Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköisen virtalukon vika(ko)? A6 4F.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Ok, sinnehän se tosiaan on helpoin myös johdotella.

    Comment


      #62
      Eipä löydy tästä (-04) ainakaan pienellä etsimisellä ilman työkaluja niitä napoja. Jos näpelöin pakkasten laskettua tuon kaukalon päältä muovin pois, niin löytyykö sieltä vastaavia kytkentäpaikkoja?

      Comment


        #63
        Repsikan puolella reunassa,ennen sitä kaukaloa.

        Comment


          #64
          Ensimmäisissä A6 4F:ssä ei ole konehuoneen puolella tuota latauspaikkaa vaan lataus tapahtuu peräkontin kautta. Näin myös omassa joka on -04 käyttöönotettu. Asentelin itse ctekin peräkonttiin kiinteästi niin nyt kärsii käytellä webastoa lyhyestä ajosta huolimatta.

          Comment


            #65
            Mitä avuksi kun ei mene virrat päälle a6 4f:ssä? Ei edes vcds:llä pääse kiinni mihinkään? Otin akun navat irti josko se auttais... Akku vaihdettu joulukuussa ja ohjelmoitu ja toiminut ok. Eihän tuota saa edes hinauksiin kun automaatti ja p päällä? Jos Lapinlahdella on tietotaitoa asian suhteen voisin korvausta tarjota avusta....
            Viimeksi muokannut BcV; 23.3.2014, 10:20.

            Comment


              #66
              Tuhkakupin alla on luukku, jonka irroittamalla saa kytkettyä parkkilukon pois ja laatikon vapaalle.
              Kuulostaa käyttö ja käynnistysjärjestelmän vialta. Kytkin, ohjainlaite....

              Comment


                #67
                MMi car setup valikoissa lukee vaan switch ignition on, paitsi akun varauksessa ja huoltoväli valikossa.

                Comment


                  #68
                  Jere osaatko hieman neuvoa lisää tuon parkkilukon kanssa? Tuhkakupin alla oli pari torxia mutta ei saa mahtumaan ulos koko hässäkkää. Onko siellä jokin mitä meisselillä voi painaa että keppi vapautuu?


                  Kiitokset neuvoista. Sain kepin vapaalle. Nyt odotellaan tuomiota...
                  Viimeksi muokannut BcV; 23.3.2014, 13:05.

                  Comment


                    #69
                    Tuossa kuva minne ruuvarilla pitää painaa, jotta lukitus aukeaa.
                    Attached Files

                    Comment


                      #70
                      Vikana oli ilmeisesti tietokoneen jumiutuminen. Kuulemma tiedossa oleva vika. Eli bitti oli siis poikittain, en tiedä minkälainen hard resetti sille oli pitäny tehä. Sama vika löytyy muistakin audeista(malleista en tiedä). Korjauksena uusi ohjelma, ei ollut vielä tiedossa milloin saatavilla. Voi tehdä saman jumin uudestaan vaikka huomenna tai ei koskaan....

                      Comment


                        #71
                        Minkä tietokoneen?
                        Käyttö ja käynnistysoikeus joka on kiinteänä ohjauspylväässä?

                        Comment


                        • #72
                          Ittellä tuli tänään aamulla sama vika. Kyseessä -07 A6 4F 3.0TDi Quattro.

                          Eilen päräytyin pihaan normaalisti sammutin auton ja kun aamulla olin lähössä töihin ja laitoin avaimen virtalukkoon nii ei mitään. MMI lähtee päälle ja punakidenäytöt jossa näkyy kello ja kilometrit mikään muu ei sitten toimikkaan. Avainta käännettäessä ei tapahdu mitään.

                          Saa nähä mitä tässä viell tulee eteen. Lueskellu netistä niin täältä ku muualtaki foorumeilta niin vika voi olla, rattiakselissa, ohjelmassa, virtalukossa ja jossain koriohjainlaitteessa tjsp.

                          Onko kellään mitään päivitettyä kokemusta tästä?

                          Comment


                          • #73
                            Alkuperäinen kirjoittaja BcV Näytä viesti
                            Vikana oli ilmeisesti tietokoneen jumiutuminen. Kuulemma tiedossa oleva vika. Eli bitti oli siis poikittain, en tiedä minkälainen hard resetti sille oli pitäny tehä. Sama vika löytyy muistakin audeista(malleista en tiedä). Korjauksena uusi ohjelma, ei ollut vielä tiedossa milloin saatavilla. Voi tehdä saman jumin uudestaan vaikka huomenna tai ei koskaan....

                            Paljonkos kyseinen "resetti" tuli kustantaan?

                            Comment


                            • #74
                              Purkaamolta rattiakseli ja koodaukset siihen.. toki vikakoodit kannattaa lukea ja varmistaa mutta näin yleensä..

                              Comment


                              • #75
                                Nonii kävin tänään hakeen auton poijjes pörhöltä.

                                Ku ne luki vikakoodin saivat herjaukset seuraavista, ohjelmisto vanha ja siit rattiakselista. Nollasivat koodit ja päivittivät softan ja kaikki vikakoodit katos. Katotaan tuleekos toi rattiakseli vika viell takasin.

                                Jos tulee nii vaihtoon menee mutta nyt ei tehty muuta. 150€ tuli maksaan lysti ku vanha ohjelma oli vetäny nii jumiin kaikki sähköhärdellit että joutuvat hetken funtsia miten ne saa kaikki sähköset käsijarrut sun muut pois päältä.

                                Comment


                                • #76
                                  No niin, kerrotaanpa nyt viimeinki tähän oma episodi jota on nyt kestänyt kohta kuusi viikkoa ja auto on edelleen levällään. Joskin odottamassa jo kertaalleen tilattua rattiakselia, kun meinaa hiukan vastustaa tuo osan saaminen...

                                  Rouva oli lähdössä autolla aamulla töihin ja itse perinteisesti työreissulla. Edellisenä iltana tulin itse autolla kotiin eikä mitään ongelmaa, kuten ei kahteen vuoteen mitään muutakaan pienintäkään vaivaa. Auto ei lähtenyt käyntiin ja mmi, mittaristo ja kaikki muu lämppärin paneelin valoja lukuunottamatta pimeenä. Kaveri kävi lukemassa illalla vikakoodit (ihan valtuutettu korjaamon Boschin testeri) ja soitti ettei saa koodeja ulos. Auto hinurilla niitten pajalle. Niitten sähkäri mittaili sulakkeet, releet yms.ja akku oli yön laturissa, mutta ei päässyt lukemaan vikamuistia. Auto hinurilla Jkl:n Autotarvikkeelle eli paikalliseen Audi-huoltoon. Seuraavana päivänä ennen pohjoiseen lähtöä kävin matkalla kurkkaamassa tilannetta ja sähkäri sanoi ettei mittauksista huolimatta ole vika selvinnyt ja vikamuistiin eivät ole edelleenkään päässeet. Olipa mukava lähtee pääsiäisen viettoon...

                                  Seuraavana aamuna tuli Audin huoltopäälliköltä soitto, että joko virtalukko tai rattiakselin ohjainboksi. Tilattiin virtalukko ja sovittiin, että ei maksa mitään jos ei sillä tokene. No eihän se tietenkään sillä kuntoon tullut. Rattiakselin hinta 1500€ marmorilla ja kysyin tulevatko osan hinnassa vastaan, ei pysty. Soitin maahantuojalle ja avauduin muutenkin nykypäivän vag-konsernin laadusta ja kysyin, onko normaalia että 4v. vanhasta ja 95tkm ajetusta autosta menee rattiakseli vaihtoon? Sanoi soittavansa liikkeeseen ja selvittävänsä asiaa. Vastaus oli legendaarinen; koska olen tuonut auton käytettynä maahan, ei maahantuoja osallistu kustannuksiin millään tavalla ja alennusta osan hinnastakaan ei anneta, vaikka olin kertonut saavani saman osan suoraan Saksasta 1000€.

                                  Ebayta ja nettiä selaamalla löysin akselin carparts-pros.comilta 880€ rahteineen. Varmistin toimitusajan ennen tilausta ja 5-7 arkipäivää. Viikon päästä kyselin seurantakoodia ja sain vastauksen, että valmistaja oli soittanut kysyäkseen mikä akselissa on vikana, koska siihen on olemassa myös korjaussarjaa. Jos kuitenkin haluan koko akselin, arvioitu toimitusaika toukokuun lopulla, koska valmistajalla toimitusvaikeuksia osan suhteen. Wtf?! Varmistin marmorilta ja maahantuojalta vielä toistamiseen onko olemassa korjaussarjaa, onko heillä osan suhteen tietoa toimitusvaikeuksista, ja tuleeko kumpikaan edelleenkään hinnassa vastaan vai onko pakko seisottaa autoa merkkikorjaamolla ja jatkaa osan metsästämistä. Eivät tulleet, ei euroakaan alennusta. Tilasin osan Tepolta kaksi viikkoa sitten ja piti tulla pikana, ilmeisesti lähtee huomenna Saksasta. Ilmeisesti. Jotain häikkää ollut Saksan päässä Tepon osatoimittajalla, ei ainakaan Tepon mukaan hänen osaltaan.

                                  Parastahan tässä koko paskassa on se, että edelleenkään en voi olla 100% varma onko vika rattiakselissa. Olen varmistanut asian Audin huoltopäälliköltä kahteen kertaan ja vastaus on ollut sama, näin se on nyt sähkärin toimesta mitattu ja selvitetty. Varmistin vielä, että kaikki temput on tehty akun irrotuksista lähtien ja näin kuulemma on toimittu. Jos vika ei ole akselissa niin mulla on tonnin hyllyn koriste ja 500€ lasku merkkihuollosta + korvaukset kaverin pajalle. Ja auto tietysti pajalla edelleen.

                                  Maahantuojalta kysyin voinko reklamoida jotenkin valmistajalle ja onko hänen mielestään normaalia, että 4v. välein uusitaan rattiakseli autoon. Ei ollut hänenkään mielestään normaalia, mutta vika on kuulemma tosi harvinainen. Tiedän nyt 3 vko:n sisältä kolme vastaavaa tapausta 4F A6:sta ja lisäksi näitä foorumin ongelmia tuntuu riittävän. Valmistajalle ei voi suoraan reklamoida kun ne käsitellään kuulemma maahantuojalla ja he eivät ota asiaan mitään kantaa, kun ei ole täältä alunperin ostettu. Ja viimeinen veto oli se, että kun autossa ei ole täydellistä merkkiliikkeen huoltokirjaa, koska olen vaihdattanut siihen Audilla ainoastaan 10tkm välein öljyt enkä huollattanut long life-ohjelmaan mukaan. Voi ristus mitä shittiä.

                                  Noh, 2000 eurollahan tästä onneksi selviää, jos nyt sattuu siis tulemaan kuntoon sillä uudella rattiakselilla. Alkaa vähän 20v.merkkiuskollisuus horjua näitten uudempien Vag-konsernin "kuluvien osien" vikojen johdosta.
                                  Viimeksi muokannut Victor; 5.5.2015, 20:35.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Nyt on auto ajossa yli 6 vko:n odottelun jälkeen ja vika oli siis tosiaan rattiakselissa. Sain vanhan itselleni, josko sitä ohjainlaitetta haluais joku yrittää tutkia ja herätellä vielä henkiin. Kaikkinensa homma tuli maksamaan n.1500€ ja positiivinen yllätys oli työn osuus, joka jäi jopa arvoitua 500€ pienemmäksi. Jotenkin toi hinta ei enää tunnu niin pahalta, kun oon ajanut Herzin 1.0 ecboost Focuksella yli 3000km ja lähes 1,5kk... :D
                                    Viimeksi muokannut Victor; 11.5.2015, 21:57.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Muutama päivä sitten 4F kutonen (-06, 2.4L multi) jätti Jyväskylässä lidlin parkkipaikalle juuri kyseisellä vikaselostuksella, eli keskuslukko ei pelaa kaukosäätimellä, avain jumittuu virtalukkoon ja sen kääntely lukossa ei tee mitään. Valot, radio ja muut sähkövempeleet pelittää normaalisti, pl. sähköinen kässäri. Kerran aikaisemmin (n. 3-4kk aiemmin) on tehnyt saman tempun kotipihassa, silloin heräsi itsekseen hetken kuluttua. Lidlin pihasta auto heräsi siten, että otin ratin säädön auki ja tönäisin ratin pohjaan, jolloin välittömästi virrat palasivat ja auto on sen jälkeen pelannut normaalisti.

                                      Näin perusteellisen googlettelun jälkeen viaksi olen kaventanut todennäköisesti juuri tuon "rattiakselin ohjainboksin" tai sen liitännät. Kyse on siis J518 Access and start authorisation control unit -laatikosta, jonka kansi näkyy kun vapauttaa ratin manuaalisen korkeussäädön. Laatikko sisältää itse ohjainpiirilevyn sekä integroituna rattilukon sähkömoottorin ja sen mekaniikkaa. Kyseinen boksi on syystä tai toisesta niitattu kiinni ohjauspylvääseen, jolloin kyseessä on yhtenäinen osa eli koko ohjauspylväs menee vaihtoon. Pikainen hinta-arvio marmorilla oli 1600-1700 € tuolle remontille, josta työn osuus n. 300 €.

                                      Audilta löytyi kyseisen ongelman TSB (technical service bulletin)(pdf), jossa kuvataan juuri sama ongelma ja kerrotaan korjaukseksi ohjausyksikön vaihto. Vian syy on transistori ja/tai kondensaattorivika J518-laatikossa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on kuitenkin tuossa TSB:ssä mainittu uuden boksin asennusta edeltävä dataliittimen 19-pinnin (starttirele) irroitus sen takia, että vältettäisiin mahdollinen releeltä tuleva virtapiikki, joka voisi vahingoittaa laatikkoa. Itse tulkitsen TSB:n siten, ettei tuota pinniä enää uuteen yksikköön kytketä ollenkaan mikä kuulostaa kyllä erikoiselta.

                                      Kävin vaihtamassa pari sanaa marmorin huollon kaverin kanssa ja hän sanoi, että tuo ratin tömäytyksellä korjautuminen voisi viitata myös pelkkään kontaktihäiriöön boksin liittimessä. Myös tuota yhden pinnin irroitusta voi kuulemma samalla kertaa kokeilla kun räplää liittimiä, mikäli auto pelaa ilman koodeja normaalisti niin sitä ei tarvitse kytkeä takaisin. Toisaalta jos mahdollisen virtapiikin aiheuttama vahinko on jo aiheutunut laatikkoon, niin johdon irrotus liittimestä on hieman myöhäistä. (Olettaen, että a) vika edes johtuu suunnitteluvirheestä eli releen aiheuttamasta virtapiikistä boksille ja b) auto pelittää ilman kyseistä pinniä.)

                                      Comment


                                      • #79
                                        Mites jos ton rattiakselin vaihtaa, ni mitä pitää koodata? Voiko vag-comilla tehdä vai onko pakosti merkkiliike hommia? Ja entäs jos sähkösen virtalukon(mihin avain tulee) tarviiko koodailla?
                                        Viimeksi muokannut jarppa^; 1.10.2015, 23:02.

                                        Comment


                                          #80
                                          Virtalukon voi vaihtaa ilman mitään koodauksia. Se on vain lukija, äly on jossakin muualla.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Juu älyhän on siin rattiakselin boksissa, halusin vaa varmistaa ettei toi "virtalukko tarvii koodauksia" ymmärtääkseeni ton rattiaksen vaihto on merkkiliikehommia.

                                            Comment


                                              #82
                                              Auto jumittui illalla paikalleen. Akku irti puoli tuntia, mutta ei vaikutusta. Jätin sitten yöksi akku irti seisomaan. Illalla uudestaan auton luokse läppärin ja kaapelin kanssa, josko vikakoodien nollauksella heräisi henkiin.

                                              Sitä mietin, että kun rattiakselin ohjausyksikkö on kuitenkin erillinen boksi ja kaikki äly on siinä boksissa, niin minkä takia se koko rattiakseli on pakkovaihtaa. Kai ne niittaukset pystyy (vai pystyykö) poraamaan auki ja kiinnittämään uuden boksin paikalleen.
                                              Virtalukko kannattaa ehkä samassa vaihtaa muuten vain varmuuden vuoksi(?).
                                              Romiksella osat ei maksa ihan mahdottomia, virtalukko satasen ja rattiakseli 150-200 eur.

                                              Comment


                                                #83
                                                Nonih. Auto lähti liikkeelle kun oli seisonut akku irti vuorokauden ja nollasin vikakoodit läppärillä.
                                                Tänään katsotaa miten äijän käy, että lähteekö tänäänkin käyntiin.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Audi A6 3,0 Tdi 4f/c6 virtalukko/rattilukko ropleema

                                                  Eli auto on vm 06 A6 virtalukko kyllä toimii mutta rattilukko ei mene päälle! Onko jollain tehnyt joskus näin?? Vikakoodeja ei vielä katsottu.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Voisi korjaantua rasvaamalla. Tai ehkä salvan tanko on irronnut ruuvistaan ohjaimen päässä. Salvan tangon päässä on muovipala (vai oliko ohjaimessa ja tanko pelkkää metallia..) jotkaon toisissaan kiinni yhdellä pienellä ruuvilla.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      4f:ssä on sähköinen rattilukko. Sammuuko mmi ja syttyykö sisävalot kun ottaa avaimet virtalukosta?

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Kyllä mmi sammuu ja kattovalot syttyy!

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Eli vika ei ole virtalukossa. Vikakoodit.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            On kyllä mielenkiintoinen vika! Vähän aikaa toimi ku poisti vikakoodit, nyt on taas mykkä rattilukko mutta nyt ei tuu vikakoodia!

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Minulla teki tuossa alkutalvesta samaa ettei lukinnut rattia lain.
                                                              Nyt taas toimii, joten olisiko joku osa vaan jumissa

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X