Se on se mitä aina kaipaa lisää, mutta sitä muuten on täysimoottorillisessakin tarpeeksi, että saa purkamatta tuon flektin vaihdettua. Vartin homma maksimissaan.
BTDT.
Kyllähän sen tuulettimen ottaa irti ja liittimen irroittaa - mutta kuka hiivatin insinööri keksi laittaa sen kaapelin kiertämään alakautta?
Kahden tunnin homma siitä tuli, kun tunnin kohdalla tajusi tiputtaa keulan huoltoasentoon. Homma nopeutui kummasti. Apukädet ovat yllättäen hyödyksi kun puskuria ottaa irti ja laittaa takaisin :-)
Ny tulee kylymää, mutta kyllä oli homma hantaakista.
Ettet vaan yritä irroitella turhaan?
Mulla kyseinen johto oli nippusiteillä kiinni flektin rungossa, josta jatkoi matkaansa umpion alapuolella olevan pidikkeen kautta muiden mukana eteenpäin liitinpidikkeisiinsä ohjaustehostimen öljysäiliön viereen. Matkan varrella lienee parikin muuta pidikettä, jotka pitää vapauttaa.
Nippusiteitä tuolta flektin rungosta ei tarvitse katkoa / irroittaa, riittää kun vapauttaa flektin johdon nipusta muiden johtojen kanssa ja nostaa pois kun varsinainen liitin on irroitettu.
Onko kasikoneisissa viskoa ollenkaan ? Näissä pienemmissä se hankalin juttu on juurikin saada johdot kulkemaan viskon alapuolelta ja vielä luotettavasti kiinnikkeisiin. Toki jos laittaa tarvikepuhaltimen niin samahan se on katkaista johdot ja liittää vanhoihin kun liittimen joutuu kuitenkin vaihtamaan.
Mä kävin irrotuttaa flektin korjaamolla. En olis sitä itte saanut irti "hiekkakasassa" mutta kun auton nosti ylös niin sen piuhan sai irti ihan ok ilman että laittoi keulaa huoltoasentoon. Huoltomies irroitti ylhäältä ilmakanavat ja lisäksi jakopäänkopan (tuli muutama milli lisää tilaa kiskoa tuuletinta pois).
Viikonloppuna purin flektin ja totesin että hiilet oli loppu ja ankkurikin oli kulunut pari milliä hiilien kohdalta. Eli oishan ton saanut korjattua mutta ensin olis pitänyt metsästää hiilet ja sit ois se ankkuri pitänyt sorvata tms ja olisko sittenkään ollut pitkäikäinen.
Löysin ebaystä yhden puljun joka myy tuota flektiä (ATP:n valmistama)65EUR plus postikulut..ebay linkki
Mulla kysely päällä miten sen saa tilauttua Suomeen. Ilmoittelen jos saan tilattua ja oliko toimiva kikotin..:).
Motonetin "300W" puhallin oli identtinen alkuperäisen kanssa ainakin omassa autossani, liittimet mukaan luettuna. Taisipa olla sama valmistajakin, kuin rinkelilogoilla varustetulla alkuperäisellä.
Hinta taisi olla 79.90, kannattaisiko käydä tiskillä vilkaisemassa?
Kiitti infosta...jossain oli aikaisemmin puhetta että siinä olisi liitin vääränlainen. Onneksi otin talteen piuhan pätkän kun heitin roskiin puretun flektin..:). Otan liittimen mukaan ja meen käymään Motonetissä....helpompihan se on ostella Suomesta. Sain tarjouksen tuolta Saksasta ja hintaa tulisi tuolle 87,50EUR.
Tulipa sitten tilattua tuolta ATP:ltä tuo puhallin ja siinä oli pistoke oikean mallinen (soikea). Homma toimi niin että kyselin osan (koodin hain Etkasta) hintaa ja sopivuutta autooni (sähköpostiosoite info(at)atp-autoteile.de, kotisivu www.atp-autoteile.de) ja he lähettivät tarjouksen ja kyselivät kuinka haluan maksaa.
Hintaa tuolle puhaltimelle tuli 87,50 EUR postikuluineen. Puhaltimessa on Hellan logo ja valmistusmaa oli Kiina..:). Puhallinta en ole paikalleen vielä asentanut mutta testasin että toimiiko se laittamalla pistokkeen kiinni ja virrat päälle autosta.
Ite ostin uuden 300w flektin heinäkuussa motonetistä ja se oli presis samanlainen kun orkkis ja liitinkin oli oikea ja hinta oli tuo 79,90e. Tosiaan vaihtaessa helpotti huomattavasti kun täräyttää vanhan flektin piuhan poikki ja vetää sen läpi niistä kiinnikkeistä viskon alta. Uuden laitoin nippareilla viskon yläpuolelta.
Eli olis edessä nokkahihnan vaihto A6 c5 -04 2.0 vapariin. Enne sitä pitäis selvitellä muutama asia. Nimittäin kummankin tuulettimien moottorit on sököt ja sitä tuuletin moduulia/ tuulettimia ei saa sieltä pois ennen ku purkaa keulan.
Haluisin korjata/ vaihtaa noi ennen nokkahihna remppaa, ni sais samalla rempalla kaikki kuntoon :)!
Tulikin mieleen että tietäiskö kukaan olisko jossain muussa mallissa samanlainen tuulettimien moduuli/ tuulettimet?!
Jos jollain löytyy nurkista ni voi laittaa viestiä!!!
Missähän vois olla vika, tai mitä osia välistä puuttuu kun ilmastoinnin tuulettimen ritilä heiluu ja ei ole missään kiinni ? laitan pari kuvaa jos siitä sais käsityksen mitä tarkotan.
EDIT:
Sellanen tuli mieleen että voiko ilmastointi jollain tapaa ylikuumentua nyt kuin tuuletinta ei ole viilentämässä ? Voiko jotain hajota ? jos ilmastointia ei käytä, pyöriikö silloin tuuletin ?
En kyllä osaa sanoa mikä sieltä on korkannu mutta kyllä tuo sähköflekti on hyvinkin kiinteästi siinä eikä saa heilua telineessään. Flekti ja sen moottori on kiinni noilla kolmella 10mm mutterilla ja irtoaa eteenpäin eli pitää purkaa syylärikin edestä jos sen haluaa pois.
Tutkin asiaa ennen kuin laitoin puskurin paikalleen jakopäärempan jälkeen. Näytti että se tuuletin irtoaa konehuoneeseenpäin ? oli sellaisilla muovisakaroilla kiinni ja moottori sellaisen muovikehikon "päässä"
Tyhmänä en tosin kattonut pulttien tai muttereiden sijaintia, eli pitääkö siis oikeasti purkaa koko jäähdytin että tämän moottorin saa purettua etukautta ? ajattelin että se on niin fiksusti että lähtee nyppäsemällä taaksepäin eli moottoriin päin kun on puskuri revitty auki ja huoltoasentoon.
Tuulettimessa ei ollut miitään pulttien reikiä kuten viskon tuulettimessa, eli ilmeisesti joku muovinen pala puuttuu välistä joka lukitsee tuulettimen itse moottoriin. Taitaa joutua ostamaan koko moottorin jossa on tuuletin kiinni. PRKL !
Mitenhän mä oon ollu niin puusilmä sitten etten oo semmosta huomannu. Pitää googlailla seuraavan kerran kun tulee eteen. Viisas näköjään pääsee vähemmällä :)
Hoi onkos tietoa a6 4f -06 3.0 Tdi tuulettimesta, kuskin puoleinen visko vai sähköflekti ja minkäkokoinen se on??? osais tilata etukäteen ennenkuin purkaa koko keulan.
Comment