Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t APY moottorin säädöt ja mielipidekysymys sis.exel logitiedoston

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t APY moottorin säädöt ja mielipidekysymys sis.exel logitiedoston

    Semmosta kyselen, että voisiko joku asiasta tietävä kertoa, että voiko kyseessä olla ecun säädöistä ja kartoista kiinni, että ässä käyttäytyy niin, että jos hiljaisista vauhdeista laitat kaasun pohjaan niin ahtojen nousu on maltillista eikä saavuta edes maksimia mutta jos teet tämän esim 4500-5000 rpm niin ahdot heräävät hyvinkin nopeasti ja rivakasti ja vetoa löytyy. Tämä sama toteutuu käytännössä joka vaihteella. Ykkösellä lähtö ryömintä vaudeista toki on hieman rivakampaa ja tämä liittyy varmaan välityksiin. Ahdot nousevat piikissä 3 vaihteella sinne 1.7bar tuntumaan. Isommilla vaihteilla ei ole vielä ollut mahdollista koittaa.

    Edeltävät omistajat kertoivat että tämä olisi softan vuoksi ja näin tarkoituksella tehty ja sinällään kuulostaa aivan järkevältä kun tässä kuitenkin uskoisin, että on haettu käyttöauton ominaisuuksia.

    Auto siis 99 vuotinen s3 APY moottorilla ja apr stage3plus virityssarjalla ja sitä tukevilla osilla.Kaikki toimii muuten hyvän oloisesti ja sinällään loogisesti. Tästä herännyt samalla kysymyksiä, että saadaanko moottorin säädöillä käytännössä koko auton luonne muutettua halutunlaiseksi? Vai toimiiko moottori esim. vain siinä olevien komponettian mukaisesti ja esim vain ahtopaineen määrä määrittää loput vai voidaanko niinkin tarkasti säätä, että ahdot nousevat ikäänkuin kierrosalueen mukaan eli pystytään tekemään hyvinkin mieto tai vastaavasti todella aggressiivinen softa.

    Jonkun mielestä ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta itseä kiinnostaisi todella paljon asiantuntijan näkemys asiaan.

    Vielä tarkennuksena, että juuri kävin ahtovuodot läpi ja vikakoodit luettu. Seurauksena korjattu parit vuodot ja vaihdettu nakutusanturi 2.
    Attached Files

  • #2
    Kuulostaa ihan normaalille turbon heräämiselle, turbo tarvitsee tietyn määrän pakokaasua herätäkseen(=kierrosluku). Se missä kohtaa tämä tapahtuu, riippuu koneen koosta ja turbon koosta(ja muutamasta muusta asiasta). Se tavallaan luo raamit ahtojen käytökseen, tuon raamin sisällä voidaan sitten softalla säätää heräämiskohtaa ja esim rajoittaa ahtopainetta. Esim jos komponenttien puolesta tarvitaan 3000rpm, jotta ahdin herää, niin sitä ei voi softata heräämään 2000rpm:n kohdalla.
    Viimeksi muokannut ExPReS; 16.8.2021, 20:40.

    Comment


    • #3
      Hyvä vastaus. Tuon ymmärrän. Nyt kun olen autoon tutustunut paremmin niin jos laittaa kaasun pohjaan niin että kierrokset ovat vielä suhteellisen matalalla niin selvää voimakasta ahtopiikkiä ei tule mutta kun esim laittaa kaasun pohjaan selvästi korkeimmilla kierroksilla kuten 5500 niin voima joka ahtopaineen nousun voimasta tulee on oikein mukava. Ihmetyttää vaan että miksi tuota ahtopiikkiä ei saada edes josain määrin voimakkaaksi matalemmilta kierroksilta. Tuntuu kuin softan kautta olisi esim n75 venttiilillä rajattu jotenkin ahtopaineen nousua, jos lähtee kiihdyttämään matalilta kierroksilta.
      Eräs aikaisempi omistaja sanoi että tässä autossa olisi nimenomaan ”hölmosti” tehty softa juuri tuon ”kierrosten mukaan nouseva paine” tottakai kierroksia tarvitaan turbon toimintaan se on selvä. Nyt tämä on ehkä sellainen käyttöauto softa, siltä se ainakin tuntuisi.
      Viimeksi muokannut Killeri; 16.8.2021, 22:16. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu. Muokkaa puhelimen asetuksia.

      Comment


      • #4
        Voihan olla että sitä ahtoa on rajattu jostain syystä alemmilla kierroksilla. Yleensä rajaus tehdään voimansiirron komponenttien keston takia.

        Omalla vastuulla voi kokeilla ilman hukkaportin ohjausta, silloin näkee nouseeko kiukkuisemmin ahdot. En suosittele kuin lyhyitä yksittäisiä kokeiluja, koska ahtaa ilman rajoitusta. Ettei hajoa turbo/moottori.

        Comment


        • #5
          Lähtötiedot auttaa paljon, jos puhutaan vakio s3 k04 turbolla niin kyllä siellä ahtoja tulee jo matalillakin kierroksilla

          mikäli veikkaukseni menee oikein, on tässä autossa gt2871 turbo ja 400hp+ teholuokka

          Tuommoisella turbolla ei vain matalilla kierroksilla tapahdu, kun puhutaan 1.8 litraisesta koneesta

          Comment


            #6
            Loivasti nouseva vääntö käyrä miellyttävämpi ajaa kuin kerralla tuleva aasin potku, joka saattaa aluksi tuntua siistiltä, mutta alkaa ärsyttämään pidemmän päälle. Varmaan softa tästä syystä tehty tuolla tavalla. Toki se potkaisee ylä kierroksilla jos kaasun survaisee pohjaan, ahdin on tuolloin pelialueella.

            Comment


              #7
              Persdynoa on helppo harhauttaa nopealla kiihtyvyyden muutoksella (ts. nykäyksen voimakkuus on suuri) eli se mikä tuntuu tehokkaammalta, ei aina sitä ole. Tasaisempi vääntökäyrä ei tunnu samalla lailla, vaikka kiihtyvyys olisikin huomattavasti parempi.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Heromanni Näytä viesti
                Lähtötiedot auttaa paljon, jos puhutaan vakio s3 k04 turbolla niin kyllä siellä ahtoja tulee jo matalillakin kierroksilla

                mikäli veikkaukseni menee oikein, on tässä autossa gt2871 turbo ja 400hp+ teholuokka

                Tuommoisella turbolla ei vain matalilla kierroksilla tapahdu, kun puhutaan 1.8 litraisesta koneesta
                Kyllä, nimenomaa tämmönen setti tässä mun autossa. Tiedätkö tän auton? Nyt kun mietin tätä asiaa niin ihan loogiselta tuntuu. Lähinnä mietin että miksi turbo tulee mukaan niin paljon "rennommin" alhaalta lähtiessä. Toki ykkösvaihteella mennään melko iloisesti kyllä. Selvitin vähän lisää niin ahdin on gt2871r ja ilmeisesti 60 trimmillä.

                Comment


                  #9
                  Pakokaasua ja sitä kautta hyödynnettävää energiaa on alakierroksilla vähemmän. Moottorin läpivirtaava ilma- ja pakokaasumassa on pienempi, eikä pakopainetta saada nostettua niin nopeasti kuin korkeilla kierroksilla. Iso ahdin vaatii paljon energiaa päästäkseen toiminta-alueelle.

                  Vertailun vuoksi uudemman 1.8 tfsi-moottorin IS18 vakioahdin herää jo lähes tyhjäkäynnin tuntumassa, ja täysi vääntömomentti (320 Nm) on käytettävissä jo ennen 1500 rpm. Pienillä kierroksilla tuollainen moottori tuntuu siis tehokkaammalta, ja myös on sitä. Ylärekisterissä meno onkin sitten varsin kuollutta.
                  Viimeksi muokannut alpi; 17.8.2021, 11:33.

                  Comment


                  • #10
                    Hyviä vastauksia tulee kyllä, kiitos niistä. Olen näiden 1.8 turbojen kanssa kyllä aika paljon pelannut mutta missään ei ole ollut näin "isoa" ahdinta. Jotenkin tuo tuntuu vaan, että menoa ei saa läheskään samanmoiseksi jos lähdetään matalilta kierroksilta vs. korkealta. Voidaanko softaan tehdä määritelmiä esimerkiksi mikä vaihde ja mikä kierrosalue ja esim. sitä kautta n75 venttiiliin sykleillä ahtoja kompotenttien kyvyn rajoissa tietenkin?

                    Comment


                      #11
                      Tuossa ei kannata persdynoon luottaa, vaan kannattaa oikeasti vaikka kellottaa 80-120 kmh kiihtyvyys niin, että lähdet pienemmästä vauhdista ja pienemmillä kierroksilla liikkeelle kaasu pohjassa ja toisella kerralla siitä alta 80 kmh vauhdista runtaten kaasun lattiaan. Sillä vaihteella, millä ollaan sopivasti "pelialueella" tuossa 70-80 kmh välissä. Useampi veto kummallakin tavalla ja sitten vertailet aikoja. Saattaa hyvinkin olla, ettei sitä menoa ole yhtään enempää vaikka kierroksilta lähdetään.

                      Comment


                      • #12
                        Tää oli kaikessa yksinkertaisuudessaan oikeastaan huippu idea. Jostain syystä ei tullut mieleeni.
                        Viimeksi muokannut okkim; 17.8.2021, 13:19. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                          Vertailun vuoksi uudemman 1.8 tfsi-moottorin IS18 vakioahdin herää jo lähes tyhjäkäynnin tuntumassa, ja täysi vääntömomentti (320 Nm) on käytettävissä jo ennen 1500 rpm. Pienillä kierroksilla tuollainen moottori tuntuu siis tehokkaammalta, ja myös on sitä. Ylärekisterissä meno onkin sitten varsin kuollutta.
                          Täysi ahtopaine voi olla käytössä jo 1500rpm kohdalla, mutta ei vääntö. Mainosmiesten kusetusta. Vai työntäänkö ahdin 1,5-2,0 bar ahtoja jo 1500rpm kohdalla? Persdynoa huijataan ja huolella.

                          Comment


                            #14
                            Ja taitaapi ahdettujen vääntökäyrät yleensä mainoslehtisiin piirretty "jarruttamalla". Saadaan aikaisin nouseva vääntökäyrä.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viesti

                              Täysi ahtopaine voi olla käytössä jo 1500rpm kohdalla, mutta ei vääntö. Mainosmiesten kusetusta. Vai työntäänkö ahdin 1,5-2,0 bar ahtoja jo 1500rpm kohdalla? Persdynoa huijataan ja huolella.
                              Mainosmiesten mukaan täysi vääntö on käytössä jo 1400 rpm kohdalla, oma arvioni oli vähän konservatiivisempi. Alla pari tosielämän logia 6-vaihteella, jäivät vähän lyhyeksi muun liikenteen takia, mutta 1 bar ylipaine (eli käyrällä 2bar) saavutetaan tuossa 1500 rpm huitteilla, joka on tälle moottorille täydet ahdot. Käyrässä 1 bar on ilmakehän paine, eli siitä voi päätellä missä kohtaa läppä on avattu. Toisessa vähän alemmilta kierroksilta. Jos täydet ahdot saavutetaan tuossa, niin miksei myös täyttä vääntöä? Teho ei tietysti noilla kierroksilla ole kaksinen, vaikka vääntöä onkin. Vai ajattelenko jotenkin nurinkurisesti? Täytöksen hallintaan on tuossa koneessa monta vippaskonstia, joten vanhaan 1.8 turboon ei tietysti voi verrata.


                              Click image for larger version  Name:	Ahto_logi.png Views:	0 Size:	29,0 Kt ID:	1924018

                              Comment


                              • #16
                                Tähän mun ässääm vielä semmonen että hyvin on alavääntöjä alhaalta asti ja muutenkin hienosti kulkee. Tuo ahtojen käyttäytyminen mietityttää vaan siinä mielessä että onko se softan kautta ohjattu toimimaan noin.
                                Voidaanko määrittää karttoihin että esim tietyllä kierrosaluella täysikaasukiihdytys ja silloin annetaan maksimi ahdot mahd. nopeasti ja jos tällä kierrosaluella ei olla niin toiminta menee hieman miedomman kaavan mukaisesti. Auto ei kuitenkaan tunnu siltä että siinä olisi jokin vika tms.

                                Viimeksi muokannut Killeri; 18.8.2021, 07:25. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                                Comment


                                  #17
                                  Kuten jo muutamaan kertaan selitetty; ei se ahdin alakierroksilla herää yhtä nopeaan kuin yläkierroksilla, joten sinne ei samaa kaasun vastetta saa. Pitäsi olla pieni ahdin jotta vähäinen pakokaasujen virtaus herättäisi sen herkästi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Parhaiten tuosta ahtopaineen käyttäytymisestä poääsi selville logittamalla N75 venttiilin ja ahtopaineen toimintaa (pyynti vs toteutunut), esim 4-vaihteen vedossa 1000rpm-rajoittaja.
                                    Jos hukkaportti on täysin kiinni, eivätkä ahdot nouse, niin ominaisuus on todennäköisesti ahtimessa, kun kerran vuotoja ei ole.
                                    Jos hukkaportti ei ole matalilla kierrosluvuilla täysin kiinni, niin tietty ahdotkaan eivät nouse.
                                    Ahtopaineen pyynnistä näkee, että miten ahtojen käytöstä on ohjelmassa määritelty.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Koitan saada logitettua tuon n75 toiminnan. Siihen käy varmaan kolmos vaihdekin koska nelosella nousee vauhti jo vähän turhan kovaksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tässä oli paljonkin selvästi asioita vialla mutta mitä kaikkea osaatte sanoa tästä logista. Auto rötäsi ja muutenkin vähän epämääräisen tuntuinen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Pitikö tässä olla liitteenä jotain?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Se oli siirretty tuohon ihan ekaan viestiin tässä ketjussa

                                            Comment


                                              #23
                                              No niinpä näkyy olevan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Olis hienoa jos viittisit vilkasta ja kertos mitä tuo logi sulle kertoo. Varmaan kaikkia tärkeimpiä kanavia tohon en ottanut mutta jos jotain selviäisi. Muutama mystinen vika päällä

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tässä tältä päivältä veto. Edeltävään logiin verrattuna tehty seuraavaa, ilmaputsari ja maf puhdistettu, tulppien kärkiväli pienennetty. Toimi aivan erilailla, alkoi vetoja löytymään.

                                                  Hitto unohdin laittaa n75 kanavan tohon saakeli..
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut paspartuu; 11.9.2021, 15:45.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei noilla lokeilla tee mitään kun arvoja vain parin kolmen sekunnin välein. Tuolla ohjeita miten saat sample ratea kasvatettua:

                                                    https://www.ross-tech.com/vcds/tour/adv-meas-blocks.php

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Näköjään, ihmettelinkin kun oli pari kohtaa mihin kiinnitin huomiota, että ei mennyt loogisesti arvot. Viive varmaan nimen omaan selittää tämän.
                                                      Mulla on semmonen tulpan kärkivälin mittaus kolikko ja sen mukaan väli on jo suositeltu mutta tuo on semmonen kiinaversio niin ei varmaan kyllä mikään kovin tarkka. Laskin väliä vielä lisää selvästi ja pelittää kyllä nyt hyvin. Jaksaa vetää loppuun asti. Mulla oli aikaisemmin 1.8t golffi ja siinä sama juttu, merkitys varmaan muuttuu kun mennään yli 1,5 ahdoille.

                                                      Koitan saada kikkailtua noihin logeihin tuon sample raten kuntoon ja ottaa pari 3 vaihteen alusta loppuun vetoa ja sitten arvon raati saa tulkita ja antaa mielipiteitä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        En saanu noita sample rateja paremmaks mut tässä yks yritys vielä kolmosella lähes rajottajalle https://datazap.me/u/paspartuu/audiok?log=0&data=1-7

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vähän tilanne päivitystä. Tuossa huomasin ja tajusin, että koska moottorista on poistettu n80,n249 ja n112 käytöstä mutta jätetty anturin/solenoidit paikalleen niin en ensin tajunnut että jos joku noista antaa vikakoodin niin lambda ohjaus on ainakin osittain pois käytöstä. Eli ei tullut fuel trimmejä lainkaan vaikka kuinka ajoi. Näyttivät siis molemmat kentät nollaa.

                                                          Tuo n112 oli jätetty paikalleen mutta sieltä oli johto poikki, laitoin tilalle vastuksen ja vikakoodi hävisi ja heti vcds näytti että lambda ohjaus päällä taas. Tästä sitten heti huomasinkin, että moottori kävi jonkin verran huonommin ja ajattelin, että ecu opettelee arvoja ja tämä johtuisi tästä. Käynti kyllä parani aika nopeastikin ja nyt melko ok. Mutta nyt täys kaasuvedolla 1,5 bar tietämissä ja noin 5500rmp pätkii ja vähän rötää. Ajelin vielä jonkin aikaa aika rauhallista ajoa ja välillä koitin että miten toimii. Nyt pätkii noin 6000rpm kohdalla mutta koko ajan toimii tasaisemmin.

                                                          Ihmetyttää että miksi nyt kun lambda ohjaus on päällä niin asiat meni huonompaan suntaan? Pääsin tästä fuel trim kehityksestä jäljille, kun huomasin että tulpat olivat melko vaaleat ja siitä tuli ajatus, että voisko käydä pikkasen laihalla. Nyt ensimmäisen testi ajon jälkeen kurkkasin niin tulppien väri oli hyvä. Tiedän että sanotaan että seosta ei nyky bensalla pysty enää tulkitsemaan tulpista mutta ainakin nyt vaikuttaa paremmalta.

                                                          Voiko olla, että ecun pitää vielä oppia arvoja vai onko nyt mahdollisesti tullut esille jokin uusi ilmiö? Voiko vaikuttaa vuorostaan semmonen, että laskin tulppien kärkiväliä hyvinkin alas ja sain tällä tavalla aikaisemmin toimimaan hyvin. Voiko siis olla että nyt kärkiväli on liian pieni, jos seos on rikastunut? Laajakaistamittari on pikaisessa hankintalistalla ensisijaisena mutta nyt ei mitenkään anna rahat myöden niin näkisi tuon seoksen todellisuudessa. Pakolämpöjen perusteella on seuraillut tilannetta edes vähän.

                                                          Voidaanko olettaa, että rikkaalla seoksella hieman suurempi tulppien kärkiväli toimii paremmin kun taas laihemmalla toimii matalampi. Onko tossa mitään todellisuuden tolkkua? Tiedän kyllä ja ymmärrän että kovilla ahtopaineilla mennään yleensä matalammalla kärkivälillä mutta onko tuossa ajatuksessa mitään järkeä?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tein testin ja otin lambda ohjauksen pois käytöstä ja heti alkoi toimia paremmin. Kapeakaistaisilla ecuillahan lambda anturi ohjaa ja säätää vaan lämpimän koneen tyhjäkäyntiä ja cruise alueita vai mitä? Täys kaasulla mennään open loop tilassa eli suoraan vain karttojen mukaan.. oonko oikeassa?

                                                            Jos vanhoja kuitteja ja merkintöjä tulkitsi oikein niin lambda anturi ei olisi mikään kovin vanha mutta voisko silti olla viallinen? Ihmetyttää että miksi tilanne voi olla sellainen että täyskaasulla jos joka tapauksessa mennään vain karttojen mukaan niin miten voisi olla eroa sillä että onko lambda ohjaus päällä vai ei kapeakaistaisen kanssa? Miten tässä tilanteessa esim ennakot mahtaa mennä?

                                                            Ajattelin tänään hakea vielä astetta kylmemmät tulpat jos niillä sais tuon tulppien vaalean värin ratkaistua. Mielestäni tulpat on muuten ok näköiset mutta hieman liian vaaleat mistä vois ajatella että käyvät vielä liian lämpiminä. Eli autossa on hyvä tyhjäkäynti ja kulutus ok sekä vetää muuten hienosti. Tämä softa joka tässä nyt sisällä on aika mysteeri kun softaaja ei enää ollenkaan muistanut kyseistä autoa jotta olisi saanut jotain tietoa lisää moottorinohjauksen sielun elämästä.

                                                            vcds katottuna lambdan kanssa ltft oli jopa -14 luokassa, idlen kohdalla joku + 1.

                                                            Tarkoitus olisi nyt saada tämä toimimaan mahdollisimman hyvin tällä kokoonpanolla ja sitten kun antaa rahat myöden niin maxxecu mahdollisesti tilalle. Harmillinen juttu että parit viimeiset omistajat eivät ole perehtyneet tämän auton sielun elämään ihan yhtä sekopäisesti kuin minä niin ei ole saanut pahemmin tietoa kalasteltua heiltä ja häntä joka tämän viritytti niin en ole vielä saanut tavoitettua..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X