Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 jarrunestesäiliön anturointi rikki väärinkytkennän jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C4 jarrunestesäiliön anturointi rikki väärinkytkennän jälkeen

    Tuli kokeiltua sellainen temppu että laitoin C4 A6 ABC koneen jarrunestesäiliön pohjan anturille tulevan johdon ja kansien välisessä vesiputkessa olevan vedenlämpöanturin johdot ristiin. Näköjään niissä on samanlainen liitin ja johdoissakin sen verran sopivasti mittaa ettei tarvinnut edes varsinaisesti yrittää.

    Siinähän kävi niin että koneen käytyä noin minuutin, muutui se vesiputkessa oleva anturi helvetinmoisen pamauksen ja väläyksen kanssa savuksi. Siitä ei jäänyt kuin muisto. Samalla kerralla mittaristoon jäi vilkkumaan punainen huutomerkki joka ilmaisee jarrunesteen tasoa. Jälkimmäinen ei korjaantunut vaikka vaihtoi oikean liittimen oikealle paikalle.

    Mistäköhän tuotakin savottaa lähtisi purkamaan ja selvittämään? Vedenlämpöanturi nyt ainakin menee vaihtoon että ecukin tietää koneen lämmöt mutta kuinkas sen jarrunesteen anturoinnin kanssa, onko se ihan tyhmä piiri mittariston valolta anturille vai onko siellä jotain älyä välissä?

    #2
    Uusi vedenlämpöanturi lähti toimimaan ja vakkomin ruudulla lukemat näyttävät järkeviltä. Jäljelle jäi vilkkuva jarrunesteen määrän varoitus. Osaako joku tulkita sähkökuvista mistä ja mitä tuolta pitäisi mitata?
    Viimeksi muokannut hopsis; 11.2.2015, 14:49.

    Comment


      #3
      Tavan kytkinhän se on. Yleismittarilla ja hyppyjohdolla pääsee pitkälle.

      Comment


        #4
        Jumpperia jo kokeilin anturin tilalle mutta se ei poistanut vilkkuvaa varoitusvaloa. Onko se ihan yksinkertainen piiri autocheckiltä anturin ja valon kautta maihin?

        Comment


          #5
          Missä on ja mikä taho tuossa C4:ssa yleensäkään ottaen vilkuttaa niitä jarrunesteen ja jäähdytysnesteen valoja siinä vaiheessa kun kääntää virrat päälle mutta ei ole vielä käynnistänyt autoa? Edelleen vaivana on jarrunesteen määrän valo joka jää vilkkumaan mittaristoon. Tutkin Cabrion setuppia joka on näiltä osin hyvin samanlainen. Siinä jarrunesteen anturille tulevaan johtoon tulee toiseen karvaan +12V ja toinen karva on maissa. Tuossa vilkuttavassa A6:ssa ei johtoon tule sitä +12V.

          En osaa sähkökuvia lukea sen vertaa että tajuaisin onko tuolla joku relepurkki välissä. Toisella mittaristolla on kokeiltu, siinä jäi yhtä lailla sama merkkivalo vilkkumaan. Samoin testasin Cabrion kanssa johdon irrottamista anturilta joka ei valoa sytyttänyt, A6:ssa vilkkuu valo vaikka johto olisi irti tai kiinni määräanturissa.

          Comment


            #6
            Sain tämän auton taas eilen otettua työn alle. Ongelmana edelleen koko ajan punaista huutomerkkiä vilkuttava jarrunesteen/vihreän kullan määrän varoitusvalo. Nesteitä on molemmissa säiliöissä.

            Mittasin vielä verrokiksi C4 S6 jarrunesteanturille tulevan liittimen johdot. Sytytysvirrat kytkettynä toiseen nastaan tulee +12V ja toinen on maissa. Anturi on käytännössä kytkin joka on auki mutta kytkee kiinni jos pinta laskee liian alas jolloin mittaristolta tuleva signaali maadoittuu ja varoitusvalo syttyy.

            Tässä ongelma-autossa C4 A6 ei tule anturille toiseen karvaan +12V vaan molemmat nastat ovat maissa. Vahva epäilys on että aiemman väärinkytkennän jäljiltä +12V johto on sulanut jostain mittariston ja anturin välistä poikki ja makaa nyt maissa josta syystä varoitusvalokin palaa koko ajan.

            En osaa lukea sähkökuvia niin että näkisin mitä reittiä virta mittaristolta ja minkä liitinkiskojen kautta kulkee. Lähtökohtaisesti oli tarkoitus yleismittarilta selvittää miltä väliltä johto on maissa mutta kuka ystävällinen tutkisi kytkentäkaavioista oikeat liittimet joista mitata. Mittariston ja A-pilarin väli on varmaankin yhdellä johdolla ilman liittimiä välissä ja A-pilarin liittimeltä konehuoneeseen toisella. Vielä pitäisi löytää oikeat liittimet ja johdot joita mitata.

            Comment


            • #7
              Amatöörin silmin sähkökuvaa ihmetellessä niin mittariston 26-nastaisen vihreän liittimen paikasta 1 harmaa/keltainen piuha "connector stationin" (kuvan osa #4) keltaiseen kuus nastaiseen, paikkaan 4. Siitä eteenpäin harmaa/keltaisena varoituskytkimen liittimeen.

              edit, ei amatööri näe kaikkea kerralla. Keltaisesta liitoksesta kierrätetään vielä toisen connector stationin ja vihreä liitoksen kautta. Connector station 2 kuvan osa # 11
              Viimeksi muokannut karppa; 4.4.2015, 19:58. Perustelu: paikkailtu ulosantia

              Comment


                #8
                Tänks. Tuo auttoi, apukuskin A-pilarin juuressa olevan kiskon ja anturin väliltä on johto maissa. Purin vihreän liittimen ja irrotin anturilta tulevan johdon->vikavalo sammuu. Nyt pitää vielä vetää anturilta uusi johto tuohon liittimelle.

                Comment


                  #9
                  Anturi on käytännössä kytkin joka on auki mutta kytkee kiinni jos pinta laskee liian alas jolloin mittaristolta tuleva signaali maadoittuu ja varoitusvalo syttyy.
                  Ja seuraavassa lauseessa väität, että sama johto on _sulanut poikki_ sen takia, koska se on maadoitettu. :) Mittaristolta ei tuohon johtoon virtaa mene juuri mitään, sen mitä jonkin ylösvetovastuksen läpi menee. Joten ei se virta ole ainakaan sieltä tullut.

                  Tää on kyllä todella hämärä tapaus.

                  Comment


                    #10
                    Sulamista tai muuta syytä johdon maadoittumiselle ei ole mitenkään todennettu. On päätelmää siitä että ensimmäisessä viestissä selitetyn väärinkytkennän jälkeen lämpötila-anturi vesiputkesta pamahti kipinöiden ja savun kanssa, aivan kuin sen olisi joku laittanut oikosulkuun. Pengoin oikein roskakorista sen vanhan poksahtaneen anturinkin jos siitä joku haluaa kuvan nähdä :)

                    Hämärä on tapaus, siitä olen täysin samaa mieltä ja nyt kun asiaa tosissaan taas pysähtyy ajattelemaan niin ei se pelkän oikkarin seurauksena voisikaan poikki sulaa. Onhan siinä vielä olemassa sellainenkin vaihtoehto että sisätilanlämmittimen panssarikaapelia sisälle ujuttaessa on johto nirhaantunut jostain puhki ja ottaa maihin. Sitä kaapelia ujutettiin (samalla kerralla kun letkulämmitin asennettiin) sieltä apukuskin puolelta sisälle hyvinkin lähellä niitä johtonippuja jotka siellä kulkevat.

                    Joka tapauksessa jarrunestesäiliön ja apukuskin A-pilarin liittimet voi molemmat irrottaa ja silti molemmista liittimistä löytyy maa eli väliltä se on jostain rikki.

                    Comment


                      #11
                      Tajunnan virtaa...

                      Kun se tasoanturi on kytkentäkaavan mukaan kytkin, joka oikosulkee navat, niin sen tilalle kytketty lämpöanturi voi sulattaa johdot ainoastaan, jos anturi syöttää tähän tasoanturin virtapiiriin virtaa.

                      Jos lämpöanturi on 2-napainen, niin silloin se ei ole rikkonut tasoanturin virtapiiriä. Koska liittimet olivat samanlaiset, niin siitä päätellen se oli 2-napainen, eikä näin ollen ole syypää tapahtuneeseen.

                      Etsitäänkö yhä syytä vai korjataanko ainoastaan vikaa?

                      * Paljonko on tasoanturin vastus avoinna/suljettuna?
                      * Onko lämpöanturi NTC vai PTC vastus? (Mittaa sen vastus moottori kylmänä ja kuumana.)

                      Tämän jälkeen päästään pähkäilemään onko virtapiirissä ollut suunniteltua suurempi virta. (Voiko lämpöanturin vastus olla pienempi kuin tasoanturin vastus esim siinä tapauksessa, että virhekytkentä lämmittää lämpöanturin vastuksen tulikuumaksi ja poksauttaa lopuksi sen?)

                      Siinä tasoanturin 12V piirissä kulkeva virta on rajoitettu ns ylösvetovastuksella ja kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla mitoitettu niin suureksi, ettei johdot sula vaikka toinen pää menisikin oikosulkuun.

                      Tässä vielä liitteenä periaatekuva ylösvetovastuksen käytöstä.
                      Viimeksi muokannut pta; 10.4.2015, 18:10.

                      Comment


                        #12
                        Virta ylitti minun tajuntani :)

                        Auto on jo viattomana tien päällä enkä pääse mittailemaan kun ei ole omia autoja.

                        Comment


                          #13
                          Ei sinne nyt mitään kauhean isoa ylösvetovastusta ole laitettu mittariston taakse. 1 kohmin vastus lämpeää 14 V:lla jo 200 mW:lla. Ei siitä pienestä resistanssista ole mitään hyötyä.

                          Tasoanturissahan ei ole mitään vastusta vaan se on oikosulkeva kytkin.

                          Comment


                            #14
                            => eli lämpöanturin kytkeminen tasoanturin liittimeen ei ole voinut aiheuttaa tasoanturin johtojen sulamista. (Virta ei kasva missään tapauksessa suuremmaksi kuin tasoanturin oikosulkiessa liitimen navat.)

                            Comment

                            Working...
                            X