Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 bit turbot sakkaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 bit turbot sakkaa?

    Tuli laitettua K04:set autoon kiinni ja vaihteenvaihdon jälkeen kaasu pohjaan laitettaessa kuuluu turboista mielestäni sakkaamisen ääni.

    Autoon pitäisi laittaa vielä isommat suuttimet, bensapumppu ja softapäivitys. Autossa nyt erikoismoottorin softa, joka K03:sille tehty.

    Itse päättelin, että nuo turbot antaa nyt enemmän ilmaa, mitä kone pystyy ottamaan vastaan.

    Osaisiko viisaammat sanoa tästä videosta, että onko edes sakkaamista tai jotain mistä pitäisi huolestua/mikä ei korjaannu softan päivittämisellä?

    Linkki alla:

    https://www.dropbox.com/s/t1r31oi9mg..._2616.MOV?dl=0

    #2
    Ei niiden kyllä sen takia pitäisi sakata ettei moottorin läpi kulkisi niiden tuottama ilmamäärä.

    Onko hukkaportit synkassa?

    Comment


    • #3
      Parhaani mukaan yritin ne synkata. 0,6 bar alkaa avautumaan hukkikset.

      Eikö tuo sakkaaminen johdu siitä, että tulee paineisku kompurasiipeä vasten ja tämähän voisi johtua siitä, että bypassit eivät aukea? Varastin varaosa-autosta tuohon jotku metalliset bypassit ja pitäisi varmaan testata aukeeko ne ollenkaan....
      Viimeksi muokannut Rumaherne; 26.8.2020, 00:06.

      Comment


        #4
        Tuosta videolta on kyllä tosi vaikea saada selvää. Eikös se kuulostaisi sakkaavan vasta vaihteen vaihdon jälkeen? Vähän myöhään minusta jos vika johtuisi bypasseista.

        Comment


        • #5
          Ääni tulee heti vaihteenvaihdon jälkeen, kun on painanut kaasun pohjaan.

          Comment


          • #6
            Testaa ne metalliset bypassit. Jos ei aukene tarpeeksi, tai menee liian aikaisin kiinni, niin aiheuttanee tuota. Vakiota tilalle, niin on hyvä. Itselläni oli jossain kikottimessa edellinen laittanut metallisen, eikä se toiminut ikinä hyvin ja vaihteenvaihdossa kikatteli aina sen kanssa. Yritin putsailla ja testailla, mutta se kanitteli aina jossain kohtaa. Orkkiksella ei ongelmia.

            Comment


            • #7
              Kokeilin vaihtaa alkuperäiset bypassit, mutta ei ollut vaikutusta. Voikohan sakkaaminen johtua siitä, että softa ei aukaise n75 venttiiliä tarpeeksi ajoissa vai onkohan hukkikset vaan liika tiukalla?

              Comment


              • #8
                Testaappa niiden n75 venttiilien toiminta vielä vaikka 9V paristolla, että naksuu. Voi toki olla softalla ratkaistavissakin oleva asia(ehkä), mutta noita nyt on mennyt ja nähtävästi tämäkin on jo sisäänajettu, eli on mahdollista vikaantuminen. Eihän n75 letkutuksiin ole koskettu, eli on varmasti oikeinpäin?

                Comment


                • #9
                  Kokeilin kiinantesterillä tehdä output-testin ja napsui kyllä tuo n75 venttiili. Letkutukset on ok. Pitää varmaan kokeilla löysätä nuota hukkiksia seuraavaksi....

                  Comment


                    #10
                    Ei ne hukkaportit liian tiukalla ole. 0.5 baariin olen ne normaalisti säätänyt eikä ole ollut tuollaisia ongelmia.

                    tuskin softaan on menty käpelöimään mitään bybassien avautumisjuttuja.

                    Comment


                    • #11
                      Ei ainakaan tuntunut olevan vaikutusta, vaikka kokeilin löysätä niitä yhden ringin:

                      https://www.dropbox.com/s/ykr52pr0v6..._2631.mov?dl=0

                      Tuli mieleen, että onko tuo edes sakkaamista? Voiko tuollainen ääni tulla siitä, kun hukkaportit aukeaa?

                      Ja voisiko sakkaamisen aiheuttaa liika pienet putket?Mulla on vielä vakio maffi ja kaasuläpälle tulevat putket paikollaan.
                      Viimeksi muokannut Rumaherne; 28.8.2020, 14:02.

                      Comment


                        #12
                        Ei tuo sakkaukselta minusta kuulosta, vaan joltain "kiljahtelulta" :) Sitä en osaa sanoa mistä se tulee, mutta ei varmasti hukkaporteista, eikä liian pienistä putkista. K04:sia on laitettu paljon vakioputkilla eikä niissä ole koskaan ollut tuollaisia ääniä.

                        Comment


                        • #13
                          Kokeilin tehdä painetestin ja vuotaa melko paljon ilmaa nokkaketjujen kiristimien puolikuun muotoisista tiivisteistä. Tuo ääni mielestäni paikantuukin enemmän apukuskin puolelle, jossa tuo kiristin on lähempänä.

                          Voisikohan täysiä ahtaessa nousta venttiilinkopissakin paine niin paljon, että alkaisi sieltä tiivisteiden välistä ilma vinkumaan?

                          Kokeilin äsken logailla paineita ja ilmamääriä. Reilu 1,5bar näytti ahtavan ja about 300g/s oli maksimi ilmamäärät. Luulis saavan tästä yli 400hp isommilla suuttimilla ja bensapumpulla....

                          Comment


                            #14
                            Et kai syötä painetta myös huohottimeen? Pannukakku irti Y-putkesta.

                            Comment


                            • #15
                              Enpä tajunnut ottaa sitä irti. Kokeilin tehdä painetestin uudestaan ja öljypohjasta tuntui vaan kuuluvan pulputusta.

                              Pirusti vaivaa, että mistä tuo ”kiljahtelu” oikeen johtuu....

                              Comment


                              • #16
                                "Kiljahtelu" lähti pois uuden softan myötä. :)

                                Comment


                                  #17
                                  Auto siis vaan huusi uutta ohjelmaa :)
                                  ei tainnu silti varsinaisesti selvitä mikä äänen aiheutti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Yliahtoi heti, kun laittoi kaasun pohjaan ja käsittääkseni laittoi kaasuläppää kiinni/pienemmälle.

                                    Comment


                                      #19
                                      Täältä keskustelusta puuttuu sellainen olennainen taustatieto, että ilman N75 ahto lähtee kimpoamaan ylemmillä kierroksilla hyvin merkittäväksi. Keskialue pysyy noin puolen barin tasossa, mutta ahtotrendi on kasvava siinäkin. Oheinen kuva selventää.

                                      Tuo on nyt koitettu säätää järkevästi toimivaksi, mutta joku hämminki siinä selvästikin on. N75 menee käytännössä nollille yläkierroksilla.

                                      En ole autoa itse nähnyt tai kuullut, mutta tuo vinkaisuasiakin oli sangen mielenkiintoinen.

                                      Bypass-asiat on softassa tehtaan tolalla.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Muutama tuhat kilsaa tuli autolla onnellisesti ajettua, mutta nyt tuli eteen toinen mystinen ongelma. Aina kun päästää kaasun, niin kuuluu outo ulina ja tehojakin tuntuu puuttuvan. Vikakoodeja ei tule ja samainen ulina kuuluu myös N75-venttiili irti.

                                        Video löytyy täältä:

                                        https://www.dropbox.com/s/b9noowtgk7...11f34.MP4?dl=0

                                        Löytyisikö tietoa tai edes hyviä arvauksia, että mistä voisi johtua?

                                        Comment


                                          #21
                                          By-passi(t) puhki?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Juu, toinen näytti vuotavan. Ei kauaa kestäny TT-Audin bypassi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Onko kytketty oikeinpäin bypassit?

                                              Comment


                                              • #24
                                                On ne oikeinpäin. Alkoi toimimaan, ku vaihdoin jotku hyllyssä olevat metalliset bypassit tilalle. Toisesta TT-Audin bypassista menee ilma läpi puhaltamallakin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Paine kylkeen vai pohjaan?

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X