Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS + ESP + Vaihteisto temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABS + ESP + Vaihteisto temppuilee

    Etuveto A6 1.8T 2003:n ABS ja Luistonestovalot palaa. Multin PRND ja 123456 vilkkuvat tai ovat kokonaan kursoroitu. ABS ja ESP eivät joka kerta pala, mutta jossain vaiheessa syttyvät pienen ajon jälkeen. Vaihdevalitsija myös liukuu vaihteelle ilman jarrupolkimen painamista kun kursori vilkkuu. Silloin ei myöskään vaihdekepin jarrumerkki pala. Välillä tuo PRND häipyy kokonaan mittaristosta. Välillä vaikea pakittaa kun pakki vain luistaa vaikka miten laittaa kierroksia. Silloin vaihdekepin jarrupolkimen valo ei pala. Ei muuta kuin keppi vapaalle ja vikatila päälle (PRND vilkkumaan), silloin lähtee pakittamaan.
    Vika koodina on ollut:

    ABS anturi takavasen viallinen
    F 125
    G 189

    Anturi ja laakeripesä vaihdettu
    Jarruvalokytkin vaihdettu

    Omalla mittarilla sain vielä koodin akun oikosulusta. Yleismittarilla mitattuna voltit häviää muutamaksi minuutiksi.

    Oiko kellään apua pulmaan, vai laitanko suoraan uuden vaihteistonohjausboksin ?

  • #2
    Tuon vaihteiston ohjausyksikön varmaan pystyisi korjaamaan, jos haluaa säästää korjauskustannuksissa.

    Comment


    • #3
      Vika löytyi. ABS-boksista pari lankaa piirilevystä poikki. Nyt boksi kolvattu. Huomenna kokeilemaan toimiiko.

      Comment


      • #4
        Eihän se sitten toimimaan lähtenyt. ABS ja ESP palavat yhä. Nyt auto menee pajalle ja vaihteistonohjausboksi korjattavaksi.
        Vikakoodina oli ABS paineanturi, mutta siinä kuulemma ei ole vika.

        Comment


        • #5
          ABS-paineanturin vikakoodin tapauksessa aina ensin jarrupolkimen kytkin tarkistukseen.

          Comment


          • #6
            Ääni täältäkin jarrupolkimen kytkimelle. Nätti vaihtaa ja osa maksaa pari kymppiä.
            Kahesta Audista sekalaiset abs- ja esp- sekoilut tuolla korjaantunut.

            Edit: Hätäilin näemmä lukematta kunnolla, syytä varmaan kuitenki tarkistaa että asennettu oikein, jos tuohon menee se malli, joka vaatii "sopeutuksen" toimiakseen oikein.

            Comment


            • #7
              Todellakin jarruvalokytkin vaihdettu. Ilman tulosta. Audilla sanoivat ettei sopeutusta tarvitse tehdä. Auto oli Audiliikkeessä tarkistettavana. Eilen tuli tietysti hylsy katsastuskonttorilla . No nyt on kk lisäaikaa.

              Comment


                #8
                Toi jarruvalokytkin on tosi tarkka säädettävä.

                Comment


                • #9
                  Hyvä tietää. Pitää viedä se Audile takaisin. Tänään vien auton korjaamolle. Siitä otetaan ohjausboksi irti, vaihdetaan samalla väljiä tukivarsia ja huolletaan. Sanotaan että tuo jarruvalokytkin hajoaa helpolla. On kyllä niin yksinkertaisen tapainen ettei rikki luulisi helpolla mevevän. Jarruvalot ja vakkari toimivat normaalisti.

                  Comment


                  • #10
                    Noo ni. Auto saatu korjaamolla takaisin. ABS ja luistonesto palaa edelleen ja vikakoodit ilmoittavat vasemmalla edessä imuventtiilivikaa ja edelleen taka vasen
                    nopeusseunsuri.
                    Vaihteet on nyt siten, että PRND kursoroituu kokonaan D:lle laitettaessa, ei vilku. Tippi puoli ei toimi, mutta P:lle tai N:llä laitettaessa toimii moitteetta.
                    Vikakoodina vaihteistosta se piirilevy vaihdekepin alapuolella. Niitäkin mulla on kaksi ja molemmat korjattu.
                    Heti kun lähtee liikkeelle noi ASB ja ESB valot alkavat palamaan.
                    Pitääköhän tuo ohjausboksi soputtaa uudelleen vai oisko jollain tiedossa jotain selitystä?

                    Comment


                    • #11
                      Onko nokka remmillä vai ketjulla? Saattaa olla tosin tarpeeksi vanha, ettei ole vielä näitä venyviä lamelleita. Uudemmissa nähnyt, kun venynyt ketju siirtää jaon yli säätöarvojen ja sotkee mm. ESP:n, koska vääntötietoja ei saada enää oikein. Eikä näy ihan suoraan vikakoodeista, ellei osaa tulkita oikein.

                      Tuli vain tuosta imuventtiilikoodista mieleen.

                      Comment


                      • #12
                        Noo ni. Auto saatu korjaamolla takaisin. ABS ja luistonesto palaa edelleen ja vikakoodit ilmoittavat vasemmalla edessä imuventtiilivikaa ja edelleen taka vasen
                        Venttiilit on boksin sisäisiä, joten ohjainboksiongelma. Voin mahdollisesti auttaa sen kanssa.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä se remmillä on.
                          Auto menee huomenna aamulla vielä Audipajalle tarkastettavaksi. Pitäisi uusintakatsastaa perjantaiseen mennessä. Eipä taida mennä läpi, jollei ihmeitä tapahdu.
                          Vaihteistoboksi oli muuten ennenkin korjattu, mutta huonosti "liimattu" uudestaan kiinni. Öljyä boksi täynnä ja yksi lanka poikki. Alkuperäisen boksin numero 01J927156CG. Nyt oli sisällä oli 01J927156FK luultavammin uudelleen sopeutettu, koska Audilla koneessa näkyi alkuperäinen koodi. Toivon ettei korjatussa ABS boksista olisi uudelleen mennyt juotoksia rikki.

                          Comment


                          • #14
                            Ai ne olikin molemmat korjattu, en lukenut tuota edellistä viestiä. Varsinkin ABSin tapauksessa olen varma, että juotos ei ole pitänyt. Aika harva noitaa osaa pitävästi korjata. Missä korjattu? Voin luultavasti vahvistaa sen.

                            Comment


                            • #15
                              ABSiboksin on juottanut erittäin pätevä elektroniikkaliike Salossa, mutta tietenkin kaikki on mahdollista. Otan boksin auki, ellei helpompaa vikaa löydy.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                                ABSin tapauksessa olen varma, että juotos ei ole pitänyt. Aika harva noitaa osaa pitävästi korjata.
                                Lyijyllisellä vai lyijyttömällä? Joskus muinoin Suomessa oli nokiallakin muutama tuhat työntekijää töissä, jotka valmistivat piirikortteja ja korjasivat niitä. Siihen vielä alihankkijat ja merkkihuollot päälle. Millä tavalla kyseinen kortti on ylivoimainen korjattava? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun tuli aikaisimmassa ammateissa yli 15 vuotta pintaliitoselektroniikka korjattua, sekä tehdashuollossa, takuuna ja asiakaille tehtailla. Jos nyt yhtään on perillä mitä tekee, niin välineet ne korjauksen laadun ratkaisee.
                                Viimeksi muokannut Kilu7; 28.11.2012, 20:01.

                                Comment


                                • #17
                                  Kontaktit on lankabondattu keraamiselle piirilevylle, eli ei juotettu. Käytetty vielä alumiinilankaa, joten perusjuotos ei siihen tartu.
                                  Nimenomaan välineet ovat ratkaisevassa asemassa. Mikroskooppihommia vielä kaikenlisäksi. Osaamaton saa helposti boksin korjauskelvottomaksi.

                                  Paras esimerkki oli, kun autosähköasentaja väitti vaan avanneensa, mutta "ei varmasti tehny mitään".
                                  Oli kuitenkin puhdistanut boksin, eli oli pyyhkäissyt useamman sataa lankabondausta parilla harjan pyyhkäsyllä. Ei siis ollut paljain silmin edes nähnyt kontakteja -> roskiskamaa ja tilalle yli 1000€:n uus boksi.

                                  Kännykkä ja muu perus pintaliitoselektroniikan korjaus on peruskauraa tohon verattuna. On noita nokian juottajakin sössinyt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei ollut toki tarkoitus kyseenalaistaa, mutta välineet ja asiantuntemus sen onnistumisen tekee. Itsekin aikoinani korjailin useastikin paikallisten "asentajien" korjauksia veloituksella, mutta välineet ja varsinkin asiantuntemus sen laadun ratkaisee. Ei ole "nyrkkipajalla" resursseja hankkia tehhdashuoltojen vaatimia laitteita ja se näkyy sitten jäljessä. Juottajia ja huoltajia on toki joka lähtöön ja jos ei tiedä mitä on tekemäsä, niin jälki on taattu. Autosähköllä ja piirilevyelektroniikalla ei ole paljoa yhteistä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Olen ymmärtänyt, että ABS-boksin langoilla on enemmänkin yhteistä mikropiirien koteloinnin kanssa, kuin piirilevyjen kanssa. Vaatiiko nuo siis käytännössä bonderin, jotta saa korjattua?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu tehty selkeästi tuotannon näkökulmasta tuo ratkaisu. Bosch tunnetusti tekee kaikki itse ASIC piirejä myöten, joten mikropiirit eivät tarvitse omia koteloitaan, vaan ovat bondattu suoraan keraamilevylle.

                                        Korjaukseen ei tartte bonderia, vaikka siihenkin mulla olis mahdollisuus :)
                                        Jos käyttäs bonderia, niin kontaktipintojen puhtaus ja parametrien haku menis liian hifistelyksi, jotta saisi silläkään tarttumaan.
                                        Lihasmuisti toimii paremmin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Audihuoltamolla käyty ja tuomioksi tuli että ABS boksi tullut tiensä päähän--> imuventtiilivika ja G46 taka vasen anturi, siihen on kyllä kaikki osat vaihdettu. Sellaisen saisin 340 euroon purkaamolta 3kk takuuseen. Tipin puolen piirilevy myös sökönä F 189 koodina. Eikai se auta kun tuo uusi boksi hakea, näin aluksi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nyt on ABS-yksikkö vaihdettu. Jarrut ilmattu perinteiseen tyyliin kahteen kertaan autossa virrat päällä. ilmaa tuli todella paljon.
                                            Edelleen palaa ABS ja ESP valot.

                                            Vikakoodeina:
                                            Virheellinen koodaus ohjausyksikössä.
                                            Ohjauskulma anturi G 85

                                            Purkaamolta saatu saman numeroinen yksikkö.
                                            Mitä vois tehdä ehkä kotikonstein vai pitääkö taas viedä merkkihuoltoon kun toi leimakin ehti jo mennä vanhaksi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              ABS boksi koodattu autoon. Nyt vikakoodina V-39 ABS paluupumppu. Aina pukkaa vaan uutta vikaa ja valot palaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vaihoitteko koko yksikön hydraulilohkoineen?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vaihdettiin juu. Se tais olla -04 Passatin yksikkö. Nyt tosiaan koodattu Audiin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Samalla varaosanumerolla?

                                                    Olikos siinä pumpussa suorat johdot siihen yksikköön vai liittimellä? tarkastakaa pumpun liitokset.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vähän kun koputti uuden pumpun moottoria niin johan valot lähtivät kojetaulusta pois. Varaosa taitaa olla ollut käyttämättä pitkään, niin oli jumiutunut. Nyt autokin jo leimattu.
                                                      Iso kiitos kaikille neuvojille!

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X