Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,0TFSi BWE - polttoaineen syöttö sakkaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,0TFSi BWE - polttoaineen syöttö sakkaa

    Tässä yritän selvitellä vikaa, kun pojan BWE-koneinen 2,0T (turbotecillä ohjelmoitu, vm.2006) sakkailee polttoaineen syöttöä täyskaasukiihdytyksessä. Jos rampilla lyö pedalin pohjaan, niin pyynnit ja saannit kulkee käsikädessä 3000rpm yläpuolelle, mutta sen jälkeen rail-paineen todellinen arvo alkaa sakkaamaan, eli putoaa pyynnistä ja nousee takaisin pyynteihin ja taas putoaa pyynnistä uudelleen. Tekee sellaista pumppausta aivan kuin paineet karkaisi kiskolta yhtäkkiä. Ja lopulta 4000rpm yläpuolella ei enää jaksa nousta pyynteihin, kunnes auto menee lopulta vikatilaan vikakoodilla "Fuel Rail/System Pressure - Too Low - intermittent".



    Polttoainesuodatin on uusittu. Matalapainepuoli on mitattu VCDS:llä ja syöttöpaineet pyörii kiihdytyksessä 5 barin nurkilla (tosin putoaa kovimman vedon kohdalla hitaasti 4 barin tasolle? Korkeapaineen sakkauksen hetkellä ei matalapainepuolella tapahdu mitään muuta selittävää dramaattista. Eli onko tässä tiensä päässä nyt sitten korkeapainepumppu, joka hukkaa paineet täydellä kuormituksella? Jostain luin että ovat moiseen vikaan saaneet parannuksen poraamalla korkeapainepumpun rail-puolen lähtöliittimen kuristimen 0,5mm isommaksi? Kuullostaa kyllä heti hyvin epäilyttävältä....

    Mutta jos tällaiseen 260hp lastutettuun pitää lähteä hankkimaan uutta pumppua, niin riittääkö noille viritehoille perustason Pierburgin/Hitachin OEM-pumput? Vai kannattaako suoraan hankkia nohevampaa ja kyvykkäämpää korvauspumppua, joka olisi tarkoitettu virikäyttöön?

    Ja mitä sanotte kiskossa olevasta paluuvirtausventtiilista (relief valve)? Onko niitä tarvinnut päivitellä tiukemmaksi tällaisissa perusvirityksissä? Korkeapainepuolen pyynnit pyörii 110 barin nurkilla.

    Onko tuollaisesta pumpun sakkaamisesta kenelläkään kokemuksia? Korkeapainepumpun männän kuppi on uusittu ja nokka-akselikin on kunnossa.

    Tässä vielä parit käppyrät:
    http://www.gosse.fi/files/Sieppaa.JPG
    Keltainen/valkoinen = korkeapainepumpun pyynti ja saanti
    Punainen/vihreä = Turboahtimen paineet, pyynti ja saanti

    http://www.gosse.fi/files/Sieppaa1.JPG
    Keltainen/valkoinen = korkeapainepumpun pyynti ja saanti
    Punainen = Moottorin kierrokset
    Vihreä = polttoainelinjaston LOW-pressure paine.

    Kysymys: Tilaanko uuden korkeapainepumpun?
    Viimeksi muokannut JKK74; 16.11.2020, 11:19.

  • #2
    Voisko olla relief valve rikki? Käppyröistä kun kattoo niin päästäis paineet pihalle aina välillä, pumppu näyttäis kuitenkin nostavan paineet pyydetylle tasolle varsin nopeasti. Se venttiili ois kuitenkin halvin vaihtaa ja jos ei meinaa enempää viritellä ei sinne kannata vaihtaa suuremman paineen kestävää, esim rs4 140bar, vakiona 130bar. Myös vakio korkeapainepumpun pitäisi riittää ihan hyvin stage 1 ohjelmalle. Jos vaihdat pumpun tai paluuventtiilin joutuu uudestaan ohjelmointiin, koska silloin rail pressure ylittyy ja menee limp modeen.

    Comment


    • #3
      Jostain olen antanut itseni ymmärtää, että tuo relief valve ei aiheuttaisi ihan noin nopeaa paineiden romahtamista, jos siinä on vikaa.... Ja ilmeisesti suht. harvinaista että siinä on vika? Mutta olen sitäkin epäillyt itse myös.... Tuo on sen verran raju ja nopea tuo romahdus, että aivan kuin joku tiiviste tms... pettäisi. Onkohan tuo matalapainepuolen 4 baria riittävä? Kannattaako siihen kohdistaa edes epäilyjä? Tyhjäkäynnillä mennään 6 barin tuntumassa ja vedossa kovimman väännön alueella matapainepuoli putoaa 4 barin tuntumaan.

      Ehkä minä tuuttaan tuohon molemmat uudet pumput niin eipähän niiden osalta ainakaan tartte jatkossa miettiä. Originaali Hitachin korkeapainepumppu n. 200€. Ja Hellan tankkipumppu 120€.

      Comment


        #4
        Itse laittaisin "viri" korkeapainepumpun ja kävisin viilaamassa ohjelman uusiksi, tulee samalla keskialueelle lisää vääntöä. Multa löytyy myös varmasti toimiva BWE koneen relief valve. On muuten melko veemäisen ahdas vaihtaa purkamatta imusarjaa etten siitä aivan ensimmäisenä lähtisi vikaa etsimään. Multa löytyy myös vanha toimiva korkeapainepumppukin jos haluat sitä testata.

        Comment


        • #5
          Tähän sen verran päivitystä että nyt on vaihdettu uusi KP-pumppu ja nyt kone vetää iloisesti punarajalle saakka. Ainoa kosmeettinen särö kiihdytyksessä on lievä aaltomainen nyykähdys kun vauhdissa polkaisee vaikka nelosvaihteella pedalin pohjaan. Ensin tulee välitön veto, sitten pieni nyykähdys ja taas jatkuu veto. Nyykähdys näkyy ainakin KP-pumpun painekäyrässä lievänä droppina välittömästi kun aloittaa vauhdissa täyskaasukiihdytyksen. Mutta sen nyykähdyksen jälkeen veto jatkuu iloisena punarajalle saakka. Tähän on vaihdettu ahdin edellisen omistajan toimesta. Ja myös Turbotecin virisofta on. Voisiko tuollainen nyykähdys johtua hetkellisestä yliahdosta ja sitä seuraavasta korjausliikkeestä?

          Comment


          • #6
            Jatketaan taas tästä aiheesta.... Nyt tähän pojan kulkineeseen on uusittu konehuoneeseen likimain kaikki vetoihin vaikuttavat komponentit. Uusi kp-pumppu antoi toivoa ja alkuun tuntuikin vetävän iloisesti. Nyt kun sain vihdoin vaihdettua uuden N75-venttiilin ja sen myötä ahdinkin alkoi toimimaan likimain normaalilla tavalla, niin tämä kp-pumpun sakkaaminen alkoi taas. Eli täydellä kaasulla (isommilla vaihteilla) huipputehon tietämillä tuntuu pumpun rajat tulevan vastaan ja tuotta alkaa droppailemaan pyyntiin nähden ja lopulta heittää auton vikatilaan, vikakoodilla "Rail Pressure too low".

            Vaikuttaa että auto on ohjelmoitu (Turbotecillä) niin rajoille, että tuo vakio Hitachin pumppu ei aivan kykene näihin tehoihin. Ja vaihtoehtona on pyytää hieman loivennusta softaan, tai asentaa jonkinlainen viripumppu, tai viripumpun sisuskalut. Mikä mahtaisi olla suositeltavin virivaihtoehto, jos haluaa hieman parannusta vakiopumpun tuottoon? Näyttää olevan netissä monenlaista firmaa. Ja kuinka paljon nämä viriversiot aiheuttaa nopeutettua kulumista nokka-akselille?

            Ajattelin samalla pistää RS4:sen ylipaineventtiilin korkeapainekiskoon. Tarvitseeko näillä muutoksilla tehdä ohjelmaan korjausta?

            Comment

            Working...
            X