Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akku hyytyi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Akku hyytyi

    koitin tossa lähteä autoilemaan mutta käynnistymisen sijaan alkoi kuulua hirmurutinaa ja nakutusta konepellin alta,lopetin ja koitin sulkea ovet kaukosäätimellä joka ei jaksanut painaa ovia kiinni.Eli suht vähän autoista tietävänä tuntuu että virta ei riitä enää mihinkään ja akku on finaalissa.Missäköhän hinnoissa ja minkälaisen operaation takana on tommosen 2.8 V6 koneen akku?Kiitos muuten hyvästä foorumista:)Janus

  • #2
    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1674
    Tuolta löytyy juttua varmaan hieman akku hommista.

    Arvelisin, että max 100 euroa maksaa akku. Sillä saa jo tosi hyvän akun. Sen verran omaani maksoi Exiden Ultra.

    Comment


    • #3
      Kun akku on finaalissa, kannattaa varmistaa, että myös lataus toimii kunnolla.

      Näiden 120A latureiden korjaus ei ole ihan helppoa, varsinkin liukurenkaiden vaihtoa ei tee kuka tahansa autosähköliike. Toinen rengas kun tahtoo vielä kulua reippaasti. Esim. Syrjälän Autosähkö Pirkkalassa pystyy tekemään. p. 03- 368 0951.

      Comment


        #4
        Oman pelin akku pyöritti jo kesällä aika laiskasti kylmää konetta, mutta tässä vaiheessa syksyä jo aika vaikeasti. Huoltokirjan koodien mukaan autoon on tehtaalla laitettu kyllä 120A laturi, mutta akku on 64Ah (eikä silmämääräisesti arvioituna ole ainakaan isompaan vaihdettu).

        Minkäkokoisia akkuja on käynnistämässä foorumilaisten 2.5TDi-koneita? Riittääkö 72Ah Suomen talvessa? Vanhoista asiaan liittyvistä keskusteluista on tullut huomattua se, että mikä vaan akku ei sovi takapenkin alle. Onko jotain hyväksi todettuja akkumalleja?

        Comment


        • #5
          Tilaan ei mahdu kovin ihmeellistä akkua, joten joku korkeintaan noin 70-ampeerituntinen sinne meni akkukauppiaan valinnan mukaan. Merkkinä on ollut Exide, koska tarjoavat mukavasti käynnistysvirtaa (edellisessä koneena iso V8, tässä diesel. kummallekin virta kelpaa).

          Samalla akulla käytetään myös pa-lämmitintä.

          Comment


          • #6
            Monisylinteristen käynnistyvyydestä: periaatteessa, mitä enempi moottorissa on sylintereitä, sitä useampi sytytyskipinä kampiakselin kierrosta kohti ja varmempi käynnistyminen kuin vähempisylinterisessä. Kasikoneethan eivät yleensä tarvitse kuin pienen pyöräytyksen käynnistyäkseen.
            Tosin kitkatkin ovat isommat, varsinkin kylmässä koneessa. Dieselissä taas vastaan paneva voima (puristus) on sen verran iso, että heikko akku ei jaksa pyöräyttää konetta, jolloin detonaatiota ei synny.

            Comment


            • #7
              > Kasikoneethan eivät yleensä tarvitse kuin pienen pyöräytyksen käynnistyäkseen.

              Tuttu juttu. Huonolla akulla kävi usein niinkin, että kipinä jaksoi lyödä vasta kun startista päästi irti. Jolloin kone lähes pysähtyi ja käynnistyi siitä sitten työtahdin avulla.

              > Dieselissä taas vastaan paneva voima (puristus) on sen verran iso, että heikko akku ei jaksa pyöräyttää konetta

              Plus hehkutuksen rasitus.

              Comment


              • #8
                Kyllä muulla sekunnin tai kaks pyörii tyhjää, ennen kuin hörähtää käyntiin.

                Comment


                  #9
                  Kiitoksia vinkeistä. Pitääpä tiedustella paikallisesta akkuliikkeestä sopivaa akkua. Foorumilaisten kokemuksista oppia ottaneena pitää muistaa huolehtia akun napojen suojauksesta...

                  Comment


                  • #10
                    Moottorinohjausjärjestelmät tuo omat juttunsa mm. käynnistyvyyteen. Tuo mainitsemani kone oli perinteinen jenkki-sahapukki kaasuttimella. Sopivissa olosuhteissa sellainen todella käynnistyy noin virtalukkoa katsomalla, kuten kaima totesi.

                    Comment


                      #11
                      Paikallisesta akkuliikkeestä ei löytynyt yli 65Ah Exiden akkua, joka sopisi C4:n takapenkin alle. Vartaltakaan ei näytä löytyvän yli 70Ah riittävän pienessä paketissa. Pitää kait jatkaa tutkimista tai tyytyä 65 ampeerituntiseen.

                      Comment


                      • #12
                        > joku korkeintaan noin 70-ampeerituntinen sinne meni akkukauppiaan valinnan mukaan.

                        Oli asiaa akun suuntaan, joten katsoin samalla mitä kylkeen oli kirjattu: Exide Ultra, 65 Ah, 680 A.

                        Sisäänrakennettu varausmittari ei näyttänyt vihreää, kuten pitäisi, vaan mustaa (lataa akku). Virtaa ei kuitenkaan ole mahdottomasti kulutettu lähiaikoina, päinvastoin edellisenä päivänä oli ajoa useampi tunti. Pitäisiköhän tuosta jaksaa huolestua?

                        Mitä teillä näyttää jännitemittari käynnistyksen aikana?

                        Comment


                        • #13
                          Mulla on Bannerin Unibull 50 500

                          Batterie Typ Banner 50 500
                          ETN-Nummer
                          Nennspannung (V) 12
                          Kapazität K 20 (Ah) 80
                          Kapazität K 5 (Ah)
                          Kalteprüfstrom/EN (A) 700
                          Max. Länge (mm) 278
                          Max. Breite (mm) 175
                          Max. Kastenhöhe (mm) 190
                          Max. Gesamthöhe (mm) 190
                          Bodenleiste B01/13
                          Anschlußpol 1+19
                          Bemerkung mG
                          Produktvariante Uni Bull

                          Comment


                            #14
                            make80: Onko sulla akku jossain muualla kuin penkin alla? Asiaan liittyvien keskustelujen perusteella penkin alle sopii max. ~175mm korkea akku?

                            Comment


                            • #15
                              Pitääpä kokeilla mitata kuinka korkea toi mun 95ah Exide Ultra on. Kyllä tostakin loppuu perhana virta talvella, kun käyttää webastoa.

                              Comment


                              • #16
                                akku on penkin alla.

                                Comment


                                • #17
                                  make80: Siinä tapauksessa suosittelen tutustumista tähän aiheeseen:

                                  http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1674

                                  Edit: lisäsin kohdistuksen

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuota nimenomaan on tullut tutkittua ja siellä on tullut esiin tuo 175mm. Sillä kysyinkin, että sopiiko penkin alle tosiaan 190mm korkea akku. Ilmeisesti jotenkin on saatu sopimaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      tuosta linkistä näkyy akun päällä oleva suojaus. ei taida tulla ongelmia, mutta taidanpa laittaa sinne vielä jotain suojaa. ehkä muovikansi tai telttapatjan pala...

                                      http://www.bannerbattery.com/eng/bb1...1101/index.asp

                                      Comment


                                        #20
                                        Mitä teillä näyttää jännitemittari käynnistyksen aikana?
                                        Kun auto on käynnissä ja lähivalot päällä, niin mulla jännite on 14,2 volttia. Mun käsityksen mukaan normaali latausjännite on 14,0-14,5V.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ostin Motonetistä Boschin akun joka kirjan mukaan oli sopiva mun autoon. Akku oli tosiaan tavallista akkua matalampi ja istui penkin alle nappiin. Hintaa oli joku 70e.

                                          Akun kiinnikeraudassa muuten on kannake joka pitää penkin jouset irti akusta. Kattokaas, että se on teilläkin toimivassa mallissa.

                                          Ps. mulla loppu akun vaihtoon kaikki kellon ajassapysymisongelmat ja radion Safe-modeen menot.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Käynnistyksen aikainen jännite siis kysymyksen aiheena. Vähän aikaa jos joutuu pyörittämään, neula asettuu 9 voltin kohdalle. Muuten kaikki ihan ok.

                                            Comment


                                            • #23
                                              niin mulla jännite on 14,2 volttia. Mun käsityksen mukaan normaali latausjännite on 14,0-14,5V.
                                              Kuuluuko latausjännitteen olla tosiaan tuollainen? Mulla on tyhjäkäynnillä 13.8v eikä siitä muutu mihinkään kierroksillakaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kuuluuko latausjännitteen olla tosiaan tuollainen? Mulla on tyhjäkäynnillä 13.8v eikä siitä muutu mihinkään kierroksillakaan.
                                                Kyllä sitä sanotaan, että valot päällä tyhjäkäynnillä pitäisi olla mielellään jotain 14 voltin päälle. Tuo 13,8V lienee vielä normaalin rajoissa, mutta mikään huippunoteeraus se ei ole. Jos jännite menee yli 14,5 voltin, niin silloin akku alkaa joutua koville. Joku 13,5V on taas sellainen lukema, että talvella se ei välttämättä kunnolla riitä, etenkään jos lukema ei nouse kierroksia nostettaessa. Latausjännite riippuu luonnollisesti itse laturin lisäksi jännitteensäätimestäkin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Huomatkaa että riippuu myös mistä asiaa tutkii: laturilta, akulta, auton omasta mittarista, ilmastoinnin diagnostiikasta. Joka paikasta tulee vähän eri arvo.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No toi mun on suoraan akun navoista. Latausjännite ei ilmeisesti riitä pitämään akussa tarpeeksi korkeaa jännitettä jotta webasto sais liekin aikaseksi. Ilmeisesti laturin tarkastus olis paikallaan?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      mulla se auton oma mittari näyttää semmosta 13,5 - 14 V.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        13.8V lienee joku VAG de facto. Kaikissa omistamissani (toistakymmentä) konsernin tuotteissa tuo on vakio. Ajatelkaapa, kun tuon mittaa akulta, ja jos johtimet ovat hiukan ohuet laturille päin, mikä hävikki voi syntyä esim. 120A laturin puskiessa virtaa tyhjälle akulle ja kaikille kulutuslaitteille.
                                                        Entä kun mittaa jännitteen ajovalojen polttimon kannalta, kun sähkö on kiertänyt metrikaupalla auton sisuksissa ja kytkimen kontakteissa!
                                                        Jos ajattelee, että täyden akun kennon jännite on 2.7V, eli kuuden kennon akussa 16.2V, on tuossa marginaalia nostaa.
                                                        Parin auton laturia olen huijannut tekemällä lataussäätimeen diodilla oikosulun, joka nostaa latausjännitteen lähemmäs 15 volttia. Kun vielä vaihtaa laturilta tulevat piuhat tukevampiin ja releyttää ajovalot, alkaa jotain näkyäkin.
                                                        Jos pelkää, että sähkölaitteet käryävät ylijännitteestä, voin todeta, että mitään ei ole hajonnut ja ajovalopolttimotkin vaihdan yleensä silloin, kun voin olettaa niiden tummuneen käytössä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mulla siis tulee se 14,2V akun navoilta valot päällä tyhjäkäynnillä. Ulkolämpötila oli n. +10C ja kone lämmin. Moni asiahan tuohon vähän vaikuttaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tämä nyt on vähän offtopic, mutta onko normaalia, että akun napojen ympärillä on sellaista ruskehtavaa jauhetta/purua. Maistellut en ole :) mutta hajun perusteella tuoksu muistuttaisi akkunestettä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X