Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/4F 2.4 V6 starttivirta katosi.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6/4F 2.4 V6 starttivirta katosi.

    Eilen lyhyen ajon jälkeen -20 C pakkasessa auto lakkasi käynnistymästä. Virta-avainta käännettäessä startti ei inahdakaan eikä mittariston infonäyttöön ilmesty mitään. Ensin yritettiin antaa apukäynnistysvirtaa toisesta autosta, mutta mitään ei tapahtunut. Akkuvarausnäyttö ilmaisi vain pari palkkia, joten varasin akun. Koska sekään ei auttanut, ostin uuden akun, mutta mitään muutosta ei tapahtunut. Jopa akkuvarausnäyttö ilmaisi edelleen heikkoa varausta.

    Mistähän vikaa pitäisi alkaa kaivaa? Olisiko jokin sulake voinut kärähtää?
    Viimeksi muokannut Killeri; 26.8.2020, 13:13. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    Onko uusi akku ohjelmoitu? Se ei kai tiedä, että akku on täysi, jos sitä ei erikseen sille kerrota.

    Comment


    • #3
      Ei, koska auto jäi kaupan parkkipaikalle, niin milläs nollaat :-(. Tosin ihmetyttää, miksi strattiin ei tullut virtaa apuvirrallakaan? Tosin en ole kokeillut sitä vanhan akun varauksen ja uuden akun vaihdon jälkeen...

      Tärkeintä olis nyt saada auto sen verran käyntiin, että saisin sen ajettua jollekin pajalle.

      Comment


        #4
        Ei, koska auto jäi kaupan parkkipaikalle, niin milläs nollaat
        Onhan meitä harrastajia joilla on työkalut tuohon. Tosin tähän mennessä ei koodaamattomuus ole tuollaista aiheuttanut.

        Comment


        • #5
          Kävin kokeilemassa uuden akun kanssa apukäynnistystä, mutta sekään ei auttanut. Täysin sama tilanne edelleen. Voisiko siis olla jokin sulake rikki? Ihmetyttää, kun mittariston infonäyttöönkään ei tule mitään...

          Comment


          • #6
            Annoitko apuvirtaa konttiin vai konehuoneen pistokkeisiin?

            Comment


            • #7
              Konehuoneen pistokkeisiin...

              Comment


              • #8
                Apuvirran antaminen onnistuu suoraan akkuun tai konehuoneen napoihin. Samatetn akun vaihdon koodaamisella ei ole merkitystä, kun auto yritetään saada vain käyntiin. Koodauksella on merkitystä pidemmän käytön kannalta ja se voidaan tehdä sitten myöhemmin kun auto on käynnissä.

                Se ettei auto starttaa, eikä mittaristoon tule sähköjä viitaisi kyllä että jokin sulake on palanut /ohjainlaite kärähtänyt / tms. Arvailuja voi tieysti heittellä täälläkin, muta kun kyseessä ei ole mikään kovin yleinen vika, niin melkeimpä se diaknosoitni pitää tehdä siellä auton luona. Vikakoodien luku olisi hyvä esnimmäinen askel. Jos itsellä ei ole koodinlukulaitteita, niin foorumilta saatta löytyä joku avulias yksilö auton lähialueelta.

                Aikaisemmista viesteistäsi päätellen autossai on jo pidempään ollut jotain sähköhäikkää, kun esim radion kanavat hävivät välillä. Eli kylä siitä autosta kannattaisi nyt ainakin ne koodit lukea. tutkia/tutkituttaa.

                Comment


                • #9
                  Nyt ongelma on ratkaistu (ainakin toistaiseksi) Jani Forss:n erittäin auttavaisella ja asiantuntevalla avustuksella :-)! Kiitos vielä erittäin paljon, Jani! Hienoa, että vielä on olemassa kaltaisiasi ihmisiä!

                  Mikäli ymmärsin oikein, niin ajonesto oli kytkeytynyt päälle heikon akkuvarauksen takia. Vikakoodien nollaus siis auttoi onneksi tällä kertaa :-)

                  Comment


                  • #10
                    Nyt olisi mukava saada tähän vähän tarkemmin selvitystä oireista ja vian korjauksesta. Kiinnostaisi kun oma auto seisonut tuolla pakkasessa ja nyt tuulessa ja tuiskussa, "lumipenkassa" muutaman päivän.
                    Jos kävisi sama ettei starttaa, nyt tai tulevaisuudessa, niin miten edetä?
                    Syttyikö esim, ajovalot silloin, entä muut mittarivalot, kun avaimesta ei mitään sanonut?(infonäytössähän ei näkynyt mitään)
                    Pitikö ja onko akku nyt ohjelmoitu? Jos on, niin miten se tapahtui?

                    Tässä 04-vuosimallissa (C5/4B) onkohan tuota akkuvarausnäyttöä?
                    Viimeksi muokannut ADHWAU; 7.1.2017, 14:03.

                    Comment


                      #11
                      C5 ei kuulu tähän tarinaan mitenkään. Siinä ei ole akkuvalvontaa. C6/4F akun koodauksesta on oma ketjunsa foorumilla enkä sitä tässä käsittele.

                      Autoon pääsi sisään ja avain kääntyi virtalukossa, rattilukko ei toiminut lainkaan, sytytysvirta ei kytkeytynyt.

                      Ohjainlaittelle 05 eli "Access and start authorisation" jäänyt muutama koodi mm. yhteys poikki ohjaimelle J644 (Control unit for power management). Koodien poistolla sytytysvirta kytkeytyi ja auton sai käynnistettyä.

                      Tarkka koodilista on toisella koneella, voin ne toki kaivaa jos kiinnostusta.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Jarzu Näytä viesti
                        ostin uuden akun, mutta mitään muutosta ei tapahtunut. Jopa akkuvarausnäyttö ilmaisi edelleen heikkoa varausta.
                        Mistähän tuo johtui? Vai oliko vaan huonossa varauksessa se uusikin akku?
                        Vika siis johtui siitä että alkuperäinen akku oli suht finaalissa, ja käynnistys vei loputkin mehut, jolloin ei enää seuraavalla käynnistyksellä lähtenyt tulille. Joka aiheutti käynnistykseneston päälle menon.
                        Entä jos akku aivan tyhjä, pystyykö vikakoodeja lukemaan?
                        Ai niin, se uuden akun koodaus, pitikö sitä koodata?

                        Comment


                        • #13
                          Kaikki alkoi siitä, kun entinen akku nyykähti pakkasessa. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole vielä rikki, koska uusikaan ei auttanut käynnistämiseen, vaikka se oli täydessä latingissa. Jani osannee kertoa, onnistuuko vikakoodien luku akun ollessa tyhjä.

                          Kaikkien vikakoodien nollausten jälkee Jani koodasi uuden akun, joka on nyt hieman järeämpi kuin aiempi.

                          Itseäni ihmetyttää se, että tää "älyauto" meni totaaliseen tilttiin pelkästä akun nyykähtämisestä. Ei edes apuvirta auttanut. Onneksi ei tapahtunut kovassa pakkasessa missään korvessa tiettömän tien päässä! Peräkammarin rattorimiehestä ei olis ollu silloin apua ;-)
                          Viimeksi muokannut okkim; 7.1.2017, 20:30. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                          Comment


                          • #14
                            Siis todennäköisesti se akun jännitteen putoamin on johtanut ohajilaitteen sekoamiseen. Tietokoneissa alijännite tekee jänniä juttuja, koska normaalitilassa käsitellään 0 ja 1. Sopivalla alijännitteellä 1 ei sitten välttämättä olekaan 1, joten ohjelmat voivat tehdä ihan omiaan.

                            Yleensä akun irroittaminen pidemmäksi ajaksi kyllä nollaa tuollaiset viat, joten olis luullut että ongelma olisi nollaatunut jo uuden akun asennuksen yhteydessä.

                            Apuvirta ei auta, koska tuossa nyt oli mennyt bitti vinoon. se lisävirran tarjoaminen ei sitä bitti käännä takaisin suoraan..

                            Comment


                            • #15
                              Luulis, että apuvirta ohittais bittiohjaukset. Huonoa suunnittelua!
                              Viimeksi muokannut okkim; 7.1.2017, 20:31. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                              Comment


                              • #16
                                Juu, huonoa suunnittelua kun ajonesto ei lähdekään itsekseen pois, vorot joutuu käyttämän jopa vähän aivojaan

                                Comment


                                • #17
                                  En kyllä ymmärrä logiikkaasi tässä tapauksessa... Nyt kyllä yritin käynnistää auton ihan sen omilla avaimilla ja en ole koskaan kuullut, että joku olisi onnistunut varastamaan auton apuvirtaa antamalla. Pikemminkin nyt ajonesto altisti autoni varkaille ja ilkivallantekijöille kaupan parkkipaikalla. Eli paskaa suunnittelua edelleenkin, koska ajonesto tilttaa auton täysin pelkästään virran vähyyden vuoksi!
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 8.1.2017, 11:19. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei tarvitse huutaa.
                                    Ajonesto meni vikatilaan ja siksi ei apuvirta auta. Se huono suunnittelu voi tulla missä vaan laitteessa samalla tavalla eteen, jos laitteen käyttöjännite ei ole sitä mitä pitäisi.
                                    Ennemmin käyttäjävirhe, akku ja sen kunto olisi pitänyt tarkastaa ajoissa, jotta alijännitettä ei pääse tulemaan.

                                    Ei ne vanha VHS videotkaan toimii alijännitteellä, helposti menisi nauha solmuun. Kenen vika se sitten olis.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä se nyt vaan niin on, että akun loppuminen autossa ei saa aiheuttaa sitä, että se pitää viedä merkkiliikkeeseen johdon päähän. Kyllähän tuo haiskahtaa huonolta hw/sw-suunnittelulta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ensinnäkin pahoittelut, jos korostamani moite tulkittiin huutamiseksi...

                                        VHS-nauhuriin verrattaessa tapaus vastaisi pikemminkin tilannetta, jossa nauhuri ei enää käynnistyisi virtakatkoksen jälkeen, vaan se pitäisi viedä uudelleen aktivoimiseksi kodinkonehuoltoon. Toisekseen kotterossa ei menny mikään rikki, vaan se toimi pelkästään perin omituisesti, mikä pahimmillaan voi aiheuttaa vaaratilanteita tai vahinkoja.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Siis huollon puute ei saa aiheuttaa autossa huoltamisen tarvetta? Eihän tätä kyseistäkään autoa tarvinnut sinne merkkiliikkeeseen viedä. Tarvittiin vain sopiva työkalu, kuten siihen akunvaihtoonkin.

                                          Okei olisihan tuohon voitu tehdä jonkilainen turvaraja, joka sammutta kaikki ohjainlaitteet jännitteiden heilahtelun varalta, mutta koska tyhjällä akula/apukaapeleilla startattaessa jännite heiluu todella rajusti, pitäisi jännitevalvonnan leikata pelit poikki jo ennen kuin päästään kriittiselle tasolle. Jos valmistaja olis näin tehnyt, niin sitten täällä valitettaisiin, että on huonosti suunniteltu laite kun katkaisee virrat vaikka akussa on vielä jännitettä jäljellä.

                                          Minkälaisen vaaratilanteen tuo ajoneston aktivoitumine nyt aiheutti? Sehän toimi nimenomaan turvallisesti, kun ajoa ei sallittu sen jälkeen kun ohjelma oli seonnut alijännitteen seurauksena.

                                          Jeren VHS esimerkki oli mielestäni ihan hyvä. Alijännitteellä moottorien kierrosnopeus pääsee laskemaan -> Mekaaninen vetolaitteisto ei toimi oikein -> Nauha menee solmuun laitteen sisällä -> Laite ei toimi sähkökatkon jälkeen ilman korjaamista. Ei varmasti tapahdu joka sähkökatkon yhteydessä, mutta ei mysöskään tuo ajoneston softavika tule joka sähkökatkossa.

                                          Itselläkin yhden päivän aikana akku tyhjeni 3 kertaa 4F A6:ssa kun laturista loppui hiilet. Apukaapeleilla auto käyntiin joka kerta, siten että toisella autolla ladattiin akkua 15 min ennen starttausta. Ei ongelmia, eli ei se bitti automaattisesti mene vinoon alijännitteen tapauksessa.

                                          Tai toisaalta onhan se huonoa suunnittelua, että saksalainen insinööri ei ole softassaan varautunut siihen että joku yrittää startata autoa -20C pakkasessa tyhjällä akulla. Samalla tavalla on huonoa suunnittelua se, että käyttäjä luulee pärjäävänsä Suomen talvessa paljon elektroniikka sisältävällä autolla huonolla akulla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä se nyt vaan niin on, että akun loppuminen autossa ei saa aiheuttaa sitä, että se pitää viedä merkkiliikkeeseen johdon päähän.
                                            Vaan eikös se ihan simppeli mutta ohjeiden mukaan tehty akun vaihtokin vaadi ihan saman merkkarille auton raahaamisen...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Audi A6, C6
                                              2.4
                                              2004

                                              Eli kyseinen auto ei suostu käynnistymään. Virtalukkoa käännettäessä ei tapahdu mitään.
                                              Audi seisoi sen aikaa että ilmeisesti akku pääsi tyhjenemään.
                                              Akku ladattiin autosta irrallisena, ei auttanut. Toisella akulla koitettiin, ei vaikutusta.
                                              OBD ei saa yhteyttä, mutta tähän ilmeisesti auto pitäisi saada käyntiin?

                                              Sulakkeet katsottu läpi kontista sekä ohjaamosta kuskin ja vänkärin puolelta. Onko sulakkeita vielä jossain muualla?

                                              Käyntiin yritettäessä MMI näyttää tekstin "An installed component is not valid. Please contact an Audi workshop."

                                              Virtalukko on vähän horo mutta mistä varmistan onko vika siinä?

                                              2 eri avaimella koitettu, netistä löytyneitä kikkoja avaimen nappien paineluista ja hätävilkuista kokeiltu. Foorumia kahlattu läpi mutten ihan samaa ongelmaa tai ainakaan ratkaisua siihen löytänyt.

                                              Mistä vikaa vielä lähteä etsimään?

                                              Auto on Tampereella, kalevassa. Jos jollain on vcds lukija koodien lukuun ja aikaa saa koodit tulla lukemaan. Konsultoinnista ja koodien luvusta maksetaan sovitusti.

                                              Comment


                                                #24
                                                Helpoimmillaan on sytytysvirran rele rikki. Kuskin polven kohdalta löytyy. Sillä on 2 samanlaista relettä ja ne voi vaihtaa päittäin vian rajaamiseksi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mikäs olis ko releen tyyppi ja löytyykö Motonet valikoimasta? Releen numerot tais olla 4 ja 6?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Audi A6 C6 3.0tdi

                                                    Samainen ongelma oli kuin wirkung:n autossa. Edellisenä päivänä -26 astetta ja toimi normaalisti. Seuraavana aamuna -32 ja auto täysin mykkä. Akun jännite tällöin n. 11 volttia. Kaverilta sain akun lainaan ja 2 eri bluetooth obd lukijalla yritin saada yhteyttä mutta ei. Hinurilla korjaamolle.
                                                    Korjaamolla jollain ilveellä saivat OBD yhteyden ja vikakoodit nollattua jonka jälkeen auto starttasi. En tiedä millä ohjelmalla mutta kuitenki, tämän jälkeen uus akku ja sopeutus ja homma pelaa. Itse epäilen oman auton alkusyytä että vanhaa akkua ei ollut sopeutettu ja ei sitten ole ladannut oikein akkua ja siihen kunnon pakkanen ja ohjainlaitteet sekasin ja ajonesto päälle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A6 4F 2.0TFSI aut. vm.2007 seissyt 3,5kk. Odottanut että vaihdan nokkahihnan, vesipumpun, venttiilinkopan tiivisteen ja muuta pientä hipistelyä. Nämä tein ja nyt ei edes yritä startata.

                                                      Mittaristoon tulee ilmoitus, että laita N tai P. Vaihdevipu on P-asennossa, eikä liiku.

                                                      Mikä mahtaa olla vikana?

                                                      PS. Remontin jäljiltä en vielä laittanut ajovaloja ja puskuria takaisin, mutta ei kai ne vaikuta? Herjaa tietenkin toimimattomista valoista
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 11.1.2023, 15:26. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mikähän on akun kunto?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vilautti jossain vaiheessa että alhainen jännite tms. Laitoin laturiin.

                                                          Minulla on joku Biltemasta ostamani VAG-lukija. Sillä yritin vaihdelaatikkoon saada yhteyttä. Ei onnistunut.


                                                          Vaihteenvalitsin ei siis liiku vaikka virrat laittaa päälle. P-asennossa pysyy.

                                                          Minkälainen systeemi siellä on rajoittamassa liikettä? Voiko joku alhainen jännite tai huono liitos (missä?) jumittaa vaihteenvalitsimen?
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 11.1.2023, 10:29. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Siellä on solenoidi joka vetää lukon auki vaihdekepin juuresta kun on virrat päällä ja jarru painettuna.

                                                            Jos akku on liian tyhjä niin se solkku ei jaksa vetää. Alhainen jännite selittäisi kaikki muutkin ongelmat. Kokeile ekana apuvirralla tai varmasti ehjällä akulla ennenkun enempää alkaa hutkimaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X