Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ratin sisältä joku napsahti ja äänitorvi soi koko ajan...?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ratin sisältä joku napsahti ja äänitorvi soi koko ajan...?

    ...melekein nauratti aamulla, mutta ei sitten kuitenkhan:

    - käänsin parkkipaikalle jyrkästi eli rattia kovasti pyörittelin...tuntu joku "vastus" yhessä kohassa ja aivan ku muovin napsahus tms ääni. Se ei vielä olis haitannu, mutta sitten alako kuulumhan piippi elikkäs äänitorvi...auts...

    Virrat pois ja tietysti ääni katos. Virrat päälle ja äänitorvi huutaa...virrat pois ja ratti suorhan. Virrat päälle --> ei ääntä...käänsin vähän rattia ja perskeles taas alako torvi soimhan...

    Mitähän sieltä mahollisesti meni...?

    nimim. oottelen iltaan saakka että parkkipaikka on tyhjä ennenku lähen kotia kohti ;o)

  • #2
    Kehältä saattanut joku pinni katketa / taipua. Ratin muovit irti ja ihmettelemään.

    Comment


    • #3
      Torven sulake vaan irti, niin ei tarvitse tallille ajaa huudattaen.

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
        Torven sulake vaan irti, niin ei tarvitse tallille ajaa huudattaen.
        ...no tuo tuli ittellekki mielhen kun sai naurulta ajatukset taas kasattua... ;o)

        Ja iltaa varten kyselen, että lähteekö ratin muovit irti miten, eli tarviiko koko keula purkaa...? Meinaan, että kannattaako meikäläisen ees itte yrittää vai ajanko suosiolla jonnekki korjaamolle. Toishaalta ei sielä varmasti mithän sen merkillisempää ole rikki ja helepottais tuskaa kun tietäis syyn...jos sitäkhän nyt ossaan sitten arvioia.

        Tuossa on kyllä ollu aikasemmin sellasta "vikaa", että oikealle kääntäessä ollu raskhampi aikasemmin (ihan ku joku kinnais vasthan), mutta nyt sitten käänty ihan kevyesti =o/

        Comment


        • #5
          En nyt muista varmuudella, mutta eikö töötti anna maita. Siis aina kun painat niin maadoittaa. Sillonhan tuolta vois olla vaan vaikka liitin irti ja kun käännät rattia se osuu johonkin metalliseen ja maadoittuu. En tosin näistä "uusista" audeista tiedä mitään. :)

          Comment


          • #6
            ...no ainaki autto kun otti sulakkeen irti eli ei ääntäny...mutta jottain sieltä sisältä on irti, kun rattia reilummin käännellessä jottain "kahinaa" kuuluu, en ossaa sanoa, että onko metallista vai muovia, mutta kuitenki. Ootelhan että ilimat lämpiää niin viittis yrittää purkaa.

            Mutta vieläki otan kyllä mielelhän kikkakolmosia vasthan, elikkäs miten/missä järjestyksessä pittää purkaa että saa ratin muovit irti.

            Comment


            • #7
              Mikä auto?
              Yleensä on kaksi torxia ratin takana,ettäsaa keskiön irti. Akkukaapeli irti, ennekun rupee irrottaa airbagiä.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                Mikä auto?
                Yleensä on kaksi torxia ratin takana,ettäsaa keskiön irti. Akkukaapeli irti, ennekun rupee irrottaa airbagiä.
                auto siis tuo A6 vm 2000 (sulta tuo varmasti onnistuis näppärästi kun korjasit pari vuotta sitten tuon ajotietokonneen näytönki...).

                Mutta tuo oli hyvä vinkki, en varmasti olis akkukaapelia tajunnu irrottaa...ja rehellisesti sanottuna olisin viksu jos en ees yrittäis itte tuolle mithän tehä =o/

                Comment


                • #9
                  Ei se bägi kyllä silmille läsähdä vaikka akkupiuha onkin kiinni, kokemusta on monesta kerrasta :)

                  Comment


                  • #10
                    juu, ei läsähdä, mutta sit pitää pitää avaimet pois virtalukosta eikä voi kääntää rattia, kun rattilukko menee päälle. Ensikertalaiselle suosittelen ottamaan sen akunkengän irti, niin ei tartte vikavaloja ihmetellä.

                    Comment


                    • #11
                      Aika paljon pitäisi nähdä jo pelkästään ratin tolpan muovien irroittamisella (ne kaksi torxia alakautta). Eli ei välttämättä tarvitse itse rattia ruveta irroittelemaan.

                      Comment


                      • #12
                        Ei välttämättä niin helppoa, siis kolme torxia alakautta ja joissakin on vielä ratin ja alamuovin välissä ristipääruuvit.

                        Comment


                        • #13
                          No niin, homma korjattu. Eli syynä oli ratin "spiraalin" (mikä lie oikia nimitys) meno paskax eli rikki. Oli muovit murusina ja kaapeli jotenki jääny sitten johonki välliin sopivasti ja hankautunu rikki eli ihmekkään että airbagin valot palo ja torvi olis soinu koko ajan ellei olis tuota sulaketta ottanu irti.

                          Tännään vaihettiin ko. osa ja marmorilta hinta olis ollu 399 euroa (kallista muovia...), mutta onneksi korjaamo löysi jostain ehjän hyvän käytetyn kohtuuhinnalla.

                          Nyt sitten on auto katsastuskunnossa (airbagin valosta tullee korjauskehotus) ja voi olla varma että tositilanthessa myös se airbag toimii...tosin en halua sitä testata =o)

                          Enkä alakanu itte aukomhan ja irrottelemhan rattia/muoveja. Minusta ole siihen. Ammattilaiset parempia siinä, vaikka maksaaki jonku verran ;o)

                          Comment


                          • #14
                            Oishan tuo auttanut jos alunperin olisit sanonut että myös bagin valo palaa :)
                            Samasta valosta tulee tosiaan myös hylsy sitten katsastuksessa, jos oikein ymmärsin ja se siis edelleen palaa, eli kannattaa suosiolla korjata se myös.

                            Comment


                              #15
                              Äänitorvi-onkelma A4 -98

                              Juu, eli kyseinen A4 -98 auto käytössä ja sama ongelma äänimerkin kanssa. Aina ku vähän kääntää rattia suorasta alkaa torvi huutamaan. Piuhat oon jo kyllä repiny torvesta mutta korjataha tuo pitää että katastuksesta pääsee läpi.

                              Joten kysynki että onko kellään tietoa onko tuosta meikäläisen A4:sta mennyt sama "spiraali" juttu pashaksi?

                              Comment


                              • #16
                                Tuskin kenelläkään tietoa on ilman tutkimista, mutta hyvä arvaus on että sama vika siinä on.

                                Comment

                                Working...
                                X