Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 (C6) vakionopeussäädin temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 (C6) vakionopeussäädin temppuilee

    Tervehdys.

    Mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään syytä tähän murheeseen?

    Alla yritelmä kuvata miten vika ilmenee, lisätietoja saa kysymällä.

    Vakionopeussäädin menee aivan normaalisti päälle, eli nostan nopeuden haluttuun ja painan viiksen päästä, nopeusmittariin syttyy vihreä merkkivalo ja nopeus säilyy, kun tulee ylämäki niin vauhti pysyy nätisti ja homma toimii, ei valittamista. Nopeuden säätö viiksestä ylös/alas pelittää myös.

    Kun tulee alamäki niin vakionopeussäädin pyrkii pitämään nopeuden ja riippuen mäen jyrkkyydestä käyttää jopa jarruja, jotta nopeus ei nouse liikaa. Tämä on tietty ok MUTTA alamäen jälkeen vakionopeussäädin ei lähde enää ”vetämään” uudestaan vaan vauhti hiipuu, ikään kuin cruise lähtisi pois päältä kokonaan..? Vihreä merkkivalo tosin pysyy päällä nopeusmittarissa.

    Tämän tilanteen voi korjata napauttamalla lyhyesti kaasupoljinta tai painamalla cruise viiksestä pois päältä ja takaisin, jolloin auto vetää nopeuden takaisin aikaisemmin säädettyyn. Mutta itsestään se ei sitä lähde tekemään.

    Olisin valmis jopa uskomaan että tuo on joku softapäivityksen mukana tullut uusi feature, mutta epäilen. Enpä tiedä onko huollossa tehty mitään päivityksiäkään.

    Tämä vika on täysin uusi juttu ja tuli esiin pari viikkoa sitten tehdyn huollon jälkeen, jossa vaihdettiin tulpat, akku ja ilmansuodatin. Kilsoja on takana 90t.

    Sinänsä pikku juttu mutta jotain on muuttunut, olisi kiva tietää mitä?

    #2
    Hmm. Ainakin ESP:n tai luistoneston toiminta pudottaa usein vakion pois päältä.

    Comment


    • #3
      Kun tulee alamäki niin vakionopeussäädin pyrkii pitämään nopeuden ja riippuen mäen jyrkkyydestä käyttää jopa jarruja, jotta nopeus ei nouse liikaa.
      Tota noin, tuo lienee ilmeisen uusi ominaisuus tuo jarrun käyttö automaagisesti, ainakin tuossa tapauksessa, ainakaan itse en sellaista ominaisuutta ole havainnut. Tosin minulta näyttää paljonkin jäävän hoksaamatta, mutta se siitä...
      Kuitenkin se jarrun käyttö pitäisikin tiputtaa cruise pois päältä ja myös sen valon hävitä mittarista, kuten tuossa jo mainittiinkin, sillä jarrujahan käytetään esp:säkin ja jos käytetään cruisen aikana lienee jopa asiallista siirtyä "manuaaliseen" hallintaan.

      Akun vaihto olisi periaatteessa sellainen operaatio jolla voisi sekoittaa elektroniikkaa, mutta jospa lukaisutat vikamuistin notta onko tehty "kipinäkokeita" siinä vaihdossa ja ainakin poistaa aiheettomat vikailmoitukset jos niitä sattuu olemaan...

      Comment


        #4
        Kun vakionopeudensäädin käyttää jarruja säilyttääkseen asetetun ajonopeuden, sen ei kuulu mennä pois päältä itsestään. Merkkivalo palaa kysyjällä mittaristossa edelleen vihreänä, mikä kertoo, että järjestelmä on yhä aktiivisena, toiminta vain on vajavaista.

        Vikakoodien lukeminen, tallennus ja sen jälkeen nollaus on aina hyvä aloitus. Tallentamisen ajatuksena on se, että jos vika ilmenee uudestaan, voi verrata tarkasti koodien sisältöä.

        Comment


        • #5
          Kun vakionopeudensäädin käyttää jarruja säilyttääkseen asetetun ajonopeuden...
          Kuten jo mainitsin, en ole moista jarrutusta havainnut, tosin en ole liikkunut enemmälti vuoristossa joten ei suomen valtateillä juurikaan ole mäkiä joissa "kärryt työntäisi hevosta", Dickensin ajatuksia lainatakseni...
          Niinpä että saisin varmuuden asiasta koppasin ohjekirjan autosta ja loihe lukemaan, siinä kun sanotaan "Ajettaessa tiellä jossa on huomattavia nousuja ja laskuja, vakionopeudensäädin ei pysty pitämään nopeutta tasaisena. Laskuissa nopeus kasvaa auton painon vaikutuksesta. Vaihda silloin pienemmälle vaihteelle tai hidasta nopeutta painamalla jarrua."
          Voihan taas olla että autoni on niin vanha ettei silloin ollut vielä keksitty automaattijarrutusta, kuitenkin siinä jarrutuksessa on tiettyjä ongelmiakin, eli kun jarrutetaan täytyy ilmeisesti suomen pykälien mukaan jarruvalon syttyä koska voihan olla että vikaantunut automattijarrutus lyö liinat kiinni ja joku posauttaa perään.
          Voihan tietysti olla että kevyemmät ko. Audit menee liukkaammin myötäleitä ja vaativat siksi jarrutuksen automatisoinnin, kun tässä minun ohjekirjassa puhutaan käytettävän vain moottorijarrutuksen kapasiteettia. Ilmeisesti ainoa jarrutuksen automatiikka liittyy ajonvakautukseen ja hätäjarrutukseen, eli jos tuolla tiellä vauhdissa näppää käsijarrun päälle se vetää liinat kiinni olettaen ettei kaikki ole kunnossa.

          Eiköhän asia kuitenkin selvinne jatkossa mikäli kaikki merkit pitää paikkansa...

          Comment


            #6
            Kyllä meiksin 4F 3.0tdiq vm. 2005 osaa jarruttaa itsekseen isoimmissa mäkilöissä nopeuden pitämiseksi.

            Comment


            • #7
              Niin se jarruttaa tuo minunkin 4f

              Comment


              • #8
                No, jos se on sitten uudemmissa poistettu käytöstä, tosin tuo ohjekirjakin on painettu 2004, eli paljon ennen autoni syntymää, joten tiedä sitten mitä uskoa, yleensä olen uskonut tehtaan prosyyria vaikka on niissäkin ollut virheitä...

                Comment


                • #9
                  Turhaa kai sitä on väittää vastaan, c6 vakkari käyttää jarruja, se on fakta.
                  Itselläni on ollut jokunen noita, vuosimallia 2005-2009 ja kaikissa toimii näin.

                  En sitten tiedä noista "suomiautoista" kun itselläni on ollut vaan noita saksasta tuotuja..

                  Comment


                  • #10
                    Erittäin paljon kiitoksia vastauksista.

                    Tarkennus 1: Ainakin tämä C6 malli käyttää jarruja jos vauhti nousee vakkari päällä liikaa muun kuin kuljettajan toimesta. Myös jarruvalo syttyy tällöin, tämä vahvistettu kaverin toimesta joka ajaa perässä. Tuota automaattista jarrujen käyttöä tapahtuu vain jos vauhti ei pysy aisoissa pelkän moottorin kitkalla. Esimerkiksi jotkin valtatie 2 alamäistä ennen Karkkilaa ovat riittävän jyrkkiä tähän.

                    Tarkennus 2: Vakkari pysyy koko ajan päällä, ainakin jos siihen merkkivaloon on luottamista. Se ei vain "herää" uudestaan alamäen jälkeen, eli vauhti hiipuu.

                    Jatkan tästä luetuttamalla vikakoodit. Jos niistä selviäisi jotain.

                    Minulla on tähän ongelmaan myös jopa ohut teoriakin, se lähti liikkeelle tuosta Jukurin viestistä koskien ESP:n vaikutusta. Ennen kuin huomasin vakkarin oudon käytöksen niin vaihdatin läheisellä pajalla eteen renkaat, vanhat olivat nimittäin sen verran kuluneet. Saitana päätin etten enää tälle talvelle hanki uusia kitkoja vaan laitatan siitä hyväkuntoiset käytetyt. Valitettavasti ne ovat eriparia, samaa merkkiä ja mallia mutta toisessa on 1-2mm enemmän kulutuspintaa.

                    Eli, kun auto koittaa jarruttaa (moottorilla tai jarruilla) niin toinen puoli todennäköisesti jarruttaa hieman tehokkaammin. Ja jos ESP tajuaa tämän epätasapainon niin voisi ehkä vakkari käyttäytyy juuri näin. Tosin, eikö silloin pitäisi sammua se merkkivalokin jos ESP puuttuu peliin?

                    Tuon testaisi helpoiten vaihtamalla renkaat edestä taakse ja toisinpäin tai sitten odottelen että saan kesäkumit alle.

                    Päivitän tänne joka tapauksessa miten kävi.

                    Comment


                    • #11
                      Helppohan tuo on kokeilla kun laskee vakkarilla vauhtia, alkaa myös silloin jarruttaa ja syttyy myös jarruvalot.

                      Comment


                      • #12
                        En sitten tiedä noista "suomiautoista" kun itselläni on ollut vaan noita saksasta tuotuja..
                        Näistä "karvalakkimalleista" taitaa puuttua ainakin se säädettävä matkamittari, mutta menettäneekö tuossa mitään...

                        Comment


                        • #13
                          Oma 4F alkoi tekemään ihan vastaavaa että vakkarilla ajellessa alamäki jarrutuksen jälkeen vakkari ei nosta enää nopeutta. Toisinaan sekoilee myös ohituksen jälkeen. Jarrupolkimeen en siis ole koskenut vaan auto tekee tuon omiaan. Moottorina 2.0Tfsi multin laatikolla.
                          Missähän vikaa..?

                          Comment


                          • #14
                            Jatkan nyt tähän ketjuun niin ei jää ainakaan avonaiseksi vastaus.
                            Moottorissa oli vikakoodina P0420 / 001056
                            Catalyst system Bank 1
                            Efficiency Below Threshold - Intermittent

                            Tuon vikakoodin kun poistin alkoi vakkari taas toimimaan niinkuin pitääkin. Mitään vikavaloja tuo ei sytyttänyt.
                            Jatketaan korjaamista tuolla moottori osiossa.

                            Comment


                            • #15
                              Nostetaas vanhaa keskustelua. Oma alkoi tehdä juuri tuota mitä miccomus kuvaili. 2010 sama kone ja laatikko. Vikakoodit luettu, ei mitään moottoriin viittaavaa. Nollattu viat (joku airbag vikakoodi, ei kuitenkaan vikavaloja päällä) mutta temppuilu jatkuu. Onko joku löytänyt selvän syyn miksi se tekee tuota?

                              Comment


                              • #16
                                Onko kellään kokemuksia, laitoin vakkarin maantiellä päälle, jolloin normaalisti on 7-vaihde. Jonkin aikaa jatkaa normaalisti samalla vaihteella mutta yhtäkkiä suoralla tiellä voi tiputtaa 6-vaihteelle hetkellisesti, sen jälkeen vaihtaa kokoaika 6 ja 7 välillä ikään kun auto ei jaksaisi vetää 7-vaihteella. Tästä syystä otin vakkarin pois ja tällöin kyllä 7-vaihde pysyy normaalisti päällä (myös kovempaankin ylämäkeen). Kun n. 20-30km jälkeen yritin vakkaria uudestaan se toimii normaalisti eikä heitä vaihteiden välillä. Luin jostain, että voisi liittyä massailmamittariin?

                                Tämä on toistunut jo pariin otteeseen, mitä neuvoksi?

                                Kyseessä A6 C7 3.0tdi

                                Comment


                                  #17
                                  Onko päästöpäivitetty hiljattain?

                                  E. Niin tätä olenkin jo kerran toisessa topicissa kysynyt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei oo päästöpäivitetty

                                    Comment


                                      #19
                                      Nuo oireet vaan sopivat päästöpäivityksen jälkeiseen käytökseen kuin nyrkki silmään.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X