Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Huoltovälimittari- matka seuraavaan huoltoon?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Huoltovälimittari- matka seuraavaan huoltoon?

Yritin etsiä juttua siitä miten huoltovälinäytöstä saisi selville jäljellä olevan ajoajan/ajomatkan seuraavaan huoltoon, mutta löysin vain ohjeita kuinka mittari nollataan.

Eli onko jäjellä olevan matkan selvitys mahdollista matkamittarista? Auto on A4 -98/99 ajotietokoneella.

Ohjekirjassa oli kai yritetty selittää miten tämän saisi tehtyä, mutta tuntuu siltä että ohjekirjasta on jäänyt lause välistä.

En tiedä onko tuossa 1999 mallissa kovin erilainen tietokone, mutta uudessa A4:ssä matkan saa esiin painamalla mittaristossa, ratin takana oikealla puolella olevaa jakoavaimen kuvalla varustettua näppäintä.

OT:
    On tullut ilmeisesti ajeltua melko siististi kun peltiaivo laskee seuraavan huollon tulevan vastaan 30 000 kilometrin kohdalla. Mittarissa on nyt 4 tkm.

Comment

En tiedä onko tuossa 1999 mallissa kovin erilainen tietokone, mutta uudessa A4:ssä matkan saa esiin painamalla mittaristossa, ratin takana oikealla puolella olevaa jakoavaimen kuvalla varustettua näppäintä.
      Juu on erilaiset näppylät uudemmissa A4:ssa. Mulla on vaan 2 nappulaa joissa ei lue mitään. Kellonviereisestä säädetään vetämällä kelloa ja kiertämällä mittarivalaistuksen voimakkuutta. Painamalla saa kilometrinäytön valaistua auton ollessa sammutettu. Ja auton käydessä käy Auto Check varoitukset läpi.

Oikeanpuoleisesta napista taas saa nollattua trippimittarin painamalla.

Comment

Mulla ainaki jäljelläoleva matka huoltoon tulee painamalla kellon säätönappia virtojen ollessa päällä ja auton paikallaan. Pikaisella kokeilulla myös n. -00 vuosimallin A6 ajotietokoneella toimi samalla lailla.

Comment

Mulla ainaki jäljelläoleva matka huoltoon tulee painamalla kellon säätönappia virtojen ollessa päällä ja auton paikallaan.
          Ei toiminu mulla eikä kaverin -99 facelift A4:ssa. Kellon vieressä olevan napin painallus ajaa vain Auto Check demon läpi.

Näkisko niitä kilometrejä VAG-COMilla?

Comment

kyllä mullakin näyttää kilometrit seuraavaan huoltoon kun virrat on
            päällä mutta auto ei käy, ja sitten painaa vasenta eli kellonappulaa.
            Ensin tulee kilsat ja sitten vuorotellen varoitussymbolit (jarrut, polttoaine...)
            auto on -00 A4 ilman ajotietokonetta

Comment

Mun -99 faceliftissä kun moottorin käydessä, auton ollessa paikallaan, painaa vasemmanpuoleista nappia kerran tulee näyttöön kilometrit seuraavaan huoltoon ja jos painaa sitä suht. nopeasti uudelleen tulee näyttöön yksi kerrallaan tarkastuskohteita (esim. jarrut, öljyt ja vedet) ja lopuksi OK. Mulla ei ole ajotietokonetta joka näyttäisi kulutuslukemia tms. Ilmeisesti noissa saman vuoden yksilöissäkin on eroja noiden juttujen suhteen.

Comment

Mulla taas on ihan sama käykö auto, vai onko vain virrat päällä, kunhan se ei liiku yli 5km/h. Variaatioita tuntuis olevan joka lähtöön. Tuota kahta peräkkäistä painamista en olekkaan vielä kokeillut.

Comment

Onkohan avainsana tässä nyt ajotietokone? Ilmeisesti kaikilla, jotka sen on tässä ketjussa saanut toimimaan, ei ole ajotietokonetta.

Testailin sitä vielä tänään ja kokeilin auton ollessa käynnissä ja pelkästään virratpäällä, nopeasti painamalla pitkään painamalla, ja peräkkäin painamalla. Aina sama tulos: se kelaa läpi vain Auto Check demon eli näyttää peräkkäin kaikki varoitussymbolit.

Te joilla se näkyy, näkyykö se matkamittarin paikalla vai siinä isossa näytössä keskellä?

Comment

keskellä olevassa näytössä

Comment

Keskellä olevassa huoltovälinäytössä näkyy. Ei siis ole ajotietokonetta. Mutta se A6 ajotietokoneella, jonka tarkkaa vuosimallia en tiedä, toimi juurikin samalla lailla.

Comment

Ohjekirjani sanoo näin:

Virran kytkemisen jälkeen huoltovälinäyttö vilkkuu välimatkamittarin näytön tilalla muutaman sekunnin
                        Huollon tultua ajankohtaiseksi näyttö vilkkuu vielä moottorin käynnistämisen jälkeen noin minuutin ajan. Haluttaessa voidaan välimatkanäyttöön siirtyä ennen tämän ajan loppumistakin nollausnuppia painamalla.

Ei kyllä Ohjekirjankaan mukaisesti toimi toi huoltovälin näyttö.

Pitää varmaan mennä huoltoon ja pyytää huoltomiestä näyttämään ihan kädestäpitäen mulle ne jäljellä olevat kilometrit.

Comment

Kyllä se näkyy myös ajotietokoneella varustetussa, eli virta päälle ja yksi painallus vasemmasta namiskasta tulee teksti service in ja kilometrit ja jos painaa heti toisen kerran kiertää nämä symbolit, siis A6 2000. Onkohan huoltovälinäyttö poistettu käytöstä jos ei toimi?

Comment

Kyl nyt ihmetyttää, kun ei kellään muulla oo samaa ongelmaa, kokeilin pari päivää sit pikasesti samaa kaverin autossa ja sekin ajo vaan läpi ne varoitussymbolit.

Onko kellään tiedossa, että onko se huoltovälinäyttö mahdollista ottaa pois päältä.

Edellinen omistaja kertoi, että mittari huutaa sit ku pitää viedä huoltoon, ja sanoi että on aina käyttänyt Stockmannilla. Nyt matkamittari näyttää 30tkm enemmän kun edellisessä huollon leimassa. Toivottavasti on käyttänyt kuitenkin välillä öljynvaihdossa ja kuitannut huoltoväli-ilmoituksen itse.

VAG-COMillahan ton voi nollata, mutta näyttääkö se kilometri/päivälaskurin arvot jossain muistipaikassa?

Comment

Onko amalin autosi facelift mallia? Luulen, että sulla on sellainen mittaristo, jossa on kokopunaiset valot ja kello on mallia analogi eli viisarimallinen. Mulla ja todennäköisesti Keijollakin on sellainen mittaristo, jossa on sinivalkoinen valo ja kello on digitaalinen. Mulla ainakin toimii tuo huoltovälinäyttö kuten yllä kerrottu, kerran kellon säätönuppia painaessa tulee huoltovälinäyttö esiin ja toisen kerran perään painaessa käy sen autochekin läpi.

En vain kyllä saanut säädettyä mittarivalojen kirkkautta kääntelemällä tuota kellon säätönuppia. Toimiiko sulla Keijo tämä ominaisuus?

Comment

Onko amalin autosi facelift mallia?
                                Ei oo, mut kaverilla on. Näköjään tossa mittaristossa ei oo tullu muutoksia faceliftin yhteydessä. Vuonna 2000 on näköjään tullut muutoksia mittaristoon. Faceliftihän on tapahtunut -99 vuoden keskipaikkeilla.

Löysin muistipaikkojen selitykset (http://de.openobd.org/audi/a4_8d.htm) ja 2000 vuosimallista lähtien voi VAG-COMilla lukea, muistipaikoista 40 ja 41, matkan/päivät edellisestä huollosta. Tämä ilmeisesti vaikuttaa myös siihen, että näkyykö ne kilometrit ajotietokoneen näytössä.

Voisko vielä joku ennen v. 2000 valmistetun audin omistaja testata, että näkyykö kilometrit edellisetä huollosta tai seuraavaan huoltoon.

Comment

VAG-comilla löytyy jäljellä olevat ajat noudattamalla Ross-techin huoltoilmoitusten nollausohjeita. Nollaushan tapahtuu syöttämällä uusi arvo (km- tai tuntimäärä), joka siis lähtee taas rullaamaan kohti nollaa. Vanhat arvot siis kertovat jäljellä olevat kilometrit tai tunnit.

Comment

Jukka, ihmettelin myös sitä mittarivalaistuksen säätöä. Jos muistan oikein, niin se valaistuksen säätö ei vaikuttanut niihin punaisella oleviin teksteihin vaan se pelkästään valkoiseen taustavaloon joka näkyy pimeällä esim. nopeusmittarin kohdalla. Valaistus myös muuttui pienellä viiveellä. En muista pitikö nappulaa painaa vai olla painamatta sen säädön aikana. Eli kokeile vaikutusta illalla kun on pimeää. Voin tarkastaa miten säätö mulla toimii ja ilmoitella jos eroaa ylläolevasta

Comment

VAG-comilla löytyy jäljellä olevat ajat noudattamalla Ross-techin huoltoilmoitusten nollausohjeita. Nollaushan tapahtuu syöttämällä uusi arvo (km- tai tuntimäärä), joka siis lähtee taas rullaamaan kohti nollaa. Vanhat arvot siis kertovat jäljellä olevat kilometrit tai tunnit.
                                      Niinhän sitä luulis, mutta seuraamalla Ross-techin ohjeita, löysin vain oletusarvot huoltoväleille, ei ne mihinkään ole lähteneet rullaamaan. Luulis että siellä on ne oletusarvot ja laskurit erikseen, koska huoltovälin nollauksen voi tehdä mittariston napeilla, niin mittariston täytyy tietää oletusarvot ja laskuri pyörii eri muistipaikassa.

Comment

Eli mun faceliftissä (-99 käyttöönotettu, -00 malli) on kaikki tekstit ja merkit punaisella ja varsinaisten mittareiden taustavalaistus valkoisella valolla. Taustavalaistuksen voimakkuutta saa säädettyä kääntämällä oikean puoleista nappia (samaa josta nollataan trippimittari). taustavalaistuksen voimakkuuden säädössä on pieni viive ja valoisalla ei koko taustavalaistuksen kirkkautta huomaa joten toimivuus pitää testata pimeällä.
                                        Nämä on ihan selvästi hämärähommia!

Comment

Mallikohtaisia eroja siis. Itse ainakin muutin rullanneen arvon jälleen alkulukemiinsa. Kyseessä oli tosin Golf.

Comment

Working...
                                          X