Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

By-pass 710N...ääntää jo uutena

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • By-pass 710N...ääntää jo uutena

    Eli B5 1.8t AEB koneeseen tuli nyt vaihdettua uusi pässi kun rupesi sapettamaan tuo mäntä mallisen hitaus ja jumittelu.
    Jep nyt toimii niin kuin pitääkin, eipä juur enää kikattele ahdin, ja ns. osakaasulle höllätessä avaa pässin ja näin ollen ei hyöki eikä nyöki ja toiminta täysin jouheata...
    Mutta sain siinä samalla varsin inhottavan sivu äänen. Elin hieman alipaineiden puolella (-0,2bar) pässi turisee ikävästi, ääni vastaa kun hymisisi tuollaiseen muoviseen pvc-viemäri putkeen. Ilmenee siis vain ja ainoastaa tuossa -0,2bar kohilla, ilmeisesti on silloin hieman raollaan tai vastaavaa. Ja on sitten erittäin kova ääni.
    Onko muilla ilmennyt vastaavanlaisuutta (eli turinaa)? Ja oletteko saaneet loppumaan vaihtamalla vastaavanlaisen uuden, tällä meinasin sitä että onkos mahdollisesti tuossa omassani jokin valmistus vipa käynyt, Pässi on ehta alkuperäis osa jonka hain itse audi/volkkarin marmoritiskiltä pari viikkoa sitten.

    #2
    Omassa 90:ssä äänsi myös. Sekä myös projekti-Caravellessä. Melkoisen ärsyttävä ääni. Kummassakin Boschin kalvo-by-pass.

    Comment


      #3
      Onkohan tämä se syy minkätakia faceliftissä bypass on eri paikassa, enemmän pyöränholvin puolella? Tai onko tämä sitten se värähtelynvaimenninkammion selitys?

      8866:lla oli muistaakseni projektikuvissa kuva moisesta pallerosta imuletkustossa.

      Comment


      • #4
        Se resonanssikammio lohkon kyljessä löytyy ainakin b6-korisista vain niistä joissa on yksi cooleri, eli BEX-koneisissa sitä ei ole. Itsellänikin tuo passi ääntelee todella typerästi "honottaen" sopivalla osakuormituksella kaasua höllätessä, alle 3krpm kierroksilla. Testattu 710N:llä ja Forgella, molemmilla sama homma. Vinkkejä otetaan vastaan mikä tuon aiheuttaisi.

        Comment


          #5
          Mulla oli täsmälleen sama "ongelma", ja harmittomuudesta huolimatta todella ärsyttävä ääni. Autossa on BEX-koolerit, mutta pässi oli asennettu "väärään paikkaan" lisäilmapumpun alle.

          Syynä oli joko pässin ja putkien resonointi muovi- ja/tai metalliosia vasten tai yksinkertaisesti vain sopivan pituiset putket jotka saivat tuon honotuksen aikaan. Yritin tilannetta korjata esim. vuoraamalla venttiilin äänieristysmatolla, mutta aina ne äänet jossain vaiheessa palasivat.

          Pysyvä ratkaisu syntyi kun siirsin venttiilin sinne minne kuuluukin, eli käytännössä suoraan oikean puolen kooleriin kiinni. Ei ole kertaakaan sen jälkeen honottanut.

          Comment


          • #6
            Pitääpi siis kokeilla pässin letkun pituuden muuttamista. Olen siirtänyt pässin hieman alaspäin tuossa letkussa jotta tilaa olisi enemmän ja että pässi ei olisi niin herkkä "jäätämään" eli suojasampaan kohtaan ilmavirralta. Ääntämistä ei ilmentynyt edellisellä mäntä-mallisella pässillä, ainut ääni oli ns. stup-ääni silloin kun toimi moitteetta.
            Ehdotuksia otetaan mielellään vastaan, asian korjaamiseksi. kiitoksia.

            Comment


              #7
              Meillä tuo korjattiin vaihtamalla kalvoventtiili mäntämalliksi. :)

              Biltemasta saa ihan toimivan by-passin, tuollainen on Caravellessä käytössä. Samalla voi naureskella tuota tuotekuvausta. O-renkaat pitää vain vaihtaa ja sivuhaaran kierteeseen laittaa kierrelukitetta tai -tiivistettä, niin toimii vielä puolen vuoden jälkeenkin. :) Alkuperäiset o-renkaat turpoavat niin, että mäntä jumittaa. Koko taisi olla 42x2 mm.

              Comment


                #8
                Toisena vaihtoehtona mäntämalliseen on motonetistä saatava OTR:n by-pass
                Itselläni ainakin toiminut huoletta.

                Mielenkiinnon vuoksi pasi, millainen paketti tuossa bilkan pässissä oli? Ajattelin vain että ovatko yksi sama tuote...?

                Comment


                  #9
                  Tuon äänen yhteydessä tosiaan kannattaa ihan ekana tarkistaa ettei se pässi pääse osumaan/resonoimaan johonkin. Mulla kun resonoi metallipalkkiin kuului aivan tajutön määkinä, hävetti ihan.

                  Comment


                    #10
                    Paketti oli pahvilaatikko. :) Sen tarkemmin en muista. Tuohan on suora Forgen kopio jokaista piirtoa myöten, mäntä vain on jokusen kympin pienempi (tai suurempi). Forgesta tuohon otettiin tiivisteet lainaan, kun oli kiire.

                    Comment


                    • #11
                      Kummin päin teillä on pässi asennettu? Suosituin tapa kai on paine sivulta, vaikka venttiili kyllä toimii myös paine alhaalta.

                      Comment


                        #12
                        No kalvopässi hajoaa tasan varmasti jos paine tulee väärältä puolelta. Paine sivulta sen kuuluu olla.

                        Comment


                          #13
                          Onko kellään tietoa ton N710 absoluuttisesta rajasta mitä kestää painetta? Eli missä vaiheessa kalvo repeää?

                          Comment


                          • #14
                            paineista en tiedä mutta olen nähnyt kyllä käytettävän yli 300hv neloskoneissa, luulempa että pässin ikä taitaa olla suurin syy tuon N710 hajoamisee, mutta luulempa että 1.5bar lähtien rupee kalvo olee melko kovilla rasituksilla.

                            Comment


                              #15
                              Mietin vaan että tointaako tuollaista hankkia hajoamaan, hetkellisesti kun tuo paine kipaisee siellä 1.8-1.9 tietämillä.

                              Mullakin nimittäin turposi tuon bilteman pässin o-renkaat sen verran, että liikkuu mäntä tosi tahmeasti. No pitänee käydä uudet renkaat vaan metsästämässä.

                              Comment


                                #16
                                Hienosti toiminut itsellä pari vuotta tuo 710 N. Varalla on myös RS2:n uusi by-pass.

                                Comment


                                  #17
                                  Reilu 1.5 bar riitti että kalvo repesi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Hienosti toiminut itsellä pari vuotta tuo 710 N. Varalla on myös RS2:n uusi by-pass.
                                    Sulla onkin leikkikerho paineet siellä vehkeessä:)

                                    Comment


                                      #19
                                      1,7 bar. Penkissä näytti 1,65 bar.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                                        Kummin päin teillä on pässi asennettu? Suosituin tapa kai on paine sivulta, vaikka venttiili kyllä toimii myös paine alhaalta.
                                        Miten päin se on alunperin? Mulla on edellinen omistaja laittanu jostain syystä forgen mäntä mallisen pässin ja siihen menee paine männän alle. En jaksais nää välillä putsailla tota ja ajattelin laittaa ihan vakio kalvo pässin sinne, mutta mitenpäin se kuuluu laittaa?

                                        Comment


                                          #21
                                          Paine sivusta on alkuperäisessä kalvomallissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tänään ois tarkoitus siirtää tuo pässi siihen imuputken kupeeseen, jos se auttais siihen ettei se enään turisis ilkeästi. Vai oliko parempi laittaa ahtoputken läheisyyteen. Tällä hetkellä tuon ahtoputken ja imu putken välisen letkun puolivälissä, syystä että tilaa enemmän ja on suojassa paremmin ajoviimalta. Vinkkejä kaivataan miten on toisilla korjaantunut? Ei pärise mihinkään kiinni sen tarkistin. Paineista sen verran että huippu teho tulee itelläni 0,38bar paineilla (205hv/n.250Nm). Piikkaa kyllä tuossa huippu väännön kohilla 0,55bar. Hyrrä vaihtunut suurempaan,pakosarja,keula cooleri, ym,ym.

                                            Vai olisiko helpompi laittaa suoraa tuonne kaasuläpän tienoolle, näin ollut jo pidempää suunnitteilla, mutta joutunut odottelee osia maailmalta niin ei ole päässyt testaamaan. Olisiko joku testannut tätä vaihto ehtoa jo, toimiiko? ja toimiiko oikein? saatikka tuolla 710N- pässillä. Ja ajattelin kyllä pitää tuon kalvotoimisen pässin koska on huomattavasti nopeampi toiminen kuin mäntä-mallinen. Aikasemmin on ollut tuo OTR:n mäntä-pässi käytössä.
                                            Viimeksi muokannut Jannuv; 3.3.2010, 11:04. Perustelu: Lisäys..

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuo allekirjoittaneen ratkaisuun liittyvä spekulaatio on lähinnä mutua. Joka tapauksessa originaalipaikalla suoraan toisessa coolerissa kiinni on toiminut pitkään ilman mitään ylimääräisiä ääniä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla on muutama APR R1 venttiili hyllyssä, joihin saa sitten vaihdettua tiukempia jousia, jos on ääntämisongelmia.

                                                APR venttiili on kalvotoiminen, ja sillä on ikuinen takuu.

                                                Kalvon etu mäntään on huoltovapaus ja toiminnan vasteaika, joka on sadasosia mäntämallin vastaavaasta.

                                                Hinta 159eur.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ongelma kutakuinkin ratkaistu, lyhensin pässin ja imuputken välistä letkua puolella eli nyt noin 5cm ja äänet hävisi. Mutta taidan lähi aikoina vaihtaa tuohon APR R1 pässiin, niin eipä tule ongelmia sitten jatkossa kun lastu ym, laitettu. Palaillaan asian tiimoille Jyrki lähi aikoina. Epäilen että tuo resonionti kuluttaa(vetristää) noita kalvoja. Ja jos jollain kokemusta pässin siirtämisestä tuonne kaasuläpän puolelle niin kertokaa toki.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                                                    Paine sivusta on alkuperäisessä kalvomallissa.
                                                    Elikä: sivusta lähtevä putki kiinni, turbolta lähtevään paksussa letkussa olevaan haaraan ja toinen, letkuun joka lähtee "johonkin ylöspäin"?
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut Weskuu; 16.3.2010, 14:18. Perustelu: kuvan lisäys

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juurikin näin. Pohjan lähtö liittyy turbon imuputkelta tulevaan putkeen ja alipainelähtö N75:lle.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        alipainelähtö N75:lle.
                                                        Eli siis alipainelähtö suoraan imusarjaan tai N249:iin, ei N75:een.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Aivan totta, meni ännät sekaisin :)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X