaita että syöttö katkaistaan heti kun kaasupoljin on nolla asennossa vai odotellaanko siinä sitä että moottori kerkeää läpän kääntämään kiinni asti. Kaiken järjen mukaan nykyautojen ohjelmat on viisaita ja ymmärtävät kun kaasu nostetaan 7000rpm kohdalla pohjasta puoleenväliin että ei tässä syöttöä tarvita hetkeen yhtään. Tällöinhän bypassit ja dumpit pihisee mutta bensaa ei syötetä joten no harm done.Millä tavalla?
Kuinkas monta kattia olet poltellut? itse en ole saanut yhtään kattia rikki oikein säädetyllä dumpilla vaikka kilometrejä on kertynyt useita kymmeniä tuhansia.Ainakin ennen pitkää pääsee katti kaupaan, jos on seokseen uskomista.
Eikai se voi olla kaikki hyötyä minkä ilmamäärämittari on mitannu ja se päästetään harakoille?
Sehän on sen pojan ja näiden tyttöjen välinen asia onko se viileän kuullosta vai ei. Mitäpä muut toisten mielihaluja menee arvostelemaan toiset tykkää tädistä ja toiset sedästä. Jos siis haluaa niin sen dumpin voi näihin audeihin huoletta laittaa, kunhan a)ostaa kunnollisen b) säätää sen kunnolla.En myös kyllä ymmärrä miksi ihmiset haluaa suhauttelu ääniä? Tuoko sitten katu uskottavuutta enemmän, kun 150Hp golffi suhtaa tyttöjen edessä?
Ja väärin arvattu, minulla ei tällä hetkellä ole kummassakaan autossa dumppia kiinni.
Comment
-
Kyllä tuo soosien heittely aika rankan näköistä oli -> Jorpakkoon koko kikkare.Kuinkas monta kattia olet poltellut? itse en ole saanut yhtään kattia rikki oikein säädetyllä dumpilla vaikka kilometrejä on kertynyt useita kymmeniä tuhansia.
Sovitaan, että jokainen laittaa sen ja säätäkööt miten haluaa turha ihmetellä, jos ei toimi halutulla tavalla sitten...
Nyt Aspi hiljaa sielä=)kaiken lisäks dumppi on ostettu BILTEMASTA!! :D
Comment
-
Tämä on kyllä totta kun tota tarkemmin ajattelee. Kun miettii minkä on ahtoputkiston ja kuulerin tilavuus ja vielä ylipainetta sen 1-2baria ja tuo ilmamäärä suhautetaan tonne IMM ja ahtimen väliseen putkenpätkään... Väkisinkin sitä ilmaa kulkee vastakarvaan IMM:n ohi.Alkuperäinen kirjoittaja RoniTeoriassahan by pass työntää sen ilman takaisin ahtimen nieluun ainakin oikeaoppisesti toteutetuissa ratkaisuissa. Käytännössä tälläkään ei ole mitään huomattavaa merkitystä koska aina osa tästäkin ilmasta lähtee vipattamaan kohti ilmamäärä mittaria ja menee sen lankojen ohi ja SOTKEE myös tällöin sitä mitattua ilmamäärää.
Comment
-
Mites ku Forgelta löytyy tuo Split-r joka toimii by-passinä sekä dumppina eli päästää vain osan ilmaa ("hienot"äänet) ja osan takaisin imupuolelle. Ja mukaan tulee vielä "korkki" jolla saa nopeasti tukittua dumpin että puhaltaan kaiken imupuolelle. Onko kokemuksia tuosta? Ja miten tuollainen dumppi käyttäytyy automaattivaihteisessa? Toimiiko vain silloin kun päästää kaasusta vai suhahteleeko myös kun vaihteet vaihtuu?
Comment

Comment