Alustukseksi: Vika tulee välillä päälle, kestää pari viikkoa tai kuukauden, poistuu ja auto toimii taas normaalisti, kunnes jossain vaiheessa vika tulee taas päälle. Vika ilmenee puhdittomuutena, ihan kuin sata heppaa uupuisi. Vieläpä niin että tuntuu kuin täydellä kaasulla ei suorituskykyä olisi juurikaan enempää kuin reilulla puolikaasulla, eli ikäänkuin auto "puutuisi" osittain täyskaasukiihdytyksissä. Auto kuitenkin käy nätisti eikä oireile sen kummemmin paitsi että on puhditon.
Vika alkoi joskus kevättalvella ja olen sen kanssa tapellut koko kesän ja syksyn. Eilen käytin auton merkkiliikkeessä tutkittavana. Paska tuuri, sillä kun varasin aikaa vika oli päällä, mutta korjaantui jälleen kerran itsestään ja tietenkään vika ei ollut päällä kun sitä olisi ollut mahdollista tutkia. Puuttuvasta tehosta kertonee parhaiten se kun kävin kesällä lentokentällä Lappeenrannassa kokeilemassa suoritusarvoja vian ollessa päällä. Tulos 400m: 16,8s ja loppunopeus suoran päässä 196km/h. Eli siis huonommin kuin vakiolla, vaikka kone on lastutettu (ilmeisesti ABT:n softa).
Lappeenrannan Auto-Bernerillä luettiin ensin luettiin vikamuistit. Ahtopaineen ylinoususta oli koodia joten alettiin tutkia miksi se nousee. Koeajolla selvisi että jostain syystä ahtopaine kohosi jatkuvasti yli säätörajan, lähes 1 bariin ja välillä jopa 1,3bariin. Muita vikakoodeja ei ollut.
Sitten alettiin tutkia moottoria oikein huolella ja hartaasti (n. 3 tuntia):
- ilmamassamittari antoi vähän huonoja volttiarvoja (max.1,35V), mutta varsinainen vika ei ole siinä, koska testihetkellä moottori siis toimi. Se suositeltiin kuitenkin vaihtamaan seuraavan kerran kun tulee asiaa huoltoon)
- Hukkaporttien läppiä liikuttavien tankojen toiminta tutkittiin (liikkuivat moitteettomasti. Itse läppiä ei alettu purkamaan esille).
- Moottorin lämpötila-anturi vaihdettiin varmuuden vuoksi vaikka se ehjä olikin (oli kuulemma vanhaa mallia). Tuumin että tuleepahan jotain vaihdettua ettei nyt ihan tyhjästä tule maksettua. :)
...
Olikohan jotain muuta, en nyt muista...
Mitään varsinaista syytä oireilulle ei tietystikään löytynyt, varsinkin kun moottori toimi kaiken aikaa täydellisesti. Kun vika tulee seuraavan kerran päälle, niin vien auton uudelleen hoitoon, jos sitten löytyisi jotain.
Mutta osaako joku sanoa mistä moinen oireilu voisi johtua? Voisiko olla niin yksinkertaisesti että silloin kun auto niin sanotusti toimii, niin se ahtaa liikaa ja antaa tietysti tehoa sen mukaan, eli reilusti. Ja sitten kun se ei toimi, niin ahtaa liian vähän (jostain syystä?!) jolloin kontrasti tuntuu niin suurelta? Alkaa tässä jo epäilyttää että olenko luulosairas, mutta toisaalta vaimokin on huomannut ihan saman ilmiön.
Vika alkoi joskus kevättalvella ja olen sen kanssa tapellut koko kesän ja syksyn. Eilen käytin auton merkkiliikkeessä tutkittavana. Paska tuuri, sillä kun varasin aikaa vika oli päällä, mutta korjaantui jälleen kerran itsestään ja tietenkään vika ei ollut päällä kun sitä olisi ollut mahdollista tutkia. Puuttuvasta tehosta kertonee parhaiten se kun kävin kesällä lentokentällä Lappeenrannassa kokeilemassa suoritusarvoja vian ollessa päällä. Tulos 400m: 16,8s ja loppunopeus suoran päässä 196km/h. Eli siis huonommin kuin vakiolla, vaikka kone on lastutettu (ilmeisesti ABT:n softa).
Lappeenrannan Auto-Bernerillä luettiin ensin luettiin vikamuistit. Ahtopaineen ylinoususta oli koodia joten alettiin tutkia miksi se nousee. Koeajolla selvisi että jostain syystä ahtopaine kohosi jatkuvasti yli säätörajan, lähes 1 bariin ja välillä jopa 1,3bariin. Muita vikakoodeja ei ollut.
Sitten alettiin tutkia moottoria oikein huolella ja hartaasti (n. 3 tuntia):
- ilmamassamittari antoi vähän huonoja volttiarvoja (max.1,35V), mutta varsinainen vika ei ole siinä, koska testihetkellä moottori siis toimi. Se suositeltiin kuitenkin vaihtamaan seuraavan kerran kun tulee asiaa huoltoon)
- Hukkaporttien läppiä liikuttavien tankojen toiminta tutkittiin (liikkuivat moitteettomasti. Itse läppiä ei alettu purkamaan esille).
- Moottorin lämpötila-anturi vaihdettiin varmuuden vuoksi vaikka se ehjä olikin (oli kuulemma vanhaa mallia). Tuumin että tuleepahan jotain vaihdettua ettei nyt ihan tyhjästä tule maksettua. :)
...
Olikohan jotain muuta, en nyt muista...
Mitään varsinaista syytä oireilulle ei tietystikään löytynyt, varsinkin kun moottori toimi kaiken aikaa täydellisesti. Kun vika tulee seuraavan kerran päälle, niin vien auton uudelleen hoitoon, jos sitten löytyisi jotain.
Mutta osaako joku sanoa mistä moinen oireilu voisi johtua? Voisiko olla niin yksinkertaisesti että silloin kun auto niin sanotusti toimii, niin se ahtaa liikaa ja antaa tietysti tehoa sen mukaan, eli reilusti. Ja sitten kun se ei toimi, niin ahtaa liian vähän (jostain syystä?!) jolloin kontrasti tuntuu niin suurelta? Alkaa tässä jo epäilyttää että olenko luulosairas, mutta toisaalta vaimokin on huomannut ihan saman ilmiön.
Comment