Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S6 C4 avant rupes puhaltaa kuumaa kabiiniin.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S6 C4 avant rupes puhaltaa kuumaa kabiiniin.

    Elikkäs uusi foorumilainen esittäytyy täällä heti pienen ongelman kanssa. Rupes tuo oma kulkine puhaltamaan joka rööristä pelkkää kuumaa ilmaa sisälle. Konehuoneen puolelta vilkasin puhaltimen ympäristöö ja huomasin yhden alipaine letkun olevan irti mutta ongelma ei poistunut vaikka laittoi letkun takaisin kiinni. Lämpöjä käytetty minimissä ja maksimissa ainut mikä muuttuu niin on puhallus suunta ja lämpö kestää samana. Ja lämpöjä ohjataan kuvan mukasella aparaatilla. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...UuXNn8-QWD7O4R

    Että mistäs arvon foorumilaiset alkas vikaa ettimään? Kyseinen audi on itelle ensimmäinen niin ei ole vielä niin hirveen tuttuja vehkeitä vielä.

  • #2
    Lue ilmastoinnin näytöltä vikakoodit. Ohjeet löytyy haulla, kun jaksaa etsiä. Tuubissakin on videoita aiheesta. https://youtu.be/9C3VFBysYco
    Varmaan lämpötilansäätimen moottori kaipaa huolenpitoa. Senkin huollosta löytyy haulla lisää.

    Comment


    • #3
      Rupesin tossa samalla ettimään että onko muilla ongelmia ollut ja löysin nuo vika koodien luku ominaisuuden ja menin tarkastelemaan niin löytyhän sieltä koodeja. 07.3 , 08.3 , 08.5 , 08.6 , 11.3 , 13.3 Eli vissiin toi ohjain yksikkö tuli tiensä päähän kun kerta noita koodeja noin paljon.

      Comment


      • #4
        Eiköhän siellä ole se läppämoottori entinen. Löytyy konepellin alta. Pyyhkijöiden muovit pois ja on kuskin puolella puhaltimen moottorin jälkeen kanavassa. Sitä vipua voinee käsinkin väännellä ja todeta vaikutuksen. Käytännössä tämä säätää meneekö ilma kennon, vai ohituksen läpi.

        Comment


        • #5
          Eli vissiin kuvassa olevaa moottori säätää lämmön?

          20150427_185425 by tuppre1, on Flickr

          Joskus vissiin yritetty jotain tehdä kun oli toi kansi pistetty liimalla kiinni. Mutta saimpas kaikki purettua irti ja putsailin moottorin ja testasin virtoja suoraan moottorille niin toimii ja vivusto liikkuu herkästi käsin kääntämällä mutta vika vaan ei korjaannu. LO asentoon kun laittaa lämmöt niin pikkasen haaleempaa puhaltaa mutta sillon vissii lähteee ilmastointi päälle ja viilentää hiukan tota ilmaa.

          Comment


          • #6
            Onko varmaa, että myös läppä liikkui kanavan sisällä? Tuo läppä siis ohittaa koko lämppärin kennon. Jos se toimii, ei se ilma voi lämmetä mitenkään->läpässä on jotain hämärää.

            Comment


            • #7
              Juu tuli hieman väsyneenä kirjoitettua tuo edellinen viesti niin unohtu kirjottaa kaikki. Kun toi moottori ei ole paikallaan niin silloin kokeilin tota läpän liikkumista ja herkkä oli. Sitten purin ton moottorin ihan atomeiks ja putsailin kunnolla.... Kokeilin pikku 12v muuntajalla virtoja suoraan mootoriin ja se toimii. Mutta sitten kun laittaa kaikki kasaan ja autoon kiinni niin eipä toimikkaan enää.

              Mutta eikös sen pitäs samalla rajottaa sillä alipaine venttiilillä veden kiertoo kun laitetaan lämpöjä viileämmäksi? Vai mikä toimintaperiaate sillä venttiilillä on siinä.....

              No pitää ens alkuun rueta käymään noita alipaine letkuja läpi ja vaihella uusia kun jotkut tuntuu olevan käyttöikänsä lopussa.

              Kun ei toi elsakaan ollu yhteistyö kykynen mun kanssa niin ei oikein saanu kaavioita sähköistä esille.... tai muitakaan räjäytys kuvia.

              Comment


                #8
                Antaako se vikakoodiksi läppä tai moottori jumissa?
                Jos kerran pöydällä toimi mutta ei autossa, moduuli taitaa tarkastella moottorin ottamaa virtaa ja kun läpät liikkuu tahmeasti niin virtaa menee enemmän ja sitten lyö suojauksen päälle.
                Tuo on hyvä ominaisuus että kertoo missä on vika, ettei väännä mekanismia rikki, muuten vikaa saisi etsiä enemmän.

                Comment


                • #9
                  Jossain läppämoottoreihin liittyvässä viestiketjussa on muistaakseni ollut juttua virrankulutuksesta. Itsekin kun kulutuksen moottorin puhdistuksen yhteydessä mittasin. Saatoin virrankulutuksen siihen hukassa olevaan viestiketjuun laittaa ylöskin. Varmaan kolme vuotta jo aikaa moottoriremontista.

                  Comment


                    #10
                    Jos säätömoottori on kunnossa ja läppä liikkuu vapaasti niin siellä on se tyyppivika itse ilmastoinnin älyboxissa eli ne 5v regulaattori(t) kärähtäneet. Tuon voi todeta helposti avaamalla sen boxin. Helppo homma vaihtaa.

                    Edit. Tuossa kuvassa oikealla puolella olevat (kiinnitetty jäähdytyslevyyn). Itse olen noita joutunut vaihtamaan kaikkiin C4 malleihin joita pihalla seisoo tai on seisonut.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Jari74; 28.4.2015, 13:00.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt purettu toikin boxi ja silmin katottuna ei näytä mikään kärähtäneelle. Ja kokeilin tossa purettuna paikalleen niin toi taka liittimiä lähimpänä oleva regulaattori lämpee käytössä mutta muut 2 kestää kylmänä... Pitää ettii tossa kaveri piirissä et oisko jollai samallaista ohjaus boxia niin kokeilee sillä et toimiiko.


                      Edit: Niin joku tais kysellä niitä vika koodejakin niin tollaset se anto aikasemmin kun kahtelin.
                      07.3 Ambient Temperature Sensor at Fresh Air Blower, sporadic open
                      08.3 Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer, sporadic open
                      08.5 Temperature Regulator Flap, static block, *08.5
                      08.6 Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer, malfunction
                      11.3 Central Flap Motor Potentiometer, sporadic open
                      13.3 Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, sporadic open

                      Pitänee viritellä kohta jotai vaijeri viritystä tonne kun pitäs päästä ajamaan keikka työ matkojakin tai sitte lähtee katiska vaihtoon.....
                      Viimeksi muokannut Rudolf_456; 28.4.2015, 19:28.

                      Comment


                      • #12
                        Joku muuttunu kun antaa nyt eri koodeja pihalle..... Vaikka en putsannu kun ton konehuoneessa olevan moottorin.

                        07.3 Ambient Temperature Sensor at Fresh Air Blower, sporadic open
                        08.3 Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer, sporadic open
                        08.5 Temperature Regulator Flap, static block, *08.5
                        18.3 Fresh air blower voltage, sporadic

                        Comment


                          #13
                          Pari seikkaa tuosta nyt heräsi mieleen. Ensiksikin, servojen käyttöjännite on vissiin 7 volttia. Siitä syystä niitä testaillaan yleensä sellaisella 9V palohälytinpatterilla tai vastaavalla. 12V on aivan liikaa. Saattaa se jumittava moottori sillä jännitteellä jo liikkuakin mutta ei välttämättä enää sillä ohjainlaitteen tarjoamalla eli diagnostinen arvo 12V testeillä on aika heikko. Toisekseen, jos niitä servoja on käytetty irti ja ajettu eestaas jollain pattereilla tai muulla niin aina sen jälkeen täytyy ajaa Vag-com/VCDS:lla output test joka kalibroi servojen potentiometrit. Jos moottorit liikkuvat 9V jännitteellä niin lähes aina output testin tekemällä olen saanut lämpösäädöt toimimaan. Se ainut kerta kun ei onnistunut, oli kyseessä ihan oikeasti viallinen paneeli.

                          Comment


                          • #14
                            Vag-com/VCDS:lla output testiä ei vielä pysty ajelee kun ei ole tarvittavaa väli piuhaa (2 + 2). Mutta pitänee kokeilla myös 7 voltilla et liikkuuko moottori ollenkaan.

                            Comment


                            • #15
                              Juuh nyt sitten kokeiltu pienemmillä virroilla ja eihän se moottori mihinkään liiku. No nyt laitettu läppä noin puoleenväliin ja piuhasarja irti niin ei sitten yritä käännellä sitä. Oikosissahan tuo on näköjään kun 9v patterilla kokeilin tota kääntelyä niin hiton huonosti pyörii ja patteri kuumu ihan pirusti. No nyt sitten ettii uutta moottoria tai koko pakettia.

                              Comment


                                #16
                                Kannattaa jollain jumittaa se läppä siihen asentoon johon haluaa. Se on niin kevytliikkeinen kun ei moottori piä paikoillaan että ajoviima tuuppaa sen taas toiseen äärilaitaan kun nopeus nousee yli kuudenkympin.

                                Comment


                                • #17
                                  moottori on paikoillaan mutta johtosarjaa en kytkeny kiinni. Ja sp-elektroniikalta tilattu uusia moottoreita kerta porukka saanu niillä toimimaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    En nyt kehtaa alottaa uutta ketjua mutta mites kun toi auton hälykin huutelee omiaan välillä et jos nyt alkuun ottasin takapenkin alta vaan hälyn boxista liittimen irti. Nyt työ kiireitä sen verta että ei kerkee tarkemmin rueta selvittelee. Et vaikuttaako ajonestoon jollai tapaa kun on tuo liitin irti???

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vihdoin uus moottori sisuksissa.
                                      20150522_223357 by RT, on Flickr

                                      Ja suht nätisti istu kanskin takas paikalleen. Ja paremmat apikot laitan kuhan kerkeen. Nyt joutu vähän säätelee kun ei löytynykkään kätköistä pikku apikoja.
                                      20150522_223723 by RT, on Flickr

                                      Ja häly ongelmaan löytyi kanssa syyllinen.... Oli konepellin "ovikytkimestä" tappi katkennu nyt luulee et pelti olisi kokoaika auki....

                                      Comment


                                      • #20
                                        Address 08: Auto HVAC Labels: 4A0-820-043.lbl
                                        Part No: 4A0 820 043 K
                                        Component: Klima-Vollautomat D05
                                        Coding: 00180
                                        Shop #: WSC 23250
                                        VCID: 2149030FAB3C3116BBD-254E

                                        3 Faults Found:
                                        00799 - Coolant Temperature Sensor (G110)
                                        30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
                                        00600 - Potentiometer On Positioning Motor for Temperature Flap (G92)
                                        09-00 - Adaptation Limit Surpassed
                                        01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
                                        41-00 - Blocked or No Voltage


                                        Nyt saatu autoo piuhan päähänkin ja noita heitää vielä vaikka nollattu moneen kertaan ja sopeutus tehty yhtä monta kertaa. No plusssaa et nyt yhessä sopeutuksessa käänti kylmälle puolelle ja jäi sinne "jumiin". Testi lenkki käyty kans ajaa et nostaa lämpöjä ja kuumaa/haaleaa puhalti vielä mutta kylmää ei tullut.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X