Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4/RS4 biturbo ECU päivitys MaxxECU

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    No kun esimerkiksi tämän mukaan 105 pinnissä olisi N249
    2001 Audi S4 6 speed ecu pinout.pdf | DocDroid
    Ilmeisesti kenelläkään ei ole sitten N249 käytössä maxxecun kanssa? Itselläkin ollut pois käytöstä "aina" mutta ajattelin laittaa takaisin paikalleen hyötyjen takia.

    Comment


    • #92
      Ennemmin minä luotan ETKAaan kuin tuohon. Eiköhän se niillä ole käytössä kenellä on PnP adapteri ja se N249 (N8) ohjaus päällä softassa. Ja erään harrastajan tekemä kaavio sanoo samaa että se on pin 9.
      Viimeksi muokannut okkim; 7.5.2024, 20:08.

      Comment


      • #93
        Nyt iski joku vika ässään. Auto toiminut moitteettomasti pari vuotta maxxeculla tähän asti. Vika tuli melko yhtäkkiä päälle muutamassa minuutissa. Huomasin että lambda-arvo seilaa eikä pysy ~ykkösessä tasakaasulla cruisaillessa. Alkoi käydä huonosti tyhjäkäyntiä pätkien.

        Kylmänä käynnistyy hyvin, ei mitään häikkää. Käy hyvin kylmänä myös kunnes koneen lämpö menee yli 50-60C niin alkaa käydä huonosti. Kun ottaa lambda-control pois päältä, eli että lambdat ei korjaa mitään, niin kone lopettaa pätkimisen tyhjäkäynnillä. Mutta outoa tässä on myös se että A bank lambda näyttää 0.75 ja B bank lambda näyttää 0.85 tyhjäkäynnillä, eli todella rikkaalla mutta myös iso ero bankkien välillä. Kone käy kuitenkin pätkimättä tyhjäkäyntiä näillä arvoilla kun lambda control on disabloitu. Kun laittaa lambda control enable, niin alkaa pätkimään. Vielä kun laittaa adaptation -->enable, alkaa pätkimään vielä pahemmin ja adaptaatio menee 20% miinukselle.

        Vaihdoin lambda-anturit bankkien välillä, mutta lambda-arvot edelleen samat lambda A=0.75 ja lambda B=0.85, eli vika ei ole varmaan anturissa/antureissa. Bensanpaineen mittaus on ja paine on normaali.

        Lisänä vielä että ihan kuin kuulostaisi että suuttimen/suuttimien naputus on kovempi kuin ennen, taikka sitten naputus kuuluu kannesta.

        Vähän neuvot vähissä, koska mitään vikakoodia maxxecu ei anna. Olen kyllä tässä suhteessa täysi noviisi maxxecun kanssa. Voisiko olla jotain pielessä jaon kanssa, tai jotain muuta mekaanista vikaa kannessa/kansissa? Näkeekö nokkien ajoituksia jostain kanavista?
        Viimeksi muokannut Lupe-81; 6.10.2024, 16:59.

        Comment


        • #94
          Kato suuttimien toiminta/johdot/tiivistykset.

          Comment


          • #95
            Sehän tässä on omituista että jos vika olisi jossain suuttimessa niin miksi molemmat bankit on rikkaalla? Vika tosiaan tuli päälle aika yllättäen ajon aikana.

            Comment


            • #96
              No jostain se on aloitettava niin suosittelen tarkastamaan nuo. Niitä on ollut ennenkin ja viat vastaavia tai ilmavuodot myös.

              Toki en tiedä kuinka kartalla itse VE kartta on tai onko siellä joku asetus ristissä mutta näin sokkona katsoisin nuo suuttimet/ilmavuodot.

              Comment


              • #97
                Vähän tilannepäivitystä. En ole hirveästi tehnyt asialle, mutta suuttimet vaihdoin bankkien välillä ristiin eikä sillä ollut vaikutusta lambda-arvoihin. Voiko noita suuttimia tai johdotuksia jotenkin testata maxxeculla, että onko johtosarjassa kaikki ok?

                Seuraavaksi tehdään painetesti. Sitten voisi varmaan katsoa tulpatkin ja ehkä vaihtaa ne, kenties puoliakin vaihdella ristiin. Lopuksi varmaan joutuu ottaan venttiilikopat irti ja alkaa ihmettelemään onko siellä kaikki ok.

                Comment


                • #98
                  Nyt varmaan suuttimet ja niiden tiiveys ok. Ne imuvuodot seuraavaksi, imusarjan tiivistys kansiin jne.
                  Saa maxxecussa output testin suuttimille.

                  Comment


                  • #99
                    Tässä taas palasin audin kimppuun kun jäi syksyllä vikaselvittely kesken motivaatiopuutteen takia. Eli nyt on vaihdettu myös tulpat uusiin sekä puolat bankkien välillä ristiin, ei mitään vaikutusta. Lisäksi tein painetestin, ei vuotoja. Ongelma edelleen sama kuin viestissä #93, lambda-arvot alkaa seilaan kun lämmöt menee noin yli 50C, siihen asti käy hyvin ja molemmat lambda-arvot lähenee ykköstä kun kone lämpiää. Sen jälkeen alkaa pätkiminen ja A bankki käy paljon rikkaammalla kuin B.

                    Näkeekö sitä että kuinka lähellä jako on oikeaa jotenkin? Tai nokkien asentoa/nokan säätösolenoidin toimintaa?
                    Viimeksi muokannut Lupe-81; 25.5.2025, 12:46.

                    Comment


                    • Onhan lambdat konfattu oikein softassa, eli ne on bank 1 on A-lambda ja bank 2 B? Millä lämpötilalla lambdakorjaus menee päälle? Vaikka sanoitkin että vika tuli ajaessa, niin mietin josko softa olisi muuttunut.

                      Nokkien solenoidin toiminnan (tai ainakin ohjauksen) näkee Maxxecusta. Nokkien asentoa ei suoraan, tai ainakaan toisen.

                      Comment


                      • Kyllä ne lambdat A ja B on oikein. Lambda closed loop aktvoituu 10C lämmöissä. Bankkejahan ei säädetä erikseen vaan molempia bankkeja yhtenä näiden molempien lambdojen keskiarvon perusteella? Niin jotain on mekaanisesti muuttunut jommassa kummassa bankissa, tod näk siis bank 1:ssä (lambda A). Jommassa kummassa kannessa kuuluu kyllä selkeästi isompi naputus kuin ennen vikaa, en vaan saa selvää kummasta ääni tulee.. voisko olla nokka/nostin tms vikaa..

                        Comment


                        • ECU säätää molempia puolia erikseen mutta niille on yhteinen VE-kartta (plus erilliset korjauskartat).

                          Kerran se naputtaa niin ei se varmasti tekisi pahaa kurkata venakopan alle.

                          Comment

                          Working...
                          X