Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8/1997 Mittariongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8/1997 Mittariongelmaa

    Kyseessä siis Audi A8 1997 ja alkoi ilmetä seuraavanlaista häikkää mittaristossa. Öljynpainevalo palaa punaisena koko ajan (öljyä on kyllä eikä sitä vuoda mistään) ja kierroslukumittari herkesi toimimasta (molemmat siis samaan aikaan). Kun auto on paikallaan ajotietokone toimii normaalisti ja aina liikkeelle lähdettäessä öljyvalo syttyy taas (ja tietokone piippaa). Kierroslukumittari näyttää nollaa koko ajan. Auto käytettiin vikakoodien luvussa mutta sieltä ei mitään ilmoituksia tullut. Olisiko kosketushäiriötä jossain piuhoissa tai antureissa/mittaristossa? Onko kenellekään tuttua tekstiä ja mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Muuten auto toimii ihan normaalisti. Kiitos etukäteen jos joku voisi hieman avittaa..:)

    #2
    Kuka luki ja lukiko varmasti kaikki vikakoodit. Kierroslukuanturi sieltä on luultavasti rikki, tai sen johdotus. Öljynpainevalo on kierrosriippuvainen, siitä johtuu öljyvalo.

    Comment


    • #3
      Lisätietoa???

      Luettiin autoFitin pajalla ja heillä on käsittääkseni Boshin laitteistot siellä. Missä tämä kierrosanturi sijaitsee? Kävin aamulla lenkin autolla ja kiekkamittari teki pari kertaa pienen hyppäyksen mutta meni sitten taas nollaan. Kun tulin parkkiin öljyvalo sammui mutta syttyi taas kohta uudelleen. Kovasti vaikuttaisi kosketushäiröltä jossain kohtaa???

      Comment


        #4
        Ovat varmaan lukemeet vain mittariston vikakoodit. Mottorinohjaukselta varmaan ois löytyny vikakoodi jos anturi on rikki.
        Eräässä vastaavassa tapauksessa oli jotain "lisämittarivirityksiä" tehty mittaristoon edellisen omistajan toimesta, niin mittariston liitin oli rikki ja aiheutti samat oireet.

        Comment


        • #5
          On luettu myös moottorin vikakoodit ja mitään ei löytynyt. Se tässä nyt hieman kummastuttakin?? Vielä kun nyt osaisi paikantaa tän mystisen tapauksen. Pitääkö nyt sitten vain alkaa käymään johdotuksia jne. läpi. Saako muuten mistään imutettua sähkökaavioita ko. autoon? Olisko vinkkejä mistä kannattaa hommat aloittaa? Meikäläisessä kun aikas huonosti on tuota sähkömiehen vikaa..;) Niin ja mistä päin tämä kierroslukuanturi löytyy jos alkais etsiskellä vikaa sieltä ens-alkuun..

          Comment


            #6
            Se että moottori ei anna vikakoodia, vaikuttas siltä, että vika on johdotuksessa. Eli moottori saa kierrosnopeustiedon, mutta mittaristo ei.
            Tämän voisi varmistaa lukeamalla measuring blokeja kone käynnissä. Joku paikallinen klubilainen saattas osata auttaa tässä tapauksessa.

            ELSA on konsernin workshop manuaali, josta löytyy kytkentäkaaviot.

            Comment


            • #7
              Siinä johtoja tutkiskellessa tuli huomattua, että keulassa oleva lohkojen välinen letku oli halki. En tiedä mikä se nyt olisi nimeltään mutta varmaankin sillä jotain tekemistä öljynpaineiden kanssakin on. Huomenna saan uuden letkun tilalle ja toivon, että vika olisikin siinä. Ihmekkös testeri ei sitten mitään vikakoodeja antanutkaan??? Voisiko mittarin herjat tosiaan johtua tuollaisesta viasta???

              Comment


                #8
                Jos sillä olis öljynpaineiden kassa jotain tekemistä, niin siitä olis öljyt tuleet pihalle.

                edelleen toistan saman kuin tuolla aikaisemmin, öljynpainevalo on kierrosriippuvainen. Eli ekaks kiekkamittari toimimaan, luultavimmin sen jälkeen pysyy öljynpainevalokin poissa.

                Comment


                • #9
                  Ongelma ratkesi..:)

                  Kyllä vika oli siinä öljynpaineen tasausletkussa, joka oli halki. Testiajot suoritettu ja mittaristo pelittää taas kuten pitääkin.:) Tais olla elämäni halvin autoremontti ja hyvä niin..:)))

                  Comment


                  • #10
                    Öljyn paineet ovat luokkaa 5bar, jos joku öljyletku olisi halki niin kyllä siitä lentäisi öljyt pihalle aivan kuten amalin totesi. Kyseessä taitaa olla huohottimen letku joka kuljettaa "höyryjä".

                    Comment


                    • #11
                      Olet varmasti aivan oikeassa kun en itse niin hyvä tuossa auton tekniikan tuntemuksessa ole. Ongelma onneksi kuitenkin ratkesi ja hyvä niin. Uskon kyllä, että amalinin tuntemus audiin liittyvissä asioissa on huippuluokkaa ja jos ongelmia lisää tulee niin häneen mieluusti yhteyttä otan.. Kiitos muuten amalinille yhteydenotosta yleensäkin..:)

                      Comment


                        #12
                        Mites toi vaikutti kierroslukuun rupesko sekin toimimaan?

                        Comment


                        • #13
                          Joo kyllä siinä nyt niin kävi, että kierroslukumittari virkos samalla..:) Taas mennään eikä mitään ongelmia..:D

                          Comment


                          • #14
                            Ja ei kun uudestaan sama homma.. Prk......

                            Johan tuo kaksi viikkoa toimikin ihan normaalisti ilman mitään ongelmia. Sama vika siis uusi ja luulin ensin, että vaihtamani letkuliitos olisi pettänyt kun viimeksi vika lähti sillä mutta eipä ollutkaan???

                            Kerran annoin hieman enemmän eilen autolle kenkää kun alkoi leikityttämään luminen keli ja silloin syttyi taas öljyvalo ja kierrokset nollille.. Yllätys yllätys.. Tällä kertaa kuitenkin vahvasti uskon ja hieman toivonkin, että vika olisi öljykelloissa ja kun eivät kovin tyyriitä kuitenkaan ole niin ei kun vaihtoon...

                            Täytyy sitten laittaa viestiä taas tänne kun on kellot vaihdettu..:)

                            Comment


                              #15
                              Kannattanee myös vaihtaa perästä täyttöproppu ja takaluukun kaasujouset jos hakuampumaan lähtee. :)

                              Kuten Aki jo totesi, ensin se kierroslukumittari toimintaan niin loppuu nuo paineista valittamiset samalla.

                              Comment


                              • #16
                                Taas pelittää mittarit..:)

                                Kylläpä jaksaa ihmetyttää tämän auton käyttäytyminen??? Muutaman päivän oli mittarit taas nollassa ja kun unohdin laittaa eilis-iltana autosta ovet lukkoon elikkäs ei mennyt siis häläritkään päälle ja aamulla kun laitoin virrat niin ihmettelin kun valmiiksi viritetyt radiokanavat olivat jostain syystä kadonneet?

                                Siitä sitten kuitenkin auto käyntiin ja kuinkas ollakkaan... mittarit toimivat ihan normaalisti ja ovat toimineet aivan moitteettomasti koko päivän.

                                Onko tässä nyt voinut jotenkin käydä niin, että tietokone on jotensakin nollaantunut yön aikana vai mitä hittoa kun ei kai tuo nyt sentään niin älykäs peli ole jotta itsensä korjaa kun kukaan ei ole näkemässä..;DDD

                                Voisiko joku hieman valottaa mistä voisi olla kysymys kun mulla nyt meni vähän ohi?????

                                Comment


                                  #17
                                  Akkujännite kyykkäs ja hävitti radiokanavat. Lämpötilalla voi olla vaikutusta, että toimiiko vai ei.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jos muu ei enää auta, niin seuraavaksi voisi koittaa:
                                    http://fi.wikipedia.org/wiki/Juhan_af_Grann

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo toi vois olla hyvä..;)

                                      Henkimaailman hommia taitaa olla touhu ton pelin kanssa mutta siltikään kahta en vaihtais.. Toinen on auton merkki ja toinen on.....?????? Mut eihän siinä mitään ja näillä mennään..;)

                                      Comment


                                        #20
                                        siltikään kahta en vaihtais.. Toinen on auton merkki ja toinen on.....??????
                                        ..... se kierroslukuanturi näköjään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei käynnisty jos anturi on viallinen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jep, jos ja kun kierrosluku luetaan kampuran asennosta, eli vika johdotuksen ja mittariston välillä. VCDS:llähän tuon näkis helposti, että mihin se kierrosluku jää. Luultavasti moottori näkee kierrosluvun ihan oikein, kun ei vikakoodeja ollut.

                                            Comment


                                            • #23
                                              onko muuten alkuperäinen radio?kun radiokanavat hävisi,Ilmeisesti ei?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kato ettei ole kosteutta moottorinohjausboxissa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  On ihan alkuperäinen radio autossa. Nyt kun tällä päivämäärällä tätä kirjoitan niin ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen kun mittarivika itsestään korjaantui. Olisiko sitten kuitenkin ollut kierroslukuanturi kun siellä kettuili kuten Amalin jo arvailikin?? Mene ja tiedä mutta enpähän ole asialla enää sen kummemmin päätäni vaivannut koska laite kuitenkin pelittää kuten kuuluukin ja hyvä niin..:)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Moottorinohjausboxi..

                                                    No niin.. Just kun pääsin kehumasta niin silloinhan se taas alkoi..:D Käytin auton tänään pesussa ja siitäkös laite innostui. Kiekkamittari pomppii, öljyvalo vilkkuu satunnaisesti, ajonestolaitteen valo vilkkuu, CAT valo vilkkui satunnaisesti ja kierroksetkin vaeltelee välillä kummallisesti tyhjäkäynnillä sekä satunnaisesti ajon aikana tuntuu, että kone pyörisi hieman pätkien.. Kosteus siis selkeästi aiheuttaa näitä vaivoja. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja missä oli vika?? Missä sijaitsee moottorinohjausyksikkö ko. autossa? Auttakee..:/
                                                    Viimeksi muokannut Bacilius; 11.1.2012, 18:26.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Konehuoneessa repsikan puolella olevassa kotelossa.Vedenpoistoreijät voi olla tukkeessa niin vesi voi päästä sinne koteloon missä boxit sijaitsee.Haulla löytyy lisää infoa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiitos Hartsi.. Täytyy huomenna tutustua asiaan kun päivä valkenee..:)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ohjausboxi..

                                                          Sain tuossa informaatiota, että boxiin kerääntyy kosteutta tai ihan reilusti vettä joka sitten aiheuttaa tämänkaltaisia oireita koska ei pääse sieltä pois. Olisiko liittimet hyvä käsitellä jollain aineella vaikka jottei olisi niin herkkiä tuolle kosteudelle? Voiko liittimet käyttää yleensäkin irti ilman, että tietokone alkaa sekoilemaan? Jos tuo nyt toistuu joka kerta esim. pesun jälkeen niin ei hyvä.. Oletteko itse ratkaissut vastaavanlaista ongelmaa ja miten kun kuulemma on ihan tyyppivika tämä tällainen?
                                                          Viimeksi muokannut Bacilius; 11.1.2012, 22:41. Perustelu: Tyyppivikako???

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lainaan hieman tätä! Itsellä A8 4.2 -96 vilkuttaa öljykannua lämpimällä koneella kierrosten ollessa 1600-1800. Vähemmillä tai suuremmilla kierroksilla ei oireita. Heti kun kierrokset tippuu/nousee 1600-1800 kieppeille niii pimpimpim ja kannu vilkkuu. Öljyä on koneessa ja nakutusta ei ainakaan ole havaittavissa. Lueskelin foorumia ja muillakin tuntus vilkkuvan, mutta ei ns. Samalla tavalla. Öp-anturi vai voiko muka paineet olla matalat juuri noilla tietyillä 200 rpm ? Kiitoksia jo ennakkoon. Auto tehnyt kyseistä jo pitkän aikaa, mutta alkaa jo hieman ottaa ohimoon ja tietysti vaivaamaan, että onkohan sittenki paineet...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X