Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Penkkien vaihto / airbagista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Penkkien vaihto / airbagista

    Kiinnostaisi kovasti omaan audiini vaihtaa nahkasisuta ja saisin halvalla vielä.

    Kiinnostaa että voiko penkit kun niissä on airbagit, irroittaa iha noin vain ettei ole mitään mitä pitäisi ottaa huomioon ( pois päältä kytkentä vag-comilla?). Entäpä koodata uudet penkkien airbagit toimintaan ?

    Autona Audi A3 1.8TQ -00.
    Viimeksi muokannut okkim; 14.5.2011, 11:20. Perustelu: "Profiilin autot" muuttuu ajan saatossa.

  • #2
    Voi irroittaa ja kytkeä, ei vaadi erityis toimia. Toiset irroittaa akun kengän mutta sen vaikutus on pelkästään mieltä rauhoittava.

    Comment


      #3
      Akun miinusnapa ensin irti. Vag-comia ei tuossa operaatiossa tarvita, jos et käytä virtoja päällä silloin, kun bägin liittimet ovat irti. Liittimet eivät välttämättä käy suoraan, sillä niiden tyyppi vaihtui 2000-luvun vaihteessa. Liittimet vaihtamalla eri vuosimallit käyvät kuitenkin ristiin.

      Comment


      • #4
        Kyseinen nahkasisus on 2000vm, samaa vuosikertaa mitä itselläni on ja vielä 5 ovisena niin irti/kiinni ei pitäs kauaa mennä.
        Ainut mikä on jos ovipahveista on kiinnikkeet rikki niin sitten joutuu vähä kikkailemaan. Hintapyyntö 400e siitä ei pitäisi olla paha jos vielä pistää oman sisustan myyntiin, mitäköhän kehtaa pyytää 100-200e ? :D

        Comment


          #5
          Morjens!

          Hommailin sporttisisustan audiin ja huomasin ettei penkkien vaihto olekkaan nyt niin simppeli homma kuin luulin.

          Huomasin nykyisiä ja tulevia istuimia verratessa, että uusista puuttuu airbagit?? Kuinka porukka on toiminut vastaavissa tilanteissa. Kannattaisiko airbagit vain kylmän viileästi huijata pois pelistä tai ohjelmoida ne pois käytöstä (mikäli mahdollista). Laillistahan moinen on koska näköjään noita on tehty ilman bageja.

          Olisihan toki mahdollista myös siirtää bagit uusiin jakkaroihin, mutta mahtaako bagit käydä. Tarkoitan siis onko sporttijakkaroiden ja normisohvien bageissa eroa?


          Ehdotuksia otetaan vastaan!

          Comment


            #6
            Pieni vastushan noihin yleensä laitetaan ettei FIS herjaa. En muista kokoa, mutta etsimällä varmaan löytyy.

            Comment


            • #7
              Minkälainen homma on vaihtaa bägittömien lämmitettyjen penkkien tilalle bägilliset penkit, joissa on sähköinen ristiselän säätö ?

              Eli -95 A4:ään 2000vm a4 penkit ?

              Comment


                #8
                Penkeille pitää tulla sen verran lisää sähköä että ristiselän säätö toimii. Eli yksi johto molempiin penkkeihin pitää vetää lisää.

                Comment


                • #9
                  Ei olisi mitään kytkentäkaaviota kun einehkä kokeilu linjalla kehtaa yrittää ettei bägi pamahda. Tai jotain tuntomerkkejä mihin se piuha pitää vetää.

                  Comment


                    #10
                    Ei se bägi pamahda, sen liitin on keltainen ja pieni. Siihen kun et kytke mitään, niin kaikki on ok. Ja Eiköhän sen ristiselän säädön johdot löydy toisesta liittimestä. Kytkistä ei ole tähän hätään antaa.

                    Comment


                    • #11
                      Saisko vw passat -04 airbagilla varustetut manuaali säädöillä olevat penkit menemään helposti a4 b5 -96?

                      Comment


                      • #12
                        Ostin A4 B5 pre-faceliftin sporttipenkit lämmittimillä ja airbageilla. Itselläni on siis facelift malli, jossa oli nuo perus karvalakkipenkit lämppäreillä. Ostamissani sporttipenkeissä oli kolme liitintä: keltainen (airbag), vihreä (lämppärit) ja punainen.

                        http://www.audiforum.ca/attachments/...0529-00581.jpg

                        Vanhoissa penkeissä oli vain keltainen ja vihreä.

                        Ongelmana on siis se, että airbagin liitännät ovat erilaiset. Onko jollain kokemusta vastaavasta penkkiswapista ja olisi viritellyt airbagit toimintaan? Lisäksi kiinnostaisi tietää mikä tämä punainen liitin mahtaa olla?

                        Comment


                        • #13
                          Onko uusissa penkeissä sähköinen ristiselän säätö? Uskon että kyllä jos ristiselän säätöön ei kallistuksen vieressä ole toista rullaa.

                          Comment


                          • #14
                            Ristiselän säätö on mekaaninen.

                            Comment


                            • #15
                              Terve!

                              Hommasin uudet jakkarat karvalakkijakkaroiden tilalle. Ainoaksi ongelmaksi koitui erilainen airbagin johdotus.
                              Kuvissa selitetty ongelmasta.

                              Eli 1 kuvassa uuden penkin liittimet. Airbagiin menee 2 johtoa. Tuosta punaisesta pistokkeesta johon menee 1 johto, ei ole tietoa mikä se on?
                              Kuvassa 2 on vanhan penkin johdot, airbagiin menee 3 johtoa ja punaista pistoketta ei ole olemassakaan.

                              Onnistuuko airbagin kytkeminen siten, että otan vanhan jakkaran liittimen ja liitän sen penkkiin väri väriin ja jätän tuon yhden johdon huomiomatta airbagin johdotuksessa?


                              Kiitos avusta!
                              Viimeksi muokannut MiLe; 17.7.2019, 06:55.

                              Comment


                                #16
                                Faceliftin airbagin liittimessä on ruskea maajohto jota ei ole vanhemmissa. Eli sen voi jättää kytkemättä, tai vetää maihin muualle. Punaisen pistokkeen johdosta en osaa sanoa.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt on tilattu vm. 2008 Audi A5:seen saksasta sporttipenkit, jotka on mallia sähköiset ja muistilla. Mukana tulee penkkien originaalit ohjainmodulit. Airbagit joudun siirtämään vanhoista jakkaroista, josta on kyllä jo kokemustakin muiden vag:ien kohdalla. Saapuvat penkit on samasta vuosimallista kuin omani on.

                                  Lähtökohtaisesti olisi toiveissa saada ainakin sähkösäädöt pelittämään. Jos penkkien muistitoiminnot saisi myös niin se on jo sitten ylimääräistä plussaa. Onko tavoite toivoton? Vai vaatiiko muistitoiminnot jo muiden purkkien uusimista?

                                  Lähteekö perussähkösäädöt toimimaan vetämällä pelkät sähkönsyötöt moduleille? Vai pitääkö penkit koodata autoon ennenkuin alkaa toimimaan? Ja mahtaakohan tuo penkin modulit olla CP-suojattua tavaraa?

                                  Sattuisiko jollakulla olemaan mahdollisuutta onkia kyseisen auton kytkentäkaaviot penkkien ja ovipahvien muistinappien osalta? Itselläni ei ole nyt asennettuna ELSA:aa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                    Faceliftin airbagin liittimessä on ruskea maajohto jota ei ole vanhemmissa. Eli sen voi jättää kytkemättä, tai vetää maihin muualle. Punaisen pistokkeen johdosta en osaa sanoa.
                                    Punaiselle pistokkeelle tulee muistaakseni maa, sitä mihin johto penkin päässä menee, en tiedä.

                                    Omaan prefaceliftiin retrofittasin faceliftin Recarot ja siirsin punaisen liittimen maajohdon airbagille ja toin isommilla johdoilla virran ja maan sähkösäätöjen takia.

                                    Comment


                                      #19
                                      Laitoin muutama vuosi sitten omaan A5:een S5:n penkit, homma meni yksinkertaisuudessaan niin etta vanhoista penkeista kaikki purkit ja moduulit irti ja laittaa ne uusiin penkkeihin. Akun kaapeli irti, ettei tule airbag-vikakoodeja. Moduulit ovat autokohtaisia ja niissa on CP-suojaus. Muistitoiminnosta antaa CP-vikakoodia, kun minun namibiamallisessa vitosessa ei sita muistikaikaletta ole. Airbagit ja sahkosaadot toimii niinkuin pitaa, eika niista ole vikakoodeja.

                                      Testattiin muuten sekin, etta penkkien saadot ei sitten toimi, jos molemmat penkit ei ole paikallaan. Meinasi tulla hata, kun kokeiltiin liikuttaa kuskin penkkia, kun oli saatu se paikalleen. Ja tokihan tama sitten aiheutti myos airbag-vikakoodin, jonka sai kuitenkin VCDS:lla resetoitua.

                                      Comment


                                        #20
                                        Marmorillako siellä USA.ssa koodattiin kun oli CP-suojaus päällä?

                                        Comment


                                          #21
                                          Niin siis edelleen antaa nuo CP-vikakoodit tuosta penkkien muistista, mita ei ole asennettuna. Enka mina noille aio mitaan tehda, kun kaikki pelaa oikein mika pitaa. CP valtetaan nimenomaan vaihtamalla ne moduulit niista auton omista penkeista niihin uusiin penkkeihin, ei se moduuli tieda ite missa penkissa se on. CAN-vayla vaan haistelee, etta mitka moduulit autossa on asennettuna ja etta onko ne tuttuja.

                                          Taman nakoisia koodeja siella majailee:

                                          Address 06: Seat Mem. Pass (J521) Labels:. 8T0-959-760.clb
                                          Part No SW: 8T0 959 760 B HW: 8T0 959 760 B
                                          Component: MEM-BFS H09 0043
                                          Revision: AA000000 Serial number: 00001001209236
                                          Coding: 00017025002C00000000
                                          Shop #: WSC 06325 000 00000
                                          VCID: 428B0FD8DD23155A8B-8016

                                          1 Fault Found:
                                          02095 - Component Protection Active
                                          000 - -
                                          Freeze Frame:
                                          Fault Status: 01100000
                                          Fault Priority: 2
                                          Fault Frequency: 254
                                          Reset counter: 196
                                          Mileage: 102950 km
                                          Time Indication: 0
                                          Date: 2018.03.30
                                          Time: 13:38:23

                                          Address 19: CAN Gateway (J533) Labels:. 8T0-907-468.clb
                                          Part No SW: 8T0 907 468 R HW: 8T0 907 468 H
                                          Component: GW-BEM 5CAN H06 0101
                                          Revision: GB500049 Serial number: 4900G09604803A
                                          Coding: 00C303
                                          Shop #: WSC 06325 000 00000
                                          VCID: 50AF3590034FF7CA0D-8004

                                          Subsystem 1 - Part No SW: 8K0 915 181 E HW: 8K0 915 181 E
                                          Component: J367-BDM H06 0160
                                          Serial number: 1907ECA3200509

                                          1 Fault Found:
                                          02095 - Component Protection Active
                                          000 - -
                                          Freeze Frame:
                                          Fault Status: 01100000
                                          Fault Priority: 1
                                          Fault Frequency: 1
                                          Reset counter: 9
                                          Mileage: 102950 km
                                          Time Indication: 0
                                          Date: 2018.03.30
                                          Time: 13:40:45

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla on tässä tapauksessa se ongelma, että nykyiset penkit on manuaalisäätöiset,eikä koko penkeissä ole muuta sähköistä kuin lämmitykset ja airbagit. En ole edes katsonut että onko noita verten joku moduli penkkien alla, mutta jos on, niin siitä tuskin on mitään hyötyä kun uudet penkit ovat sähköistetyt ja kuskin penkki vieläpä muistitoiminnolla.

                                            Mutta ymmärsinkö oikein, että saadakseni toimimaan nämä uudet sähkötuolit minun ei tarvitse välttämättä ottaa käyttöön muistitoimintoja laisinkaan? Eli uudet sähköt CP-suojatulle memorymodulille penkin alle > molemmat penkit paikalleen > ja sähkösäädöt pitäisi toimia? Ja ainoastaan joudun sietämäään sen että CP-vikakoodia pukkaa modulista vikakoodeja luettaessa? Tämä olisi ilouutinen, koska en tarvitse niitä muisteja yhtään mihinkään.

                                            Comment


                                              #23
                                              Juuri noin sen pitaisi menna. Sahkot saatat joutua saadoille vetamaan ja sitten pitaisi kylla toimia. Nuo CP-vikakoodit jaa kylla kummittelemaan, mutta niista ei tartte valittaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitokset tästä tiedosta! Tilasinkin jo Kufatecilta johtosarjan penkkien sähköille. Jos joskus haluan nuo muistipenkit käyttöön niin tekeekö suomessa joku harrastaja näitä CP:n disablointeja? Tai mitä merkkiliike ottaa sellaisesta jos ylipäätään tekevät niitä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Nyt tuli penkit ja ElsaWin on saatu myös toimimaan. Näyttää siltä että Elsan johtokaavioissa punaisen liittimen kautta kulkee myös CAN-H ja CAN-L -signaalit.

                                                  Kufatecin johtosarjassa tosin on vain virransyöttöön tarvittavat piuhat (pin4=+12V ja pin5=Ground). Tarvitseekohan noita CAN-piuhoja vetää jos aikomus on tyytyä pelkkiin sähkösäätöihin ilman muisteja? Nämä penkit ovat siis varustettu muistimoduleilla, joita en ainakaan heti alkuun aio tarvita.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hetkonen. Nyt ei tollo tajua tuon CP homman toimintaa. Omassa kulkineessani on siis perus sähköpenkit(ei muistia) Olisin ostamassa tilalle muistipaikallisia sporttipenkkejä(saman mallisesta autosta A6 avant 4f facelift). Haluaisin kytkeä ne autoon niin että muistipaikat myös toimisivat(kaksi erikoista kuskia) Ymmärrän kyllä että oman autoni jakkaroihin jossa ei muistitoimintoa ole on muistin asentaminen haastavampi homma ja vaatisi tämän CP suojaksen purkua ym ym, mutta luulisi kun tarvittavat hilppeet ottaa sellaisesta autosta missä ne jo on saisi muistitkin toimimaan? Oma käsitykseni olisi että tarvitsisi uuden johtosarjan oveen, oveen uuden ohjainlaitteen ja tietty tämän muistitoiminnon katkaisijat. Ja penkeissä oleva mukana tuleva mukavuusboksi ymmärtäisi näiden päälle.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sulla sen verran vanha auto ettei ole component protectionia vielä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        eli ei oo ku napsia osat paikoilleen ja yrittää aktivoida kaikki. :) Kiitos kovasti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eli kun otan 2000 TT etupenkin irti riittää kun miinus kaapelin akusta ottaa irti, silloin voi pelkäämättä airbägien laukeamista purkaa?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jos haluat varmaan päälle tehdä kyllä, voi tehdä myös akku kiinni mutta älä laita virtoja päälle kun liittimet irti muuten airbagin valo jää palamaan mittaristoon. Yhtä vanhaan C5:seen kun vaihdoin ratin otin akkukengän pois, mutta kerran kun otin apukuskin penkin irti akkukenkä oli kyllä kiinni.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X