Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3-puolainen Abag ratti S2:een 4-puolaisen tilalle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3-puolainen Abag ratti S2:een 4-puolaisen tilalle?

    Foorumilla näyttää useampikin vaihdelleen rattia kakkosässiinsä. Omassa (S2 aby -93 avant) on tällä erää nelipuolainen 80:en perusratti airbagilla varustettuna. Suunnittelin vaihtavani sen 3-puolaiseen RS2 Abag malliin, kunhan sellaisen jostain päin ensi metsästän.

    Mahtaakohan vaihto mennä kivuttomasti jos mahdan löytää airbagilla varustetun 3-puolaisen ratin? Luullakseni 1993 vuoden S2:ssä ei air bagia pakollisena varusteena tarvitse olla, mutta lähinnä turvallisuustekijänä sitä bagimallin 3-puolaveiviä alan hamuta. Meneeköhän ratti suorilta kiinni vai tarviiko spooriadapteria tms.?

    #2
    Pitäisi istua ihan niine hyvineen, näin se meni ainakin C4:n tapauksessa. Bägitön löytynee edukkaammin, mutta jonkin sortin paperisotaa se edellyttää.

    Comment


    • #3
      RS2/Cabriolet kolmipuolainen menee suoraan, uudemmissa rateissa joutuu soveltamaan. Pieni hämärä muistikuva olisi kyllä, että vaatisi kolmipuolaisesta myös rattiakselin muovit (kellojousi muovien sisällä kolmipuolaisessa, ehkä, mahdollisesti). Isospoorisessa joutuu laittaan adapterin, hitsaamaan siihen vilkkupalauttimen ja soveltamaan "kellojousen".

      Comment


      • #4
        Täytynee alkaa metsästämään. A4/S4/RS4en ratti ois muodoltaan ja airbag valmiudeltaan helmi, mutta se taitaa mennä jo sitten hieman työläämmäksi vääntää kiinni?

        Comment


          #5
          Muistaakseni uudemman ratin sovitus tarttee sovitteen rattiakselille. Kun saat asian selville niin ilmoita, itsellänikin olisi pieni päivitysprojekti tässä talven aikana olemassa..

          Comment


          • #6
            Isospoorisessa joutuu laittaan adapterin, hitsaamaan siihen vilkkupalauttimen ja soveltamaan "kellojousen".
            Tuossahan toi, mitä joutuu tekeen uudemman mallin rateilla. 1998 A4:ssa muuttuu ratin spoorit isommiksi. Pienispoorisen A4:sen ratin sovittamisesta en tiedä, että olisiko se yhtä helppo homma kuin RS2:sen ratti.

            Comment


            • #7
              Profiilin kasikympissä on alunperin ollut nelipuolainen airbag ratti ja tilalle vaihdettu kolmipuolainen sport ratti (lamppu ja liittimen johdot olleet irti). Joten uskaltaako kokeilla laittaa johdot ja lamppu takaisin? Voisko pussi laueta kesken ajon tms.? Syytä johtojen irroitukseen ei tiedetä.

              Tarkoituksena päivittää S/RS2 kolmipuolainen katsastuksen ja mahdollisen kolaritilanteen varalta, vaikkei itselle mitään kolarissa kävisikään niin eikö vakuutusyhtiö voi pestä kätensä kun autoa on muutettu eikä sen jälkeen muutoskatsastettu??

              Comment


              • #8
                Tuli eilettäin tuo airbag + ratti Saksasta ja eihän se aivan "bolt on" asennus ollut.. Eli pitääkö olla rattiakselin muovitkin uudemmasta? Ongelmana on että ratin kun kiristää paikoilleen niin ottaa rattiakselin muoveihin niin lujasti kiinni että koko valo- pyyhkijävivusto heiluu.

                Ratti + airbag näyttää tältä.

                Comment


                  #9
                  Asialliset myyntikuvat :)
                  Kyllähän tuo tarvitsee uudemmat muovit.

                  Comment


                  • #10
                    Pitääkö ne muovitkin olla kolmipuolasen ratin takaa vai käykö nelipuolasen ratin muovit?

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja mikaj Näytä viesti
                      Pieni hämärä muistikuva olisi kyllä, että vaatisi kolmipuolaisesta myös rattiakselin muovit (kellojousi muovien sisällä kolmipuolaisessa, ehkä, mahdollisesti).
                      Muistelisin vuosikymmenen takaata että kolmi ja nelipuolaisen rattiakselin muovit olisi ollut jotenkin erilaisia, mutta tämä on mun muistikapasiteetin ansiosta täyttä spekulointia.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla oli auto Joensuun Laakkosella huollossa ja pyysin samalla vaihtamaan vanhan nelipuolaisen ratin pari vuotta uudempaan kolmepuolaiseen.

                        Eivät saaneet vaihdettua kun ratin akselissa sentin ero ja uuden spiraalikaan ei kuulemma sopinut ohjauspylvään muoveihin.

                        Eikö tommonen ratin vaihto nyt sit olekaan mahdollista?
                        Kyseessä siis A4 B5 vuosimallia -96. Nyt ratti kiinni 26mm mutterilla.

                        Osaisiko joku neuvoa tai vaihtaa korvausta vastaan tuon ratin?

                        Boorien isontamis adapterin siihen saa Laakkoselta 28 eurolla, muttei se poista tuota spiraali ongelmaa.

                        Tossa joku neuvoi, et onnistuisi hitsaamalla vilkun palauttimen ja soveltamalla "kello jousen".
                        Mitenkäs nuo käytännössä tehdään ?

                        Comment


                        • #13
                          Hankit suoraan sopivan ratin siihen, sillä tavalla se hoituu. Mikäli ohjeet tuntuu vaikeilta, niin sitten ei kannata ruveta tekemään, sen verran simppeli homma kuitenkin on. 99,9% varmuudella epäilen että liike nostaa kädet pystyyn siinä vaiheessa kun pitää ruveta hitsailee ja kolvailee, koska se on periaatteessa laitonta.

                          Comment


                          • #14
                            No niitä ohjeita siihen hitsaamiseen ja kellojousen muokkaamisen tässä pyydetäänkin.
                            On kerrottu vaan, et noin pitää tehdä muttei miten.

                            Tässä on nyt kaksi rattia pöydälle ja laitteet kyllä löytyy kun vaan tietäis mitä tehdä.
                            Tosin jos joku tekee hyvää korvausta vastaan niin ota yhteyttä yksityisviestillä.

                            Comment


                              #15
                              Lainaan törkeesti viestiketjua ja kysyn samalla et onko A4/A8 -96 molemmissa sama rattiakselin spoori eli meneekö ratin vaihto heittämällä ?

                              Comment


                                #16
                                Ja vastaan itselleni että A4 b5/A8 D2 on sama rattiakselin spoori eli tuo S4 ratti menee heittämällä paikoilleen.

                                Comment


                                  #17
                                  Rattien sopivuus ristiin/vaihtokelpoisuus mallisarjojen välillä

                                  Onkohan täällä jossain jo olemassa tietoa mistä malleista sopii ohjauspyörät keskenään? Tarvis tuohon droptoppiin saada jotain kamalan nelipuolaisen papparatin tilalle. Muista typ89/B4 sukuisista sopii varmaan suoraan mutta meneekö esim. C4, D2 tai B5 sporttiratti samoille booreille? Ovat kuitenkin keskenään suht saman aikakauden tuotteita.

                                  Comment


                                    #18
                                    S2:n, RS2:n, S4:n (C4), S6:n (C4), B5:n ->'97 käyvät. Itse vaihdoin Cabrioon ja se slipring tulee kiinni siihen rattiin, joten rattiakselin muoveissa pitää olla syvennys sille.
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 26.11.2017, 13:33. Perustelu: Lisäys.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X