Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Budjetti-MC

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Budjetti-MC

    Nyt kun tuo ruumisauto/komposiitti rantautui, niin perussetistä (paineistus) pitäisi päästä eteenpäin kohtuullisella budjetilla. Budjetti voisi olla noin 1,5 k?.

    Omat ajatukset pyörivät lähinnä:
    - Megaruutta
    - suuttimet + bensalinjan paine
    - ahdin
    - putkisto

    Kaikkea ei tarvitse uutena ja tavoite on rikkoa 300hp. Lähinnä turbo/suutinsetti on sellainen, että kaikki budjettivinkit otetaan huomioon. Privalla voi tarjota osia, jos sopivia nurkissa pyörii.

    #2
    oisko ahdin/suutin osasto vaikkapa käytetty RS2 ahdin, ja saisikohan vaikka EV14 suuttimia tarpeeksi lyhkäsinä, kestävät kumminki painetta aika railakkaasti ;)

    Comment


      #3
      Kiitos Jussi vinkistä, tuossa RS2-maailmassa löytyy ahtimelle todnäk hyvä vaihtoehto. Suutintukkiahan tuohon onnettomaan saa, mulle oli nyt uusi tuttavuus EV14 ainakin nimeltään kun on liian kauan ollut naftavehkeitten kanssa tekemisissä. Eli onkos tämä jokin perheen vakiosuutin?

      Comment


      • #4
        Boschin uutta tuoteperhettä. Paljon ovat laittaneet virivehkeisiin ja löytyy isollakin tuotolla. Kehutaan että olisi paras markkinoilla oleva malli tällähetkellä. Ainakin tehokkaasta sumun muodostuksesta ja tarkkuudesta ovat raportoineet sekä päästöarvot tuntuu noilla saavan aika kohdalleen - kireämmässäkin vehkeessä. Tehoa noilla tonnisilla tuntuu irtoavan melko raakasti :)

        Comment


          #5
          Juu, "uusinta uutta" noissa runnereihin suihkuttavissa nuo ev14 suuttimet. Löytyy lyhkäsenä ja tosiaan lyhyiden aukioloaikojen osalta huomattavaa edistystä tapahtunut "hallittavuudessa".

          Päästöthän tuon koneen kanssa eivät taida olla niin kriittiset, mutta ei hyvästä suuttimesta taida ikinä haittaakaan olla ;)

          Comment


            #6
            RS2-fööni on kyllä PnP mutta saatavuus ja hinta luultavimmin aiheuttaa ongelmaa suhteessa tämän projektin budjettiin. Käytetyt kun yleensä ovat kalliita ja/tai paskoja. Uusi maksaa tonnin.

            Tältä pohjalta suosittelisin vaihtamaan pakosarjaan jonkun muun laipan niin tarjonta laajenee todella paljon.

            Todella helposti tuo budjetti kuitenkin vähintään tuplaantuu kun esim. mainostettuja ev14 suuttimia ei välttämättä kovin paljon alle 100e/kpl hintaan löydä.

            Comment


              #7
              eikö Keskisellä tai KH:lla oo mitää valmista settiä jääny makoileen hyllyyn, kun ne on noiden 10v-lelujen kanssa vuosien saatossa jonkin verran pelleilly?

              Comment


                #8
                Ja jos siitä edes hiukan vähemmän huonoa haluaa tehdä niin sitten tämä hankintalistalle:

                http://www.kkdmotorsport.com/kauppa....9&k=1270679050

                Comment


                  #9
                  Tuota, voisko tuolta projekti-osiosta korvata muutaman vanteenvaihto-topikin esim. tällä, jota voi jo pitää projektina? Tässähän on jo sentään tavoite ja budjetti, aikatauluthan on muutenkin vaan suuntaa antavia näissä hommissa.. =)

                  Comment


                    #10
                    Mulla on ollut hyllyssä toista vuotta sarja EV14-suuttimia odottamassa asennusta. Nyt paikalla on sarja näitä ylimpiä. Voin luopua sopuhintaan. Täysin toimivat ja muutaman tuhannen ajetut. Suutintukin joutunet itse aihiosta koneistuttamaan. Bensapainesäätimeen kannattaa varata satanen.

                    Ymmärtääkseni hitsaustaitoisena Jari tekee pakosarjan itse - tein minäkin. Kuvia. Pakosarjaan T3 laippa ja 300hp ahtimia on tarjolla edullisestikin. Pakosarjan laippoja löytyy valmiina usealta jäseneltä.

                    Tässä vielä linkki jokseenkin speksien mukaisen paketin tehokäyrään. MC2-moottori, k24, DIY pakosarja ja ohjelmoitava moottorinohjaus.

                    Comment


                      #11
                      Mulla olis ylimääräinen suutintukki 10V koneeseen. Olen sen luvannut myydä mutta ostajasta ei ole toviin kuulunut mitään joten olisko taasen kaupan.

                      Comment


                        #12
                        Jos Jarilla on sellainen 10vt:n K26 niin siitä voi rakennella 300+ hyrrän. Pakopuolihan on suhteettoman iso kompuraan nähden vakiona. Itse moisia hommia jonkin verran protoilleena voin kertoa tarvittavan osalistan jne. Omat projektit tuon osalta kosahti kyllä hyväkuntoisten aihioiden puutteeseen ja parin rakennelman hajoamiseen...

                        Comment


                          #13
                          Taisi käydä niin hyvä tuuri, että suutintukki, 390cc Bosch 0280156023:set ja bensapaineen säädin löytyvät vähän käytettyinä eräältä foorumiveljeltä. Nyt vaan pähkäilyä ahtimen/pakosarjan suhteen, periaatteessa tuo Tepon linkittämä sarja voisi mennä budjettiin (kuitenkin karkaa käsistä).

                          Comment


                            #14
                            Jos Jari meinasit tuohon k26:seen isompaa kompuraa, niin mulla löytys pakosiipivikanen k24 7200 rs2-ahdin. Nuo yhdistämällä oisit tavoitteessa. Pistää yv:tä jos kiinnostaa, hinta ei ole kova.

                            Comment


                              #15
                              Ymmärtääkseni hitsaustaitoisena Jari tekee pakosarjan itse - tein minäkin
                              Mulla tuo "taito" on lähinnä kahden metallikappaleen liittämistä toiseen melko karkealla tavalla. Pakosarja on kuitenkin sen verran kriittinen kapistus, että mieluummin ostaisin valmista tai teetän jollakin osaavalla. Jarkolla näyttää työn jälki esittelykelpoiselta, joten turhaan vähättelet että "tein minäkin" ;-D

                              Comment


                                #16
                                Tätä seuraan suurella mielenkiinnolla. Tuo oman 1B:n tehojen nostaminen edes vähän kutkuttavammaksi alkaa hakkaamaan yhä enemmän takaraivoa. Toistaiseksi en ymmärrä tosin a) turbojen mitoituksesta b) karttojen teosta yhtään mitään, mutta tätä seuraamalla pääsee toivottavasti taas vähän lähemmäs :)

                                Minkälaista välijäähyä meinasit? Alkuperäinenhän sanoo poks aika pian päädyistään ahdistamisen jälkeen.

                                Comment


                                  #17
                                  Hyvin se on tähänkin asti kestäny "pikkupaineilla" :D

                                  Comment


                                    #18
                                    "pikkupaineilla"
                                    Miten kummassa tämä alkoi hymyilyttämään? Juu, on kuulerikin tuossa budjettilistassa mukana. Pari ehdokasta köllöttelee tallilla, eiköhän niistä saa jotain sopivaa aikaiseksi.

                                    Osahankinta etenee niin hyvässä myötätuulessa, että lienee järkevää jättää ohjauksessa Mega poies ja ryhtyä miettimään VEMSsiä.

                                    Kovasti kiitoksia Mikulle, Villelle, Porkkikselle ja Santulle osista, muillekin tiedoista ja vinkeistä. Ei vastailla enää tähän, aloittelen tästä projektipuolella marraskuun alkupuolella.
                                    Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 10.10.2010, 19:23. Perustelu: Lisäystä

                                    Comment


                                      #19
                                      Huomasinkin että olit vempulafoorumille rekisteröitynyt...

                                      Tässä tapauksessa kannattanee harkita purkkia vakioliittimillä ja auditrigger-setupilla. Nuo vemsin valmiit johtosarjat kun eivät paljoa maksa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        porkkis mitä risteytyksiä olet noista KKK ahtimista tehnyt? itsellä sattuu olemaan k-24 ja k-26 joista ajattelin ristisiittää jotain. Akselit ovat erikokoiset mut kittiä väliin ja pajavasara hienosäätöön niin hyvä tulee;)

                                        Comment


                                          #21
                                          porkkis istuttanut k26 akseliin isompaa komp.siipeä,jota ei löydy k24:sta

                                          Comment


                                            #22
                                            Joop K27-3070G kompuroita tuli vähän väkerreltyä. Tuohon K27:n koteloon voisi sorvin kanssa istua nätisti myös esim joku hx35 kompura. Akseli on holsussakin 7mm.
                                            Mulla on yks taustalevy ja kompurakoppa jouten, jos joku haluaa jotain protoilla. Multa loppu protoilurahat.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mites k-24 toimii jos siihen sovittaa isomman ahtopyörän esim. k-26 kokoisen? Osat on 10 tappisista koneista.

                                              Comment


                                                #24
                                                jos ahtopyörällä tarkoitat kompressori pyörää??niissä taitaa olla ainostaan millin ero eli ei paljon hyötyä tule.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Audin K24 on 5.x mm akselilla. Kiinnostavin kompressori lienee S60R/V70R volvoissa käytetty. En silti usko että vakio pakopuoli mahdollistaa yhtään yli 300hv 20v-koneessa, joten sinnekin pitäisi sovittaa jotain isompaa. Esim moisesta volvosta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    mistähän vehkeistä mun vipperät mahtaa olla lähtöisin kun en saa mittaamalla niihin millin kokoeroa;)? k-24 noin 60mm ja -26 66mm. "Pienemmän" kompura kotelo on kaikenlisäksi suurempi vaikka sen silällä on tuo 60 millinen kompuravipperä. vastaavasti k-26 päinvastoin. takana on seuraavat tiedot:kund-nr. 034 145703B atl-nr 91 225 3382 ausf-nr k24 7000 .kund-nr 035 145702lx grösse k26 atl-nr 95 283 0700 ausf-nr 5326 980 6411.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      kompressori pyörästä ilmoitetaan yleensä pienempi mitta,joka on k24 ja k26 noin 42/43mm

                                                      k26 piisas wr moottorissa k26+vakiopakosarja+hestec noin 260hv

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Täältä voi käydä sivistämässä itseään tai palauttamassa mieleen:
                                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=65320
                                                        KKK-kompressorikoodaus menee niin että esim 2664 = 10vt kompuran mitat teoreettisesti:
                                                        2,6" iso mitta x 25,4 = 66,04mm
                                                        64 on ottopuolen prosentti jättöpäästä eli 66,04mm x 64% ~ 42,3mm
                                                        Vastaavasti K24-2470:
                                                        2,4" -> ~61mm x 70% ~ 42,7mm
                                                        Näin teoriassa. Käytäntö seuraa aika läheisesti, joskin aukkokoko ei ole sama kuin siipikoko suoraan.

                                                        Lisätään vielä että 2664-kompuran paras sijotuspaikka on roskakori.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X