koitin tossa lähteä autoilemaan mutta käynnistymisen sijaan alkoi kuulua hirmurutinaa ja nakutusta konepellin alta,lopetin ja koitin sulkea ovet kaukosäätimellä joka ei jaksanut painaa ovia kiinni.Eli suht vähän autoista tietävänä tuntuu että virta ei riitä enää mihinkään ja akku on finaalissa.Missäköhän hinnoissa ja minkälaisen operaation takana on tommosen 2.8 V6 koneen akku?Kiitos muuten hyvästä foorumista:)Janus
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Akku hyytyi
Collapse
X
-
shemeikkaAvainsanat: Ei mitään
-
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1674
Tuolta löytyy juttua varmaan hieman akku hommista.
Arvelisin, että max 100 euroa maksaa akku. Sillä saa jo tosi hyvän akun. Sen verran omaani maksoi Exiden Ultra.
-
Kun akku on finaalissa, kannattaa varmistaa, että myös lataus toimii kunnolla.
Näiden 120A latureiden korjaus ei ole ihan helppoa, varsinkin liukurenkaiden vaihtoa ei tee kuka tahansa autosähköliike. Toinen rengas kun tahtoo vielä kulua reippaasti. Esim. Syrjälän Autosähkö Pirkkalassa pystyy tekemään. p. 03- 368 0951.
Comment
-
Oman pelin akku pyöritti jo kesällä aika laiskasti kylmää konetta, mutta tässä vaiheessa syksyä jo aika vaikeasti. Huoltokirjan koodien mukaan autoon on tehtaalla laitettu kyllä 120A laturi, mutta akku on 64Ah (eikä silmämääräisesti arvioituna ole ainakaan isompaan vaihdettu).
Minkäkokoisia akkuja on käynnistämässä foorumilaisten 2.5TDi-koneita? Riittääkö 72Ah Suomen talvessa? Vanhoista asiaan liittyvistä keskusteluista on tullut huomattua se, että mikä vaan akku ei sovi takapenkin alle. Onko jotain hyväksi todettuja akkumalleja?
Comment
-
Tilaan ei mahdu kovin ihmeellistä akkua, joten joku korkeintaan noin 70-ampeerituntinen sinne meni akkukauppiaan valinnan mukaan. Merkkinä on ollut Exide, koska tarjoavat mukavasti käynnistysvirtaa (edellisessä koneena iso V8, tässä diesel. kummallekin virta kelpaa).
Samalla akulla käytetään myös pa-lämmitintä.
Comment
-
Monisylinteristen käynnistyvyydestä: periaatteessa, mitä enempi moottorissa on sylintereitä, sitä useampi sytytyskipinä kampiakselin kierrosta kohti ja varmempi käynnistyminen kuin vähempisylinterisessä. Kasikoneethan eivät yleensä tarvitse kuin pienen pyöräytyksen käynnistyäkseen.
Tosin kitkatkin ovat isommat, varsinkin kylmässä koneessa. Dieselissä taas vastaan paneva voima (puristus) on sen verran iso, että heikko akku ei jaksa pyöräyttää konetta, jolloin detonaatiota ei synny.
Comment
-
> Kasikoneethan eivät yleensä tarvitse kuin pienen pyöräytyksen käynnistyäkseen.
Tuttu juttu. Huonolla akulla kävi usein niinkin, että kipinä jaksoi lyödä vasta kun startista päästi irti. Jolloin kone lähes pysähtyi ja käynnistyi siitä sitten työtahdin avulla.
> Dieselissä taas vastaan paneva voima (puristus) on sen verran iso, että heikko akku ei jaksa pyöräyttää konetta
Plus hehkutuksen rasitus.
Comment
-
> joku korkeintaan noin 70-ampeerituntinen sinne meni akkukauppiaan valinnan mukaan.
Oli asiaa akun suuntaan, joten katsoin samalla mitä kylkeen oli kirjattu: Exide Ultra, 65 Ah, 680 A.
Sisäänrakennettu varausmittari ei näyttänyt vihreää, kuten pitäisi, vaan mustaa (lataa akku). Virtaa ei kuitenkaan ole mahdottomasti kulutettu lähiaikoina, päinvastoin edellisenä päivänä oli ajoa useampi tunti. Pitäisiköhän tuosta jaksaa huolestua?
Mitä teillä näyttää jännitemittari käynnistyksen aikana?
Comment
-
Mulla on Bannerin Unibull 50 500
Batterie Typ Banner 50 500
ETN-Nummer
Nennspannung (V) 12
Kapazität K 20 (Ah) 80
Kapazität K 5 (Ah)
Kalteprüfstrom/EN (A) 700
Max. Länge (mm) 278
Max. Breite (mm) 175
Max. Kastenhöhe (mm) 190
Max. Gesamthöhe (mm) 190
Bodenleiste B01/13
Anschlußpol 1+19
Bemerkung mG
Produktvariante Uni Bull
Comment
-
make80: Siinä tapauksessa suosittelen tutustumista tähän aiheeseen:
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1674
Edit: lisäsin kohdistuksen
Comment
-
tuosta linkistä näkyy akun päällä oleva suojaus. ei taida tulla ongelmia, mutta taidanpa laittaa sinne vielä jotain suojaa. ehkä muovikansi tai telttapatjan pala...
http://www.bannerbattery.com/eng/bb1...1101/index.asp
Comment
-
Ostin Motonetistä Boschin akun joka kirjan mukaan oli sopiva mun autoon. Akku oli tosiaan tavallista akkua matalampi ja istui penkin alle nappiin. Hintaa oli joku 70e.
Akun kiinnikeraudassa muuten on kannake joka pitää penkin jouset irti akusta. Kattokaas, että se on teilläkin toimivassa mallissa.
Ps. mulla loppu akun vaihtoon kaikki kellon ajassapysymisongelmat ja radion Safe-modeen menot.
Comment
-
Kuuluuko latausjännitteen olla tosiaan tuollainen? Mulla on tyhjäkäynnillä 13.8v eikä siitä muutu mihinkään kierroksillakaan.
Comment
-
13.8V lienee joku VAG de facto. Kaikissa omistamissani (toistakymmentä) konsernin tuotteissa tuo on vakio. Ajatelkaapa, kun tuon mittaa akulta, ja jos johtimet ovat hiukan ohuet laturille päin, mikä hävikki voi syntyä esim. 120A laturin puskiessa virtaa tyhjälle akulle ja kaikille kulutuslaitteille.
Entä kun mittaa jännitteen ajovalojen polttimon kannalta, kun sähkö on kiertänyt metrikaupalla auton sisuksissa ja kytkimen kontakteissa!
Jos ajattelee, että täyden akun kennon jännite on 2.7V, eli kuuden kennon akussa 16.2V, on tuossa marginaalia nostaa.
Parin auton laturia olen huijannut tekemällä lataussäätimeen diodilla oikosulun, joka nostaa latausjännitteen lähemmäs 15 volttia. Kun vielä vaihtaa laturilta tulevat piuhat tukevampiin ja releyttää ajovalot, alkaa jotain näkyäkin.
Jos pelkää, että sähkölaitteet käryävät ylijännitteestä, voin todeta, että mitään ei ole hajonnut ja ajovalopolttimotkin vaihdan yleensä silloin, kun voin olettaa niiden tummuneen käytössä.
Comment
Comment