Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä mättää valoissa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mikä mättää valoissa?

    Vasen takavalo ei pala eikä parkkivalo vasemmalla edessä ja ajotietokone herjaa että lamppu on palanut. Parkkkivalot kun laittaa päälle summeri huutaa ellei ole avain virtalukossa. Sulakkeet näyttävät olevan kunnossa kuten lamputkin... ja auto on A6 C4 2.5 tdi-97. Neuvoja kiitos!

  • #2
    Mahtaisko valokytkin olla antautunut?

    Comment


    • #3
      Umpioiden liittimet kunnossa ja kunnolla kiinni? -97 urssin toimimattoman takavalon korjasin viime viikolla kopauttamalla kerran kämmenellä umpioon.

      Comment


      • #4
        Vaimon passatissa oli täysin sama juttu ja johtui just palaneesta sulakkeesta. Tarkistaisin vielä ehkä ne sulakkeet. Ehkä tyhmä kysymys, mutta tarkistitko noi sulakkeet katsomalla vai ihan mittarilla?

        Comment


          #5
          Sulakkeet tarkistin ihan katsomalla... ja kun ei ole suomenkielistä käyttöohjetta niin olen yrittänyt kääntää saksankielisestä opuksesta ne sulakkeet jotka voisivat olla kyseessä...

          Comment


          • #6
            Itse olen sulakkeiden kunnon selvittänyt yleismittarilla ja siinä olevalla piippaustoiminnolla, eli se kertoo onko sulake palanut. Joskus se saattaa näyttää ehjältä, mutta on kuitenkin lanka poikki. Ja noin on nopea tarkistaa samalla vaikka kaikki...
            Noin ainakin sais varmistuksen sulakkeesta ennen kuin siirtyy seuraavaan kohtaan.

            Comment


              #7
              No sulakehan sieltä oli palanut... eli kiitos neuvosta!

              Comment


              • #8
                Lainataan vanhaa aihetta kun liippaa ehkä hyvinkin läheltä.

                Auto on 08 vuoden A4 (b8) sedani

                Eli ongelma on seuraava:
                1) Aluksi oikean puolen sisempien valojen(siis niiden jotka ovat kontissa) alin polttimo alkoi temppuilla paloi ajoittain ja sitten taas ei palanut ( tietokone herjasi " right rear light/ fog light")
                2) tarkistin lampun ja se näytti olevan ok, mutta se pohja johon lamput tulevat oli paikoin hapettunut ja paikoin ihan suoranaisessa ruosteessa. Putsaisin lamppujen kannat ja pohjassa olevat vastin pinnat.
                Ei auttanut
                3) Tarkistin liitimen, joka tulee kiinni lappujen pohjaan liitin oli varsin hapettunut / ruosteessa . Putsailin liitimen ja suihkutin siihen WD40:tä. Kamat takas kiinni ja nyt ei sitten enää palanut mikään niistä oikeanpuolen kontissa olevaista valoista (hienoa)
                4) Lisää putsailua ja jne. ... Ei mitään vaikutusta
                5) Ajattelin selvitellä, että missä vika. Otin vasemman puolen konttin lamppujen pohjan irti ja laitoin sen kiinni oikean puolen liitimeen. Kokeilin, että toimiiko. Yllätys ei toiminut.
                6) Kokeilin vielä toimiiko oikean puolen lamput jos ne laitaa kiinni vasemman puolen liitimeen... no ei toiminut.
                7) Laiton kaikki takaisin alkuperäiseen asentoon ja... NO NIIN nyt ei sitten toimi kontissa olevat valot ei vasemmalla eikä oikealla
                8) Päätelmä: oikean puolen pohja polttaa sulakkeita -> tarkistetaan sulakkeet.
                9) Otetaan manuaali ja huomataan, että lamppujen sulakkeista ei mainita yhtään mitään. Tutkin capiinissa olevien sulake luukkujen kannet, mutta sieltäkään ei löydy mitään vihjettä missä mahtaisi olla lamppujen sulakkeet (vituttaa).
                10) Tarkistan silmämääräisesti kaikkien niiden sulakkeiden kunnon jonka nimi voisi edes jotenkin viitata siihen, että sen alla on takalamput tai ylipäänsä lamput, mutta mitään vikaa en löydä
                11) Avaan pullon ja päätän tutkia asiaa uudestaan huomenna

                Onko hyviä arvauksia vian syystä?
                Onko kenelläkään tieto minkä sulakkeen alla nuo ko. lamput ovat? Onko samassa sulakkeessa muita toimintoja? (kaikki nimittäin näyttää muuten pelaavan)
                Sulakkeita tukiessani huomasin myös sellaisen homma, että apparin puolella olevassa rasiassa sulakkeet eivät ole keskimmäisessä (ruskeassa) pidikkeessä ollenkaan niin kuin manuskassa/rasian kannessa lukee(?). Itse en ole noihin aikaisemmin koskenut.

                Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaa.

                Comment


                • #9
                  Niitä valoja ohjaa sähkökeskus. Turha etsiä sulaketta. Se vika taitaa sullakin löytyä siitä valon liitinkotelosta, mistä pinnit hapettuu pilalle. Liitinkotelon nastojen ja valon pohjan vaihto herättää takavalot kyllä toimimaan.
                  Tuo tuntuu olevan noissa luukun valoissa ihan normivika. Korjaukseen tullessa valot toimii normaalisti, mutta kun käytät liitintä auki, saa lähes aina enemmän tai vähemmän tapella että takavalot saa toimintaan. Jostain syystä oikeanpuoleinen tuntuu aina hapettuvan enemmän.

                  Tarviit joko oikean liitintyökalun tai pienen metallipiikin millä saa liitinkotelon sisältä painettua pinnin lukituskynnen alas että saat johdon ulos liitinkotelosta. Siellä vaan ei ole kontaktia vaikka sinne mitä ruikkii ruostetta poistamaan.
                  Viimeksi muokannut LauriJT; 11.1.2014, 23:13.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos vastauksesta.

                    Pitänee koittaa sitten fixailla tuo. Pitää varmaa uusia nuo lampun pohjat ja liitimessä olevat pinnit.
                    Osaatko (saa muutkin kertoa jos tietävät ;) ) sanoa mitä mallia liitimen pinnit ovat ja mikä on oikea työkalu? Kun nettiä selasin huomasin, että noita erilaisia pinnejä on "muutama" kappale ja vähän joka liitimelle oma työkalu 8).

                    Kuka tietäisi mistä PK seudulta varmiten löytyisi noita pinnejä? (Motonet, marmori, jokin autosähköliike?)
                    Lampun pohjat on varmaan marmorilta haettava?

                    Comment


                    • #11
                      Muistelen että oli vain yhdellä puolen se lukituskynsi, mutten ole ihan varma. Se työkalu on sen näköinen että siinä on kaksi pientä piikkiä parin millin päässä toisistaan. Se työnnetään ns. lampun puolelta liittimeen ja painetaan toiselta puolen hieman ensin johtoa sisään ja vedetään johto ulos. Pinni on sellainen neliskanttinen missä on kahden puolen kontaktipinnat vähän kuin linnun nokka. Marmorilta saa vain korjausjohdon kanssa pinnit. Varmaan elfalta löytyy pelkkä pinniosa.
                      Voi olla että herää henkiin jo liittimen korjaamalla, mutta kyllä se pohjakin hapertuu varmaan kohta perään jos on jo aivan ruskea.

                      Comment


                      • #12
                        Laurille kiitokset hyvistä ohjeista. Koitin eilen pinnien irroitusta kotoa löytyvillä piikeillä, mutta ei onnistunnut. Koitan tänään hommata ko. työkalun
                        Jos vielä joku pikaiseti ehtisi kertoa mahtaisiko tämä liitin olla sopiva, niin tietäisi mitä metsästää jo ennekuin saan alkuperäisiä irroitettua?

                        http://www.tyovalot.net/liitin-15mm-...le-p-7352.html

                        Comment


                        • #13
                          Näyttää oikealle, mutta koosta en osaa sanoa.

                          Comment


                          • #14
                            Jos jollakin sama proggis edessä niin kirjoitan nyt hiukan ohjeita kun sain itse ratkaistua ongelman.

                            Pinnit saa ostettua marmorilta kävin itse hakemassa ne Keravan Laakoselta. Hiukan aikaa kyllä kesti ennekuin kaveri löysi mitä etsittiin. Mistään muuualta en noita onnistunut saamaan. Hinta meklko suolanen 11,5€/ pari. Kaupanpäälle tulee 10 cm keltaista piuhaa ;). Joten koko korjauksen hinnaksi tulee 46€

                            Parista auto sähkö liikeestä kyselin ei löytynyt. Tuumasivat, etä ei meillä kyllä ole noin pieniä, eikä kyllä saada tukustakaan tilattua...

                            Kynnet noissa on molemmilla puolilla. Irrotus ei onnistu nätisti oikein millään muulla kun tuohon tehdyllä työkalulla jos liitimet ovat hapettuneet. Jos jollain muulla yrittää niin sitten "piikin" pitäisi olla erittäin pieni ja lattana. Esimerkiksi neula tai vastaavalla kyllä saa painettua kynnen toiselta puolelta, mutta samlla kampeaa pinniä niin, että kynttä ei saa painettua toiselta puolelta.

                            Vaihtoehto 2 on repiä pinnit raa'alla voimlla. Kynnet on aika pieniä ja näyttävät taittuvan kun vaan tapeeksi vetää ;).

                            Comment


                            • #15
                              Juu, ne korjausjohdot on suomenmaalla aika suolaisen hintaiset. Hyvä että sait toimimaan.
                              Viimeksi muokannut LauriJT; 15.1.2014, 23:56.

                              Comment


                              • #16
                                Pieni lisäys vielä. Kannattaa samalla suosiolla ostaa lampujen pohjat maksavat 31€ kappale. Ei näytä noita vanhoja kovin helpolla saavan putsattua siihen kuntoo etteikö kosketushäiriöitä ilmenisi.

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla tuntus kans olevan jonninlaista häikkää A4 b6:sen valoissa, kun vääntää valokytkimen päälle, tärähtää sumarit ja ajovalot päälle (ja ei, nappi on pohjassa, sumarien ei pitäis palaa). Sitte ku sen vääntää takas nollille, ajovalot saattaa palaa, sumarit sammuu. Ajovalot yleensä on syttyny pienellä houkuttelulla, eli nitkuttelee hieman sitä kytkintä. Epäilen sen valokytkimen olevan rikki, eli ostanko suoraan uuden kytkimen vai voiko vika olla josaki muualla?

                                  Uuden kytkimen hinta näytti olevan aika suolanen, niin mistäkähän sen sais halvimmalla?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Esim. brittien ebaysta löytyy aika edullisesti. Nuo on varmaan tarvikkeita tai mitälie kopioita, mutta varmaan toimii ihan hyvin

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt autoa enemmän käyttäneenä oon huomannu, että kun valot kääntää käynnistyksen jälkeen ensin päälle ja sitten ns. automaatti asentoon, hetken kuluttua syttyy ajovalot ja sumarit sammuu. Voiko tuo johtua noista ajotietokoneen säädöistä,joita pystyy säätämään vag.comilla?

                                      Comment

                                      Working...
                                      X