Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Polttoainelinjojen tuoton testailua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Polttoainelinjojen tuoton testailua

    Kokoonpano :
    Polttoainepumppuna AEM 340LPH E85 -pumppu (ikää 5v ja 50tkm)
    Linjat (meno ja paluu) ovat 8mm sisämitalla olevia polyamidi putkia, välissä samankokoista letkua jne liittimien kohdalla siis alle tuon 8mm ja suodattimena Bosch:n joku perussuodatin 8mm linjoilla (ajettu n10tkm).
    Bosch:n säädettävä polttoaineen paineensäädin.
    Polttoaine E85

    Testasin tuoton suutintukille tulevasta linjasta, jännite n12.5v

    Tulokset (suluissa pumpun tuotto uutena valmistajan ilmoitus)
    3bar 4.20L/min eli 252L/h (333L/h) 76% luvatusta
    4bar 3.65L/min eli 219L/h (303L/h) 72%
    5bar 3.30L/min eli 198L/h (272L/h) 73%
    6bar 2.75L/min eli 165L/h (230L/h) 72%
    ja testasin vielä 18v:lla kun pumpulle se luvataan max jännitteeksi
    5bar 3.33L/min eli 200L/h (272L/h) 73%
    6bar 2.95L/min eli 177L/h (230L/h) 77%

    Eli jännitteen nostosta ei juurikaan ole hyötyä. En tastannut suoraan pumpulta, mutta linjat nyt syönee tuo verran tuottoa.

    Tästä laskien vaikka 5bar tuotto on neloskoneessa max 825cc/min

    No mitä tämä 3.3L minuutissa sitten on tehoina ?

    Bensan ominaispaino on 0.735kg/L ja etanolin 0.789kg/L niin E85 0.78kg/L
    Bensan energia sisältö on 8.83kWh/L ja etanolin 5.89kWh/L niin E85 6.32kWh/L
    E85 parasteho A/F on 7.7 (Bensan 12.8)

    Eli 3300cc/min on 55cc/s joka taas on 43g/s näin ollen 43x7.7=331g/s saisi olla maksimi ilmamassan määrä.

    ja 3.3L/min on se 198L/h. 198Lx6.32kWh/L=1251kW tästä kun bensa koneen hyötysuhde on n25% niin saadaan reilu 300kW tehoksi.

    Pitävätkö nämä laskemat alkuunsa paikkaansa vai onko tässä kirjoiteltu pelkkää hölynpölyä. Joku fiksumpi voisi kommentoida tämän.
    Viimeksi muokannut mikkosp; 11.7.2022, 18:19.

    #2
    Laskelmasi on oikeansuuntainen, voi olla rahtusen pessimistinen. Mutta parempi niin. Tuon kokoisesta linjasta mahtuu enemmänkin tehoa läpi, mutta vaatinee ronskimman pumpun. Wlabro Hellcat tms vastaava 525lph työntävä pumppu riittää reiluilla linjoilla 700hv nurkille viinalla. Siitä voi ehkä jotain kuutioida.

    Comment


      #3
      Kyllähän tuollaisesta 8mm polttoainelinjasta tosiaan ajetaan isompiakin tehoja läpi. Vaatii toki ronskimman pumpun kun Terho jo kommentoi.

      Tuollainen Helkatin pumppu tosiaan pukkaa kuiitenkin tehtaalta jo ties mitä heposia, ja se on yllättävän pieni fyysisesti. Jos lisää tarvitsee, niin sitten vaikkapa AEM 044 kopiota avuksi, 120PSI vastapaineella uhkaavat vielä 300l/h tuottoa.

      Bosch itsehän ei tee säädettäviä paineensäätimiä, ne tulee aina motorsport puolellakin kiinteästi säädettyinä, mutta Brasilian alihankinta tehtaalla tehdään painepuoleltaan isommaksi porattua (noin 3 kertainen pinta-ala) paineensäädintä. Bosch mitoittaa paineensäätimensä 110-120 litraa tunnissa tienoille, ja niiden painepuolen reikä on muuten sen 1.2mm halkaisijaltaan...

      Comment


      • #4
        Käytännön havaintoihin peilaten sanoisin tuon 3,3L/min tuoton riittävän bensalla reilun 500hp tehoihin ja E85:llä vajaa 400hp. Todellinen lopputulos voi vaihdella jonkun verran lukuisista yksityiskohdista riippuen, niin pitäisin tuota melko suurpiirteistä määrittelyä riittävän hyvänä tällaisiin spekulaatioihin.

        Noista mittaustuloksista tuli sellainen huomio mieleen, että 8mm linjasto menopuolella saattaa verottaa tuottoa jo ihan havaittavasti noilla virtaamilla. Pumput ovat aika herkkiä imupuolen painehäviöille. Painepuolella sitten ei ole läheskään niin tarkkaa.

        Comment


        • #5
          Nuo tehtaitten ilmoittamat tuottomäärät eivät ole vertailukelpoisia tekemääsi testiin: testipenkissä ne eivät todellakaan käytä 4-5 metriä pitkiä linjoja. Lisäksi jokainen nippeli jonka sisäreikä on pienempi kuin itse linja aiheuttaa painehäviön. Esim RS4 B5 poltoainefilsun lähekkä oleva liitin oli 4,8 mm sisältä. Lisäksi kaikki jyrkät mutkat (esim banjo) ovat virtauksellisesti epäedullisia ja aiheuttavat painehäviötä.

          Comment


          • #6
            Tuo, ettei jännitteen nosto vaikuttanut mitään on erittäin outoa. Tehon pitäisi suunnilleen kaksinkertaistua.
            Mittasitko jännitettä pumpulta?
            Saitko (saatko) tietoa virrankulutuksesta / sen muutoksesta?

            Mitä tämä "Testasin tuoton suutintukille tulevasta linjasta" käytännössä tarkoittaa?

            Comment


            • #7
              Syötin jännitteet suoraan pumpun liittimeen niin en usko että juurikaan enää siellä tankin sisäisessä johdotuksessa tippuu jännite, virrankulutuksessa tapahtui joku muutaman amppeerin nousi (tais olla luokkaa 14 -> 16). Testin tein niin että otin suutinkiskolle tulevan letkun irti, siihen painemittari ja pallohana ja letku astiaan. Säädin pallohanasta halutun paineen, sitten laskin minuutin ajan astiaan ja katsoin paljon tuli.

              Comment


              • #8
                Jotain kummallista edelleen mielestäni.
                AEM tuotot 40psi (2.8bar)
                13,5V n. 340
                12,5V n. 300
                11,5V n. 270

                Saisitko "helposti" painemittarin myös sinne pumpun päähän? Näkisi sen letkun vaikutuksen.

                Tosin, jos tuo riittää, niin sittenhän se riittää...

                Comment


                  #9
                  Minulla on AEM 400 pumppu, ja siinä ei riittänyt tuotto vakiolinjalla joka on muistaakseni noin 6 mm sisältä. Muutin sen AN8:ksi, niin enää ei paineet pudonneet täysillä ahdoilla. Tehoa on noin 650 hv.

                  Comment


                    #10
                    Mulla alkoi flexipurkki herjata alentuneesta tuotosta 10tkm ajetulla bensansuodattimella. Viinamuutoksen jälkeen olin ajellut vielä jonkin aikaa autossa olleella suodattimella, ettei uusi menisi heti tukkoon. Pumppuna AEM E85 speksattu. Uusi suodatin linjaan ja taas on vikakoodi pysynyt poissa. Vanha taisi olla Mahle ja nyt siellä on Man. En avannut vanhaa suodatinta, niin en tiedä, mikä sitä on tukkinut, mutta äkkiä sen tunnit tuli kyllä täyteen. Sitä enne hajotin kolme bensapumppua viinalla. Auton oma alkuperäinen hyytyi viikossa/kahdessa. Sitten tilasin Boschin, joka ei ollut viinalle speksattu, mutta kesti sitä finjectorin mukaan kuulemma hyvin. No viikon se kestikin. Sitten hain biltemasta 044 kopion ja samaan aikaan tilasin jo varoiksi AEM:n. Biltsun pumpulla alkoi taas valittaa alentuneesta tuotosta jo parin päivän jälkeen. Onneksi se kuitenkin pyöri siihen asti, että sain AEM:n käsiini. Se on nyt sitten ptyörinyt tuolla tankissa jo useita kuukausuia ilman ongelmia. Tällä pohjalla naurattaa kyllä jutut näistä helpoista ja edullisista etanolikonversioista :D Turun seudulla etanoli ei oo ollut koko kesän aikana edes 80%. Pyörinyt siinä 78-79% nurkilla jo pitkään ainakin Raisiossa.
                    Viimeksi muokannut JM; 27.7.2022, 09:47.

                    Comment


                      #11
                      Kaikkien suodattimien liimaukset ei kestä etanolia.

                      Comment

                      Working...
                      X