Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä mankan heräte?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mistä mankan heräte?

    Lueskelin tuossa noita mankkatopickeja ja ei nyt silmiin sattunut että mistä otetaan heräte kun se PUUTTUU KOKONAAN tuolta mankan takaa. AutoSound:lta pojat totesivat että uudemminssa audeissa ei ko. piujaa ole ja pitää vetää itse jostain avaimen kohdilta mutta olisiko jollain ajatusta mistä kohdin+minkä värisestä kaapelista otetaan..?

    Ja autona A4 vm.2002

  • #2
    Itselläni aivan sama ongelma, järkevää paikkaa haetaan. Autona tosin vanhempi korinen a4.[/quote]

    Comment


    • #3
      Siellä pitäs ainakin B5 korisessa löytyä ratin alta "paneeli" jossa on nippu paksuja johtoja ja releitä.
      Elikkäs sen kojelaudan pohjan alla siis siellä on ainakin sellainen kuin X75 josta saa vaikka mankalle herätteen.Sieltä se on mulla otettu.Toimii siis virta-avaimen jokaisella asennolla paitsi OFF:lla.Siellä on sit vaikka +30 nasta samoin ihan mutterin alla jatkuvalle +12v jännitteelle.
      Muistaa taas snadin sulakkeen vaan laittaa.
      Näin se oli muistaakseni mutta sieltä on tosi helppo mitata maita vasten ja varmistaa nastan oikea toiminta.

      Comment


        #4
        Itse räpelsin stereot käyntiin ottamalla herätteen samasta johdosta kuin varsinaisen käyttöjännitteen. Ihan perus haaroituksella siis.
        Näin pystyy stereot pitämään päällä ilman virta-avaintakin, mikä mielestäni on hyvä juttu. Autona on siis tuossa vasemmalla mainittu
        karvalakki satanen.

        Jälkiseuraamuksilta en tosin välttynyt:
        1) Nyt stereoiden nappulat syttyvät parkkivalot / ajovalot päälle laittaessa vaikka stereot eivät päällä itse olisikaan.
        2) Stereoiden ollessa päällä, parkkien / valojen samaan aikaan ollessa poissa päältä ja virta-avaimen ollessa poissa suulta alkaa
        valojen päälläolon varoitusääni huutaa kun kuskin oven avaa. Tämä huutokin loppuu jonkin ajan seisottelun jälkeen (auto varmaankin
        "tajuaa" että valot ovat jääneet tarkoituksella päälle?).

        Mikäli jollakulla olisi vinkkiä miten pääsisin noista ongelmista niin valaiskoot minuakin.
        Enkä siis tarvitse mitään 'olet evo' tai 'et vain osaa' -kommentteja kiitoksia vain :)

        Comment


          #5
          Ota virta tupakinsytkärin piuhasta. Siihen tulee jatkuva virta ja valosummerin ei pitäisi olla tietoinen siitä. Vaarana tietysti akun tyhjentyminen, jos jenkkalaitteen unohtaa päälle autosta pidemmäksi aikaa poistuttaessa.

          Comment


            #6
            Itse vedin omaan poppikoneeseeni suoraan sulakeboksista. Mittailemalla sieltä sopiva lähtö.

            Toinen vaihtoehto on tietenkin virtalukon pohjan piuhat niinkuin tuossa yllä jo mainitaankin, sieltä mittarilla tutkimalla pitäisi löytyä piuha millä saa herätteen siten että kun avainta ekan kerran kääntää tulee heräte sisään ja katkeaa vasta kun ottaa avaimen pois virtalukosta.
            l

            Comment


              #7
              Tuollanen löytyy ainakin B5:stä (kuva vm. 95:stä) kuskin jalkatilasta. Sieltä saa herätteen helposti. Tuossa 98:ssa valikoima oli suppeampi ja joutu pistämään sellaseen josta radio sammuu välittömästi kun virrat katkasee. Vanhassa sammu vasta kun otti avaimen pois virtalukosta.

              Alkuperäinen kirjoittaja cRN
              Itse räpelsin stereot käyntiin ottamalla herätteen samasta johdosta kuin varsinaisen käyttöjännitteen. Ihan perus haaroituksella siis.
              Näin pystyy stereot pitämään päällä ilman virta-avaintakin, mikä mielestäni on hyvä juttu.
              Ainakin Blaukkarin saa päälle ilman herätettäkin, mutta virransäästötoiminto sammuttaa sen automaattisesti tunnin kuluttua.

              Comment


              • #8
                A4 8E:ssä jouduin miettimään myös kunnon herätevirtaa, kun radio oli aikaisemmin koko ajan päällä.
                Löysin kaksikin vaihtoehtoa.
                1. Radio päällä kun virta on päällä.
                2. Radio päällä kun avain on virtalukossa

                Tässä kuvat kytkennöistä: 1 ja 2

                Tuo eka vaihtoehto on helpompi, kun siinä ei tarvi avata muutakuin jalkakotelo.

                Minulle sopi tuo toinen kytkentä paremmin eli radio toimii kun avain on virtalukossa. Siinä jouduin mittaamaan virtalukolta oikean johdon ja etsimään vielä johtonipusta samaisen johtimen.

                Loppu oli helppoa kuin heinänteko. Ryöstäjällä vaan johdin radion liittimelle...

                Comment


                • #9
                  Tuollanen löytyy ainakin B5:stä (kuva vm. 95:stä) kuskin jalkatilasta. Sieltä saa herätteen helposti. Tuossa 98:ssa valikoima oli suppeampi ja joutu pistämään sellaseen josta radio sammuu välittömästi kun virrat katkasee. Vanhassa sammu vasta kun otti avaimen pois virtalukosta.
                  Onkos tuo kojelaudan (pelkkä ratin alaosa) purkaminen ja kasaaminen pahakin homma? Jos viikonloppuna ottaisin paremmin työn alle ja tekisi kytkennät viimeisen päälle.

                  Comment


                  • #10
                    Kojiksen päädyssä on se peitelevy.Se irti ja pari ruuvia auki.Sitten näet molempien "polviesi(kun istut autossa)"kohdalla ruuvit kojiksen alla(saattaa olla syvällä ja olikohan 10mm vai 8mm kanta,veikkaan 8, ne pois ja sitten jo irtoo.Ensimmäinen auto jossa on noin järkevästi tehty tuo pääsy sähköihin yms.

                    Comment


                      #11
                      Mites kun pesukujalta lähtiessä tuntui avain hiukan raskaalta. Nyt ei enää radio lähde käyntiin
                      autoa käynnistettäessä, ei myöskään sammu avainta poistettaessa. Virtalukon pohja vaihtoon?

                      Comment


                        #12
                        Kyllä minullekin tuo diagnoosi tulisi ekana mieleen.

                        Comment


                          #13
                          Näinhän se oli, pohja vaihtui niin oireet poistuivat.

                          Comment


                          • #14
                            mulla oli edellinen auto s4 avant -98 siittä kun vaihto olikohan se nyt punasen ja keltasen (mittasin yleismittarilla) piuhan paikat keskenään niin blaukkari rupes toimiin samallai kun alkup. mankka eli sammu kun otti avaimen pois virtalukosta ja lähti päälle kun laitto virrat päälle avaimesta tai rammarista

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja okram84 Näytä viesti
                              mulla oli edellinen auto s4 avant -98 siittä kun vaihto olikohan se nyt punasen ja keltasen (mittasin yleismittarilla) piuhan paikat keskenään niin blaukkari rupes toimiin samallai kun alkup. mankka eli sammu kun otti avaimen pois virtalukosta ja lähti päälle kun laitto virrat päälle avaimesta tai rammarista
                              Niin ?

                              ...topicissahan oli puhe et jos sinne mankan taakse ei tule heräte-johtoa...

                              Comment


                                #16
                                Blaukkareissa on heräte ja jatkuva käänteisenä vasten yleistä mallia.
                                (keltainen=jatkuva, punainen=heräte).

                                Comment

                                Working...
                                X