Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyyhkijät lakkas toimimasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pyyhkijät lakkas toimimasta

    B6 2004 (takuu umpeutui 2 kk sitten) ja tuulilasin pyyhkijät jäivät huilaamaan lepoasentoon.
    Kun pyyhkijät laittaa päälle, ne liikahtaa noin sentin verran ja palaavat lähtöpositioon muutaman sekunnin kuluttua. Merkkihuollossa ei oo koskaan kuultukkaan vastaavasta, mutta yleensä ei mistään muistakaan, varsinkaan tyyppivioista.
    Aika lapsellinen vika, mutta olisko jollain hajua, mistä johtuu?????

  • #2
    rele ilmeisesti vetää, joten oisko tuo pyyhkijänmoottori saanut siipeensä?

    Comment


      #3
      Voisikohan tässä olla kysymys samasta viasta kuin äireen Octaviassa joku aika takaperin, eli pyyhkijöiden vivustossa on rauta-akseli ja kuparihelat vastakkain, ja jossain vaiheessa jumittaa. Tuossa tapauksessa pyyhkijät jäivät ala-asentoon eivätkä lähteneet enää pyyhkimään lainkaan.

      Tuossa tapauksessa pyyhkijöiden toiminta korjaantui, kun irrotti koko paketin, purkasi osiin, puhdisti hapettumista ja kasasi laadukkaan voiteluaineen (joka ei heti liukene pois) kanssa. Samalla irrotuksella tarkistaisi myös tuon moottorin toiminnan.

      Comment


        #4
        Mulla oli takalasin pyyhkimessä sellainen vika, että aina liipaisulla ne liikku n. kuudesosan koko matkasta ja pysähty siihen. Sitten kun tuli uusi liipasu, ne taas liikku vähän matkaa.
        (pyyhkijässä on siis aina tihkukytkin päällä)

        Vika löyty katkenneesta johdosta takaluukun ikkunan kupeesta.
        En tiedä, miksi se sähkö sitä kautta vielä kiertää, kun liipasu kuitenkin tuli perille asti.
        Ehkä siellä on erikseen johto, joka syöttää moottorille virtaa liipasun jälkeen.

        Comment


          #5
          B6 ja kuolleet siipparit täälläkin...

          VAG konsernin kulkineissa tuo lasinpyyhkijöiden vivusto on suorastaan legendaarisen mainio jumittumaan. Kuten muuallakin on mainittu, rasvailu tms on vain tilapäiskeino, vivuston vaihto auttaa.

          Comment


            #6
            Jumittuminen saatiin kuriin tuolla toimenpiteellä mielestäni melko pitkäksi aikaa, vuoden verran ollut ja vieläkin pelittää. Tuossa voiteluaineessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen ettei liukene veteen. Itse kasasin tuon muinaisjäänne veneen potkuriakselirasvan(?) kanssa, joka vaan venyy ja paukkuu, ja saa aikaan pysyvän, mutta liukkaan voitelukalvon, eikä liukene veteen.

            Mielestäni ei ole heti järkeä vaihtaa koko vivustoa (noin 70-80 ? muistaakseni), mikäli akselit/helat eivät ole kuluneet pahalle välykselle, kun asian korjaa puolen tunnin ähellyksellä ja pienellä rasvamäärällä.

            Comment


              #7
              Ehkä hieman OT, mutta omassa on mielestäni alkanut pyyhkijäkoneisto kuullostamaan aika "karkealta". Onko nyt jumiutuneissa ollut vastaavaa oiretta vai onko tuo vain laatukasissa oleva "laadukas" pyyhkijäkoneisto joka hakuaa pitää vaan meteliä. Vai onko A8:n koneiston ominaisuus?
              Taidan ottaa irti ja laittaa rasvaa...

              Comment


                #8
                Mika: Saako tuon vivuston purettua helposti? Onko akselikiinnityksessä joku lukkoprikka?
                Minkäkokoinen ulosvetäjä tuohon varsien irroitukseen? Entäs saako tuo venepropellirasvaa esim Motonetistä?

                Comment


                  #9
                  Mulla lyö hieman ylitte pyyhkijät, eli jonkun asteista kulumaa jossain. Onkos tuo isokin homma irrottaa ja tarkistaa puslat tms?

                  Comment


                    #10
                    Ainakin siinä Octaviassa vivusto moottoreineen tuli helposti syliin kun hieman taiteili, on muistaakseni kahdella pultilla kiinni autossa+johtojen liitin. Mitään muuta ei tarvinnut irrottaa tieltä. Tosin ainakin omassa A4:ssa on rojua edessä, mutta sieltäkin pitäisi joskus irrottaa.

                    Akselien päissä oli muistaakseni urat ja niissä lukitusrenkaat. Silloin kun tuon purkasin niin vain toinen akseli oli jumissa, mutta kyllä sitäkin nitkuttaa sai että irtos. Muistaakseni oli myös väliä kummanko akselin ensin irrotti. Oikeassa järjestyksessä nuo akselit mahtuivat tulemaan irti. Joku muukin pieni osa piti vissiin irrottaa... No, se selviää kun sen saa käteensä ja katsoo.

                    Viilapenkkiin koko systeemi kiinni ja pihdeillä nitkuttaa siitä akselissa kiinni olevasta varrenpätkästä edestakaisin, samalla suurilla putkipihdeillä / vastaavalla puristaa sitä akselia irti. Apumies on toivottava työkalu.

                    Tuo rasva on tosiaankin muinaisjäänne, ainakin olen kuullut ettei vastaavaa enää saa myydä, juuri siksi ettei se liukene veteen. Aika ongelma luontoon päästessään. Vastaava rasva voi kuitenkin olla nykyäänkin toimivaa, ja varmaankin löytyy alan liikkeistä.

                    Comment


                      #11
                      Tuo rasva on tosiaankin muinaisjäänne, ainakin olen kuullut ettei vastaavaa enää saa myydä, juuri siksi ettei se liukene veteen. Aika ongelma luontoon päästessään. Vastaava rasva voi kuitenkin olla nykyäänkin toimivaa, ja varmaankin löytyy alan liikkeistä.
                      Biltemasta esim:

                      klik

                      Comment


                        #12
                        Uskoisin että tuo on ainakin lähelle samaa ainetta, ominaisuuksiltaan ainakin kuullostaa täysin vastaavalta. Olen käyttänyt tuota mm. pyörän pulteissa, on hyvää siihenkin. Eikä näytä olevan hinnallakaan pilattu!

                        Comment


                          #13
                          Kiitos valaisevista vastauksista. Vika oli tosiaankin tuo jumiutuminen. Molemmat akselipätkät olivat niin hapettuneita, ja tiukasti jumissa, ettei voi kuin ihmetellä, kuinka ne toimivat vielä pari viikkoa sitten. Nuo puslat ja läpimenevät akselit olivat kyllä niin kuivat, etteivät ole rasvaa ikuna nähneetkään ja rakenne muutenkin sellainen, että puslien välissä on pelkkää alumiinia, joka tunnetusti turpoaa kivasti suolaveden vaikutuksesta. Koko vivusto pitäisi tunkea sen suunnitelleen insinöörin p.....seen. Tuollainen konstruktio on selvästi suunniteltu jumiutumaan juuri takuuajan umpeuduttua.
                          Paska homma mutta tulipa tehtyä, tappiona taas muutama haava sormissa, kolme tuntia työtä ja tuulilasin alareunassa oleva muovikaukalo kärsi hieman, kun ei suostunut heti nousemaan kunniallisesti sieltä lukkourasta. Nyt se on sitten 30cm matkalta irti, mutta olkoon. Pitänee harkita jo välillä jotain muuta automerkkiä, jos yli 50 k? maksavaan autoon ei osata tehdä, kuin 2v toimiva pyyhkijän koneisto... Tuossa on peltoautona tuollainen -74 Lada ja jopa siinä alkuperäiset pyyhkijät toimii vielä hienosti.
                          Ai niin, soitin aiheesta vielä oikein maahantuojan asiakaspalveluun, eikä sielläkään oltu koskaan kuultu vastaavasta ongelmasta VAG konsernin autoissa ja lisäksi, kun takuu oli mennyt umpeen, niin: no can do!!!

                          Comment


                          • #14
                            Eihän se ihan noin mene: takuu on myyjän vapaaehtoisesti antama vakuutus aiheutuneitten vikojen varalle ja se päättyy aikanaan.
                            Kuluttajasuojalaine mukaan liikkeenharjoittajan/myyjän virhevastuu on olemassa, vaikka takuuta ei olisikaan.

                            Kyse ei lie normaalista kulumisesta, joka sulkisi pois virhevastuun, vaan suunnittelu- ja materiaalivirheestä.

                            Maahantuojan asiakaspalvelun vastaus ei liene yllätys, mutta se on yhdentekevää.

                            Itse laittaisin postia kuluttajaneuvojalle.
                            Virhevastuusta

                            Comment


                              #15
                              Of topic:

                              Itellä on kauniin viininpunaista vedenkestovaseliinia hyllyssä n. 6kg. Shellin ämpäri peräisin 1940-luvulta ja edelleen toimii....

                              Comment


                              • #16
                                Vesivaseliinia saanee venetarvikeliikkeistä. Pari vuotta sitten etsiskelin sitä laittaakseni kädin muovisten lokarilevikkeiden vliin. Sitten löysin Öljypisteeltä Teboilin ketjurasvaa. Mielettömän jämäkkää ainetta. En tiedä sopisiko lasinpyyhkijöitten nivelien voiteluun, mutta ei luulisi ainakaan haihtuvan.

                                Comment


                                • #17
                                  Mikähän meni pieleen, kun vaihdoin hajonneen osan ja nyt pyyhkijät tekevät vain pienen liikkeen. Noin puolet normaalista pyyhintä liikkeestä.

                                  Liekkö lyhyt ja pitkä vipu mennyt väärinpäin? Auto v.2004 alkupuoliskon tuotantoa.

                                  Siis säätöä vaatikin vain vähän.
                                  Viimeksi muokannut Kahis; 23.7.2008, 07:58.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuon ongelman jos haluaa ratkaista kunnolla, niin pitää hieman askarrella. Igus muoviliukulaakerit molempiin päihin sitä rungon reikää, niin ei jumi enää. (takuuta en anna, mutta pari vuotta ainaski on menny)

                                    Vivusto pöydälle ensin. Purkaminen, palikoiden puhdistaminen ja reiän suurentaminen---> kaasaaminen igus muoviholkein. Pelaa ja ei tule väljäksi. Mikä parasta, voit unohtaa rasvailun.

                                    En enää muista, mutta akseli taisi olla 12mm. Sille käypäinen on esim tämä gfm-1214-11. Koodissa eka numero on akselin halkaisija. Toinen holkin ulkohalkaisija ja kolmas on pituus. Tuo on laipallinen, niin ei pääse sukeltamaan sinne reikään.

                                    Tuo originelli rakenne on kyllä aika syvältä materiaaleineen. Kestää käytöstä riippuen 2-6v jumimatta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mahtaakohan A3 (8PA) tuulilasinpyyhkijän vivusto olla yhteensopiva oikeanpuolisella ohjauspyörällä varustetun rakkineen kanssa. Herkistely-yritys päättyi akselin katkeamiseen.

                                      Briteistä näyttäisi saavan käytettyjä vivustoja siedettävään hintaan, kun ainoastaan marmorilta saa varaosan uutena miellyttävällä 20 % alennuksella touhutonnista.

                                      Comment


                                        #20
                                        Riippuu mikä lasketaan siedettäväksi hinnaksi, mutta kai näitä muualtakin saa kun briteistä.
                                        Esim Suomesta 200€ https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae...2C+8P1955119F/

                                        Comment


                                          #21
                                          Jotain tuntemattoman merkkistä vivustoa 8P:n näyttää saavan alle satasella varaosanakin. Ainakin johonkin versioihin. Alkuperäisiä moottoreineen saa vajaalla 700€.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X