Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 nopeusmittari ei toimi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 nopeusmittari ei toimi

    Nopeusmittari alkoi reistailemaan. Välillä toimii ja välillä ei. Mittarilukema saattaa vaihtua parissa sekunnissa 20km/h -> 100km/h tai toisinpäin. Matkamittari lakkaa, myös toimimasta, kun nopeus tieto häviää mittarista. Oranssi ABS merkkivalo syttyy mittaristoon, myös ajoittain.

    Epäilen viansyyksi nopeusanturin vikaa. Anturi löytyy vaihdelaatikon kyljestä vasemmanpuoleisen vetoakselin yläpuolelta.



    Uusi anturi on tilattu ja myyjä puhui jotain uudemmasta liittimestä, joka pitäisi, myös vaihtaa. No en tiedä onko vanha vai uusi, mutta kai ne liitinosat voi avaamattomissa pakkauksissa palauttaa, jos niitä ei tarvitse. Löysin netistä kuvan, jossa anturissa oli vain kahden liitinpinnin kokoinen liitinpesä, mutta tässä liittimessä on 3 pinnin kokoinen liitinpesä jossa on kaksi liitinpinniä.
    Viimeksi muokannut Arto; 10.1.2014, 17:35.

  • #2
    Mittariston takaa jos noin monta vikaa ? / haku auttaa :)

    Comment


      #3
      Muistaakseni takaluukun johtosarjalla on myös jonkinlaista vaikutusta tuohon nopeusmittarin holtittomaan käyttäytymiseen.

      Omalla kohdalla 80 Avant harrasti hyvin usein tuota vastaavaa nopeusmittarin sekoilua. Kertakaan ei ole sitä enää tehnyt, kun takaluukun johtosarjan rispaantuneet piuhat pisti kuntoon.
      Viimeksi muokannut welloo; 11.1.2014, 07:55.

      Comment


      • #4
        Mulla teki s2 tuota samaa, lopuksi ei enää viisari noussut ollenkaan. Mittari irti ja pinneihin tinaa, taas toimii.

        Comment


        • #5
          Sain tilaamani nopeusanturinosat. Anturin vaihto oli helppo ja yhtään työkalua ei tarvittu. Pidike pitää painaa alas ja kääntää pois vaihdelaatinkon kyljestä. Lopuksi anturi irtoa vetämällä se pois. Vanha nopeusanturin mittapää oli märkä. Ruskeaa öljyistä nestettä luulisin, mutta en tiedä miten tuo vaikuttaa anturin toimintaan. Anturin yläpäässä on O-rengastiiviste. Nyt olen ajanut 190km ja nopeusmittari ei ole sekoillut, eikä oranssinen ABS-merkkivalo syty mittaristoon. Itse ajattelin, että tuo ABS tarvitsee toimiakseen tuon saman anturin nopeustietoa, joissain tilanteissa. ABS valo ei ole aikaisemmin palanut ja nyt se ei ole enää syttynyt mittaristoon. Muistaakseni voimakas kiihdytys sai aikaan ABS merkkivalon syttymisen ja vikatilanne nollautuu, kun sammuttaa auton moottorin, jos vika tulee päälle ABS valo ei sammu, jos moottoria ei sammuta.

          Uuden nopeusanturin mukana tullut liitinkotelo, tiiviste ja johdot liitinpinneineen ovat turhia osia. Sama liitin oli jo autossa ennestään ja kävi uuteen anturiin, jos saan palautettua nuo liitinosat, niin saan puolet koko tilauksen rahoista takaisin. Kalliita ja turhia liittimiä, koska vanha ei ole edes hapettunut.

          Oletan, että joissain malleissa on noita kahden pinnin kokoisia liitinpesiä. Netistä on ainakin löytynyt kuva sellaisesta anturista. Tässä on kuvassa ilmeisesti vanhempaa mallia oleva anturi.



          Reed-switch = mangneettikytkin

          Nopeusanturista käytetään, myös nimitystä VSS Sensor. Onhan tuo voinut kulua loppuunkin, eli ei jaksa enää kytkeä. Voi, että mitä ingenjöörejä ei autolla ajeta taaksepäin ellei ole pakko. Tosin sillä ei ole merkitystä, koska mittari ei tunnista suuntaa. Mittari laskee vain pulssien määrää, joita se saa anturista, eli mittarilukeman huijaus onnistuu vain pitämällä irti anturia tai kajoamalla itse kilometrimittariin. Tätä sähköistämittaria ei voi ruuvata taaksepäin porakoneella.
          Viimeksi muokannut Arto; 11.1.2014, 19:38.

          Comment


            #6
            V8:ssa lakkasi perjantaina toimimasta myös nopeusmittari, pari kertaa pomppasi oikeaan nopeuteen ja sen jälkeen ollut mykkä. Matkamittari ja trippi toimii kyllä.

            Pitänee liet mittaristoa ottaa irti ja kolvailla, jos kerran kilsat pyörii vielä mittaristossa?

            Comment


            • #7
              Kaiken järjen mukaan kilsat pitäisi myös lakkaa pyörimästä samoin, kuin minulla, jos tuo VSS-anturi lakkaa toimimasta. Minulla selvästi jäi paljon kilsoja pois aina, kun nopeusmittari oli mykkänä. Suunilleen 1000km jäi pois. Vika tuli jo lokakuussa ja joulukuussa autolla ei juurikaan edes ajettu. Tammikuussa vika oli jo niin paha, että nopeus ja kilometrimittari oli lähes kokonaan mykkänä.

              Nyt pystyy taas trippimittarista katsomaan koska 500 kilometriä on lähellä ja silloin yleensä käyn tankkaamassa, koska tuo polttoaineanturi on tuolla bensasäiliössä on rikki. Kohon vipuvarsi nakertaa pikkuhiljaa poikki johtimen, jonka kautta vastusarvo kulkee polttoainemittarille ja se on tässä seuraava korjauskohde. Polttoainemittari alkaa todennäköisesti näyttää väärin, kun johdin on lähellä katketa, koska vastusarvo on suurempi, kuin sen pitäisi olla, eli mittari näyttää lähes tyhjää, vaikka tankki olisi täynnä.
              Viimeksi muokannut Arto; 11.1.2014, 20:34.

              Comment


              • #8
                Nyt alkoi nopeusmittari uudestaan oikkuilemaan. Pamautin kädellä kolmekertaa kojelautaan nopeusmittarin yläpuolelle. Lukema palasi taas näyttämään oikeaa lukemaa. Täytyy seurata tuota, mutta näyttää pahasti sille, että on purettava tuo koko mittaristo irti ja siellä on kosketus ongelma, jossain liitoksessa. Ei silti pitäisi mittariston lamput käydä läpi, koska siellä on todennäköisesti palaneita joukossa. Täysin uusi nopeusmittari maksaisi 340 euroa maahantuojan kautta. Osa on korjannut noita ihan tinaamalla huonoja liitoksia. Uusi nopeusanturi on maahantuojan kautta 43,90 euron arvoinen. Nopeusanturin osakoodi on 012409191D.
                Viimeksi muokannut Arto; 13.1.2014, 12:09.

                Comment


                • #9
                  Korjautuu tinaamalla. Se nopeusmittari on kiinni onnettomilla pinniliitoksilla siinä pääpiirilevyssä. Kiinnitä niiden kontakteihin erityistä huomiota.

                  Comment


                  • #10
                    Nopeusanturi on maadoittava, joten nopeusmittarilta tulevan jännitteen puuttuminen aiheuttaa sen, ettei nopeusanturi vasemman vetoakselin ja vaihdelaatikon kyljessä voi tehdä siitä pulssia, eli ABS-jarrujen häiriövalon syttyminen on tässä tapauksessa mahdollista, jos nopeustietoa käytetään ABS-jarruissa.

                    Mitaristoa on pitänyt herätellä nyt viidettä kertaa taputtamalla kojelautaa nopeusmittarin yläpuolelta, kuin vanhaa flipperiä pelatessa ja lukema on palannut taas normaaliksi, eli vika on mittariston takana. Nyt etsin ohjeita ja räjäytyskuvaa mittariston purkua ja korjausta varten. Tässä juuri pohdin rekisteröikö Audi 80, jonkun pysyvänvikakoodin, jos ratti ja turvatyyny on irti, koska tässä autossa ratin joutuu todennäköisesti iroittamaan, kun mittaristo pitää irroittaa.
                    Viimeksi muokannut Arto; 27.1.2014, 09:42.

                    Comment


                    • #11
                      Irroitin mittariston ja nopeusmittarin pinneistä löytyi jotain mustaa hapettumaa, joka estin sähkön kulkemisen. Pinnit on painettu piirilevyn liitospinneihin kiinni. Kiristin piirilevyssä olevia liitospinnejä hiukan taivuttamalla liuskoja pienellä ruuvarilla. Samalla huomasin, että lämpömittarin sisällä oleva lamppu on palanut ja muitakin lamppuja pitäisi vaihtaa mittaristosta. Meni irroittaessa sekaisin parilamppua, kun ne tulee omilla johdoillaan, mutta muistan, että AIR BAG valo palaa hetken, kun virta kytketään ja toinen johto oli vieressä. Nyt ilmeisesti sain toisella yrittämällä johdot oikein. Aivan sata varma en ole, kun ei niissä johdoissa mitään lue.

                      Kävin heittämässä pienen lenkin ja nopeusmittari näytti toimivan. Pitää ostella noita lamppuja, jos tuo alkaa toimia. Katsastus on kohta, joten oli aiheellista saada nopeusmittari toimimaan. Lamput ja polttoaineanturin ehtii korjata myöhemmin.

                      Mittariston sai irti alareunaa nostamalla ja ottamalla ensin vasemman puoleiset liittimet irti ja sitten oikean puoleiset liittimet. Lopuksi mittarin saa ujutettua oikealta puolelta ratin takaa pois ilman ratin irroittamista.

                      Comment


                      • #12
                        Audi S2:n nopeusmittari, kello ja ajotietokone ei toimi. Testattu toisella mittaristolla ja sillä toimii, eli onko kellään tietoa mistä komponentista tai juotoksesta täytyy etsiä vikaa?
                        Viimeksi muokannut matskuj; 2.10.2019, 14:54.

                        Comment


                          #13
                          Jos ei oo mikroskooppia, niin parempi käydä kaikki juotokset läpi.

                          Comment


                          • #14
                            Audi Cabriolet -92 type 89, mistä lähteä vikaa hakemaan?

                            Comment


                              #15
                              Keskustelua asiasta myös tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...smittari-kuoli

                              Comment


                                #16
                                Mitäs keinoja on säätää mittarivirhettä? Aika reippaasti näyttää liikaa B4:sen mittari, 15 -20 km/h. Laatikossa oleva rengas mitä anturi lukee on kai aika sama kaikissa lootissa niin onko nopeusmittarin chippi sitten erilainen eri perävälityksillä? Onkos kukaan kokeillut speedo healeria tai vastaavaa?

                                Comment


                                  #17
                                  Lötkössä joskus nyppäsin suoraan neulan irti ja laitoin vähän alemmas.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X