Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköisen virtalukon vika(ko)? A6 4F.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akun vaihdosta selvittiin kun oletin automaattisesti sen olleen rikki kun avainta käänti niin auto starttasi vain 1s. ajan. Vähän kuin olisi ajonesto mennyt päälle. Totuus olikin muuta ja siitä alla lisää.

    Eli vikakoodit sain nollattua pois ja autolla kun ajaa niin kaikki toimii kuten kuuluukin. Ainut on, että virtalukosta on kadonnut automaattisen starttaus eli aikaisemmin riitti että avainta vain käytti start asennossa. Nyt kun avainta pitää siellä niin auton saa sentään käyntiin, mutta vikakoodiksi jää tämä.
    009525 - Ignition Switch; Run/Start Position Circuit
    P2535 - 000 - Short to Plus - Intermittent
    Kovin oli heikosti tietoa tästä, mutta virtalukkovikaanhan tässä jäljet johtaa..? Onko se nyt suoraan uusi lukko jostain vai miten tässä kannattaisi edetä?

    Comment


    • Ilmeisen vähän on tähän vastauksia kertynyt, mutta jotta jäisi tieto talteen mitä ja miksi. Virtalukko oli oikea vastaus. Euroopan purkaamolta 25e hintaan puolet uudempaa osaa ja taas mennään :D

      Comment


        Tässä nyt ihmetellyt tuota emännän 4f ää. Muutaman kerran kuollut kokonaan "steering lock actuator" vikaan joka kuitattu vcds:llä. Tein muuta remonttia ja vaihdoin sillon startin. Teki joulun pyhinä tempun että virrat tuli ja solenoidi naksasti, vaan ei pyörinyt. Napoihin tuli kyllä jännite ihan normaalisti. Käytin sitten startin taas irti ja penkissä pelasi ihan normaalisti. Autossa toimi taas tähän päivään asti. Nyt käytin vaan akun navan irti ja painelin takapään sähkökeskuksen releitä ja sulakkeita- > akku kiinni-> toimii normaalisti, ei mitään koodeja jäänyt mihinkään. En oo kerenny vielä tutkia kaavioita onko näissä joku rele jonka kautta sähkö menee startille, mutta se ei taas selitä sitä että jännite tulee startille, solenoidi napsahtaa mutta ei pyöri. Mutta jos ois solenoidi vika, niin miten se kuittaantus akun irrotuksella. ?
        Vastaavaan käynyt kellään?

        Comment


          Oma Q7 on lainassa kaverilla ja jätti tänään 50m ajon jälkeen tielle. Oireet samankaltaisia kuin jossain aiemmassa postauksessa eli MMI herää mutta muuten sähköä ei tule. Avain kääntyy starttausasentoon mutta mitään ei tapahtunut.

          Vikakoodit on luettu ja niitä oli kasa, mutta valitettavasti itsellä ei ole niitä. Kuitenkin sieltä löytyi viittaus releeseen J329 (Relay: Terminal 15 voltage supply relay -J329, https://fuse-box.info/audi/audi-q7-4...ses-and-relays) ja kun se oli kaivettu esiin, oli se tulikuuma.

          Rele ei ollut alkuperäinen vaan Tyco Electronicsin. Auto oli saatu käymään, mutta oli sammunut uudelleen.

          Jos korvaa tuon J329:n orggiksella niin korjaako vain oiretta vai juurisyyn? Ja jos ei juurisyytä niin mikähän se juurisyyn voisi olla? amalin ehkä tietää parhaiten?
          Viimeksi muokannut TeroPee; 14.7.2021, 23:50.

          Comment


            Kantsii katsoa onko vanhat litiumrasvat aivan kuivuneet sieltä rattilukon mekanismeista. En tiedä onko näillä syy-yhteyttä mutta se kun tarpeeksi jumii niin jossain vaiheessa alkaa tuleen noita virtalukon ja rattilukon ongelmia.

            Comment


              Rattilukko ja virtalukko sinällään ovat toimineet koko ajan ilman häiriöitä mutta ihan hyvä pointti tarkistaa tuollainenkin asia.

              Comment


                Siellä on ne pari samanlaista relettä, jotka voi vaihtaa päittäin vian rajaamiseksi. Tosin nyt ne on erilaisia, kun on joku jo vaihtanut. Jos ei releenvaihdolla tokene, niin ohjaus eli se rattiohjainmoduli korjaukseen.

                Comment


                  Kiitos amalin.

                  Missä se rattiohjainmoduuli sijaitsee ja mistä sen tunnistaa? Tässä olisi optio itsellä ajaa Kymin jälkeen Savonlinnaan auton luokse, purkaa osa pois ja tuoda vaikka sulle korjaukseen.

                  Comment


                    Rattiputkessa siinä polven kohdalla, metallinen boksi. Se on sitten shear bolteilla kiinni, eli pulteissa ei ole kantaa. Joutuu dremelillä tekemään hahlon tai ottamaan hyvillä pihdeillä ne pultit auki. Yksi torxi on piilossa ja sen saa auki kun rattilukko aukeaa kun avaimen laittaa lukkoon.

                    Comment


                      Eilen oli vaihdettu orggisrele paikalleen ja auto toimii taas.

                      Comment


                      • Kiitokset Randomille koodien luvusta! Onnistui luku ja nollaus ilman virtojakin siihen pisteeseen että virrat palasi ja sai kaikki koodit luettua. Auto lähti käyntiin ja toimi testilenkin niinkuin pitää ja muutaman kerran sammutus ja virrat pois ja päälle ja käynnistys ja kaikki pelas normaalisti.
                        koodit liitteenä. Mikä noista sitten antais suoraa viitettä mistä vika johtunut vai onko ollut joku virran vähyydestä johtunut jumi?
                        Attached Files

                        Comment


                          Ilmeisesti rattiakselin ohjainlaitteen käyttöikä alkaa olla lopussa. Ja tähän vaivaan vaihdettu A6 4f ja Q7 korisissa koko rattiakseli, ilmeisesti myös Sercap on noita aikanaan korjannut onnistuneesti.
                          Olisiko Sercapin korjausmetodit samat kuin tässä:
                          Alkuperäinen kirjoittaja jörry Näytä viesti
                          Rattiakselin sähköpoksiin vaihtaa 3 mikrokytkintä ja mustan releboxin, homma tullut kuntoon niillä osilla ainakin a6 2005vm ja q7 2007vm, puolasta tilattuna osat noin 30€ . Ei tarvitse kun heittää sähköpoksi takasi kiinni, jos kolvi ens kertaa kädessä suosittelen viemään jollekin elektroniikka hepulle, en saanut tähän kuvaa liitettyä.
                          Viimeksi muokannut Killeri; 30.10.2021, 22:44. Perustelu: Viestit siirretty, kiitos vinkista!

                          Comment


                          • Sama vika taas tänään. Pääseekö siis tuohon rattilukkoon mitenkään käsiksi kun ongelma voisi olla siinä? Rasvan puute ja nuo mikrokytkimet rattiakselin ohjausboxissa? Onko tietoa korjaako joku näitä pirkanmaalla?

                            Comment


                              Nimimerkki amalin eleworks@outlook.com tai sitten Sercap, mutta ei kumpikaan Pirkanmaan seudulla. Molemmissa tapauksissa se boksi pitää itse purkaa ja lähettää korjattavaksi.
                              Q7 4l kanssa taitaa päteä samat purkuohjeet kuin 4äffässä?
                              https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...4F+rattiakseli

                              Comment


                              • Kiitoksia vinkeistä. Nyt kun oli tarkoitus lukea koodit uudelleen oli akku taas mennyt ihan tyhjäksi noin vuorokaudessa ja avaimet jäi virtalukkoon kiinni mitä ei viime kerralla tapahtunut. Suoraan akulta alle 5volttia eli toi kyseinen vika tai joku muu errori tyhjentää akun. Akku siis vuoden vanha ja liikkeen mittaama ja kunnossa.
                                leikki jatkukoon..

                                Comment


                                  Akku koodattu oikein kun vaihdettu?

                                  Comment


                                  • Kyllä se koodattiin vaihdon yhteydessä akkuliikkeessä vuosi sitten eikä mitään ongelmia ennen tätä rattilukko/virtalukko virtojen tulo ongelmaa. Viime viikolla kun vikakoodit luettiin ei mitään viitettä virtalukkoon tai rattiakselin ohjainboksiin. Luetaan koodit uudelleen kun akku ladattu.

                                    Comment


                                    • 2007 Q7, akussa virtaa mutta avaimesta kääntäessä ei tapahdu mitään. Vikakooderi ilmoittaa että ei saa yhteyttä joten sitäkään ei voi koittaa. Penkki irroitettu ja akku kokeiltu, potkua on.

                                      Comment


                                        Mikä vikakooderi? Lähteekö MMI päälle normaalisti?
                                        Virtalukko oikuttelee? Vähän aikaa sitten oli vastaavaa murhetta erään toisen vastaavassa Q7ssa.
                                        Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                        Oma Q7 on lainassa kaverilla ja jätti tänään 50m ajon jälkeen tielle. Oireet samankaltaisia kuin jossain aiemmassa postauksessa eli MMI herää mutta muuten sähköä ei tule. Avain kääntyy starttausasentoon mutta mitään ei tapahtunut.
                                        Vikakoodit on luettu ja niitä oli kasa, mutta valitettavasti itsellä ei ole niitä. Kuitenkin sieltä löytyi viittaus releeseen J329 (Relay: Terminal 15 voltage supply relay -J329, https://fuse-box.info/audi/audi-q7-4...ses-and-relays) ja kun se oli kaivettu esiin, oli se tulikuuma.

                                        Rele ei ollut alkuperäinen vaan Tyco Electronicsin. Auto oli saatu käymään, mutta oli sammunut uudelleen.

                                        Jos korvaa tuon J329:n orggiksella niin korjaako vain oiretta vai juurisyyn? Ja jos ei juurisyytä niin mikähän se juurisyyn voisi olla? amalin ehkä tietää parhaiten?
                                        Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                        Eilen oli vaihdettu orggisrele paikalleen ja auto toimii taas.

                                        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...ko-a6-4f/page7
                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 1.2.2022, 13:09.

                                        Comment


                                        • Nyt en uskalla merkkiä sanoa (kiinasta) toinen on CRX obd2 lukija. Kerran välähti radion tiedot. Tehnyt kerran aikaisemmin saman, silloin käytin korjaamolla Järvenpäässä (kaveri), nykyisin asun Lohjan ojamossa (viikon) eikä tuttuja ole. Silloin herjasi " käynnistyksen yläraja ylitetty (suljettu), mutta ammatilais vehkeet niin nollasi vian ja auto lähti käyntiin. Ei ymmärrä.

                                          Comment


                                          • Nyt kun kävin kokeilemassa niin MMI syttyi.

                                            Comment


                                              Kunnon vcds:n tarvii että saa oikeat vikakoodit pihalle ja nollattua. Todennäköisesti virtalukolta/siitä ohjauspylvään poksilta vikakoodia, joka estää käynnistymisen ja kun sen vikakoodin nollaa niin alkaa taas joksikin aikaa toimimaan.
                                              Tuolta aiemman viestini linkistä löytyy ne korjauskeinot, joilla muiden vastaavat vehkeet lähteneet kuntoon.

                                              Comment


                                              • Nyt pitäis viälä keksiä Lohjan Ojamon alueelta joku jolla oli ky.laite ? Mielenkiintoista ?

                                                Comment


                                                • Väittävät että tämä on yhtä hyvä kuin vcds ?. https://automasa.fi/tuote/vvikakoodi...AaAgBQEALw_wcB

                                                  Comment


                                                    Väittää voi ihan mitä vain. Totuus vain voi olla ihan jotain muuta. Kannattaa huomioida 2010 ja uudempiin tuo ei hyvä ollenkaan, jos nuo tiedot pitää paikkansa?

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Kaizu Näytä viesti

                                                      Tiedoksi muillekin 4f facelift, virtalukon vaihtajile. Että originaali avaimet käy, eli ei tarvi maksaa ylmääräisiä avaimista. Riittää kun vaihtaa pelkän virtalukon.
                                                      Eli vanha avain käy myös uuden, mahdolisesti romuttamolta, tilatun virtalukon kanssa? Omaani pitäisi uusi tilailla koska tuli "ignition lock defective" mittaristoon sekä keskuslukon kauko-ohjaus ei toimi eikä MMI sammu tai rattilukko mene päälle kun avaimen ottaa pois virtalukosta. Onkohan romiksien lisäksi vinkkejä mistä kannattaisi ehkä uutta hommata? Nuo yleismallin lukot joita monet varaosapuljut myy eivät varmaankaan ainakaan vanhaa avainta "hyväksy".

                                                      Comment


                                                        Virtalukko on vain lukija, joten romisvirtalukko käy myös.

                                                        Comment


                                                          Juu se on tiedossa, mutta edelleen ihmettelen sitä että se avain fyysisesti sopisi myös tuohon romislukkoon. Karsastan vähän ajatusta että pitäisi olla oma avain oville vaikkei sitä toki mekaanisesti juuri koskaan tule käytettyäkään.

                                                          Comment


                                                            Lukija ei ota kantaa avaimen fyysisiin haittoihin, Voit tunkea sinne minkä avaimen vain ja se lukee siitä sen ajoneston koodin ja päättelee siitä, että saako käynnistää.

                                                            Comment


                                                            • Vaihdettu n. kuukausi sitten mikrokytkimet virtalukkoon ja ohjainyksikköön, sekä ohjainyksilön rele. Sen jälkeen toiminut moitteettomasti, paitsi nyt teki tenän. Keskuslukitus aukeaa avaimesta. Kun avaimen laittaa virtalukkoon, MMI käynnistyys, radio toimii, mutta rattilukko ei aukea eikä virrat mene päälle, eikä starttaa. Akun jännite konehuoneesta 12,1V, nyt latauksessa. Ei vissiin ole muita vaihtoehtoja, kun pyytää kaveri VCDS:n kanssa kattoo koodit?
                                                              Viimeksi muokannut Juke350; 7.11.2022, 12:54.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X