Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

K24/K26 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • K24/K26 kysymyksiä

    Miten K24-7200 (RS2 turbo) ja K26-2670GGA (944 turbo S) eroaa käytännössä toisistaa?

    Herääminen? Huipputeho? Mitoitus?
    https://www.google.com/url?sa=t&sour...nXXoFiUgeSWEDT
    Viimeksi muokannut Killeri; 4.12.2019, 21:10. Perustelu: Viestit yhdistetty.

    #2

    En sen tarkemmin tiedä noiden kahden mainitun ahtimen speksejä, paitsi että tän päivän mittapuulla molemmat herää helvetin huonosti ja tuottavat kokoonsa nähden vaatimattomasti. Jos ei ole joku museointijuttu tekeillä niin kannattaa rahat laittaa uudenaikaisempaan ahtimeen. Jos vitoskoneen kylkeen niin kiinanpoika tekee rs2-kopio valusarjaa jossa on t3 laipan jako, siihen on helppo sovittaa vaikka minkälaista ahdinta.
    Viimeksi muokannut Killeri; 5.12.2019, 06:53. Perustelu: Kritiikkiin reagoitu :).

    Comment


    • #3
      Tarkoitus päivittää S2 mutta säilyttää alkuperäinen look konepellin alla enimmäkseen. Ajattelin olisiko tuo K26-2670 vaihtoehto RS2 ahtimen tilalle, kun niitä on hankalampi/kalliimpi saada.
      Viimeksi muokannut Killeri; 5.12.2019, 06:54. Perustelu: Asia selvä.

      Comment


        #4
        RS2-turbo on uniikki kaikilta olennaisilta osiltaan. Vakionokkaisessa pelissä noin 350hv bensalla.

        951S turbossa on ainoa tehtaan valua oleva audi-yhteensopiva isompi 8cm2 pakopesä. Jos haluaa originalismia vaalia ja moinen ahdin on tarjolla niin kannattaa keräillä pois. Akseli/turbiini siinä on sama kuin audien 10vt K26:ssa. Millin isompi jättö kuin RS2:ssa. Kompressori on pakopuoleen verrattuna sangen pieni noin 46mm, mutta sitä puolta päivittämällä päästään 450+ bensahepan ahtimeen. Esim 3070G billett (53mm). Se vaan vaatii K27-kompurakotelon, joten tehdaslook kärsii vähän.

        Linkin takana olevan ahtimen speksi on sekoitus 951:n ja 951S:n ahtimista. Sen tilalle paljon järkevämpi speksi on volvon k24-7400 pyörivien sovitus vakioon & tuollainen 951 220hv pakopesä. Kapasiteetti noin 330hv ja herää paremmin kuin pieni vakio k24-7000.

        Heräämisessä jne annetaan aika paljon tasoitusta moderneille ahtimille, mutta valintojen maailma :)

        Comment


        • #5
          Siis tuo 944 (250hp) turbohan on P&P 3B koneeseen liitäntöjään myöden. Tuossa pdf liitteessä on ymmärtääkseni tiedot ahtimesta ja ajattelin, mitenhän ne skaalautuu verrattuna RS2 ahtimeen. Eli miten lähellä K26-2670 soveltuu RS2 setupille/softalle.

          Comment


            #6
            PDF-liittessä on kuvattu ahdin, jossa on 250hv kompressoripuoli yhytetty 220hv pakopuoleen. Taisi aikoinaan kulkea harrastajapiireissä nimellä pikkuhybridi. 250 heppaisessa on 55mm pakopotkuri (kuten audeissa) ja 8cm2 pakopesä (audeissa 6).

            Ihan ekoissa 200 turboissa 70/80-luvun taitteesta on ollut myös tuota 50mm pakosiipeä.

            Joka tapauksessa 30+ vuotiasta designiä ovat, joten eivät kovin sähköautomaisesti herää :)
            Volvon K24:ssä on muutamaa sukupolvea modernimmat siivet.

            Comment


            • #7
              Minäpä mittailen aukot.

              Comment


                #8
                Jotta ei mene ihan pään aukomiseksi, niin tässä pari kuvaa kesältä kun laitettiin yhdelle asiakkaalle s-kakkoseen tuollainen Garretti rs2-kopiopakosarjaan. En nyt muista tarkempia speksejä ahtimelle, mutta 500hv sieltä pitäis tuleman tarvittaessa. Fin-Turbolta lisätiedot.
                Tuossahan tehtiin niinkin härskisti, että kyseinen pakosarja oli kkk-laipalla, mutta käytettiin Mäntsälän moottorikoneistuksessa jossa oikaistiin laipat ja samalla liipaisivat sen huulloksen veks, sitten snurrattiin ahtimen pakopesän reikiä vähän ovaaliksi ja Ruuvikaupasta ohuet m10 mutterit (14mm avainväli) joilla saatiin ahdin kiinni. Joku saksalainen verkkokauppa myy tuohon sellaista sopivaa silikoniputkea, jolla orkkis suodatinboksinkin saa käymään. Joskin se tulee noilla tehoilla jo hyvän matkaa pullonkaulaksi. Öljy/vesiletkut tietty meni uusiksi muilta osin paitsi orkkis öljynpaluu saatiin sopimaan niinikään ahtimen pään laipan reikiä snurraamalla ja pitiköhän laippa hitsata inan eri asentoon ehkä. Aeroflowta laitettiin niinku kaikkiin muihinkin kunnianhimoisiin prokkiksiin. Öljynsyötön kanssa tein silleen että orkkis suodatinjalkaan väänsin 1/8 (vai varttisen, en muista) NPT jengan ja siitä NPT-AN muunnoskappaleella letku. Tuli aika suhteellisen stealth asennus vaikka ite sanonkin. Kokoonpano on ollut sisäänajossa viime kesän, mutta ei ole vielä ehtinyt penkkiin asti.

                Comment


                • #9
                  Kiitos viesteistä. Nyt kiinnostaa nämä mainitsemani mallit. Osaisitteko tulkita kuvien tiedot?

                  Comment


                    #10
                    Kaverin 951:ssä on tommonen kasin pesällä oleva KKK (saatto olla jollain billettikompuralla) ja aika kivasti se ainakin syttyy tulille jostain 2500r nurkilta. Paljon paremmin kuin toisen kaverin vanha 951, jossa pykälän pienempi pesä. Sitä tässä on hämmästelty, että miten hemmetissä se isommalla pesällä oleva turbo voi herätä niin paljon räväkämmin ja about 500r alempaa . Molemmat ahtimet ihan priimakuntoisia ja koneet tikissä, että ei oo siitä kiinni. Pakosarjatkin ovat samanlaiset. Omien kokemuston perusteella uskaltaisin heittää semmosen arvion, että ainakin batch vs. sekventiaalinen suihkutus tekee oman osansa tuohon. Tuossa pikkupesäisessä oli Augtronic (alkuperäisestä modattu ecu) asnu suuttimilla ja tässä isommassa Maxxecu race ja EV14 ruutat. Tuossa isommassa ei ennakkoakaan tarvittu niin paljon kuin pienemmässä.
                    Viimeksi muokannut JM; 5.12.2019, 17:15.

                    Comment


                      #11
                      Pieni kyssäri asiantuntijoille ihan mielenkiinnosta. Mihinkä vakio K24 7400 riittää? Entä sitten vastaava ahdin modattuna superduper billettisiivellä ym. mahdolliset modit?

                      Comment


                        #12
                        Eipä ole vielä tietoa, mutta voin kyllä raportoida, kunhan kaveri saa autonsa penkkiin säätöön. Nyt on vasta väsätty semmonen kartta, että pääsi ajamaan ja katsastukseen.

                        Comment


                        • #13
                          Entäpä jos yhyttäisi tuon K24-7400 akselin K24-7000 sisuksiin ja koneistaa pakopesän ulostulon?

                          Comment

                          Working...
                          X