Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 ilmastointilaitteen vikakoodit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 ilmastointilaitteen vikakoodit

    Aikaisemmin näyttää olleen aihe jo esillä, mutta olisi lisäkysymys:

    Saan ilmastoinnin kyselytilaan kierrätys ja ylänuoli yhdistelmällä. Joskus laite vilkutta kahta lukuparia ennenkuin olen tehnyt vikakoodin kutsua eli valinnut c1 ja kierrätys. Eli siis vilkuttaa oma-aloitteisesti heti kyselytilaan mentyä. Numerot ovat 08 vasemmalla ja 06 oikealla sekä 13 vasemmalla ja 04 oikealla.

    c1 antaa arvoksi joskus 00 vasemmalle ja oikealle, muulloin oikealle jokin luku 40 ja 80 välillä.

    Desimaalipisteitä ei näy koskaan.

    Eli kysymys kuuluu, ovatko lukuparit 08:06 ja 13:04 jotain vikakoodeja ja jos ovat, miksei c1 anna mitään järkevää lukua. Yritin tulkita koodit täältä:
    http://www.audiworld.com/tech/int6.shtml

    Niin, kyseessä on A6 avant 2.4 -99

  • #2
    http://www.audiworld.com/tech/int6.shtml

    Tuo linkki on vissiin vanhemman mallisen ilmastointilaitteen koodeja. Itsekkään en saanut mitään tolkkua noista. Itsellä(A6 1.9tdi -98) pyörii vasemmalla 10, 15, 17 numerot oikealla muistaakseni 04 ja 06. Ilmastoinnissa jumii silloin tällöin keskelle (ohjaamoon) puhaltavat suuttimet.

    Jos joku tosiaan tietää A6 C5-mallin ilmastointikoodit, linkkiä tänne.

    Comment


    • #3
      http://www.audi-forums.com/index.php?showtopic=529

      Tuolta löytyy järkevämpiä koodeja A6 C5 malliseen audiin. Ainakin kanavat 18 (ajonopeus) ja 19 (moottorin kierrosluku) pätevät.

      Niin, kertokaapas Webastollisen A6:n omistajat ilmastoinnin toiminnasta:
      Jos ilmastoinnin sammuttaa(OFF asento) lähtiessään autosta, lähteekö ilmastointi silti automaattisesti päälle, kun webasto alkaa pyörimään?

      Tarkoitus olisi viikonloppuna asennella myös ilmastointi toimimaan Webaston kanssa. Eli se ohjauspinni D1 kiinni. Jos ilmastointia ei pysty "sammuttamaan", taidan laittaa käsikytkimen piuhan väliin, jolla voi tarvittaessa estää ilmastoinnin päälle menemisen. Tämä tosi kovia pakkasia varten; tärkeintä saada auto käyntiin, vaikka sisällä onkin hetken kylmää...

      Comment


      • #4
        VIKAKOODI 22.2

        Jatketaan tähän nyt niin saadaan A6 onkelmat samaan...

        Pohjustus:
        Ilmastoinnin puhallin, eli sisätilan puhallin, eli vanhalla nimellä tuuletin on silloin tällöin pysähtynyt ja monestikaan ei lähde sen jälkeen saman ajon aikana pyörimään. Jossain vaiheessa tuntui että vikaa esiintyy vain kosteammilla keleillä, mutta mahtoi olla harhaluulo. Vikakoodiksi antaa vain 22.2. Vikakoodi ei poistu. Haulla tuossa lueskelinkin, että vaatii useita virtojen katkaisua ilman vikaa, ennen kuin poistuu. Sitäkin on tehnyt eli toisinaan vika pysyy poissa pitempiäkin välejä.

        Tuolta Jannen linkin kautta löysin omalle vikakoodille selityksen (vertasin myös muiden koodien, paikkansa pitävyydet, kuten kierrokset jne, ja olivat ok):
        22 blowers 19,20 ; 2 short-circuit after mass sporadically

        Heikko englantini sanoo että puhaltimessa on jonkun massan jälkeen silloin tällöin toistuva oikosulku. No mitäs tuo tarkoittaa ammattikielestä suomeksi käännettynä?

        Vanhoja paskoja aiemmin ropanneena sanoisin, että hiilet kuluneet ja silloin tällöin jää kantamaan kunnes tipahtaa taas nanometrin antaen kontaktin, mutta ei se näiden tietokonehirviöiden kanssa ole aina niin yksinkertaista. Autossa on joku aurinkopaneeli-kattoluukku-systeemi, joka voisi selittää moottorin kulumisen, koska ilmeisesti auringon pitäisi pyöritellä sopivalla lämpötilalla tuuletinta, pitempiäkin aikoja...

        Auto on A6 C5, 2.8 V6 Q, 11/97 aj 122tkm

        Auttakees ammattilaiset, mistä lähteä vikaa etsimään.

        BTW. Mites kävi Webaston kanssa, syksyllä olisi tarkoitus pistää/pistättää Eberi kiinni...

        Comment


          #5
          Tuore linkki tarvittaisiin

          http://www.audi-forums.com/index.php?showtopic=529

          Tuolta löytyy järkevämpiä koodeja A6 C5 malliseen audiin. Ainakin kanavat 18 (ajonopeus) ja 19 (moottorin kierrosluku) pätevät.
          Tuolta en minä ainakaan saa mitään (enää) näkyviin. Missä olisi ajantasainen lista noista uudemman ilmastoinnin ohjauksen koodeista?

          Comment


          • #6
            Samanlaista listaa etsiskelen.

            ETA: Taisi löytyä: http://forums.audiworld.com/a6/msgs/674859.phtml eli jos ledeissä 00 00 niin ei vikaa, jos jotain muuta niin -> http://www.audiworld.com/tech/int6.shtml

            Nyt pitää vielä testata kun ehtii

            ETA2: Ei niin mitään tolkkua noitten ohjeiden mukaan. Neuvoja?
            Viimeksi muokannut WezH; 4.6.2007, 17:46.

            Comment


              #7
              Keskenkutoinen lista tuplanäyttöisen koodeista löytyy täältä - toivottavasti saan siihen tarkennuksia ystävällisiltä klubilaisilta!

              Omat koodit ovat kuten ketjun avaajalla
              - 13 04 temperature regulator flap motor potentiometer left, interruption/conclusion after pluses, sporadic
              - 08 06 temperature regulator flap motor left, motor blocked or no voltage, sporadic

              Ja oireet ovat kuskin puoleisen jäähdytysilman ajoittainen lämmin henkäys ...

              Comment


              • #8
                Kiitoksia listasta, nyt taas saa selvittää lisää miksi ei tule kylmää :)

                Tuosta listasta, mitäs nuo kaksi viimeistä taulukkoa ovat, miltä kanavalta ne saa luettua?

                Comment


                  #9
                  Kaksi viimeistä ovat sen kanavan, mikä tulee päälle, kun aktivoit tuon näytön. Taitaa olla 00 00-kanava. Toka vika taulukko antaa oikean puoleisen koodin ja vika sen vasemman. Vertaapa aikaisempaan esimerkkiini!

                  Siis esim. 19 14 tuolla kanavalla kertoo, että alapainekytkin on laukonut satunnaisesti ...

                  Comment


                  • #10
                    Tässä itsekkin pähkäillyt miksei A/C kompura kytkeydy päälle ja juuri suoritettu diagnosointi kertoi seuraavaa:

                    02.1 (G86) Interior temperature sensor, In Headliner, static open

                    03.1 (G56) Interior temperature sensor, in Instrument panel, static open

                    05.1 (G17) Outside air (Ambient) Temperature sensor, front, static open

                    06.4 Engine coolant temperature (ECT), A/C sporadic short

                    22.3 A/C Refrigerant high pressure switch, sporadic open.

                    Tuo ulkolämpömittari pimeni tuossa talvella, ilmeisesti siellä keulassa jonkun näköinen vastus on. Antaako tuo anturi ilmastoinnille jotain tietoa lämpötilasta että milloin saa kytkeytyä ?

                    Osaako raati kommentoida noita muita koodeja ?

                    Comment


                      #11
                      Tuo ulkolämpömittari pimeni tuossa talvella, ilmeisesti siellä keulassa jonkun näköinen vastus on. Antaako tuo anturi ilmastoinnille jotain tietoa lämpötilasta että milloin saa kytkeytyä ?
                      Kompura ei lähde pyörimään oliko nyt alle +5 lämpötiloissa ja hajotessaan noi anturit näyttää pakkaslukemia. Ilmastointi siis luulee että on talvi ei tarvitse kylmää. Sulla näyttäis olevan kyllä jotain muutakin vikaa.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja helmi
                        Tuolta en minä ainakaan saa mitään (enää) näkyviin. Missä olisi ajantasainen lista noista uudemman ilmastoinnin ohjauksen koodeista?
                        Taitaapa olla niin, että C5 faceliftiin ja siitä etiäppäin nuo kartat eivät enään päde -vanhempiin C5:n kyllä.

                        EDIT: Niin, ja itse kysymykseen vastatakseni, en ole itse löytänyt mistään sellaista karttaa, joka olisi pätevä C5 faceliftin HVAC:n kanssa.
                        Viimeksi muokannut jannekk; 5.6.2007, 10:39.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitoksia Petrille neuvoista, auttoivat osallaan selvittämään missä vika vaikka eivät suoranaisesti auttaneet vian korjaamiseen.

                          Eli omassani ei ilmastointi toiminut, yhtään ei tullut kylmää.

                          Vianmetsastys:
                          - VAG-COM kiinni, ei vikakoodeja.
                          - Petrin neuvojen mukaan suoraan ilmastoinnin ohjausyksiköstä, ei vikakoodeja
                          - Edelleen samoilla ohjeilla kävin läpi kaikki lämpötila-anturit, ok lukemia eli ei siis anturivika
                          - kanavalla 49 näytti että kompura koko ajan käynnissä.

                          Seuraavaksi sitten auto ylös, pohja"panssari" pois ja tutkimaan kompuraa. Sieltä löytyi sitten yksi irrallinen johdonpää, sininen johto, keltaiset liittimet, toinen pää kompuran magneettikytkimessä kiinni. Toinen johto löytyi sitten kuskinpuolen ajovalon takaa.

                          Johto kiinni ja kaikki toimii. Oli ilmesesti irronnut nokkaremmin vaihdon yhteydessä, piti irrottaa kompura kiinnikeistään että mahtui työskentelemään.

                          Comment


                          • #14
                            Jatketaan nyt tähän samaan ketjuun, eli aikani tutkailin, irroittelin ja mittailin noita paine-antureita. Ja kas kummaa tuo 22.3 koodi vaihtui 22.1.

                            Tämän jälkeen ajelin ilmastointipajalle ja järjestelmää täyttämään. Tyhjähän se oli. Täyttö vaiheessa mehevä vuoto ääni, putki joka tulee tulipellistä kompuralle vuotaa kuin seula. Eli se menee uusiksi ja myös kuivain. Onko kokemusta, saako tuota putkea (8A0 260 740 AE) ja kuivainta (b 8A0 820 193 AB) muualta kuin marmorilta?

                            Comment


                              #15
                              Hellan nro
                              8FT 351 192-041 Dryer (8A0820193AB) tarvikkeena viidenkympin luokkaa

                              Comment


                              • #16
                                Automaatti-ilmastointi sorona, ei tule kylmää

                                Käytänpä olemassa olevaa ketjua hyväkseni.
                                Itselläni ei profiilin mukaisessa A6 -99 ilmastointi pukkaa kylmää ilmaa. Kylmänesteet on vaihdettu viime kesänä ja talvella on kokeiltu, että kylmää ilmaa tulisi. Mutta eipä tulee enää (nyt kun sitä alkais tarvitseen).

                                Ilmastointimoduulia tarkastelin VAG-COM:lla, muttei se anna mitään vikakoodeja yksiköltä kanavalta 8 eli sen mukaan pitäis olla kunnossa. Otin sitten kanavilta 50 ja 55 vähän logia. Pitäisikö nuiden "Idle air ctrl" ja "Learn value" kohtien muuttua ilmastoinnin ollessa päällä? Myöskin tuo "Op condition" kentän 101 arvo mietityttää, kun tuossa ylhäällä lukee että mahdollisesti 00000=OK?. Eli tuo on '0/00101' silloin, kun kompuraa säätää ECON napista 'pois päältä/päälle'.



                                Pitäsköhän tässä lähteä liikenteeseen perinteisellä "ilmastoinnin huollolla", että tarkistellaan se kylmäaineen määrä ja ilmeisesti myöskin painetesti tehdään samalla (koeponnistus?). Vai miten se menee tuon huollon yhteydessä?

                                Comment


                                  #17
                                  Samppa, taitaa noilla lämpöantureilla kaikilla olla yhteinen maa. Sieltä vikaa etsimään.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vähän lisää infoa tuohon omaan onkelmaan; Tuossa päivällä leikin ajaessa tuolla ECON napilla ja kuuntelin, että kun kompuran laittaa käyntiin ni ratin takaa kuuluu naks-naks, eli niinkuin kaksi relettä menis peräjälkeen päälle, tai sitten se yksi naksuis päälle-pois. Kun kumpuran laittaa pois päältä kuuluu yksi releen naksahdus. Meneekös tämä normisti näin?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Porkkis; kiitos vinkistä. Täytyy yrittää huomenissa selvitellä tai sitten voin antaa homman ammattimiehelle jos olet tulossa lauantaina L-rannan kapinoihin =)
                                      Viimeksi muokannut Samppa; 8.6.2007, 19:35.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tänään mittasin yleismittarilla:

                                        02.1 (G86) Interior temperature sensor, In Headliner, static open, maadoitus kunnossa. Sensorin vastus 2,3k Ohmia

                                        05.1 (G17) Outside air (Ambient) Temperature sensor, front, static open, maadoitus kunnossa. Sensorin vastus 690 Ohmia

                                        06.4 Engine coolant temperature (ECT), A/C sporadic short, Onko tämä anturi siinä kannenpäässä tulipellin puolella? Jos on niin maadoitus myös kunnossa.

                                        Aika mystiseltä vaikuttaa..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tänään tuli käytettyä Audia ilmastointihuollossa. Vepsäläisellä, jonne ajan varasin oli ilmastointilaitehuollin hajonnut juuri edellisellä autolla (just my luck), joten tarjoutuivat lukemaan vikakoodit ilmaiseksi. Niitä ei kuitenkaan sielläkään löytynyt.

                                          Marssittivat linnanmaan autohuoltoon, jossa tekivät ilmastointihuollon. Edellinen huolto/lisäys viime kesänä, mutta kylmäainetta oli silti kadonnut järjestelmästä 0.190kg (max 0.700kg). Painetesti oli Ok, samoin vuototesti. Hintaa 125? lisättyine kylmäaineineen ja nyt taas tarkenee (tai siis ei :) ). Väriaineet on järjestelmässä sisällä, joten voi seurailla josko vuotoa ilmenee jostain.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kun on jo jonkin aikaa vaivannut meidän A6:tta tuulilasin huurtuminen, eikä ohjeita läppämoottorien huoltoon/sijaintiin tunnu löytyvän, niin otin härkää sarvista tänään.

                                            Oli todella positiivinen yllätys, että vain ja ainoastaan hanskalokero poistamalla kaikki tärkeimmät läppämoottorit on esillä.
                                            Suttuinen näkymä hanskalokero poistettuna.

                                            Tuossa on siis kaikki läppämoottorit esillä, sisäkierto, tuulilasi, keskisuuttimet, jalkatila.
                                            Tai ei ihan kaikki, ilmeisesti keskikonsolin vasemmalla puolella on vielä temperature regulator flap motor potentiometer left, epäselväksi jäi myös missä temperature regulator flap motor potentiometer right.
                                            Ihan täysin en myöskään ymmärrä niiden merkitystä, ilmeisesti kaksialueilmastointiin liittyvä juttu. Että saa siis molemmille puolille toisesta riippumattoman lämpötilan.

                                            Tossa autossa on suht helppo todeta kummassa vika, vivustossa vai läppämoottorissa.
                                            Läppämoottori vaan irti, antaa moottorille tulevan liittimen olla kiinni. Ilmastoinnin ohjausyksiköstä voi sitten ajella manuaalisesti moottoreita ja vastaavasti ihan käpälillä kokeilla miten varsinainen vivusto toimii.

                                            Läppämoottori lähemmin kuvattuna ja kansi auki.

                                            Tossa mun tuulilasiläppämoottorissa itse moottori pelitti hienosti.
                                            Ilmeisesti siinä moottorin vieressä on sen asentotunnistin, jossa on ns. kuollut kohta ja siihen se toppaa.
                                            Ilmeisesti asentotunnistinta ei saa mitenkään avattua (minä en ainakaan hoksannut keinoa), joten joutunee uuden läppämoottoripaketin verran köyhtymään :(

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nostetaas taasen, eli sama ongelma vaivaa:

                                              02.1 (G86) Interior temperature sensor, In Headliner, static open

                                              03.1 (G56) Interior temperature sensor, in Instrument panel, static open

                                              05.1 (G17) Outside air (Ambient) Temperature sensor, front, static open

                                              06.4 Engine coolant temperature (ECT), A/C sporadic short

                                              22.3 A/C Refrigerant high pressure switch, sporadic open.

                                              Yritin netin syövereistä kaivella kytkentä kaavioita mutta linkki on hukkunut johonkin. Olisiko tarjota linkkiä?

                                              Toinen asia, kaikki anturit saavat maata. Ovatko nuo anturit, ei 22.3, samassa johto nipussa? Kokeilin uudella multivika-anturilla, samat koodit edelleen. Kokeilin myös ko. anturin johto irrallaan, ei uusia vikakoodeja. Onko normaalia?

                                              Comment


                                                #24
                                                G17, G56 ja G86 on kaavion mukaan samassa liittimessä mittariston takana.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  G17, G56 ja G86 on kaavion mukaan samassa liittimessä mittariston takana.
                                                  Samassa liittimessä saattavat olla ilmastointilaite yksikön takana konsolissa mutta muuten ovat eri liittimissä kuskin jalkatilassa. Kaikki liittimet ovat kiinni, maadoitukset kunnossa, signaali liittimistä mitattu antureille on kunnossa.. Nyt alkaa olemaan omat konstit aika vähissä. Yksi irrallinen Liitin löytyi. Tälle ei kaveria löytynyt.. Ruskea/must johto ko. liittimessä..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jatketaan tarinaa, eli paineet sisällä järjestelmässä ja edelleen nuo vanhat viat päällä. Onko kenelläkään ollut ongelmaa tuon itse ilmastoinnin säätö/näyttöyksikön kanssa? Voisiko sisäinen kosketushäiriö aiheuttaa nuo viat?

                                                    Helppo olisi testata toisella yksiköllä jos jollakulla olisi lainata ko. mokkulaa testikäyttöön.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hei

                                                      Menin uteliaisuuttani katsomaan olisiko audini (A6 -99 sedan) ilmastoinnissa vikakoodeja, ja yllätys tällaisia löytyi:

                                                      - 08 06 temperature regulator flap motor left, motor blocked or no voltage, sporadic.

                                                      -17 04 fresh air / circulating air flap motor potentiometer interuption / conclusion after pluses sporadic

                                                      Ilmastointi toimii ihan ok. Kompura käynnistyy tarvittaessa ja kylmää tulee myös tarvittaessa (testattu lämpimässä parkkihallissa) mutta ilmeisesti tämä ylempi 08 06 viittaa siihen että joskus kun auton käynnistää lämpimänä tulee sellainen lämmin hönkäys, tai sitten ei.

                                                      Puhallin ja läppämoottorit toimivat ainakin näin perstuntumalla ihan ok.

                                                      Mitenköhän lähtisin ratkomaan näitä kahta koodia? Olisko kellään antaa hieman vihjeitä tai apuja asian ratkaisemiseen.

                                                      Kiitos jo etukäteen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eikös tuo 17.04 ole sisäkierron läppä. Eli sisäkiertoa päälle/pois ja sillä pystyy todentamaan toimiiko läppä. Puhalluksen äänessä kuuluu selvä muutos, jos se toimii.
                                                        Sisäkierron läppämoottori on muistaakseni tässä kuvassa puhaltimen takana klo 10:ssä, kohdassa johon menee johto. Mutta en laita päätäni pölkylle tuosta.

                                                        08.06 oli itsellä ainakin sellainen, että en huomannut sen vaikuttavan oikein mihinkään.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Näin minäkin pähkäilin että tuo 17.04 viittaa sisäkiertoon, mutta kun sekin toimii ihan moitteetta. Menee napista pois ja päälle ihan selkeästi (puhalluksen ääni)

                                                          Sama juttu myös tuon 08.06 kanssa, en huomaa mitään vaikutusta mihinkään.

                                                          Mystisiä vikakoodeja, kerrankin voisi toivoa että olisi jotain oikeaa vikaa.

                                                          Jossain välissä kun on aikaa niin katson mitä nuo läppämoottorit ovat syöneet. Onko tilanne se että noita vikakoodeja ei saa pois ilman uusien läppämoottoreiden hankkimista? Voiko yleinen irroittelu rasvaus ja koputtelu auttaa? :) Kun noista ei ole mitään todellista haittaa, niin ei kait noista koodeista kannata edes välittää?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vikakoodit saa poistettua vag-comilla (HVAC moduuli).
                                                            Ne myös häipyy itsekseen kun on tullut tarpeeksi monta starttia ilman vikakoodeja, taisi olla luokkaa 50kpl.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X