Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-97 C4 aftermarket hälyn asennusvinkkejä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -97 C4 aftermarket hälyn asennusvinkkejä?

    Pitäs ässään laittaa tarvike häly. Tarviiko orkkishäly disabloida pois pelistä vai pelaako yhteen jälkiasennus hälyttimen kanssa? Mieluusti jättäisin tuon alkuperäisenkin sinne pörisemään, sen kautta kun pelaisi keskuslukon ja sisävalojen ohjaukset kätevästi.

    Johtokaaviot ja kytkentäpaikat onkin jo tiedossa, onko kokeneemmilla valmiita niksejä joita ottaa huomioon?

  • #2
    Eikös uusi häly sitten hanskaa noita keskuslukkoja ja valoja? Kuulostaa vaan jotenkin vikatilanteessa aika painajaiselta jos siellä on kaksi systeemiä samaan aikaan päällä, ajonestot yms.

    Virtaakin varmaan haukkaa turhaan jos kaksi päällekkäistä hälyä päällä.

    Comment


    • #3
      Käynnistyksenestoa en uudesta hälystä aio kytkeä. Sehän toimii anyway avaimen sirulla eli ajonesto ei ole ongelma. Lähinnä sitä tietoa olen vailla että onko järkevämpää ohittaa koko orkkispoksi vai kannattaako se jotenkin hyödyntää keskuslukkojen/sisävalojen ohjaukseen...?

      Mielessä siis pyöri ovitunnistimien kytkentä, uusi häly tutkii ja haistelee sisävalojen virtoja. Sisävalot taasen jäävät normaalisti viiveellä(60sek?) palamaan kun sammuttaa virrat ja avaa oven. Sammuvat kun orkkis systeemin kaukosäätimellä lukitsee ovet. Nyt jos laittaa uuden hälyn joka ohjaa suoraan keskuslukkoja, jääkö sisävalot palamaan vaikka kytkee hälyn päälle ja lukitsee ovet? Kokeilemallahan se tietysti tuokin selviää.

      Alkuperäiselle hälytin toiminnolle ei tietenkään olisi välttämättä jatkossa tarvetta.

      Comment


      • #4
        Ainakin tehdashälyttömässä valot ohjautuu aftermarket hälyn mukaan niin kuin ennenkin (valot syttyy avatessa, pimenevät kun lukittaa). Kytkettynä siis "ohjeiden mukaan" katkaisemalla ohjausjohto ja päät hälyn johtoihin kiinni. En sitten tiedä tuoko tuo tehdashäly jotain jännitystä mukanaan kytkentöihin, sellaista yksilöä kun ei itsellä kolmesa c4 korista huolimatta ole eksynyt käsiin.

        Comment


        • #5
          Menee siis kokeilemiseksi. Eipä nuo niin vaikeita ole yleismittarin kanssa mitata.

          Comment


          • #6
            Näkeekö jostain onko autossa tehdashäly? Varustekoodeista tietysti, mutta nopeasti autosta kattomalla?

            Comment


            • #7
              Jos ihan näköyhteyden haluaa niin takapenkki irti. Sieltä löytyy hälyn älypoksi. Korvalla kuulee sit jos sieltä vasemman takalokarin uumenista kuuluu -tööt- kun lukitsee ovet.

              Comment


              • #8
                Itselläkin tarvikehäly (DEFA) saa valot syttymään juuri oikeaoppisesti. Sisävaloja ei mitenkään erikseen kytketty boksiin. En tiedä syttyykö ne aina myös ilman mitään hälyjä, kun keskuslukon avaa? Vai maadoittaako häly ovikytkinten piuhaa sopivasti, että valot syttyy?

                Comment


                • #9
                  Eilen sain päävirrat ja vilkkujen johdot sekä iskutunnistimen ja sisätutkat asennettua. Konehuoneesta läpiviennitkin sujui yllättävän helposti.

                  Onko varmaa tietoa tuon keskuslukon johdotuksista eli miten tuo alkuperäinen systeemi toimii. Vaihtuuko siellä polariteetti piuhassa vai onko omat sulku- ja avausjohdot?
                  Viimeksi muokannut hopsis; 22.4.2010, 11:44. Perustelu: typoja

                  Comment


                  • #10
                    Eiköhän tuossakin ole vielä omat johtonsa sululle ja avaukselle +12V ohjauksella. Kolme piuhaa siis pumpulle.

                    Comment


                    • #11
                      Tänään tuli seinä vastaan. Eli nimenomaan keskuslukon piuhat jäi löytymättä. Missäköhän olisi keskuslukon rele tai vastaava.

                      Toisekseen, en löytänyt pitkänkään hakemisen jälkeen alkuperäisen hälyn konepellin katkaisijaa. Missäköhän se mahtaisi olla, vois nimittäin käyttää samaa eikä tarvisi suottanpäiten uudelle painokytkimelle tehdä reikää.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                        Eiköhän tuossakin ole vielä omat johtonsa sululle ja avaukselle +12V ohjauksella. Kolme piuhaa siis pumpulle.
                        Eikös se ole plus, signaali ja maa? Eli signaalijohtoon tarjotaan plussaa tai maata tarpeen mukaan?

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä nuo internetin aapiset meinaa järjestään että ruskea/vihreä ja ruskea/harmaa johdot löytyy kuskinoven johtosarjasta. Toinen avaa ja toinen sulkee lukot. On vaan kohtuu järjettömän ahtaassa paikassa se paikka mistä nippu tulee läpiviennistä sisälle.

                          Comment


                          • #14
                            On vaan kohtuu järjettömän ahtaassa paikassa se paikka mistä nippu tulee läpiviennistä sisälle.
                            Muistaakseni omaan C4:seen laitoin liitokset pelkääjän puolen etupenkin kynnys listan alle. Oli ihan kivasti tilaa tehdä liitokset.

                            vois nimittäin käyttää samaa eikä tarvisi suottanpäiten uudelle painokytkimelle tehdä reikää.
                            Jarruneste säiliön vieressä on suht sopivan kokoinen reikä valmiina. Tosin tarviihan siihen sen ruuvin reijän tehdä maita varten.

                            Comment


                            • #15
                              Niin kun jossain se alkuperäinenkin kytkin konepellille on olemassa kun kerran häly huutaa jos pellin avaa ja mieluusti menisin mistä aita on matalin ja käyttäisin orkkista.

                              K-lukon johdot varmaan menee tosiaan sieltä sulakerasian alta johonkin tilavampaan paikkaan. Pitää seuraavaksi katsoa kynnyslistojen alta josko löytyisi.

                              Comment


                              • #16
                                Lötkössä ainakin on pumpulla kiinteä maa ja sitten syötetään +12V jompaan kumpaan johtoon (avaus/sulku). C4:ssa olettaisin olevan vielä samoin periaate.

                                Comment


                                • #17
                                  Ja pumppu sijaitsee avantissa ilmeisesti tavaratilan sivussa lokarin sisällä jossakin...?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Taas meni huuli pyöräksi. Takapenkin alla vasemmalla puolella on poksi jossa päällä osanumero 4A0951173 ja teksti Alarmsteuergerä​t.

                                    Vajavaisilla germaanikielen taidoilla oletin tuon olevan orkkishälyn poksi. Otimpa tuosta liittimen irti ja kokeilin ja kyllä vain silti pillit soi ja vilkut vilkkuu. Mikähän purkki tuo oikein sitten on?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei sattanaa. Vos kai sitä perjantai-iltaa mukavamminkin viettää kuin kädet verillä runkata jotain hälyttimen johtoja räntäsateessa nälkäisenä ja väsyneenä ulkona.

                                      Nyt olis enää keskuslukon johdotuksia vaille valmis. Ovipahvin irrottamisen se vaati että sai varmistuksen. Kuskinoven lukkonuppi ohjaa keskuslukkoa ja nupille menee kolme johtoa: Vihreä, punainen ja ruskea. Punainen ja ruskea hieman vahvempia ja vihreä aikas ohut.

                                      Vaihtuuko tuossa ohuessa johdossa sit polariteetti tarpeen mukaan vai kuinka tuo systeemi oikeasti toimii? Ei jaksa enää kokeilemalla ja mittaamalla nysvätä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli puhuin omiani.

                                        Yritin googlailla, mutta ei oikein mitään kytkistä löytynyt. Ainoat mitä löysin, niin niiden perusteella voisi arvailla vihreän menevän keskulukituksen boksille ja lukon kytkin sitten yhdistää sen joko maahan (ruskea) tai +12V (punainen). Tuo on sentään helppo mitata, että tuleeko punaiseen +12V ja onko ruseka maa. Jos, niin sitten kai uskaltaa jo sanoa vihreän menevän sitten boksille.

                                        Audiq oli vissiin oikeassa :) Taitaa olla ainoastaan pre-facelift lötköissä se +12V jompaan kumpaan -systeemi, ja jo faceliftistä on tuo maata tai +12V.

                                        Mii soo sorrii.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kehnosti on juu netissä sähkökuvia. Alldata ei kerro sen paremmin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No niin, nyt löytyi joku torrentti josta sai oikein kunnon kuvallisen oppaan. Harmi vaan etten osaa venäjää...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tulipas yö nukuttua välissä ja taas olis pää täynnähyviä ideoita. Olenko ihan kassalla jos ajattelen että kuskin oven keskuslukon kytkimelle menee kolme johtoa. Maa, +12V ja ohjausjohto johon syötetään (+) tai (-) signaali tarpeen mukaan.

                                              Jos vaan kylmästi kytken uuden hälyn unlock- ja lock-johdot tuohon ohjauskarvaan. Eihän siinä pitäisi tapahtua mitään oikosulkua, häly antaa tilanteesta riippuen joko avaus tai sulkupulssin.

                                              Hälyhän tarjoaa plussaa noihin ohjausjohtoihin joten toinen johdin pitänee vetää vaihtoreleen kautta jotta saa maaohjauksen.

                                              Nyt olis pari tuntia aikaa kommentoida, pitäis Hot Rod Rock Show:hun vielä tänään päästä ja autossa ei ole yhtään sisäverhopalaa paikallaan. Toisaalta näistä kytkennöistä voidaan vielä myöhemmin lukea tuolta toisesta threadista jos tule savut jostain ulos...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Näin muistelisin että ainakin itse olen kytkenyt kaksi hälyä, ohjaus piuha poikki ja näihin sitten hälyn sulku ja avaus karvat kiinni. Tässä tais olla vielä sellanen lisä juju että se avaus signaali piti vielä olla tarpeeksi pitkä että keskuslukon boxi tajuaa avata ovet. Sen pystyi hälystä vaihtaa että antaako lyhyen vai pitkän ohjaus pulssin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pengoin kansioita ja DEFAn hälyyn antaa ohjeeksi kuvan mukaisen kytkennän.

                                                  Tuo on minusta kylä vähän sekava kuva, mutta noin se toimii kahden releen hälyissä. Tuosta kytkennästä pitää vain tajuta, että tuon lukkonupin kytkimen tilahan muuttuu toiseksi, kun kaukosäätöä käyttää. Riittävän pitkä signaali tarvitaan varmaan juuri tuon vuoksi, että se lukkonuppi ehtii nousta ylös. Muuten se kytkin ei ehdi vaihtaa tilaa ja hälyn releen palatessa normitilaan, menee lukot taas kiinni.

                                                  Itsellä meni kauan käydä läpi tuo kytkentä kuvasta, mutta noin se toimii. Turhan sekava joka tapauksessa. Idea siis kytkeä ne relee osittain toisiinsa. Releiden ollessa normitilassa, ne vain johtavat suoraan läpi lukkonupin kytkimeltä tulevan signaalin pumpun boksille.

                                                  Johdot eivät ole yhteydessä toisiinsa, vaikka kuvassa toisensa leikkaavatkin. Jos olisivat yhdessä leikkauskohdistaan, niissä olisi musta piste/ympyrä. Releiden + ja maa tarkoittavat +12V ja maata, jotka tulevat lukkonupin kytkimeen.

                                                  Jos sulla on sen asennuksen alla olevan häly-/kakeboksin piuhojen selitykset, niin laita tänne. Voi tosin olla, että tämä minun selitys vain turhaan sotkee eikä auta mitään :)
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut jasso; 24.4.2010, 23:08.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tässä kanssa yksi kaavio (alempi). Kolmen sekunnin pulssia tarjottaisiin tuossa. Muistaakseni oman autoni hälyttimessä se on jotain sitä luokkaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuo on siis vastaava kytkentä, kuin tuossa DEFAn kuvassa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Juu, aivan. Tuossa kun oli tuo ohjauspulssin pituus mainittu, niin siksi laitoin linkin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No niin, nyt taisi löytyä oikea konsti. Palaan asiaan kytkentäkaavioiden kanssa kunhan saan valmiiksi.
                                                          Viimeksi muokannut hopsis; 2.5.2010, 18:15. Perustelu: Mutuilut pois sotkemasta.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X