Eli otsikon mukainen kulkine tyhjentää akkua melko rajusti. Yleismittarilla mitattuna sähköä kuluu lepotilassa jatkuvasti 5,9A. Autoon on jälkiasennettu eberi ja eberin kolmesta sulakkeesta kun ottaa pois sen sulakkeen joka on puhaltimelle niin virran kulutus loppuu. Huomasin myös, että kun tämä sulake on paikoillaan, niin myös pyyhkijät toimivat vaikka autossa ei ole virrat päällä. Näin ei ilmeisesti pitäisi olla? Kuuluuko hätävilkun painikkeessa palaa valo kokoajan? Sekin sammuu kun ottaa tämän eberin yhden sulakkeen pois.. Välillä auto tekee myös sitä, että lämppärin puhallin ei lähde puhaltamaan kuin vain silloin kun eberi on päällä. Palkit vaan nousee ja laskee. Vikakoodit katsottu ja antaa koodiksi muistaakseni "puhaltimen jännite katkonainen" tms.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 B5 omituinen sähkövika, syö kovasti virtaa
Collapse
X
-
Jossakinhan tuo teho kuluu ja suoraan mahdollisessa oikosulussa sen ei kyllä uskoisi tapahtuvan koska kyse jo niin isosta tehosta (> 70W) että savua jo nousisi ja/tai ainakin pitemmän päälle jotain muutakin tapahtuisi, oikosulusta tietty voi olla kyse mutta niin että joku normi laite kytkeytyykin sen kautta päälle.
Joten voisi koittaa selvittää missä vehkeessä tuo teho kuluu -päälle jäävät valot näkisi, puhaltimet kuulisi, mutta joku lämmitin? -paljonkohan ohjainyksiköt sitten ottavat virtaa jos päälle jäävät?
Vaikuttaisi kyllä vähän siltäkin että tuon eberin ohjauksen kautta sähköt pääsevät takakautta karkaamaan sinne mihin ei pitäisi enää virtoja tulla kun ne on katkaistu -esim. X-releen taakse.
Semmonenkin tulee mieleen että eihän kytkennässä olisi käytetty vaikka jotain erotusdiodia joka oikosulussa ja päästää sähköt myös "väärään suuntaan"?
Comment
-
Mittailin vielä uudestaan ja taisi löytyä mihin virta häviää. Peilinlämmittimien sulakkeen kun ottaa pois niin kulutus loppuu... Sinne menee siis jatkuvasti virta jos sulake paikallaan. Sitä en tiedä miksi näin on. Eberi on kytketty foorumilta löytyvän ohjeen mukaan, en sieltä diodia ainakaan löytäny. Tosin voihan sellainenkin jossain olla kun en itse ole tuota asentanut. Pitää kokeilla vaihtaa tuo virtalukonpohja ja katsoa häviäisikö vika sillä.
Comment
-
Luenkohan kytkistä oikein kun näyttäisi että peilinlämmitys on aina päällä kun X-rele vetäneenä eikä sillä ole mitään ohjausta/termostaattia välissä, vähän outoa mutta siltä tuo näyttäisi ja sopii vikakuvaukseen...
Eli nyt on sitten oltava niin kuten vähän epäilinkin että joko X-releen ohjaukselle tai sen koskettimelle tulee sähköt "takakautta" eberin kytkentöjen kautta vaikka virtalukon asennon perusteella ei pitäisi.
Ja tällöin kaikki laitteet X-releen takana saavat sähköt vaikka virrat virtalukosta pois päältä, tuo peilinlämmitin saattaa olla ainut millä ei ole mitään omaa käyttökytkintä jolloin vain sen kautta virtaa kuluu ellei jonkun muunkin kytkin ole kiinni.
Eli kyseessä joko virheellinen kytkentä eberin kanssa alunperin tai joku muu vika sen kytkennöissä esim. oikosulku joista tuossa aiemmin jo olikin.
Comment
-
Lämmitinkytkennässä kuuluu käyttää vaihtorelettä niin, että puhaltimen syöttö on joko auton alkuperäisessä johdossa ilman releen vetovirtaa tai sitten suoraan erilliseltä syöttösulakkeelta relettä ohjatessa. Vaihtorelettä käytetään juuri siksi, että ei syötettäisi auton muita sähköjä kuten nyt käy.
Comment
Comment