Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä on bybass?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä on bybass?

    Otsikosta selvisikin Nummisuutarin Eskon tietämys turboista.

  • #2
    Venttiili mikä päästää kaasuläpän ja turbon välistä paineen pois kun nostat jalan kaasupolkimelta.

    Säästää turbon laakerointia.

    Comment


    • #3
      Bybass

      Kiitti! Yleis-sivistys nousi taas kybällä.

      Comment


      • #4
        Korjataan/lisätään, ettei päästä pois ulkoilmaan vaan takasin kiertoon turbon imusiiven etupuolelle.

        Comment


        • #5
          Säästää turbon laakerointia.
          Tämä väittämä kyseenalaistettiin aika hyvin FFp:n foorumilla...tarinan pääpointti taitaa olla että moisilla venttiileillä halutaan estää sakkausäänet turbolta. Ja bypassin tapauksessa vieläpä pitää lasketut ilmamäärät kohdallaan. No...asia ei ehkä ole noin mustavalkoinen :) Lisää keskustelua mm: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=46977

          Comment


          • #6
            Kyllä tuossa ffp:llä käydyssä keskustelussa on perääkin. Se nyt lienee ollut lähes kaikkien tiedossa ettei dumpilla pahemmin tehoa saada mutta toisaalta jos auton valmistajat lisäävät bypassin pelkästään sakkausäänen vuoksi, se kuulostaa erikoiselta. Siinähän tavallaan korvataan ääni vain toisella koska sakkausääni ja bypassin suhina kuuluu kabiiniin suunnilleen yhtä kovaa. Se että pidetään ilmamassan mittaus kohdillaan lienee suurin syy?

            Ainakin jonkinlainen helpotus se lienee myös laakereille, koska tuskin sitä sinne lisättäisiin pelkän äänen takia. Onhan se tehtaalla insinöörien piirustuspöydällä myös yksi mahdollinen vikakohde lisää, joten kai ne on siellä sen tarpeellisuuden miettineet.

            No, piru tietää muttei kerro.

            Comment


              #7
              Tärkeämpää lienee estää se sakkaaminen, eikä sakkausäänet. Sakkaaminen ei kuitenkaan turbon eliniälle hyvää tee.

              Comment


              • #8
                Tärkeämpää lienee estää se sakkaaminen, eikä sakkausäänet. Sakkaaminen ei kuitenkaan turbon eliniälle hyvää tee.
                No näin minäkin asian näkisin, mutta tuolla ffp:llä vähän vihjattiin ettei sillä sakkaamisellakaan olisi mitään merkitystä.

                Comment


                • #9
                  No näin minäkin asian näkisin, mutta tuolla ffp:llä vähän vihjattiin ettei sillä sakkaamisellakaan olisi mitään merkitystä.
                  Ja siat lentää, sanon minä.

                  Comment


                  • #10
                    Noh, vaikkei sakkaaminen särkisikään turboa niin kuin tuolla sanotaan, niin anturit nyt ei välttämättä tykkää tai antureiden takana oleva softa ei noita painepiikkejä tajua...esim. maffissa ilma kulkenee piikissä väärään suuntaan eikä varmaan muutkaan anturi n75 yms pelaa ihan suunnitellulla tavalla.

                    Comment


                    • #11
                      lisätään listaan vielä se että turbon pyöriminen ei hidastu niin rajusti vaihtohetkillä, nopeammin uutta ahtoa tarjolla

                      Comment


                        #12
                        Eikös se ole niin päin, että ilman by-passia pyöriminen ei hidastu niin paljon? Siksi niitä ei kilpa-autoissa käytetä, koska siellä ahtimen kestävyys ei ole listalla kovin korkealla.

                        Väärässäkö?

                        Comment


                        • #13
                          Kaasuläppä kun laitetaan kiinni niin silloin ilman suuntahan muuttuu vasten turbon siipiä , by-passiä käytettäissä ilma johdetaan kaasuläpältä takaisin turbon imupuolelle jolloin se ei jarruta ahdinta. Näin itse olen aina luullut... =)

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä se minustakin on niin päin että paineet päästetään sen takia pois että turboon saadaa jäämään kierrokset päälle.
                            Ralli vehkeet sitten erikseen paukkuineen ym. leluineen.

                            Comment


                            • #15
                              Ruokitaanpas tulta :D

                              Samaisessa topicissa väitettiin myös että: "...siinä kohtaan kun pakokaasu on purkautunut pakoputkesta pois ja läpät ovat kiinni, öljynpaineen ahtimen laakeroinneissa ylläpitämä kitka pitää huolen siitä että ahtimen pyörimisnopeus hidastuu sadasosissa olemattomaksi, ainakaan ahtopaineen tuottoon..."

                              ja lisäksi että: "...Se on se kaasu joka pyörittää sellaista pienempää ahdinta ahtopaineille, ei sen pienemmän ahtimen siipien ja akselien kineettinen energia tai pieni siipien inertia..."

                              Tulkkasin nuo niin että turbon pyörimisnopeus hidastuu jokatapauksessa rajusti. Tämä alkaa erehdyttävästi muistuttamaan teho/vääntö kuppikuntien kamppailua...:D

                              Comment


                              • #16
                                Voisi ajatellä näin että koska/jos/kun sakkausääni kuuluu niin sitä tapahtuu. Sakkaus ei ole hyväksi turbolle. Menikö väärin :-?

                                Comment

                                Working...
                                X