Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakosarjan tekoon liittyen kymysyksiä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Joo,varmastikin teen niin. Mutta ei varmaan tullu kerrottua taustoja. Eli nyt ollaan luultavasti hakemassa sitä kiloheppaa kohtalaisen nopealla heräämisellä.

    Comment


    • No eikö toi 36mm ois sit hyvä sen heräämisen kannalta ja ei nyt luulis tuosta sisämitasta olevan kiinni että jäis tonni saamatta.

      Minä tein aikoinaan sarjan 42.4x2.6 putkesta eli sisämitta 37.2mm ja sitä kyllä oli ihan normi rautakaupasta saatavilla.

      Comment


        Kunhan onnistut kilohepassa kohtalaisen nopealla heräämisella, niin kerro mullekin resepti!

        Comment


          No nythän mulla on Koivumäen tekemä sarja just tolla 36mm:n sisämitalla. Tuntuu että sais olla isompikin,kun ollaan menossa 60mm:n kompurasta 76,5:n kompuraan. Eli nyt vissiin puhutaan aikamiesten turbosta. Mutta jos jollain kokemuksia, niin kuunnellaan mielellään. Mietin,että 38mm ois sopiva,kun kaasut vielä sais jonkulaisen nopeuden aikaan ton kokoisessa putkessa.

          Comment


            Kenax: Varmasti kerron, ei epäilystäkään. Mua vähän meinaa tää foorumin salamyhkäisyys vituttaa juurikin näissä asioissa. Eikös näiden kerhoje tarkoitus ole jakaa tietoa/kokemuksia?

            Comment


              Vähissä on kokemukset kilohepasta tällä foorumilla, pelkkää arvailua ainakin omalta osalta. Minun mielestä 42,4x2,6 putki kuitenkin riittänee.

              Ei niitä kilohepan vitoskoneita ole tässä maassa rakennettu kuin muutama ja niistäkin yhtä lukuunottamatta kaikki on rakennettu saman porukan toimesta ja sekin ainoa "poikkeus" on kyseisten herrojen toimesta myöhemmin jalostettu tiettävästi maailman tehokkaimmaksi..
              Viimeksi muokannut kenax; 4.4.2014, 23:32.

              Comment


              • Vaiha Jaakko vaan siihen kkd-sarjaan T4-laippa(olettaen että toi 76,5mm on T4:lla) ja testaa ekaksi sillä? Vai jääkö se muuhun käyttöön.

                Comment


                  No nyt vissiin pitää yrttää sinne kiloheppaan,ku on tässäkin tullu jo siitä huudeltua. Turbo on jo ostettuna sitä varten. Nokka-akselitkin on laatumerkkiä. Pankosarja pitää vaan saada tehtyä sitä varten. Imusarjankin teen, jos joku myy 20vt:n laipan kohtuuhinnalla?

                  Comment


                    eske: Ei mahu 76/77 fööni tolla Kkd:n sarjalla tuonne pikkukorin pellin alle. On hx40:iin verrattuna aika paljon isompi.

                    Comment


                      Kunnioitettavia lukemia tavoitteena. :) Mutta eipä se kiloheppa autoa välttämättä nopeammaksi tee... tai tietty riippuu käytötarkoituksesta.

                      Comment


                        No ei Se välttämättä oo nopeampi,mutta jossakin kohtaan Se tuntuu!!!

                        Comment


                          Onkos Suomessa edes noita kilohepan laitteita oikein ollenkaan? Ainakin se yksi imsa teipitetty urssi on, mutta muita en itse ainakaan tiedä.

                          Comment


                            Todistetusti kilohepan viisipyttyisiä on tässä maassa rakennettu minun tietääkseni:
                            • IMSA Sipoo maileriurssi
                            • Paavolan varttikiihari (IMSA Sipoo)
                            • Reimo Pavelssonin kiihari (Katajan Mikon rakentama)
                            • ERIHinauksen kiihari (Pavelssonin kiiharin nykymuoto IMSA Sipoon toimesta)


                            Mitä tuohon Jaakon projektiin tulee, niin ei kannata aivan kauheasti lannistua, vaikka sieltä ei se kiloheppa ihan ensiyrittämällä löydy. Ei se sattumaa ole, ettei niitä kilohepan vehkeitä joka nurkalta löydy..

                            Comment


                              Miettikää sitä pakosarjan halkaisijaa mielummin venttiilien avautuman kautta.
                              et paljo siel "pinta-alaa" vaiks 10mm nostolla ja kuinka kauan sitä kestää. Mutuna (tm) on turhaa sitä kaasun virtaumaa ehdointahdoin hidastaa.

                              Itse en isontaisi yhtään ennenkuin on joku mitattu ja todettu asia että ahdistaa. Mutulla ei osia kannata vaihtaa.

                              Comment


                              • Tossa pitää vaan vielä osata teoretisoida, että kuinka paljon lämpö nousee vielä runnerissa, ja kuinka pitkä itse putki on.

                                No, mutta turvallisesti, ja sen verran itsekin noihin Paavolan ja IMSASipoon maileriprokkiksiin itsekin sotkeutuneena voin luvata, että ihan kokemuksella 42.2x2.6mm riittää sinne maailmanennätyslukemille saakka.

                                Comment


                                • Hei,

                                  Minulle on suositeltu käytettäväksi AISI 409 ruostumatotnta terästä sarjan ja putken tekoon. Onko tällä suurta merkitystä. Tietääkös kukaan mikä firma moista möis Oulun seudulla? Ja vimppana, mikä olisi hyvä laipan paksuus?

                                  Comment


                                  • Enää ei vissiin itse tehdä pakosarjoja? Mutta jos joku veteraani pystyis avittaan. Eli kyseessä olisi Audi TT 1.8t q. Mikä pitäisi olla putken sisämitta? Mistään ei tahdo löytyä mitään mittoja. Mikä on esim pakopään reijän halkaisija ym. Löytyisikö näitä mittoja joltain sivustolta tahi opuksesta? Olisin erittäin kiitollinen avusta.

                                    Comment


                                      Lue ajatuksen kanssa tämä ketju läpi, löydät kysymyksiisi vastauksia ja vinkkejä muutenkin. Pakosarjan laippa esim. 12mm levyä, jolloin siinä on vielä plaanausvaraa.

                                      Edellisellä sivulla yksi esimerkki poikittaismoottorisen 1.8t:n pakosarjan-teosta.

                                      Alkuperäinen kirjoittaja Lehtilä Näytä viesti
                                      Terve vaan tällekin foorumille ekan viestini muodossa.

                                      Lyön omankin lusikkani tähän pakosarjasoppaan ja heittelen vähän dataa hämmästeltäväksi. Tuskinpa tässä mitään uutta kenellekään on, mutta onhan se kiva jakaa kokemuksia.

                                      Mulla siis rakenteilla 4cyl 1.8T-moottori mk2 Golfiin, mutta eihän se pakosarjan periaate siitä miksikään muutu vaikka on yksi rööri vähemmän.

                                      Eli tuon näköisen satsin sain heppailtua 42.4mm/3.25mm mustista tuubeista.. Primäärien pituusheitto oli muistaakseni jotain 50-60mm luokkaa mutta en jaksa pitää sitä kovin huolestuttavana. 1 ja 4 siis pidempiä mitä 2 ja 3.

                                      Laipat ovat laserilla leikattua mustaa 12mm peltiä.

                                      Eli ensin huolellisen putkien sovittelun jälkeen jokainen primääri '"kokonaisena" (laipasta-laippaan) irti ja hitsaten irtonaisena 48.00 puikolla. Sen jälkeen putki kerrallaan hitsattiin pakosarjan laippaan kiinni. Lopuksi kollektorin muotoilu, hitsaus sekä ulko- että sisäpuolelta ja kanavien viimeistely vinguttamalla väliseinät teräviksi ja jättämällä keskelle "piikki".

                                      Tiiveyden tarkistin tukkimalla laipat sekä laittamalla toiseen tulppaan tubeless-venttiilin jolla sarjan pystyi koeponnistamaan vesiämpärissä.

                                      Portille tuleva (Pro Turbon kiinaportti) putki on ulkohalkaisijaltaan muistaakseni 48mm ja lähtee kollektorista virtaussuunnan mukaan niin juohevasti miten tilan puitteissa sain tehtyä.
                                      Eli portin putki muotoiltiin ensin sopivaksi kollektoriin, merkattiin ja sitten kairattiin kollektoriin sopiva aukko.

                                      Kun koko pakosarja hukkiksen putkea ja V-band laippaa myöten oli hitsattu yhteen, tein pannuun valkean (puukeskuslämmitys) ja nakkasin pakosarjan pesään. Siellä se hehkui yhden reilun pesällisen ajan ja annoin vielä pesän sammuttua jäähtyä omia aikojaan huoneenlämpöiseksi.

                                      Lopuksi koneistin laipat suoraksi duunissa.

                                      Joku mainitsi hehkutuksen jälkeen tehtäväksi kuulapuhalluksen. Onko semmoisesta jotain todistettua hyötyä? Jos kerran sarja hehkutetaan hitsausjännitysten päästämiseksi, niin miksi kuulapuhalluksella aiheutetaan uudet jännitykset sarjaan?

                                      Parit kuvatukset: (kaikki työvaiheet eivät ihan tarkalleen mene aikajärjestyksessä tuossa selostuksessa)







                                      Comment


                                        • Hyvin riittää se 10mm laippakin 1mm lähti tuosta mikä mulla on myynnissä. Ehkä se 409 matsku ampuu yli jos ei ole tulossa hipo konetta kaveriksi. Jos ei itse omaa hitsaustaitoa tai omista tikkiä niin vie heftatun sarjan osaavalle hitsarille jättää puikot ja mag pois.
                                        Viimeksi muokannut To87; 6.9.2019, 21:17.

                                        Comment


                                        • Ville-Veikko, olen kyllä lukenut kaikki kuusi sivua kiltisti. Yritän vaan selvittää ja varmistaa etten opettele ihan kantapään kautti. Esim: tuo Audi TT pakosarjan halkaisijaa en löydä mistään. Pitäisi varmaan ottaa romut irti ja mitata. Tino, itseltä löytyy tikit sun muut. Mitä tuohon AISI 409 tulee, niin tuntuu ettei sitä edes kukaan myy. Ja paikallisilta metallin myyjiltä kun kyselee 3mm paksusta putkea 36mm sisämitalla ylöspäin, niin eivät ole ees kuulleet sellaisista :). Jos olen opiskellut ymmärrettävästi, niin tuo 409 olisi käyttäytymiseltään lähin RST mustan raudan käyttäytymistä ja jotkut jopa puhuttelevat 409 pakoputki teräkseksi. Sattuskos kenelläkään olemaan tietoa, että kukas tätä ihme tavaraa myis? Google haulla ensimmäiset isommat myyjät eivät vastaa kyselyihin. Mahdollisimman alhaalta heräävälle olen ajatellut juurikin tarkasti samalla mitalla kuin pakopesän hakaisija olisi. Tähän en myöskään ole löytänyt "varmaa" tietoa. Ja tarkoitus olisi tehdä taas se "ikuinen" pakosarja ja -putki.

                                          Comment


                                            Itse tekisin 309 putkesta: https://amwshop.fi/amw-tuotteet/86-a...m-180-ast.html

                                            Comment


                                              Miks sen tarttis olla 3mm paksua? Tuo paksuus kun ei tunnu muuttuvan läheskään aina kestävyydeksi lopullisessa tuotteessa. Mulla oli yhdessä nissanissa 1mm teräksestä tehty pakosarja, joka kävi parhaimmillaan jo niin kuumana, että siitä hänisi sinistyskin. Ei se silti ikinä revennyt. Toisaalta paksuista kin putkista tehdyt kiinasarjat ovat revenneet monellakin. Omalta kohdalta on semmonen kokemus, että harvoin ne ratkeaa, jos ovat vain tuettu kunnolla. Nykyisessäkin setupissa mulla on tubo ja pakosarja niin kovaa kiinni koneessa, että niistä voisi nostaa vaikka koko koneen pois. Downpipe on myös tuettu suoraan kytkinkoppaan todella tukevalla lattaraudalla. Ei mitään joustoja kummassakaan päässä ja hyvin on kestänyt. Olikos se muuten niin, että tuo 409 ei tee kovin herkästi partaa sisäpuolelle, vaikkei juurikaasua olisikaan. 309 kanssa juurikaasut on kyllä ihan pakollinen juttu.



                                              Tuohon pakosarjaan hitsasin ns. ympäri menevän pannan, jolla tuo kiinnitys tulee tuohon varteen. Sen verran on pakosarja muuttanut muotoaan, että ennen tuohon lohkoon tulevan laatan alla oli prikat, ettei, pakosarja ole pännissä. Nyt riittävän monen kuumasyklin jälkeen se on asettunut paikkaansa niin, että ne prikat sai ottaa pois. Talven aikana ajattelin tehdä uuden pakosarjan jota lähdetään kasaamaan Burns stainless kollektorin ympärille. Double slip tyyppinen primäärien liitäntä ilman hitsausta olisi suunnitelmissa. Tuennan ajattelin silti toteuttaa tuolla nykyisellä tyylillä. On muuten kunnon kierrätystuki, pitkä tanko on vaihteensiirtäjän tanko volkkarin laatikosta ja holkki, minkä läpi pultti menee taitaa olla joku männäntappi :D

                                              https://burnsstainless.com/collectio...=8774810501211

                                              Nykyinen setti on yhdistelmä kiinasarjaa ja omaa sovitusta.

                                              Ainakin hukkiksen lähdön sovitus on onnistunut hyvin, koska hyvinkin pieni portin raotus rajaa hyvin ahdot. Osin johtuu varmasti myös 80a/r pesästä. Saa nähdä miten muuttuu, kun tällä viikolla pitäisi tulla 63a/r pesä finturbolta. Eiköhän se sitten ala herätä alempaa :)
                                              Viimeksi muokannut JM; 9.9.2019, 11:05.

                                              Comment


                                              • Okkim kiitokset AMW shopin linkistä. Voisit kuitenkin myydä minulle ajatuksesi, että miksi juuri 309:stä :). Hyvin monihan tekee 304:sta.

                                                Juhana, jäätävän hyvää settiä. Sain hyviä vinkkejä. Hienoja kierrätysosia :DD. Juurikaasua käytän aina.

                                                Vielä toki kaipaan tietoa tuosta putken sisäpaksuudesta.

                                                Comment


                                                  En ole mikään rosteriexpertti, menen muiden neuvojen mukaan. AMWorks tietää aika varmsti mistä puhuu, siksi käyttäisin 309 terästä. Tuossa lisätietoa eri materiaaleista:
                                                  https://help.summitracing.com/app/an...nless-steel%3F
                                                  http://www.mastainless.com/grades

                                                  Comment


                                                    Toi eka linkki, jonka okkim linkkas ei kerro 309:stä vaan 409:stä, joka on ferriittinen ruostumaton teräs.
                                                    Ferriittisiä ei kannata käyttää turbokoneiden pakosarjoissa, koska raekoon kasvu ja huono virumiskestävyys korkeissa lämpötiloissa.

                                                    Syy tuon 304 yleisyyteen on ihan vain se, että se sattuu olemaan ihan perusrosteri, jota löytyy käytännössä kaikkialta ja tavan tallaajalle kaikki rosterit ovat samoja.

                                                    309 on taas tulenkestävä ruostumaton. Käytännön ero tuohon 304:seen on paljon paremmat kuumaominaisuudet (esim. huonoimmillaan 304 alkaa hilseillä ~750 °C lämpötiloissa kun taas 309 ei hilseile alle 950 °C lämmöissä).

                                                    Tuo 309S on 309:n paremmin hitsattava seos (pienempi hiiliekvivalentti).

                                                    Comment


                                                      Toi eka linkki, jonka okkim linkkas ei kerro 309:stä vaan 409:stä, joka on ferriittinen ruostumaton teräs.
                                                      Ei niin, laitoin sen tuohon koska ylempänä oli siitäkin puhetta.

                                                      Comment


                                                        Täällä kans hyvää juttua:
                                                        https://burnsstainless.com/blogs/art...1/welding-faqs

                                                        Yhdet motskarin pakosarjat tein 321 putkesta ja hyvät tuli. Noi ton firman osat on oikeesti törkeän nättiä tavaraa. Ei oikein raaskis edes kolvata, kun tekis mieli laittaa vitriiniin vaan näytille. Tuossa linkissä mainittu Solar flux juuritahna on hyvin toimivaa tavaraa.

                                                        Comment


                                                        • Kylläpäs putken hinta nousee kun siinä on mutka. Pitänee ostaa pakosarjan tiiviste, että saan tietoon sen sisämitan ja sitte etsimään kuka möis yhden putken vaikkapa tuota 321 (6m) jota sitte ite taivutellaan. Varmaan ihan sama tehdä pakoputkistoki samasta teräksestä 3 tuumasena.

                                                          Comment


                                                            Mä otin nipun J-mutkia ja kollektorin samasta paikasta. Tulivat kätevästi yhdessä paketissa. Pakosarjan RST-laippoja on tasaiseen tahtiin ollut ebayssä myytävänä n. 50e hintaan. Mullakin on yksi semmonen n. 12mm paksu odottelemassa insipiraation kasvamista. Romukansi löytyy jo ja tyhjä alareta pitäisi vielä hankkia jigiä varten. Sen vois sitten myöhemmin hyödyntää 2.0L projektissa.
                                                            Viimeksi muokannut JM; 10.9.2019, 19:23.

                                                            Comment


                                                              Onninen ja Polarputki on niitä tukkureita joilta tuota 321 putkea voi löytyä. Saattaa tosin olla tilauskamaa, tuota kun ei käytetä juuri mihinkään nykyään. Se on vähän niin kuin menneen maailman keksintöjä. En tiedä onko siitä Ti-lisästä pakosarjaputkenakaan mitään hyötyä, normi länsimaissa valmistettu ruostumaton putki voisi toimia ihan yhtä hyvin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X