Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,8 T AEB Sinistä satunnaisesti p.putkesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1,8 T AEB Sinistä satunnaisesti p.putkesta

    Viimeisien kuukausien ajan Audi A4/1,8T AEB on tupsautellut sinistä savua p.putkesta kylmäkäynnistyksessä.Sitä ei tapahdu aina, kun auton laittaa kylmänä käyntiin.

    Tänä aamuna kone käynnistyi huonosti ,kävi 2-3 pytyllä ja sammui. Seuraava startti ,pyörii normaalisti,paitsi että sinistä savua tulee p.putkesta helvetisti. Ajoin autolla päivän aikaan n.100 km eikä ollut mitään ongelmaa. Minkä takia tulee satunnaisesti tuo kylmäkäynnistyksen jälkeinen sininen ,haiseva,savu.

    Jos venttiilin varren kumit on loppu,eikös pitäisi tulla sinistä joka kylmäkäynistyksessä. Koneesta ei häviä vettä.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 17.8.2008, 17:52. Perustelu: Kappalejakoja lisätty.

  • #2
    Maistuuko öljy? Turbo tai venttiilinvarren kumit varmaan valskaa. Jos ei öljyä kuitenkaan syö, niin lähinnä kosmeettinen haitta. Itsellä kanssa kesällä pölläytti satunnaisesti kylmänä starttaillessa, mutta talvella ei. Kai ne ölpät sen verran jähmeemmät sitten talvella on. Eipä tuolla auton toimintaan, käynnistymiseen tms. ollut koskaan mitään vaikutusta. Haulla löytyy myös tuo wanha keskustelu forumilta.

    Comment


    • #3
      Juttelin viikonloppuna Kivijalkatalon pikahuoltomiehen kanssa.

      Pikahuollon mies sanoi että, noissa AEB moottoreissa on temppuillut öljynpaineen rajoitusventtiili.

      Joskus on ollut kylmäkäynnistyksessä öljyn paineet jopa 11 bar, sen seurauksena venttiilit on auki startissa ja kone pyörii huonosti ja valtava öljyn paine menee turbon tiivistyksen läpi, ja savuaa sinistä putkesta ulos.

      Onko kellään kokemusta vastaavasta ?

      Täytyy laittaa öljyn painemittari koneeseen ,ja katsoa pitääkö tuo juttu paikkaansa.

      Comment


      • #4
        Savutuksesta ei ole kokemusta, mutta tuosta venttiilien auki jäämisestä on.

        Kerran tai pari on oma auto tehnyt tuon että kone pyörii startatessa kuin ei olis tulppia paikallaan. Tuolloin oli jonkin verran pakkasta ja oli talvi. Autoa oli ennen kyseistä käynnistystä käytetty käynnissä hetkeä aikaisemmin ja sammutettu heti.

        Öljynpaineen rajoitinventtiilissä oli todennäköisesti ongelmia, kun öljynpaineet ei olleet lämpimänä ihan ok. Nyt on uusi pumppu paikallaan ja katsotaan mitä pakkaset tuovat tullessaan.
        Viimeksi muokannut Korjari; 19.8.2008, 17:33. Perustelu: Korjattu asiavirhe

        Comment


        • #5
          Paljonko maksaa uusi pumppu ?

          Sopiiko öljypohja lähtemään irti helposti ? En muista miltä konetila näyttää alhaalta katsottuna.

          Comment


          • #6
            Oliskohan ollut karvan yli 200e, joutuu apurunkoa tiputtamaan että pohja mahtuu tulemaan pois.

            Comment


              #7
              Kerran tai pari on oma auto tehnyt tuon että kone pyörii startatessa kuin ei olis tulppia paikallaan. Tuolloin oli jonkin verran pakkasta ja oli talvi. Autoa oli ennen kyseistä käynnistystä käytetty käynnissä hetkeä aikaisemmin ja sammutettu heti.

              Öljynpaineen rajoitinventtiilissä oli todennäköisesti ongelmia, kun öljynpaineet ei olleet lämpimänä ihan ok. Nyt on uusi pumppu paikallaan ja katsotaan mitä pakkaset tuovat tullessaan.
              Mulla on käynyt kanssa kerran samalla lailla. Autoa oli pari tuntia aiemmin käytetty kylmiltään lyhyen hetken. Sitten kun yritti käyntiin niin hörähti ja sammui. Uudelleen startatessa kone pyöri ihan tyhjää ilman mitään vastusta. Aikansa kun pyöritteli niin lähti sitten vaivoin käyntiin.

              Tuntuu tuossa omassa olevan joku vika/ominaisuus, että jos kylmiltään käynnistää niin ei sovi saman tien sammuttaa, muuten lähtee huonosti uudelleen käyntiin. Muutaman minuutin kun käyttää niin ei mitään onglemaa.

              Comment


                #8
                Mulla kans samantapaset ongelmat mutta öljyä menee litra tonnille.. Venttiilinvarrenkumit vaihdettu. Jokohan se turbo finaalissa. Turbo kyllä vähä yli vuoden vasta vanha että mikähän sen ois voinu särkeä.?

                Comment


                • #9
                  Laitetaas tähän topicciin. Mulla on alkanut vilautella öljynpaineen valoa satunnaisesti öljynvaihdon jälkeen.
                  Faktat: Öljyt ylärajassa, ei siis ole vienyt öljyä n. 2000tkm aikana pisaraakaan. Välillä käynnistyy huonosti ja pitkään tyhjäkäynnillä ollessa alkaa venttiilit nakuttelee.

                  Comment


                    #10
                    Mittaa öljynpaine.

                    Comment


                    • #11
                      Joo siihen juurikin olin tulossa, eli mites se tapahtuu kun moista toimenpideettä ei ole koskaan tarvinnut tehdä. Eli mistä, miten ja mitä siihen tarvitsen. :|

                      Comment


                        #12
                        Öljynsuodattimen jalasta löytyy öljynpaineanturi. (lattaliitin johon tulee yksi ohut johto)
                        Joko laitat sen tilalle mittauksen ajaksi mekaanisen mittarin joita saa esim. hydrauliikka tarvike kaupoista muutamalla kympillä ja tietysti tarviit vähän letkua ja sopivan liittimen. (kierre on muistaakseni 1/8")
                        Jos taas haluat auton sisälle oman mittarin öljynpaineelle niin silloin lähimpään tuuninki kauppaan ja ostat mittarin ja sopivan t-haaran johon saat ruuvattua mittarin anturin ja alkuperäisen öljynpaineanturin.

                        Comment


                          #13
                          Kierre on 10x1.

                          Comment


                          • #14
                            Sissosella on melko varmasti öljypumpun imusihdissä mönjää. Melko tyypillistä.

                            Kynegologin otteilla mahdollista putsata öljypropun kautta.

                            Comment


                            • #15
                              Perkule ei kai se auta kun lähtee tönkämään sitä sihtiä... Mitäs sanotte jos seuraavan öljynvaihdon yhteydessä tekis koneen "puhdistuksen" dieselillä, eli 0,5-1l dieseliä öljyjen sekaan ennen öljyjen laskemista pihalle ja joku 30min tyhjäkäyntiä.
                              Ja pitänee toi "tuuninki" öljynpaine mittari asennella kans ihan tarkkailua varten..
                              Kiitokset vinkeistä, jos näillä avuin sais ongelman selville.

                              Comment


                              • #16
                                kuulostaa tuo dieselin määrä vähän turhan kovalta?

                                mullakin vähän pölläyttää sillon tällön sinistä kylmäkäynnistyksessä ja ajattelin ihan forten motorflushilla kokeilla, toki dieselikin vois toimia.

                                Comment


                                • #17
                                  Mulle neuvoivat käyttämään diiseliä ja tuota määrää ennemmin kuin tota forttea...toi fortte irroittaa karstan muttei liuota sitä>huono tuuri kun käy niin esim. irronnut karsta voi kulkeutua turbon öljykierronletkuun ja tukkia sen jonka jälkeen turbo on Kaput.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tai sitten se irronnut karsta voi päätyä esim öljypumpun imusihtiin, ja aiheuttaa sitä kautta erilaisia komplikaatioita.

                                    Koko vikahan on siis lähtöisin siitä, että laitoit eri merkkiset öljyt kuin ennen, ja mössöt liukeni irti motin sisäseinistä.

                                    Jos kyse on siis arvaamastani onkelmasta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Näin voi olla. Ja edellisestä öljymerkistä ei ollu tietoa koska auto ollut itsellä niin vähänaikaa. Nyt koneeseen meni Castrollit, mut pitänee laittaa seuraavaksi hyväksi todettu Shell helix Ultra. Mut nyt pitää suunnata hallille autoa ihmettelemään(laittamaan), kun alkaa olla jo ajokunnossa eilisen illan jäljiltä :D

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse kyllä pesisin koneen Fortella, uudet öljyt sisään + suodatin, ajelua jonkin aikaa ja mahdollisesti uusi käsittely jos kone todella paskainen.. Pysyisin kyllä Castrolissa enkä laittaisi mitää Shellin kuraa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Meinas vaan serkkupojan uudehkosta autosta viimetalvena kone levitä castrollin takia...siin on niin paljon "vettä" seassa et jääty huohotinputket>Helixillä ei moista vaivaa sit ilmennyt. Tiedä sit näistä..

                                          Comment


                                          • #22
                                            No ei siinä kyllä mitään "vettä" ole varmasti. Ja Castrolin öljyt laadukkaita sekä juuri erinomaisia tämän konsernin autoihin.. Mikä ollut sitten viskositeetti kyseisissä öljyissä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Laitetaas tähän ongelman ratkettua. Eli nyt 2 kertaa vaihtanut öljyt siten että laitoin vanhojen öljyjen sekaan 0,7-1l dieseliä ja antanut käydä tyhjäkäyntiä/ajanut rauhallisesti matalilla kierroksilla n.30min.
                                              Sen jälkeen öljyt alas ja uudet sisään. Toisen käsittelyn jälkeen kaikki venttiilinnostimien äänet kadonneet eikä öljynpaine valokaan enää vilkuttele.

                                              Viimeisimmän öljynvaihdon yhteydessä koputtelin öljyoumpun sihtiä(nninkuin Repo neuvvoi) ja sain sieltä tulemaan muutamia muovipalasia jotka ovat peräisin öljytikun varresta. Näiden yhteistuloksena ongelma ratkesi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kannattaa kuitenkin mitata vielä ne öljynpaineet.

                                                Nostimet voi hiljentyä senkin takia kun ilmat kylmenee ja öljyt pysyy viileämpänä. Kun omassa kulkineessa oli vielä vajaatehoinen öljypumppu, oli nostimet aina talven hiljaa. Kun kelit lämpeni, alkoi taas naputtelu. Jos hehkutti koneen kunnolla kuumaksi ja jätti auton tyhjäkäynnille muutamaksi minuutiksi, sai talvellakin nostimet naputtamaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Itellä pientä savutus ongelmaa myös. Kone lämmin, hetki tyhjäkäyntiä ja ripeämpi poistuminen, paikalle jää kevyen sininen pilvi. ajettu 226000t Turbo N:vuodenvanha, venavarrenkumit voi fuskata ja öljyt 0w-40 mobil. Onko vinnkejä mistä lähteä varmentamaan mikä vuotaa...?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    mikä turbo autossasi on tapza? Jos masteri ni koita akselin väljyys...

                                                    Ps, tuohon kondensio veden määrään gastrollilla, Tänä talvena tyhjensin noin 3l vettä houhotin säiliöstä=) Tuskinpa oli vaikutusta öljyn merkillä, sitä se kylmyys teettää...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Autoon on vaihdettu alkuperäinen vakio kkk03.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itellä pientä savutus ongelmaa myös. Kone lämmin, hetki tyhjäkäyntiä ja ripeämpi poistuminen, paikalle jää kevyen sininen pilvi. ajettu 226000t Turbo N:vuodenvanha, venavarrenkumit voi fuskata ja öljyt 0w-40 mobil. Onko vinnkejä mistä lähteä varmentamaan mikä vuotaa...?
                                                        Ootko kokeillut 5w-40 öljyä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Minä olen ajellut meidän autoilla iät päivät Shellin Ultra Helix.toimii hyvin.Audissa pysyy öljyt erittäin hyvin 7.5 tkm,ei tarvi lisätä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hyvin paljon vaikuttaa ajotapa miten nuo öljyt kestää. Jos kauhiana polettaa, että öljyn lämmöt käy 120 asteessa, niin silloin monet öljyt menettävät voiteluominaisuuksia. Esim. jos radalle lähetään niin on syytä ensin vaihtaa uudet öljyt, muuten voi olla että kiertokankien laakerit menee ja kaikkea muuta siinä sivussa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X