Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rasva sähköliitoksiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Rasva sähköliitoksiin

    En löytänyt ihan äkkiseltään vastausta, että mitä on suomeksi "dielectric grease". Tätä rasvaa käytetään suojaamaan erilaisia sähköliitoksia, ja CRC:llä on olemassa sen niminen tuotekin (https://www.youtube.com/watch?v=GNiEJfgS8cE) jota en löytänyt suomalaisista varaosakaupoista.

    Jotenkin sain sen käsityksen että silikonirasva olisi vastaavaa ainetta? http://www.motonet.fi/fi/tuote/60010...onirasva-100ml
    Tosin tuossa ei mainita mitään sähköliitosten suojaamisesta.

    Tietoa, mutua?

  • #2
    Itse olen käytäny ihan vesivaseliinia tai sähköliitosten suojaamiseen.

    Varsinkin seisottavien vesijettien kanssa suojaamattomat liitokset hapetuvat melko nopeasti ilman suojarasvaa. Niissä laitteissa olen huomannut, että useimmat "vesitiiviit" liittimet itseasiassa pitävät veden hyvin sisällään. Tämän vuoksi märissä olosuhteissa tulee aina täytettyä liittimen tyhjät tilat jollain rasvalla mitä sattuu olemaan saatavilla. Tähän mennessä kaikki "perusrasvat" ovat toimineet hyvin.

    Edit. Monipinnisten pienempien liittimien kanssa varmaan on hyvä käyttää ihan sähköille tarkoitettuja rasvoja, joiden eristysominaisuudet on tuohon käyttöön tarkoitettuja. Mitekäs olisi esim. Motonetistakin löytyvä akunnaparasva?
    Viimeksi muokannut elexter; 4.4.2015, 10:16.

    Comment


    • #3
      http://www.sahkonumerot.fi/5044110/ tätä käytettiin työkoneiden sähköliittimissä edellisessä työpaikassa

      Comment


      • #4
        Liittimien rasvaaminen on virallisesti vähän kaksipiippuinen juttu. Rasva suojaa erinomaisesti korroosioilta, mutta lisää liittimen ylimenovastusta. Ylimenovastuksen lisääntymisen takia monikaan valmistaja ei salli rasvan käyttöä laitteissaan, vaan se on yksiselitteisesti kiellettyä.

        Epävirallisesti sitten taas esim tuo Enston rasva toimii todistetusti missä vaan. Meidän tehtaalla sitä laitetaan joka liittimeen (paitsi välillä protomoottoreihin kun toimittajat kieltävät), eikä ole ikinä huomattu sen aiheuttavan ongelmia. Tuota löytynee jokaiselta sähkötavaroita toimittavalta firmalta hyllystä, tai ainakin saavat tilattua sitä suoraan sähkökoodilla.

        Comment


        • #5
          Tuota on tullut itse käytettyä. Ainakin akun navoissa toimii.

          http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/...apasuoja-3620/

          Comment


            #6
            Riippuu niin paljon kontaktin jousivoimasta, että mitä sinne voi laittaa. Pikkuliittimiin en ainakaan laittas silikonirasvaa. Se on sen verran tuhtia ja sähköä johtamatonta, että voi jäädä kontakti syntymättä.

            Ohutta suojaavaa kontaktisprayta olen käyttänyt autokäytössä. Sitä uskaltaa ruiskuttaa ennen kontaktointia pienemmissäkin liittimissä.

            Comment


            • #7
              Vastaan tulleet akkunavanrasvat, varsinkin spray muodossa olevat on ollut ihan eri kamaa kuin sähkörasva, kovettuu kovaksi suojaksi navan päälle, eikä jää notkeaksi.

              Tuota Enston sähkörasvaa meillä laitetaan ihan joka liittimeen, ei ole ikinä ollut ongelmia sen kanssa, ei edes pienten kontaktien kanssa. Tämän noin 20vuoden kokemuksen varjolla sitä rasvaa uskallan laittaa mihin vain. Toki tilanne on eri siinä kohtaa jos on pieni kontakti missä liittimen jousivoima on jo kuolleentunut ja hapettunut, mutta siinä kohtaa sitten pitää vaihtaa uusi kontakti.

              Comment


                #8
                Tuo Ensto on tosiaan ihan hyvää, se ei tuhoa muovia niinkuin jotkin rasvat.
                Olen yhdestä trukista kerran avannut liittimiä mihin oli laitettu jotain muuta rasvaa, oli kaikki muoviosat ihan pehkua ja meni liittimet vaihtoon.
                Toinen mitä käytetään ja voin suositella on CRC Electro, sillä puhdistaa oikein tehokkaasti hapettumia ja jättää suojakalvon. On tarkoitettu puhdistukseen ja suojaukseen, poistaa kosteuden ja pitää sen poissa.

                Comment


                • #9
                  Uskaltaakohan tuota Enston rasvaa käyttää kohteissa joissa on suuria lämpötilan vaihteluja esim jäähdytyslaitteiden sähkökontaktit tietyissä olosuhteissa hikoilevat kastepisteen muodostumisen takia... Olen huomannut että eräät valmistajat käyttävät anturien liitoksissa jonkinlaista läpinäkyvää rasvaa aika tuhdisti kokoonpanossa. Se ei ole tullut vielä selväksi että mitä ja kenen valmistamaa se on.

                  Comment


                  • #10
                    Ei ole suuret tai pienet lämpötilat olleet ongelmallisia. Työkoneiden työlämpötilat vaihtelee -40 asteesta +60asteeseen ja sitä on myös vesi ja öljyantureissa. Öljylämmöt menee pahimmillaan 130asteeseen ja muuntimen kohdalla ilmanlämpökin pahimmillaan varmaan 80astetta liittimen kohdalla.

                    Comment


                    • #11
                      OK, täytyy käydä sitten hakemassa kokeeksi yksi tuubi.

                      Comment


                        #12
                        Olen myös käyttänyt Enston liitosrasvaa ~20 vuotta kaikenlaisissa sähköliitoksissa autoissa, 2-pyöräisissä ja pienkoneissa ilman minkäänlaisia ongelmia.

                        Comment


                        • #13
                          Meillä töissä käytetään joskus liittimien suojaukseen Dow corning DC4:sta tai Molykote MS4:sta. silikonirasvoja molemmat ja tarkoitettu sähköliittimien suojaukseen. itse liittimien sisään ei tuota laiteta, mutta ulkopinnalle tehdään kalvo jolla estetään kosteuden joutuminen liittimeen. Tuo menetelmä toimii siis tilanteissa jossa vesi ei pääse huuhtomaan rasvaa pois.

                          Comment

                          Working...
                          X