Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Viive A6:n käynnistyksessä?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Viive A6:n käynnistyksessä?

Elikkäs tällaista kysyisin: Omassa kulkineessani (A6 -06) kun kääntää virta-avainta startatakseen, niin kuluu joku muutama sekunnin murto-osa ennen kuin starttimoottori lähtee pyörimään. Tuntuu hassulta kun on tottunut siihen aiemmissa autoissa että kun avainta kääntää niin startti alkaa pyörittämään heti.

Auto kyllä starttaa aina että ei siinä mitään. Olen vaan täällä foorumilla lukenut, että virtalukon pohjissa on ollut jotain häiriöitä, mutta ei luulis että noin uudessa on mitään. Vai tekeekö tuo kone jotain tarkistuksia ennen kuin se antaa starttimoottorille luvan pyörähtää? Vika vai ominaisuus?

Ei se virtalukko toimi noissa uusissa enää samalla tavala kuin vanhemmissa. Siellähän tarkkaillaan mm. että kytkin/jarru on painettu pohjaan ennenkuin starttaa. Dieselitkin hehkuttaa jo itse. Painat kytkimen pohjaan ja käytät avainta nopeastikin siellä start asennossa ja kone starttaa itse vasta kun hehkutus on hoidettu. Kait se bensakonekin jotain tarkistuksia tekee ennen starttia, ainakin tarkistaa että kytkintä painetaan tai automaatissa jarrua. Ainakin omasta mielestä todella kiva ominaisuus nykyään.

Esim B8:ssa pelkät virrat saa päälle ilman starttausta vain "starttaamalla" ilman että painaa kytkintä.

Comment

Taitaa peräti avaimen kääntäminen olla nykyään ainoastaan toive tietokoneelle, että nyt haluttaisi saada auto käyntiin, ei suora kytkin startille. Taitaa riittää, että kerran vain käytät avaimen starttauksessa ja tietokone hoitaa sitten itse starttauksen pituuden. Bemareissa ainakin noin.

Comment

Muistan vastaavan tapauksen kun joskus kävin q-tourilla kokeilemassa A6 3.0TDI:tä.
        Olin jo irroittanut avaimesta kun auto vielä starttasi itsekseen ja lähti käymään.

Comment

Jasson kommentti kertoo oikeastaan kaiken olennaisen. Suunniteltu alusta lähtien avaimettomaksi autoksi/starttinapilla käynnistyväksi, joten tuo virta-avain on sitten vain köyhien kiusaamista.

Itse huomannut että muilla autoilla on jo vaikeaa ajaa, kun omassa "huitaisee" sen avaimen sinne ääriasentoon ja alkaa kiinnittämään vöitä samalla kun se starttaa, muissa sitten tämä ei toimikaan ihan samoin :)

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT
            Esim B8:ssa pelkät virrat saa päälle ilman starttausta vain "starttaamalla" ilman että painaa kytkintä.
            Hoho. Tämän jälkeen on sitten kiva lähtee johonkin vanhempaan pirssiin ja tuumata, että "Pistämpäs tästä virrat tulille!" -> ja auto kukkapenkissä/ojassa/seinässä, riippuen auton parkkeerauspaikasta.

Comment

Juu, tuo mukava ominaisuus löytyi meidänkin -05 A6:sta. Virta-avainta tosiaan voi vain käyttää START-asennossa, sitten löysätä ja laittelee samalla vaikka turvavöitä tai muuta, kun kone starttailee itsekseen. Automatiikka pyörittää starttia juuri sen ajan, kun tarvitseekin.

Älä viaksi ainakaan tulkitse :)

Comment

Heh minä en ole moisista "hienouksista" kuullutkaan, veikee toiminto...
                Äkkiseltään kuulostaa kyllä melko typerältä jutulta, mut mistäs minä tiiän kun on ole ajellut moisella ikänä

Itellä vaan ajatus päässä, että mitä vähemmän sähkösiä avustuksia autossa niin sitä parempi :)

Meni jo vähän OT mut sou not kuhan hyppy kulkee

Comment

Itellä vaan ajatus päässä, että mitä vähemmän sähkösiä avustuksia autossa niin sitä parempi :)
                  Eikös se sanonta vageissa niin mennykin, että "mitä ei ole, se ei hajoa"

Comment

Mistäköhän voisi johtua kun oma kulkineeni alkoi tänään tehdä sitä, että alkaa startata välittömästi kun virrat kääntää päälle.

Käynnistyy toki normaalisti.

Eli nimenomaan ei ole tuota viivettä, joka vaihtelee hehkutuksesta tms.

Minnehän se katosi?

Jokin viiverele viallinen?

Comment

Siellä autossa on kuitenkin ohjauselektroniikkaa sen verran paljon, että mitään viivereleitä ei enää tarvita. Voisiko olla vain sen verran lämmin keli, että moottorinohjaus päättää olla hehkuttamatta?

Comment

Ei ole lämpötilalla vaikutusta, kesälläkin autossa oli "selvä" viive; sen verran että avain käy starttiasennossa ja sit käynnistyy.

Nyt pärähtää käymään aivan samantien kun laittaa virrat päälle. Eli ei ehdi edes kääntämään ns. starttiasentoon.

Sorry, tuo viiverele on tosiaan old school...tarkoitin ohjainlaite tms;)

Comment

Kyllähän siitä virtalukosta nyt jokin tieto menee, että avainta on käännetty starttiasentoon. Ja nytkö ei edes tarvitse kääntää starttiasentoon ollenkaan?

Comment

Juuri niin, sen verran että kääntää virrat, niin pamahtaa käymään.

Comment

Jos se jostain syystä olis rikki ja starttiasento olis koko ajan päällä, niin siitä tulis kyllä varmasti vikakoodi.

Comment

No eipä tullut vikakoodia ei.

Mutta virtalukko meni vaihtoon ja ongelma korjaantui.

Nyt voi jälkiviisaana ihmetellä, miten noin väljä lukko ylipäätään toimi...

Kuttaperkaa koko "lukko";)

Comment

Working...
                                X