Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensapumppujen kytkentöjä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bensapumppujen kytkentöjä

    En löytänyt helposti (lue laiska) yhtä keskustelua että miten eri tavoilla pumpuille on porukat sähköjä vedellyt.

    Hommasin 2 kpl Walbron 455 pumppuja ja tarkoitus olisi laittaa SRM tyylisesti ne tankiin ja yhdellä painelinjalla kiskoille. Meno- ja paluulinjat tulevat AN8:lla, kuten konehuoneen puolellakin.

    Maatsi (AMW) teki labratestauksia miten RE85 lämpenee linjoissa kun sitä ajetaan kovalla virtauksella ympäri linjoja ja se herätti minut miettimään miten nuo pumput kannattaa kytkeä toimimaan.

    Olen löytänyt muutaman eri valmistajan säätimiä, jotka pätkivät kierrosten tai paineen mukaan pumppua, mutta onkohan se pidemmän päälle pumpuille hyvä asia?

    Mielessä on laittaa toinen pumppu painekytkimen taakse, että jos bensanpaine tippuu halutusta paineesta / tietyn paineen alle niin toinen pumppu lähtee mukaan.

    Miten porukat on tehneet omat kytkentänsä? Tottakai peruslähtökohtana on että pumput releytetään ja vedetään hieman paksumpaa sähköjohtoa akulta pumpuille.

    Kannattaako laittaa minkään painekytkimen taakse? Antaa vaan ajuhaa kahden pumpun kokoajan? Laittaa joku sähköä pätkivä säädin?

    Nyt en etsi spekulaatioita vaan ihan oikeasti toimivia ratkaisuja. Kiire tällä ei ole, konekin on vielä vaiheessa :)

  • #2
    Mihis tulokseen se AMW tuli? Onko testiä ja tuloksia nähtävä missään?

    Comment


    • #3
      Täältä löytyy, ja tässä sieltä tekstiä:
      Tutkittiin eilen Pamex Oy :n suutinpesulaitteita hyväksi käyttäen
      etanolin käyttäytymistä eri lämpötiloissa. Kylmän ja kuuman etanolin
      suutinvirtauksen ero on huomattava! Autoissa joissa käytetään useampaa pumppua halutun tilavuusvirran aikaansaamiseksi tulee
      etanolin lämpiäminen todelliseksi ongelmaksi. Etanoli lämpenee
      pumppujen ja kuumien osien vaikutuksesta helposti jopa 50 asteiseksi ja n 53 asteessa se alkaa kiehua ! Tämä johtunee suuresta eetterin määrästä(st1 11%). Tankkien huohotus ei
      saa missään tapauksessa olla avoin. Tämä koskee myös etanolin säilytystä. Tämän lämmöstä johtuvan seoksen virheen korjaus
      on mahdollista korjata siihen suunnitelluilla järjestelmillä.
      Julkaisemme lähiaikoina tuoteperheet joissa on eri vaihtoehtoja
      erilaisiin sovellutuksiin seoksen pitämiseksi kohdallaan.

      Comment


      • #4
        Aika hiljasta on erilaisten pumppujen kytkennöillä, eikö monikaan ole vielä tehnyt monipumppu kytkentöjä?

        Comment


        • #5
          Eikai se kauheeta rakettitiedettä ole:) Yksi pumppu pyörii vaikka oem piuhojen ja releen kautta ja toinen lähtee käyntiin esim jollain paineella releen kautta. Jos siis ei halua, että molemmat pyörii aina.

          Comment


          • #6
            Etsinkin tässä sitä paineen kautta käyntiin lähtevän malleja, perus releytys on simppeliä. Miten kukakin on tuon toisen pumpun käynnistyksen tehnyt? Mitä on käytetty paineanturina? Mihin paineeseen on säädetty, jos on säädettävä (ja mikä on linjaston paine näissä tapauksissa)?

            Comment


            • #7
              Tämä polttoaineen lämpeneminen on itelläkin ongelmana, ja pitäsi miettiä tohon joku ratkaisu. Jäähdyytin linjaan joka tapauksessa tulee, mutta pitää tuota pumppuohjausta myös miettiä... Aiheuttaako toisen pumpun mukaan tulo mitään painepiikkiä linjaan?

              Comment


              • #8
                Mulla kolmas 044 lähtee 1,5barin kohdalla mukaan ja en ole huomannut mitään painepiikkiä, eikä sitä ole softaan tarvinnut kompensoida.

                Comment


                • #9
                  Miten oot SamSam tehnyt tuon kolmannen pumpun käynnistyksen? Mikä on painekytkimenä ja onko viinat käytössä?

                  Comment


                  • #10
                    Kuinka pitkistä ajoajoista puhutaan, että kaksi pumppua alkaa keittää etanolia?

                    Comment


                    • #11
                      Yksinkertaisesti niin, että tatekki saa painetiedon map anturilta ja ohjaa kolmannen p. pumpun relettä. Viinat on ollut käytössä mutta nyt talvikauden on bensa versiona.

                      Comment

                      Working...
                      X