Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 oikea parkkivalo ja oikea takavalo ei saa kunnolla virtaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 44 oikea parkkivalo ja oikea takavalo ei saa kunnolla virtaa

    Terve!

    Tällainen uusi typ 44:n onnellinen (?) omistaja ihmettelee, että mistä etsiä vikaa, kun takavalolle menee 2 volttia jännitettä ja parkille ei ilmeisesti mitään. Polttimot eivät ole palaneet, enkä mitään oikosulkua ole löytänyt johtojen väliltä :O .

    Muut valot toimii, mukaanlukien kaikki muut oikean takavalon polttimot (vilkku, peruutusvalo ja jarruvalo). Sulakkeet ovat ehjät.

  • #2
    Aika isolla todennäköisyydellä veikkaisin valo/vilkkuviiksen suuntaan, koska kummankin sivun etu- ja takaparkki menee erillisinä piireinä sieltä läpi (se vilkkuviiksellä päälle kytkettävä yhden sivun parkkivalotoiminto). Aikanaan törmäsin melkein vastaavaan, kun ajossa vilkkua päälle laittaessa tuli palanneen polttimon hälytys autocheckiin. Vika oli silloinkin siinä, kun vilkun päälle laittaminen sammutti yhden sivun parkit.

    Comment


    • #3
      Joo, pitääpi kattoo se valoviiksi ekaksi läpi kontaktispraylla ja jos ei tokene ja yleismittari kertoo että homma kusee, niin sitten uusi viiksi vaan kehiin...

      ps. mistä ihmeestä tohon saa uusia bensaletkuja, ei viittis teettää 40 euron kappalehintaan tohon letkuja :D

      Comment


      • #4
        Ei muuta ku haet mätänetistä uuden viiksihässäkän ni ei tarvi sen kans tapella hetkeen. Ja valot kannattaa panna releellä, pidentää huomattavasti viiksien käyttöikää.

        Comment


        • #5
          Joo availin tossa sitten ajankuluksi sen valo/vilkkuviiksihökötyksen ja paljastui, että siellä on yksi 12 volttia antava harmaa johto irrallaan, enkä saanut sitten selville, mihin se menee. Johto on kuitenkin samassa valo ja vilkkuviikselle menevässä johtonipussa, joten kaipa sen pitäisi valoviikselle mennä?

          Kysymys onkin, että onko kellään kaaviota tohon viikseen, että mikä nasta meinaa mitäkin, jotta tuo johto saadaan oikeaan paikkaan?

          Otin myös mittariston irti, kävin liittimet kontaktispraylla läpi ja mittarivalot palaa kirkkaammin eikä nopeusmittari enään hypi/pätki. En kyllä anna kovin hyvää arvosanaa tolle mittariston piirilevylle :D

          Comment


          • #6
            Onkos se just sitä varte irrallaan/katkastu et on disabloitu saksalaiset parkit? Mulla oli muistaakseni ysikympis sama juttu.

            Comment


            • #7
              Mittariston piirilevy on huono, jo kahdenkymmenen vuoden jälkeen kiukuttelee.
              Parkkivika on mitä suurimmalla todennäköisyydellä viiksikytkimessä, ei sen johdoissa. Vuosia kestänyt valojen kokoaikakäyttö tappaa kytkimen kontaktipinnat. Tunnettu ominaisuus, ei vika.

              Comment


              • #8
                Nojoo, ei se mittaristo huono ole kun 20 vuoden jälkeen eri lämpötila-olosuhteissa alkaa sekoilemaan; 20 vuotta kun on aika pitkä aika autolle, mutta piirilevy voisi hieman paksumpi olla. Lämpötila-erot aiheuttavat turhan helposti katkoksia ja erilaisia häiriöitä. Mutta ei siitä sen enempää..

                Voipi hyvin olla että johto on katkaistu, sillä johto se oli selvästi poikkaistun näköinen, eikä sille selkeästi näkynyt mitään paikkaa, minne se kuuluisi. Pitää ehkä vaan lopettaa pihistely ja ostaa se viiksi, ei vikaa löydy mistään muualtakaan ja tuskin maksaa vaivaa yrittää korjata sitä.

                Kun autoa tulee tutkittua tässä päivä päivältä hieman enemmän, niin tuli mieleen, että miten keskikonsoliin saa vaihettua valoja, esimerkiksi tuulettimen säätimiin (vai onko ne edes valaistu alunperinkään)? Osa valoista palaa ja osa pimeänä.

                Comment


                • #9
                  Parkkivika on mitä suurimmalla todennäköisyydellä viiksikytkimessä, ei sen johdoissa. Vuosia kestänyt valojen kokoaikakäyttö tappaa kytkimen kontaktipinnat. Tunnettu ominaisuus, ei vika.
                  Eikös valojen releytys tunnetusti auta tähän vaivaan?

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä auttaa ja se kyllä kannattaa tehdä. Lötkön vakiovalot ei muutenkaa parhaimmasta päästä oo ni saa edes pikkusen lisää jännitettä releytyksen avulla.

                    Joskus miettiny et menisköhän noi Honqqin valot kuinka kivuttomasti lötköön ja olisko siitä valollisesti hyötyä :)

                    Comment


                    • #11
                      Olen itsekin miettiny tota releytystä, mutta toki vähän tarkempia neuvoja olisi hyvä saada, että sen voisi toteuttaa. Olisi kiva tehdä jokin ns, parannus noihin valoihin ja saada ne luotettavammaksi.

                      Comment


                      • #12
                        Vieläkö tota kiinansatkuu valmistetaan? Autohan on kirkkailla umpioilla ns "modernin" näköinen. Toinen asia on, että mistä tilata tommosia umpioita :D

                        Comment


                        • #13
                          Ei muuta ku sähköpostia ja kysyyn että onko mahdollista saada linssiumpioita Hongqi Mingshiin :) Näköjään nuota on valmistettu myös tavallisilla satku-umpioilla. Sitä en tiedä että valmistetaanko Mingshiä vielä mutta luulis siihenki saavan vielä varaosia vaikkei valmistettaiskaa. Eipä tulis täälä heti samanlaista vastaan :)

                          http://www.faw.com/contactus2.jsp

                          After Sales Support - Parts and Service +86-431-85736043 liuxudong_iec@faw.com.cn

                          e: 2007 vissiin loppunu valmistus.
                          Viimeksi muokannut horch; 19.6.2012, 17:17.

                          Comment


                          • #14
                            Rumia kuin rullatuolit ja maan insinöörimentaliteetin tuntien myös teknisesti aika onnettomat, veikkaisin.

                            Comment


                            • #15
                              En kyllä tuos kuvas nää mitää rumaa.

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä omaan silmään paistatti ekana, sanoisinko aika viekkaalta.

                                Kenenkään makuun puuttumatta, en kyllä noita heti laittaisi, mutta saattaa olla, että tuo musta väri tuossa autossa hieman liikaa kompensoi tuota sopivuutta.

                                Toisaalta esim.TitanGrey väri vois noille vaikka käydäkin;)

                                Olen itsekin miettiny tota releytystä, mutta toki vähän tarkempia neuvoja olisi hyvä saada, että sen voisi toteuttaa. Olisi kiva tehdä jokin ns, parannus noihin valoihin ja saada ne luotettavammaksi.
                                Helpoimmalla pääsee, vaikka bilteman releytyspaketilla, tosin voi satsata hieman niihin sulakejuttuihin ja vaikkapa itse releisiin.
                                Muutaman tunnin homma huolellisesti tehtynä ja valmisteltuna, itse asennus parituntia.

                                Tosin pientä kaiverrusta joutuu suorittamaan, tai porausta noihin Audin muovisiin valojen takana oleviin suojiin.

                                Jos mie osasin osaat Sinäkin, eikä maksa paljon;)

                                Haulla löytyy kuvia esim. entisen "Pikkumyyn" valotehon parannuksesta.

                                Niin ja kustannusarvio on n. 50 erkkiä, sisältäen asennusoluet.
                                Viimeksi muokannut kapaz; 19.6.2012, 18:34. Perustelu: Kone sekos, no HP

                                Comment


                                • #17
                                  Bilteman valmis relepaketti toimii hyvin ja antaa hyvän hinta-laatu-suhteen. Se vaan ei poista palaneen valokytkimen aiheuttamaa parkkivikaa. Ajovaloihin sen sijaan sillä saa ainakin kolmanneksen lisää valotehoa kasvaneen polttimon kantajännitteen myötä.
                                  Monen auton valot relettäneenä, mieleeni jäi aikanaan rouvahenkilön 90-lukuinen Corolla. Akun napajännitteellä 12,9V oli polttimolla 9,6V, reltyksen jälkeen 12,8V. Omassa Lötkössä muistelen häviön olleen n.1,4V, joskin se oli vasta 10-vuotias silloin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Yhden Bilteman releytyssarjan mitanneena sanoisin, että sekin voi vaatia releytyksen. :) Hukkasi tuplasti enemmän jännitettä matkalle kuin auton alkuperäiset johdot. Että jos sellaisen laittaa, niin kannattaa jännitehäviöt tarkistaa asennuksen jälkeen. oliverilla oli hyviä kokemuksia sarjasta, että nykyisin myytävät voivat olla parempia laadultaan.

                                    Noita releytyksiä kun tekee, niin kannattaa tarkistaa, että kytkentä on sellainen, että minkään yksittäisen piuhan irroittaminen tai maattaminen ei sammuta koko keulaa. -Ei lyhkäisillä, eikä pitkillä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Yhteen etuvetolötkööni tein releytyksen näin ja toimi ilman yhtään ongelmaa:

                                      Laturin +-navalta 4kpl 2.5mm2 kaapelia neljän sulakkeen pesälle. Siitä neljälle releelle samanpaksuisella kaapelilla ja samaa rataa polttimolle asti. Jokaiselle releelle tuli ohjaus auton omasta h4-liittimistä. Eli vasen lyhyt omanaan ja pitkä omanaan. Oikea lyhyt ja pitkä omanaan. Myös jokaisella releellä oli oma maadoitus. Jos joku mene pimeäksi, niin näkee vielä hyvin ajella. Bilteman sarjassa kun otetaan ohjaukset vain toisenpuolen h4-liittimestä... Yhteenkään omaan autooni en tuota bilteman sarjaa laittaisi. Joskin tuossa 80:ssäni sellainen on, eli saas nähdä miten toimii :D

                                      Ja ne parannukset jännitteissä? Polttimon kannalta mitattuna lyhyt 12,4v -> 14,1v ja pitkä 12,2v -> 14,1v.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos tuollasen releen toimintaperiaate on selvillä ni homma on hyvinki yksinkertanen. Niin ku härski tuos sanoki ni kannattaa panna, ainaki lyhkäsille molemmille oma rele. Pitkillä kyllä pärjää yhdellä koska hätätapaukses varmasti pärjää lyhkäsilläki jos jokin vika tulee.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Noh, olen autojen sähköissä aika uusi, enemmänkin olen ennen korjannut vahvistimia jne, mutta minulle rele on aika samankaltanen kompomentti kun transistori kytkimenä. Eli pienellä ohjainvirralla voidaan ohjata suurta virtaa tai pienellä jännitteellä voi ohjata suurta jännitettä.

                                          Meinasin kyllä jo tehdä sellaisen törkeän virityksen, että olisin vetänyt suoraan akulta johdon releelle, mitä ohjaisi toimivan takalampun valolle tuleva jännite:D Eli siis, toimivalle takavalolle tuleva 12v (nimellis)jännite olisi toiminut herätevirtana releelle, mikä olisi antanut sitten suoraan akulta virran toimimattomalle takavalolle... Mahtaisi katsastusmiestä ihmetyttää eri kirkkaudella toimivat valot...

                                          Mutta kyllä tässä nuo audin sähköt alkaa hiljalleen toimimaan paremmin nyt kun olen niitä väsäillyt; nopeusmittari, matkamittari, oudot vilkut ja palamattomat mittariston ja keskikonsolin valot on jo korjattu. Ainoastaan joskus vilkut vilkuttaa oudosti mittaristossa mutta sama se.Vielä pitäis korjata keskuslukitus ja toimimattomat pyllygrillit, sitten kaikki alkaisi jo toimia sähköjen suhteen.

                                          Kerron sitten, kun olen ehtinyt vaihtaa valoviiksen, että antoko se ratkaisun alkuperäiseen ongelmaan. Pelko perseessä on, ettei valoviiksen vaihto auta, sillä toiselle takavalolle on joku neropatti tehnyt jotakin "mielenkiintosia" johtovirityksiä...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko auossa vetokoukku.. Joku vähän kytkeskellyt..=))

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä siinä joo on jälkiasennettu vetokoukku... :D

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noniin, eipä tarvinnu hakea uusia viiksiä, vaan olin itse sekoillut sulakkeen paikan kanssa. Olin erehdyksessä sitten laittanut yhden 5A sulakkeen väärälle paikalle, samalla huomasin yhden 30A sulakkeen palaneen ja vaihdoin sitten sen.

                                                Tulos: aivan jokaikinen ulkovalo toimii ja pyllygrillitki ovat heränneet horroksestaan jotenkin. Vielä kun keskuslukituksen saisi toimimaan...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Keskuslukitusvikaan auttaa taasen kuskinoven johtosarjan läpikäyminen haitarikumin kohdalta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pitääpi tarkistaa johtosarjat. Moottorin katsoin jo ja se tuntuu toimivan mutta epäilen että se saattaa vuotaa... Aikaisempi omistaja oli omien sanojensa mukaan ottanut keskuslukituksen pois toiminnasta.

                                                    Sitä, millä tavalla sitä keskuslukitusta ollaan menty sorkkimaan, sitä en tiedä...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Keskuslukituksesta oli kuskin ja apparin puolelta poikkaistu yksi johto tarkotuksella poikki, kun keskuslukituksen pumppu oli lakannut toimimasta.

                                                      Siispä tilasin uuden pumpun Saksasta ja tinasin uuden johdon kuskin oveen niin johan alko toimimaan. Kaikki ovet ja takaluukku menee kiinni ongelmitta eikä pumppu pyöri kun ehkä sekunnin ajan. Vielä kun tekee apparin puolelle vielä johdon uusiksi niin sitten toimii kummaltakin puolelta.

                                                      Mukava varuste tuo keskuslukitus :) !

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olisi vielä aavistuksen mukavampi täyssähköisenä, eikä pneumaattisena. Ymmärrät kyllä, kun pääset vuotavien sylintereiden ropauskierteeseen :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Meneekö niitä ovissa olevia sylintereitä muka rikki joskus? :P omissa lötköissä on aina ollut johdoissa vikaa, jos keskuslukitus ei toimi. Sylintereitä en ole kertaakaan vaihtanut entisistä ja nykyisestä lötköistä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Menee. Sataseen olen vaihtanut vissiin kaikki ainakin kertaalleen. Faceliftin sylinterit tuntuu olevan vähän kestävämpiä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X