Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ratin vikinä

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Ratin vikinä

Tiedustelenpa ovatko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan, vaikkapa A100:n (91) kohdalla. Kun auto on seissyt vaikkapa yön, ei mitään ääniä kuulu. Kuitenkin noin 20 minuutin ajon jälkeen alkaa ratti natista ja niristä varsin rasittavalla tavalla :D

Ääni tuntuisi tulevan jostakin syvältä kojelaudan uumenista, kenties jopa konehuoneen puolelta(?). Vaikea tunkea mitään rasvaa minnekkään kun ei tiedä minne tunkisi... Hyviäkin puolia löytyy, rattiin ei voi nukahtaa kuin mielettömän pitkällä suoralla. Kanssamatkustajien reaktioita on myöskin mukava seurata, itse kun olen tottunut ääneen niin en edes aina huomaa sitä. Muut kuitenkin vääntelehtivät penkeissään tuskallisen näkösinä.

Hammastanko? Sama vika rahikaisella. Reteot vaan pidemmälle kaakkoon.

Comment

Eihän rattiputken kotelo ole löysällä, siis se missä "viikset" on kiinni.

Comment

Täytyy hieman aukoa paikkoja. Kiitoksia jo näistäkin ehdotuksista. Palaillaan asiaan

Comment

En tiedä onko sulla samanlainen systeemi kun mulla, mutta kuuluuko ääni voimakkaammin jos painat rattia mittaritauluun päin (sehän antaa hieman periksi)?

Comment

Onko nelipuolainen ratti ? Jos on, niin koita vetää ratin "keskiötä" itseesi päin.

Comment

ratin narina

ratin narina tulee melkovarmasti kuivuneesta hammastangosta. siihen on helppo lääke, hammastangon suojakumit irti klemmareista ja jotain notkeaa vaseliinia sisään ,esim keskuspainevoiteluvaseliinia ja kitinät ja narinat ovat tipotiessään. näin ainakin minun kohdalla oli.autoni on audi 100 2,6 vm 92. terveisin heikki illi .0400438760

Comment

Minäkin luulin ensin, että ratti kitisee. Mutta syyksi paljastui ns. "koiranluu". Oli mennyt kumi rikki.

Comment

On ollut niin paljon kiireitä viime aikoina että en ole kerinnyt korjaushommiin... ehkäpä viikonloppuna kerkeisin asiaan perehtyä. Kiitoksia jälleen uusista ehdotuksista mistä ininä voisi johtua!

Comment

Heh, 'mukava' kuulla että muillakin on vastaavaa ongelmaa. Pieni mutta sitäki vittumaisempi ongelma.

Välillä natinaa kuuluu myös lähempää ruoria, eli jokin hankaa kojelaudan sisällä. Rokki vaan kovemmalle, on ollu lääke tähän asti, mut nyt pitäneeki paneutua ongelmaan.

Comment

Yksi potentiaalinen narinan/nitinän aiheuttaja on ratin takana "viiksipaketissa" oleva kontaktikehä johon ratissa oleva äänimerkin metallinasta hankaa rattia käännettäessä. Eli ratti pois ja kevyt rasvaus tuohon kontaktikehään. BTDT.

Comment

Onko muilla ilmennyt B5 tätä kyseistä ongelmaa? Nykyisessä ja edellisessä narisi/vikisi ja on todella v*ittumainen ääni, kun kaupungissa joutuu veivaamaan. Olen yrittänyt rasvailla vähän sieltä sun täältä mutta ei vaan lopu. Millä saan tämän loppumaan? :D

Comment

Itsellänikin B5:ssa narisee ratti ärsyttävästi kun kääntelee. Olen purkanut suojamuovit pois ja melkein joka koloon (ristiniveleen ja läpiviennin kumiin tjs) ruiskuttanut öljyä mutta ei auta. Mielestäni ääni tulee juurikin siitä läpivientikumista tai mikä onkaan nimeltään, mutta sen väliin ei saa menemään öljyä. Mikäli rattia työntää syvemmälle ja hieman ylöspäin, niin narina lähes loppuu. Narinan lähde kumminkin jossain viiksipaketin seutuvilla..?

Comment

Komppaan TLYYTISTÄ, mulla narina johtui raidetangon pään kumin rikkoutumisesta ja kosteudesta nivelessä. Parissakin eri autossa vuosien mittaan.

Comment

Oltiin aikanaan erittäin varmoja että natina vanhemmassa tojossa tuli ratin muoveista tai muualta ratin rakenteesta. Ääni hävisi kuitenkin korjaamalla vuotava ohjaustehostimen pumppu. Voihan olla että se ääni kuitenkin tuli niistä muoveista mutta esiintyi vain koska kuormitus sinne oli kova tehostuksen ollessa vajaa...

Comment

Onkos tähän ratin vikinään natinaan uusia löydöksiä? Oma senkus vain jatkaa narisemista. Mielestäni narina tuli aikalailla sen jälkeen kun vaihdoin 3-puolaisen nahkaruorin vakion tilalle. En vaan ymmärrä mikä asennuksessa olisi voinut mennä vikaan, pari kertaa purkanut ja laittanut uusiksi ja katsonut ettei ratti ainakaan hankaa mihinkään, kuten ei vanhakaan ratti.

Comment

Working...
                                X