Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ 44 mittaristo-ongelma. (vaatisi varmaan omat sivut ;) )

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    typ 44 mittaristo-ongelma. (vaatisi varmaan omat sivut ;) )

    Eli nopeusmittari hyppii aika usein ja kun hyppii, eivät kummatkaan matkamittarit toimi yli 50km/h ajettaessa. Liittimiä on putsailtu samoin kuin konehuoneessa olevaa jotain anturia, joka antaa tiedon matkamittareille. Kylmäjuotoksia on pikaisesti etsitty piirilevystä ja muutama hämärä kohta juotettu uusiksi. Piirilevy näyttää ehjältä. Alkaa jurppia! Kannattaako viedä LMS:lle tutkittavaksi, vai ostaa jostain käytettynä toinen mittaristo vai tehdä kummatkin vai mitä?

    Ärsyttää kun ei pysy mittari oikean ajomäärän kyydissä lainkaan...täten löpönkulutustakin on aika vaikea tarkasti sanoa....

  • #2
    Tuota nykimisilmiötä oli jollakulla vastikään vähän tuoreemmassa:
    http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=14875
    Ja uusiksi on tainnut mittaristo mennä useimmiten näissä tapauksissa..

    Comment


    • #3
      Mittaristossa on kaksi piirikorttia päällekkäin. tieto näiden välillä kulkee tappien kautta. Kun ne juottaa kiinni päällimäisen kortin liittimiin häviää niiden välillä oleva oksidoitumisesta johtuva kontaktihäiriö.
      Ei siinä mittariston vaihdossa voita mitään kun saman ikäisiä kaikki ovat. Voi toimia tai sitten ei.
      Kuuluu "malliominaisuuksiin!"

      Comment


      • #4
        Ei ole ainakaan mulla 2 piirikorttia päällekkäin?! Auto samanlainen kun Törnillä, ilman checkiä.
        Itse ostin 'kierrätyskaupasta' toinen mittaristo kun mulla oli ongelmia noitten vilkkuvien/pimeiden taustavalojen kanssa.
        Vanha mittaristo nim. teki välillä niin että jos vilkutin vasemmalle niin kaukovalojen varoitusvalo vilkkui ja myös VÄÄRÄ vilkkuindikaattori... (nuoli siis). Vaihdoin hyvin toimivan nopeus/matkamittari siihen 'uuteen' mittaristoon niin että kilometrit olis oikein. Jonkun ajan kuluttua iski toi mittarin hyppiminen sitten takavasemmalta! Alkoi hieman ns. jurppia oikein isolla V-llä...
        No, nyrkkiboottaus on toiminut tähän asti, molemmat piirikortit on tsekattu ja juotettu vaan ei auta. Sen verran harvoin toi hyppii etten viitti sitä avata enää sen takia.

        Comment


        • #5

          Tämän kaltaisiakohan tappeja oliver mahtoi tarkoittaa...?

          Edit: tämä kuvahan on tietysti karvalakkikasikympin mittaristosta.

          Comment


          • #6
            mittari

            Auttaisiko tämä
            http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ment.html#dash

            Comment


            • #7
              Terhon tapit ovat juuri niitä ;-7
              Ja Markon ameriikankielinen linkki kertoo juuri samasta aiheesta.
              Pientä apua voi löytyä jo siitä että "rapsuttaa" piikit ja vastinpinnit puhtaaksi kontaksialueilta ja voitelee jollakin sopivalla aineella (CRC ja vastaavat sähkörasvat)

              Comment


                #8
                Kiitoksia vastauksista! Täytyy sitten vielä kerran irrottaa mittaristo ja tarkastella noita liittimiä. Paitsi ettei ihan vähään aikaan: maanantaina lähtö inttiin! Onko noiden kahden piirilevyn välisten "yhteystappien" juottamisessa jotain erityistä huomioitavaa?

                Comment


                • #9
                  Meikäläisellä on täysin pimeänä koko mittaristo, vaan viisarit toimivat kuitenkin moitteettomasti. Luulisin selviäväni tuosta pelkällä polttimoiden vaihdolla(?) ja samalla tehdä pieniä varotoimia edellä mainituilla tavoilla. :)

                  Comment


                  • #10
                    Mika, mittariston pimeys voi johtua myöskin sulakkeen palamisesta. Tarkista se ennen mittariston irroitusta. Itsellä tuossa omassa lötkössä toisinaan palaa mittariston sulake, ilmeisestikin peräkoukun sähköissä jotakin häikkää.

                    Niin no, en tiedä miten sähköt ja mittarit menee tuossa vanhemmassa lötkössä, itsellä naamakohotettu versio.

                    Comment


                    • #11
                      Vahvasti epäilen polttimoita. Kun sain auton käyttöön, niin mittaristossa paloi ehkä juuri se yksi himmeä valo, nyt ei enää sitäkään. :) Voisinhan lämpimikseni nuo sulakkeetkin tarkistaa.

                      Comment


                      • #12
                        mittaristossa paloi ehkä juuri se yksi himmeä valo
                        No joo, polttimoilta tuo kuulostaa jos yksi kerrallaan pimentyvät. Muuten tyypillinen vikapaikka on mittarivalojen himmennyspotikka; kontaktihäiriöt tavallisia, omassa oli ihan fyysisetikin rikki.

                        Comment


                        • #13
                          Voisiko joku vielä laitella toimivan linkin miten tuo typ44 facelift-mallin mittaristo irroitetaan, kun ei tunnu nuo aikasemmat linkit enää toimivan. Itselläni on myös ongelmia mittariston sähköjen kanssa..

                          Comment


                            #14
                            Linkeistä en tiedä, mutta ulkomuistista jotenkin näin: rattiakselin suojakotelon alapinnalta kaksi ruuvia auki, kotelon yläosa muljauttamalla pois. Mittariston alla oleva lista kolmella ruuvilla irti, sen alta mittariston ruuvit irti. Sieltähän se sitten jo lähteekin, lopuksi irroitetaan liittimet, joissa ainakin osassa on lukitusklipsi, joka pitää hivuttaa ensi ulos, jotta koko liitin irtoaa. Piuhoissa ei ole juurikaan liikoja, joten pientä käsikopeloa niiten liittimien kanssa tarvitaan. Kolmen irroitus/kiinnityskerran jälkeen homma onnistuu jo vaikka pimeässä :-)

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa ja tuossa pari kuvaa niistä lukitusklipseistä.

                              Comment


                                #16
                                Noista johdoista, ensin sieltä oikelta puolelta hivuttaa yhden liittimen auki, sen jälkeen saa käännettyä sitä aikahyvin että saa ne vasemmanpuoleiset liittimet auki.
                                Eikä sitten kannata ruuvata sitä bensamittarin kohdalla olevaa ruuvia aukipäin, itse luulin sitä kiinnitys ruuviksi, se on bensamittarin kalibrointi :)

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitosta, irti saatiin, kolvailtiin ja saatiin vielä takasikki. Ja kyllä mie silti erehdyin sitä kalibrointiruuvia ruuvailemaan :} Nyt palaa jo oikeat merkkivalot mittaristossa, vielä pitäs Autocheckin hämäristä virheilmotuksista päästä eroon..

                                  Comment


                                  • #18
                                    onko mahdollista, säätää tuota mittaria mitenkaan kun oma näyttää 17kmh liikaa :) mut sit se ajotietokoneen nopeus lukema on täysin oikea :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyppäsemällä irti ja sovittamalla uuteen kohtaan ;)

                                      Comment

                                      Working...
                                      X