Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8L:n ilmastointi ei jäähdytä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8L:n ilmastointi ei jäähdytä

    Kun kytkin eilen töistä lähtiessäni ilmastoinnin päälle ensimmäistä kertaa varmaan kuukauteen, se ei puhaltanut kylmää ilmaa. Odotin parkkipaikalla viisi minuuttia puhaltimet täysillä ja lämpötila LO-asennossa, mutta suuttimista tuli vain haaleaa ilmaa. Auton sisällä oli n. 30 astetta lämmintä. Ulkolämpötila oli mittarin mukaan 24 astetta. Ilmastointi toimi ihan hyvin edellisen kerran kun sitä "tarvitsin" n. kuukausi sitten.
    Tänään ehdin tutkia asiaa tarkemmin ja näyttää siltä, että kompressori kytkeytyisi (tai yrittäisi), koska tyhjäkäyntikierrokset laskevat hetkeksi kun painaa lumihiutale-nappia.
    Tutkin vikakoodeja ilmastointilaitteen käyttöpanelista ja sain sieltä seuraavat koodit:

    15.1 (G113): Air Flow Flap Potentiometer, static open
    22.1 (F118): A/C Refridgerant High Pressure Switch, static open

    Näihin oli vielä jotain noteseja:

    15.1: Digital value is internally programmed for limp-home mode.
    22.1: Compressor remains OFF untill switch closes.

    Mitähän nämä vikakoodit oikeasti tarkoittavat? Varsinkin tuo limp-home mode pelottaa, mutta ei kai se liity moottoriin mitenkään?

    Ilmastointi on huollettu edellisen omistajan toimesta aika tarkalleen vuosi sitten.

  • #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...highlight=22.1

    Tuolla juttua 22.1 koodiin A3:n osalta. Haulla löytää lisää 22.1 koodin merkityksestä.

    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...5&highlight=C4

    15.1 on taas vikailmoitus lämmittimen ilmanohjainmoottorista. Linkissä lisää
    aiheesta.

    Comment


    • #3
      Auto oli tämän päivän huollossa ja siellä todettiin paineiden hävinneen järjestelmästä (oli siellä ollut joku pieni suhaus jäljellä). Kun huoltomies rupesi tekemään painetestiä (typellä?), alkoi ilmastoinnin paineanturi viheltämään kuin kukkopilli. Kun anturin liitintä heilutteli, ääni muuttui vihellyksestä suhinaksi ja takaisin. Anturi siis vuotaa.
      Otin itse illalla autotallissa anturin kolminapaisen liittimen irti ja sieltä tuli vielä hetken aikaa "pahan hajuista ilmaa". Liitin ja sen ympäristö oli aivan tuoreessa öljyssä (kompuraöljy?). Otin myös anturin irti paineputkesta ja sain aika helposti puhallettua niin, että ilmaa tuli liittimen päästä läpi.

      Nyt minulle heräsi kysymys, pitääkö tuon anturin edes itsessään pitää painetta? Kun irrotin anturin putkesta, sinne jäi jäljelle sellainen pyörän venttiilin näköinen vastakappale, jossa on pystyssä piikki joka menne tämän anturin pohjassa olevaan reikään. Voisin kuvitella, että tiivistys tapahtuu täällä vastakappaleessa ja tämä tappi liikkuu ylös alas paineen vaikutuksesta. Tätä teoriaa puoltaa myös se, että anturi on tiivistetty paineputkeen kierteen alapäästä vain O-renkaalla. Jos anturin ei tarvitse pitää painetta, on auton paineputki viallinen ja se maksaakin jo yli 200€.

      Anturin numero on 1J0 959 126. Ko. anturi ei paljon maksaisi jos vika tulisi sillä kuntoon.

      Comment


      • #4
        Tuliko painetta vielä jatkuvasti venttiilistä ulos kun irroitit anturin?

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja mikaks Näytä viesti
          Tuliko painetta vielä jatkuvasti venttiilistä ulos kun irroitit anturin?
          Ei tullut, vaan paine oli jo karannut siinä vaiheessa kun otin liittimen irti anturista. Sitä sihinää kesti ehkä kymmenen sekuntia.

          Comment


          • #6
            Se pyörän venttiilin näköinen on neulaventtiili. Se on sitä varten, että anturin voi irroittaa tyhjentämättä koko järestelmää ensin.

            Kyllä kuulostaa siltä, että selviät tuolla anturin vaihdolla.
            Sitten pitää osata täyttövaiheessa arvioida paljonko sitä öljyä on pihalle tullut.
            Sama määrä öljyä on hyvä saada tilalle...

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja jkari Näytä viesti
              Se pyörän venttiilin näköinen on neulaventtiili. Se on sitä varten, että anturin voi irroittaa tyhjentämättä koko järestelmää ensin.

              Kyllä kuulostaa siltä, että selviät tuolla anturin vaihdolla.
              Sitten pitää osata täyttövaiheessa arvioida paljonko sitä öljyä on pihalle tullut.
              Sama määrä öljyä on hyvä saada tilalle...
              Tarkoitatko, että tämä neulaventtiili on auki kun anturi on ruuvattuna paikoillaan ja tällöin anturi itsessään on se joka estää systeemin tyhjentymisen? Ja kun anturin ruuvaa auki, neulaventtiili menee kiinni ja systeemin pitäisi olla tiivis? Voisikohan sen testata jotenkin helposti? Ei varmasti ihan kotikonsten, mutta jos ajaisi johonkin jäähdytinhuoltoon ja siellä tehtäisiin joku pikatesti?

              Comment


              • #8
                Tarkoitatko, että tämä neulaventtiili on auki kun anturi on ruuvattuna paikoillaan ja tällöin anturi itsessään on se joka estää systeemin tyhjentymisen? Ja kun anturin ruuvaa auki, neulaventtiili menee kiinni ja systeemin pitäisi olla tiivis?
                Juurikin näin.

                Ilmastointihuolto autoihin yleensä sisältää vuototestin.
                Tämä vuototesti toteutetaan tekemällä alipaine järjestelmään ja katsotaan, että paine ei muutu järjestelmässä.
                Testi ei ole aukottoman luotettava, mutta laitevalmistajan mielestä riittävä.

                Comment


                • #9
                  Itsellä on kanssa tollainen 2000 vuosmallin A3. Mites noi ilmastoinnin vikakoodit luetaan?

                  Comment


                  • #10
                    Tässä ohjeet ja koodilista: http://www.ffp-motorsport.com/index.php?mid=2&pid=125

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Tomi Stolt Näytä viesti
                      No jos ymmärsin ohjeet oikein, niin ei mulle ilmestynyt siihen mitään valikkoa tai koodeja. Painetaan kiertoilmanappi pohjaan(kiertyvännuolenkuva), sitten puhalluksenlisäys nappia(nuoliylöspäin) ja tuonko jälkeen siihen pitäisi ilmestyä jotain?

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Samppale Näytä viesti
                        No jos ymmärsin ohjeet oikein, niin ei mulle ilmestynyt siihen mitään valikkoa tai koodeja. Painetaan kiertoilmanappi pohjaan(kiertyvännuolenkuva), sitten puhalluksenlisäys nappia(nuoliylöspäin) ja tuonko jälkeen siihen pitäisi ilmestyä jotain?
                        Ei vaan "kiertoilma" ja "puhallus tuulilasille"-painikkeita.

                        Comment

                        Working...
                        X