Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Airbag-ratin irroitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Airbag-ratin irroitus

    Kertokaa tietämättömälle miten airbagilla varustettu ratti irroitetaan. Käykö se yksinkertaisimmillaan kuten ilman airbagia eli kiskaistaan merkinantopainike irti ja mutteri auki, vai vaatiiko jotakin varotoimia. Pitäis irroittaa mittaristo valaistuksen kunnostusta varten kun on nuo syksyn pimeät tulossa. Tai mahtuuko mittaristo tulemaan pois paikaltaan kun vetää ratin niin taakse ja alas kun se liikkuu.

  • #2
    Mahtuu tulemaan ilman ratin irroitusta

    Comment


      #3
      ennenkö rupiat millään tavalla irrotamaan airbäkkiä niin akulta johrot irti vähintään puolituntia aikaisemmin et kerkiää "sähkö varaus loppua" ettei pussi räjährä silmille muuten normaalisti ??

      Comment


      • #4
        Pyh se sieltä mihinkään räjähdä. Anna akun kengän vaan olla paikoillaan, se riittää kun otat virrat pois ja avaimen pois virtalukosta.

        Comment


          #5
          ei välttämättä räjähräkkääm mut jos siä tapahtuukin jotain mitä ei pitääsi niin sen jälkeen ei tartte enää irroirtella mitään enää ikinä ku on niskat poikki on meinaan mahroton voimma siinä päkis ja virta avaimien pois otto ei vaikuta yhtään mitään. oon nimittäin kolarikorjaamolla töis. et parenpi vara ku vahinko. ja on aikasen mukavan hintaisia nuo päkit jos poksahtaa.

          Comment


          • #6
            Pyh se sieltä mihinkään räjähdä. Anna akun kengän vaan olla paikoillaan, se riittää kun otat virrat pois ja avaimen pois virtalukosta.
            Kuuluisia viimeisiä sanoja :)

            Comment


              #7
              Bägien voimista puheen ollen: Airbagin pamautus Avi pätkä
              M.Niemen sivuilta vapaa lainaus: Laitoimme yhden airbagin maahan pussi ylös päin ja siihen noin 10 sentin päähän yläpuolelle tyhjän 30l kanisterin. Kannu käy noin 15metrin korkeudella. Latauksessa voi mennä hetki riippuen yhteysnopeudesta

              Comment


              • #8
                Joo, anna sen ratin vaan olla paikoillaan, saat mittarin irti ja polttimot vaihdettua muutenkin. BTW se bägillisen ratin irroitus on sellaisten hommia joka tietää mitä tekee, tuskin se sieltä mihinkää räjähtää mutta saa sieltä johdinspiraalia yms helpostikin rikki.

                Comment


                  #9
                  http://www.big-boys.com/articles/airbagboom.html lisää airbägi boksauksia

                  Comment


                  • #10
                    No ei se oikeastaan niitä ole. Mihis se bägi siitä räjähtää jos ohjainlaite ei anna virtaa? :P
                    Tuo bägien räjäytys on ihan mielenkiintoista hommaa, sillä saa yhdelle jos toisellekkin jotain muuta housuun kun kalsarit :)
                    Se mikä on pistänyt mietityttämään on se että jos kolariin ei kuole koska bägi räjähti, niin siihen sen tuottamaan tunkkaiseen ja kitkerään hajuun kylläkin. Muutaman kerran on takuuna vaihdettu ja sitämyöten räjäyttämällä tuhottu bägi syttynyt jopa palamaan..

                    Joku shitroenin kursseilla kerrottu urbaani legenda kertoo että jostain autosta oli molemmat pussit räjähtäneet kun auton omistaja oli heittänyt päällänsä olleen turkin kojelaudalle. Eli ilmeisemmin siinä laitteessa ei kuitenkaan kaikki olleet kohdallaan.

                    Loppukaneettina kuitenkin, että teki mitä tahansa, ni aina se silmille tulee :)

                    Comment


                      #11
                      no ei siihen välttämättä kuole ellei ohimo oo kiinni ratissa etc etc.. toisaalta se pussi maksaa ihan suhteellisen paljon + keskusyksikkö + työt + testaukset .... ;) kyllähän siitä kertyy hintaa kun se poksahtaa.. toisaalta lunnaiksi sen saa aika helposti siten.

                      Comment


                      • #12
                        Tänään ohjelmassa vilkkuviiksen vaihtoa C5 ässään. Vaatii ratin ja bägin irroituksen. Eihän tuossa mitään pitäisi sattua mutta riittääkö turvatyynyn disabloimiseksi sulakkeen irroitus? Ei hotsittaisi akunkenkää irrottaa kun ei ole tuosta soittimen koodista varmuutta.

                        Comment


                        • #13
                          Ei se mihinkään pamahda. Siitä vain suoraan ratista irti johtoineen.

                          Comment


                          • #14
                            Ei niin, aika turhaa peloittelua tuo akun irroitus vartiksi ennen bägin irroitusta.

                            Comment


                            • #15
                              Kauppa selvä, tuokaa kukkia haudalle/sairaalaan jos ei huomiseen mennessä kuulu status-updatea cruiserin asennuksesta :)

                              Comment


                              • #16
                                Ilman muuta. Tuo menee minustakin luokkaan overkill. Sama kuin, että jokainen pultti ja mutterihan pitäisi aina uusia irrotuksen jälkeen.

                                Comment


                                • #17
                                  Vikakoodeilta säästyy, kun ei bagi irti kytke sytytysvirtoja.

                                  Comment


                                  • #18
                                    No eipä tarvinnut edes aloittaa koko operaatiota kun postiin tulleessa Saksan paketissa ei ollutkaan viiksen johto vaan mankan irroitusraudat. Ehkä jo huomenna.

                                    Comment


                                      #19
                                      Itse napsautan aina päävirtakytkimestä virrat veks, kun bagia on joutunut irroittaa. Tottunut siihen. Tosin voi joskus unohtuakin touhuillessa. Mutta hyvänä "pelokkeena" oli vuosien takaiset harjoitusammunnat parilla bagilla. Lujaa se singahtaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hävisi tuo soitinkoodin pelote tästä hommasta. Tarvittavaa johdonpätkää vakkariviiksen asennukseen ei eilen tullut vaan postipaketissa tulikin naviplussan irroitustyökalut. Ettei menisi ihan munimiseksi niin nyppäsin sitten tuon soittimen irti kojetaulusta, johtoihin en koskenutkaan, liittimiä vain silmäilin. Nyt se sitten huutaa sitä koodia eli ilmeisesti tunnistaa jostain että grammari on käytetty autosta irti vaikka johdot olisivatkin koko ajan kiinni.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                          Ilman muuta. Tuo menee minustakin luokkaan overkill. Sama kuin, että jokainen pultti ja mutterihan pitäisi aina uusia irrotuksen jälkeen.
                                          Aika moni esim.alustan pultti on venytettävä, siitä uusintakehotus. ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            No sen koodinhan nyt saa vissiin Audilta ihan käymällä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Asiasta toiseen, mites tuollaisessa b5 a4ssa airbagin valo syttyy lähes aina kun muuttaa ratin asentoa. Joku liitin/johto kenties paskana. Tympäsee käyä kuittauttaa aina katsastuksiin tai olla koskematta ratin säätöihin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Adukka: Siellä mahtaa olla rattispiraali rikki.

                                                Ainakin mitä on tullu nuita airbagin töitä tehtyä ei oo kertaakaan räjähtäny ja on yleismittarillaki vastusta bagistä mitattu eikä oo sillonkaan räjähtäny. Muistaa vaan että ei käytä virtoja kun on bagi irti ja kyllä ne voi niillä vanhoilla pulteilla kasata.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Rupee toi yleismittarilla bägin mittaaminen olemaan jo aika leikkimistä. Oon vissiin sen verran viisas, vaikka en mistään tiedäkään, että jätän omalta kohdaltani kokeilematta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    noh, elektroniikka-insinööri valtuutetussa merkkikorjaamossakin omaa myös senverta suojeluvaistoa ettei tuota menisi kokeilemaan tai kenellekään suosittelemaan. älä siis saatana mittaa millään tavalla bagin resistanssia !

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No eikö se Audikin mittaa sitä resistanssia kun tutkii että onko se bagi kunnossa vai ei? Sillä on joku nimellisvirta, millä laukeaa, ei resistanssin mittaus sitä laukaise.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Öh? Auton järjestelmä varmaan tietää mitä tekee ja millä jännitteillä & virroilla ihan siksi että asiaa on jopa suunniteltu.

                                                        Meille ainakin kovaan ääneen infottiin ko. konsernin kursseilla että sinne ei sitten mennä sorkkimaan flukella vaikka kuinka mieli tekisi.
                                                        Toki mullehan on ihan yks ja sama jos joku haluaa näin toimia :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          noh, mut mistäpä sitä kuules apophis tietäisi minkälaisilla paskamittareilla ihmiset niitä resistansseja mittailee. periaatteessa nalli on esd-herkkäkin, niin tästä luulisi asioista enemmän tietävälle heräävän jo vähän kelloja päähän että kuinka herkästä hilusta on loppupeleissä kyse.

                                                          http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi-misc/31122009.mp4 tuolta näkeepi mitenkä se paskeinen sit tulee naamalle kun sattuu huonosti. kuvattu toissatalvena (2009)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Googlellahan aiheesta löytää paljon infoa. Nämä 'akunkenkä irti' jne. hommat on jostakin perimätietona lähteneet elämään, vaikka jo tässäkin ketjussa useampi on sanonut että ei ole pakollinen toimenpide.

                                                            Bagi on herkkä kapistus, mutta toisaalta 'vahingonlaukaukset' on todella tarkaan karsittu pois. Muutenhan nuo tulisi naamalle jatkuvasti kun talvella laittaa villapaidan päälle ja koskee rattiin.

                                                            Resistanssi on googlen mukaan alhainen 2-5 ohmia, joten tosiaan jos siihen kytkee vähänkään jännitettä ilman sarjavastusta, niin laukeamisvirta voi ylittyä. Mutta Flukella mittaamalla jos sen saa laukeamaan, niin en usko ennenkuin joku linkittää youtube videon :) Toisaalta en yllytä kokeilemaankaan.

                                                            Onhan nuita videoita

                                                            http://www.youtube.com/watch?v=rlJQ6z6yXp0

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X