Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi a4 airbag ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi a4 airbag ongelma

    Moro!
    Olisi sellainen ongelma, että vm96 a4 farkussa ei syty airbag valo virtojen päälle laitossa tai missään vaiheessa. Vika koodit on luettu ja nollattu, mutta silti valo ei toimi. Polttimo on vaihettu ja testattu myös. Mistä tässä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Katsastuksessa tästä huomauttivat ja alkaisi olla kiire saada auto kuntoon.

  • #2
    Vika koodit on luettu ja nollattu,
    Oliko koodeja? Saiko airbag ohjainmoduliin yhteyden?

    Comment


    • #3
      Kyllä sai moduuliin yhteyden. Side airbag ignitereista tuli koodeja kuskin ja vänkärin puolelta. Näistä pääsi eroon liittimiä heiluttelemalla. Voin tuossa illemmalla laittaa kuvan koodeista. Koodien lukuun käytin vcds liteä.

      Comment


      • #4
        Kauanko auto on sulla ollut? Olisko edellisen omistajan virityksiä valon sammuttamiseksi.

        Comment


        • #5
          Auto on ollut mulla pari viikkoa. Mitään ihmeelisiä virityksiä tuohon en ole vielä löytänyt. Sitä ennen se oli kaverilla puoli vuotta joka ei siihen mitään tehnyt. Tuo ongelma on ilmeisesti seisonnan aikana tullut kun kaveri oli kahdesti sitä koettanut leimata ja niillä kerroilla siitä ei ollut mainintaa. Ja mielestäni se vielä pari viikkoa sittrn toimi.
          Mistä suunnasta tuosta sitten kannattaisi alkaa virityksiä etsiä tai mistä vikaa kannattaisi alkaa haeskella?

          Comment


          • #6
            Mittaristosta ne viritykset tyypillisesti löytyy.
            Polttimo on vaihettu ja testattu myös.
            Miten polttimon toiminta on testattu.

            Comment


            • #7
              Omassa beevitosessa -00, sytty mittaristoon airbag teksti ja vikakoodit ku nollaa ni tulee heti takas

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                Mittaristosta ne viritykset tyypillisesti löytyy.

                Miten polttimon toiminta on testattu.
                En ainakaan pikaisesti vilaisemalle löytänyt mittaristosta mitään viritelmää, ainakaan päällepäin. Tosin en kerennyt vielä sitä avaamaan.

                polttimoa on ohjattu suoraan akun virralla, mittattu yleismittarilla ja vaihdettu kahden samanlaisen polttimon paikkaa mittaristossa. Tällä ei mitään vaikutusta valon syttymiseen.
                Löytyykö jostain kytkentäkaavioita tuolle järjestelmälle? Saisi vähän käsitystä toiminnasta ja voisi testata, että tuleeko polttimolle edes jännite mittaristolle, eli onko vika mittaristossa vai muualla auton sähköjärjestelmässä.

                Comment


                • #9
                  Tälläisen vikakoodin järjestelmä antoi ekalla kerralla

                  Tuo saatiin pois vänkärin penkin liitintä heiluttelemalla ja kiinnitys tarkastamalla.

                  Sen jälkeen antoi tälläisen vikakoodin

                  Tämä korjattiin samoilla toimilla kuskin penkin liittimelle.

                  Sen jälkeen ei enään tullut vikakoodeja, mutta vieläkään ei valo syty.

                  Comment


                  • #10
                    Airbagvalon johto mittaristolle on Sinisessä liittimessä kontakti 9. Johdon väri valkoinen/keltainen.

                    Airbag-yksikkö maadoittaa tuon johdon, jolloin valo syttyy.

                    Valon käyttöjännite tulee sulakkeen 5 kautta. tarkista sulake.

                    Comment


                    • #11
                      Eikös tuon sulakkeen 5 kautta tule muillekkin laitteille käyttöjännite, ainakin ne tuntuvat toimivan. Mihin liittimeen ja mihin pinniin tuon sulakkeen 5 syöttö tulee tuossa mittaristossa.

                      Comment


                      • #12
                        Tuossa mittaristoa mittailin. Airbagin valon toisesta kannasta tulee signaali sinisen liittimen pinneihin 3,4 ja 7. Toisesta ei tule kumpaankaan siniseen tai keltaiseen. Onko tämä normaalia vai onko mittaristossa itsessään jotain vikaa?

                        Comment


                        • #13
                          3 ja 4 on kytkeytyvä virta, joten ihan oikein tulee. 7 varmaan johtaa jonkun polttimon kautta.

                          4 pinniin tulee se sulake5.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                            3 ja 4 on kytkeytyvä virta, joten ihan oikein tulee. 7 varmaan johtaa jonkun polttimon kautta.

                            4 pinniin tulee se sulake5.
                            Mitenkäs sitten tuo kun siitä toisesta polttimon kannasta ei tule yhteyttä siihen sinisen pinniin 9. Eli voiko tuo yhteys olla poikki mittariston piirikortilla?
                            Sitä yhteyttä kun ei tosiaan löytynyt kumpaankaan liittimeen ei siniseen eikä keltaiseen.

                            Comment


                            • #15
                              Voihan siellä olla jotain poikki.
                              Tuo taitaa olla sen ikäluokan mittaristo, että ei ole mitään prossua tuossa välissä.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                                Voihan siellä olla jotain poikki.
                                Tuo taitaa olla sen ikäluokan mittaristo, että ei ole mitään prossua tuossa välissä.
                                Kyllä tossa piirikortilla jotain prossuja näytti olevan (laitan kuvaa kunhan töistä kotia pääsen). Voiko tuo jonkin kolarin seurauksena tehdä tuollaista jos ohjain menee lukkoon tms. tällä hetkellä ei ole vikakoodeja. Tuo mittaristohan on sellainen missä on öljyn lämpö ja volttimittari, mutta ei ajotietokoneen näyttöä.

                                Voiko tuota airbag ohjainta jotenkin resetoida vcds litellä tai jotenkin muuten?

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä tossa piirikortilla jotain prossuja näytti olevan
                                  Mutta airbagin valo on luultavasti noin vanhassa "tyhmä" eli karvat menee suoraan liittimeen. Voin toki olla väärässä.
                                  Sieltä vaan piirilevyn vetoja seuraamaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                                    Mutta airbagin valo on luultavasti noin vanhassa "tyhmä" eli karvat menee suoraan liittimeen. Voin toki olla väärässä.
                                    Sieltä vaan piirilevyn vetoja seuraamaan.
                                    Elikkäs tänään taas jatkoin tuon mittariston kanssa peuhaamista. Elikkäs kontaktin näyttäisivät olevan oikein ja toimivan. Tuossa alapuolella olevasta kuvasta käy ilmi, että tuo airbag valon sinisellä oleva kontaktipinta kytkeytyy sinisen liittimen 3 nastaan ja punainen kontakti ympyröidyn punaisen diodin D37 kautta sinisen liittimen pinniin 9. Diodin kynnysjännite oli mittaamalla 0,9V luokkaa.



                                    Eli mitä tässä seuraavaksi alkaisi keksimään tuon asian suhteen?
                                    Mittaristo vaikuttaisi olevan ok.
                                    Sen verran tein tänään testiä, että irroitin ratin airbagistä liittimen ja heti sai luettua vcds litellä, että vika on päällä, airbag valo ei syttynyt. Vikakoodin sai pois kun kytki bägin takaisin ja nollasi koodit. Ei vieläkään mitään eloa airbag valossa. Boksikin vaikuttaisi toimivan oikein, antaa vikakoodit ja pääsee siihen käsiksi.

                                    Mittaristohan on tämän mallinen toki euro mallinen ja tuolla oikealla on vielä volttimittari

                                    Comment


                                    • #19
                                      Diodin kynnysjännite oli mittaamalla 0,9V luokkaa.
                                      Aika korkee kynnysjännite, ellei ole joku erikoisdiodi, mutta tuskin on.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Näkyykö airbag merkkivalon kohdalta valo läpi, ettei ole joku laittanut "pikakorjauksena" teippiä/maalia polttimon eteen?

                                        En ulkoa muista oliko airbagin ohjaimen vikakoodeissa muuten se että polttimo on palanut/puuttuu tai johtovika yms? - Ainakin käynnistykseneston osalta törmäsin siihen että polttimo tai johto vika aiheuttaa koodin (00750 - Warning Lamp).

                                        Edit: kannattaa muuten katsoa kuskin penkin alla olevat liittimet läpi - näissähän on tyypillisesti ollut vikoja, en tosin ole varma jättääkö valon sammuksiin kun kääntää virrat päälle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No jossain 0,8-0,9V se heitteli. Mittari ei ole paras mahdollinen.

                                          On tarkistettu että airbag valon kohdalta näkyy läpi. Siinäpä se hauskuus onkin, kun tuo ei anna vikakoodia polttimosta.

                                          Alkaa tässä ideat jo loppua. Tarkoitus on tänään koettaa tuota mittaristoa toisessa autossa että mitä se siellä sanoo.

                                          Saisiko jostain muuten radion liittimen kytkentäkaavion tuon a4uun kun joku edellisistä omistajista on leikellyt liittimet pois ja johot jätetty nysäksi niin näkisi vähän, että mikä menee minnekkin. Siis sellainen kytkentäkaavio mistä näkyy johtojen väritkin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Elikkäs tämäkin on ratkennut eli vika oli mittaristossa. Se ei toiminut toisessakaan autossa ja toinen mittaristo taas toimi omassani. Eli nyt olisi tarve 8d0 919 034 C mittaristolle jos jollakin sellainen on.

                                            Eräässä huoltoliikkeessä sanoivat että vika olisi jossain muistipiirissä, että se on jumissa ja se pitäisi merkkihuollossa koodata uusiksi. Kuulemma oli vastaava tapaus vasta ollut heillä tutkittavana.

                                            Comment


                                            • #23
                                              "Eräs huoltoliike" on väärässä tämän suhteen. B6:ssa saattaa olla sellaista ongelmaa, tässä korimallissa epäilen erittäin vahvasti.
                                              Itse vaihtaisin siihen sen diodin. maksaa varmaan 0,1€
                                              Viimeksi muokannut amalin; 13.6.2014, 19:56.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                                                "Eräs huoltoliike" on väärässä tämän suhteen. B6:ssa saattaa olla sellaista ongelmaa, tässä korimallissa epäilen erittäin vahvasti.
                                                Itse vaihtaisin siihen sen diodin. maksaa varmaan 0,1€
                                                Käykö siihen tommonen tavallinen in4007 diodi? Niitä olisi tuossa varastossa ja sellaisen siihen saisi nopeasti paikalleen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Luultavasti käy. Katot vaan että menee oikeinpäin.
                                                  Kun irrotat sen vanhan, niin irtonaisenahan se on hyvä mitata, niin saa varmemmean tulksen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei auttanut diodin vaihto. En tosin itse vaihtanut ja mitannut vanhaa, mutta eipä tässä kai auta kun alkaa mittariston etsintään.
                                                    Eli haussa joko 8d0 919 034 C tai 8d0 919 034 B mittaristo.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mitenkäs näissä on kun vaihdoin tuossa mittariston, joka on nelos moottorisesta autosta, niin siinä kierrosluvut näyttävät jotain 300-400 kierrosta liian korkeita arvoja. Saako tuota itse mitenkään kotikonstein näyttämään oikein vai pitääkö etsiä suosiolla kutoskoneisen mittaristo?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olisiko tästä apua?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viesti
                                                          Olisiko tästä apua?
                                                          Eikös tuossa puhuta r4 ja r5 koneen ongelmasta. Meneekö toi sitten samalla tavalla kun on r4 mittaristo autossa jossa on v6.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei B5:ssa ole tarvetta tehdä johdotusmuutoksia.
                                                            VCDS:llä koodaukset kuntoon.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X