Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 latausjännite

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C5 latausjännite

    Esim. sellainen tilanne että hidastan vauhtia sivutielle käännyttäessä ja painan sit kaasua, niin tippiloota tekee satunnaisesti terävän nykäyksen.
    Jos ei ole paljoa sähköäkuluttavia laitteita päällä latausjännite n. 14v tätä nykäystä ei koskaan tapahdu. Normitilanteessa valot, ilmastointi ym. jännite tippuu n. 13,5v:n,eikös se ole liian alhainen. Voisko olla niin ettei tipin solenodeille tämä jännite on liian alhainen. Akku on alle vuoden vanha, olisko laturi antautumassa. Tänään pistin VCDS piuhaan niin näytti 13,160v. Niin ja satunnaisesti radio sammuu käynnistettäessä, voisko johtua sekin alhaisesta jännitteestä.

  • #2
    Kyllä 13.5v on ihan riittävä latausjännite näin kesäkeleillä, talvella se vähän nousee lataussäätimen lämpökompensoinnin ansiosta.

    Tuo jännite varmasti riittää kaikille sähkölaitteille mikäli ne on kunnossa, mutta toki siellä voi olla joku solenoidi kuolemassa ja vaatii normaalia suuremman jännitteen.

    Comment


    • #3
      Radio, valot yms laitteet sammuu ihan syystä että virtalukon starttiasennossa niille ei mene virtaa.

      Comment


      • #4
        Siis radio jää sammuksiin ja täytyy käynnistää erikseen ja paripäivää sitten annoin lisävirtaa toisen auton käynnistykseen niin radio käynnistyi vasta noin puolen tunnin ajon jälkeen.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen vai tarvikesoitin? Jos kaikki muu kuitenkin toimii ja ainoat ongelmat on soittimessa niin vika ei ole latausjännitteessä (joka saatujen tietojen mukaan on ihan ok).

          Comment


          • #6
            Soitin on alkuperäinen, eikä se olekaan se ongelma vaan tipin terävä nykäisy alaspäin vaihtaessa jos on normi sähköäkuluttavat laitteet päällä niin kuin ekaviestissä mainitsin. Se satunnainen oire tapahtuu mielestäni aina 3=>2 vaihtaessa.

            Comment


            • #7
              Paha sanoa, kovin erikoiselta vaikuttaisi että puolen voltin muutos latausjännitteessä tekisi mitään tuollaista. Täytyyhän sen tipin toimia 12V jännitteelläkin.

              Minulla ei ole kokemusta tiptroniceista mutta lähtisin ehkä testailemaan vielä että saatko vian esiin jos kaikki muut sähkölaitteet ovat pois päältä. Tuon ikäisessä tippiaskissahan voi olla ihan mitä tahansa vikaa.

              Comment


              • #8
                Kyllä 13.5v on ihan riittävä latausjännite näin kesäkeleillä, talvella se vähän nousee lataussäätimen lämpökompensoinnin ansiosta
                Mikä tätä lämpötilaa haistelee? vaikuttais että lämpimällä kelillä tämä ilmenee herkemmin.
                Mikä laturi tässä mahtaa 2.8 AQD 2000 olla, yläkautta ei näe ja VV auto ei tiennyt, sanoivat olevan Bosch 120A tai Valeo 140A tuntuu hauskalta ettei näe rekisterin perusteella.

                Comment


                • #9
                  Jännitteensäädin pitäs löytyä laturin vierestä yleensä.

                  Comment


                  • #10
                    Itse ehkä sanoisin lämpötilalla olevan hyvin marginaalinen vaikutus latausjännitteeseen. Laturi lämpeää itsessään kuitenkin ihan suht samoihin oli kesä tai talvi. Enemmänkin vaikuttaa kuinka paljon kuormaa on perässä. Tarkoittaa yleensä siis suoraan akun varaustilaa.

                    13,5V on aavistukseen alakanttiin, mutta tei nyt superkriittinen. Muutama desimaali tulee sitten helposti mittaustavasta ja -laitteistoista. Keskiarvoistetun tasajännitelukeman sijaan merkittävämpää olisi nähdä millaista sähköä laturi tekee. Akku syö kyllä yleensä tehokkaasti piikit, mutta prakaava tasasuuntaus sotkee paljon asioita.

                    Comment


                    • #11
                      Lainataan hieman.

                      Tuossa mun C5 2.5tdi:ssä on mielenkiintoinen lataus härö, aina päivän ekalla starttauksella auto lataus jännite on 12.5-13V ja jos laittaa valot päälle samoin tein auton käynnistettyä niin jännite tippuu 12V paikkeille.
                      Kun auto käy puolesta minuutista minuuttiin niin kojelaudan sisältä kuuluu releen naksahdus ja lataus nousee sinne hieman päälle 14V.

                      Osaisiko joku heittää lonkalta että mikä tuon tekee?
                      Tuon tutkiminen olisi liian helppoa jos se tekisi tuon aina kun lähtee liikkeelle/auton käynnistää, mutta ei, ainoastaan yön seisottuaan tulee tuollainen härö.

                      Comment


                      • #12
                        Olikos näissä jälkihehkutus? Eli hehkuttaisi vielä hetken auton ollessa käynnissä ja haukkaa virtaa.

                        Comment


                        • #13
                          Hehkuilta tosiaan vaikuttaa, onko lämpöanturi järjissään ?

                          Comment


                          • #14
                            Tarvii muuten tarkastaa, mittariston mukaan on, mutta eipä se koko totuutta kerro.

                            Comment

                            Working...
                            X