Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laturissa vai akussa vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Nyt taas ehti tätäkin vähän tutkia. Syyllinen taitaa löytyä startin suunnalta, jotain siinä on mennyt persiilleen kun sitä on huollettu/vaihdettu edellisen omistajan aikana.
    Missäs 5syl. vehkeissä on sama startti kuin 3B:ssä?

    Comment


      #62
      Kysytääs täällä ku meinas alkaa kyseleen liikaa tuolla Nyt ottaa päähän topicissa.

      Eli tänään päivällä huomasin liikennevaloissa seistessä, että jännitemittari näytti jännitteeksi n.12v välillä jopa vähän vaille. Ensimmäisistä valoista eteenpäin lähtiessä jännite nousi taas normaaleihin lukemiin, mutta taas seuraavissa valoissa laski tuohon 11,5v-12v lukemiin mittarin mukaan eikä enää noussut liikkeelle lähdettäessä. Kävin kaupassa sitten siinä ja sen jälkeen tulin takaisin autolle ja lähdin liikkeelle niin jännite oli taas normaaleissa lukemissa, myöskään myöhemmin kun kävin ajelulla niin jännite ei temppuillu.

      Mikä tuollaisen voisi aiheuttaa? Tosiaan nyt jännite on ollu taas normilukemissa. Autona A6 C4 1.8 ADR.

      Jännitteensäädintä ja hiiliä jo veikattu, tekeekö ne tuollaista? Jos tekee niin pystyykö testaamaan jotenkin vai joutuuko ostamaan vain uudet osat?
      Attached Files

      Comment


        #63
        Samoin mulla mittari toimii omassa A6:ssa. Aina on kuitenkin virtaa akussa, eli ei se latauksesta varmaan ole kiinni. Toki 400tkm ajettu laturi nyt voisi jo omata jotain huoltotarpeita.
        Mulla on erillinen mittari kaapissa, jonka ajattelin kytkeä suoraan akkuun. Sillä saisi varmistettua temppuileeko mittari vai onko oikeaa häiriötä.

        Ei ole vielä kertaakaan kyllä moottorin käydessä voltit akusta mitattuna olleet 12v vaikka mittari niin sanookin.

        Comment


          #64
          Mulla on kyllä aina tähän asti toiminu toi mittari hyvin. Tänään myös toi toimi taas ihan normaalisti, erikoista...

          Comment


          • #65
            Oma ässä (c5) teki samaa jonku pari viikkoa ja sen jälkeen sit ei ladannut enään ollenkaan.. hiilet oli loppu.

            Comment


            • #66
              Nyt pitää lainata topiccia, kun oma A4 B6 temppuilee latausasioiden kanssa. Autossa on 2kpl Optiman Yellow Toppeja rinnan kytkettynä. Toinen vakiopaikalla kaukalossa tuulilasin alla, toinen takakontissa sivuverhoilun alla/takana piilossa.
              Ajellessa jännitteet ovat aina yli 14V, kuten ilmeisesti pitääkin, mutta heti, kun auton sammuttaa, putoaa jännite 12,2V:iin ja siitä noin 5sec välein tippuu 0,1V pois ja jännitteet jäävät jonnekin 11,8V huitteille. Pari päivää jos antaa auton seistä niin ei lähde omin voimin enää käyntiin.
              En ole vielä mitannut virtavuotoa akulta, koska toisen akun irtikytkentä on sen verran iso homma. Kävin auton kanssa motonetin tsekkauspisteellä Vantaalla ja siellä akkutesterin mukaan akusto olisi hyvässä kunnossa. Itseä kuitenkin mietityttää, että kun akuilla kuitenkin on ikää yli 8 vuotta, että olisivatko ne nyt vaan tiensä päässä? Mitä mieltä raati on? =) Pitäisi kuitenkin saada talvipakkasille luotettava tuosta.

              Comment


                #67
                Minulla kesti Yellowtop urssissa ympärivuotisessa käytössä noin 6 vuotta, sen jälkeen alkoi olemaan ongelmia webastoa käyttäessä. Siirsin sen akun Cabrioon jota ei tarvitse käynnistellä pakkasilla eikä siinä ole juuri muutenkaan mitään sähköllä toimivaa. Siinä se vielä menee mutta eiköhän ne 8 vuotta vanhat akut vaan ole tattis.

                Comment


                • #68
                  Oletko koittanu ladata niitä laturilla täyteen? Syväpurkaus akut jos ei oo jatkuvassa käytössä, niin kannattaa ladata laturilla täyteen silloin tällöin.

                  Comment


                  • #69
                    No en varsinaisesti ole niitä erikseen lataillut täyteen, kun ovat toimineet tähän asti ihan hienosti ihan vaan autoa ajamalla. Nyt joutuu laitalemaan muutaman kerran viikkoon, kun ei ole joka päivä autolla ajoa. Ongelma siis kuitenkin siinä, etteivät akut pidä varausta. Virtaa kyllä ottavat hyvin vastaan, mutta purkaantuminen alkaa heti, kun latauksen lopettaa.
                    Pitää varmaankin purkaa akut irti autosta ja kokeilla ladata niitä ihan irrallaan ja katsoa sitten mihin napajännite asettuu. Nyt autossa kiinniollessa se laskee nopeasti.

                    Comment


                    • #70
                      Kuullostaisi vähän siltäkin että voisi olla toisesta akusta yksi kenno oikosulussa. Ehkä voisi kokeilla ottaa toinen akku rinnalta pois ensin, toinen saattaa olla vielä vaikka ehjä.

                      Comment


                      • #71
                        Tämäkin kävi mielessä =) Kyllähän se lompakolle tekisi hyvää jos tarttis vaan toinen uusia. Pitää yrittää nyt viikonloppuna puuhata tämän parissa. Kiitokset kommentoineille!

                        EDIT: Selvisi tämäkin, kun oli kunnon testilaitteet käytössä. Toinen Optiman akuista oli rikki. Vajaa napajännite, ei ota latausta vastaan, eikä anna virtaakaan. Toinen sen sijaan vaikutti olevan elämänsä kunnossa vielä, CCA-arvo oli erittäin hyvä.
                        Viimeksi muokannut Jeppaa; 16.12.2014, 09:15. Perustelu: päivitystä

                        Comment


                          #72
                          Mulla tuossa C4:ssa on nyt alkanut toi volttimittari tekeen ihan omiaan kunhan vain auto kunnolla lämpee. Se saattaa sahata 10-13 voltin välillä ihan holtittomasti. Mitään valojen yms sumenemista en ole huomannut, eikä ole kyllä mitään ongelmia ollut virran piisaamisen kanssakaan.

                          Vieläkin olen sitä mieltä, että toi mittari temppuilee jotenkin.

                          Comment


                            #73
                            Mulla on nyt toiminut taas täysin normaalisti, joten en ole tutkinut asiaa sen enempää. Eikös näissäkin ole ollut noita juotosvikoja mittaristossa? Ettei sulla olis sellasta sielä?

                            Comment


                            • #74
                              Virrat häipyy ?

                              Audi 80, virrat häipyy ,ei tee aina, onko kellää kokemusta,akku on uusi ,akku siis tyhjenee täysin.
                              .

                              Comment


                                #75
                                Mittari käteen ja lepovirtoja mittailemaan.

                                Comment


                                  #76
                                  c4 tdi ael käyttöentisöinti tehty, mutta ilmeni ongelma latauksen kanssa.

                                  Sain auton kasaan ja käyttelin lämpimäksi, silloin ilmeisesti latasi kun en kiinnittänyt mitään huomiota että latausvalo olisi jäänyt palaamaan. Eilen sitten kun oli tarkoitus tehdä autolle loppusiivous, jäi latausvalo palamaan.

                                  Mittailin laturia;
                                  B+ tulee akulta n. 12V
                                  D+ ei tule jännitettä jos liitin on irti ja virrat päällä kun mittaa laturin runkoa vasten, mutta 3.7 Volttia moottorin käydessä
                                  DF:lle ei hiilisillalle ole paikkaa (tämä ws/ro 1.0 kaapeli), mutta sillä ei pitäisi olla merkitystä
                                  ankkurin käämille sain 3-8 Ohmia riippuen kosketuskohdasta

                                  Kierrosten nostaminen (4000+), laturi ei magnetoidu

                                  Kun hyppylangalla syöttää D+:lle 12 Volttia laturi magnetoituu kuulee moottorin käyntiäänestä että laturi alkaa vastustaa. Hyppylanka irroitettaessa tilanne palaa ennalleen ja magnetointi häviää, moottorin kierrokset. Kädet loppuu kesken ja ei ole hauenleukoja jotta voisi mitata todellista jännitettä.

                                  D+ kun ei tule jännitettä, niin se ei ilmeisesti ole pulma kun kytkiksiä katsoessa mittaristossa näyttäisi olevan diodi merkkilampun ja D+ välisessä johdotuksessa.

                                  Ideoita magnetoitumattomuusongelmaan?

                                  Edit: Jotain häikkää laturin sisuksissa, koska 2.3 AAR 90A pikkulaturi istui pienellä shimmauksella 120A tilalle ja latausvalo sammui saman tien. Eristelakalle tuntui haisevan kun sieraimia liikutteli pitkin runkoa. Ankkurin käämi ei kuitenkaan mittauksen perusteella ollut oikosulussa kun hiilirenkaiden ja akselin väli on ääretön Ohmia ja nyt viimeisellä mittauksella 3 Ohmia hyvällä kontaktilla (voiko magnetointi viedä 50W tehoa?)

                                  Tällä saa auton suuntauspenkkiin ja leimattua, pitää paremmalla ajalla tutkia, korjaako alkuperäisen laturin vai hommaako vaihto-osan. Ainakin Sparetolla näytti vaihto-osien hinnat olevan 300€ ja munuisen välillä.
                                  Viimeksi muokannut matrikkel; 19.5.2019, 12:20.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Vaikuttaisi siltä että joko laturin magnetoinnin tasasuuntausdiodit (-yleensä kai 3:lla diodilla toteutettu) kaikkikin poikki? tai sitten yhteys näiltä D+ suuntaan poikki eli laturin sisäinen vika.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X