Yksi kokeilemisen arvoinen testi on ottaa hattuhylly irti, ja kuulostella paljonko vakuttaa sointiin. Itselläni verhoiluhomman aikana, kun hattuhylly oli irti, alkoi korvakuulolta tulla kabiiniin entistä enemmän "painetta", joten piti säätää subin tasoja alemmaksi. Yksi vaihtoehto voisi sitten olla tehdä hattuhyllyyn reijät, ja päällystää jollakin verhoilukankaalla..
Tosin tälläisellä ratkaisulla tuskin saavutetaan mitään suurempaa hyötyä, koska vakio hattuhylly on kuitenkin aika ohutta tavaraa.
(En tosin tiedä onko sen materiaali samalla vaimentavaa ainetta).
Joskus tullut huomattua sellainenkin asia, että subikotelon asento vaikuttaa vähän sointiin, vaikka periaattessa silloin ei paljon pitäisi "levitysalueen" suunnankaan muuttua..
Ongelmallinenhan kyseinen rakenne autossa on äänentoiston kannalta, mutta itselläni ainakin soi yllättävän hyvin, vaikkei audiot ole mitkään kovatehoiset / kalliit.
Viimeksi muokannut civo; 1.4.2008, 19:10.
Perustelu: Lausetta selvemmäksi
Siis kyllä takapenkki vaimentaa jonkun verran, mutta kunnon vehkeillä sen ei pitäs olla este. Samaten tankki.
V8:ssa oli suksipussin paikalla subbari, mutta siinä isompi ongelma varmaan oli kyynärnojan kiinni ollessa ilman puute elementi edessä. Luultavasti kompressoi jonku verran ja sekin vaikutti jotain.
Toisaalta kun miettii asennuksia niin aika usein se subbari on peräluukussa kyljessä tai lattiassa. Silti ne toimii.
Mutta jos takaloota on tyyliin Fiat 127 -79 niin sse metalliloota kyllä vaati hieman modausta.
Mitä alhaisempi jakotaajuus subbarilla on, sen vähemmän rakenteet vaimentavat ääniaaltojen etenemistä. Etuoviin yleensä mahtuu midbassot, joitten alarajataajuus passaa subille.
Jos tykkää ihan älyttömästi bassojytkeestä ja siitä, että katu-uskottavuuden nimissä aikuiset katsovat ohiajavaa poppikonetta kuin keritsimillä, kannattaa bassokotelo tai elementti itse ruuvata auton kiinteisiin rakenteisiin. Matalimmat äänethän tunnetaan, ei kuulla.
Rainbow SLX210deluxe & SLX230deluxe. Tuollaisia olen jo pidempään aikonut hankkia audiin, eli nuo 210 etupäähän alkuperäisille paikoilleen & diskantti tuuletusreikään (siellä nyt jo joku halpa, eikä vaikuta huurteen poistoon) ja tuo 230 takapäähän alkuperäiselle paikalleen hattuhyllylle ja diskantti johonkin C-pilarin paikkeille. Soitin tulee todennäköisesti vaihtumaan vielä, mutta nuo erillissarjat olisi tulossa ihan tässä lähiaikoina.
Subi löytyy jo, ja sille pitäisi pikkuhiljaa tehdä uusi kotelo, kun tuo vanha on aika syvältä äänen perusteella.
edit. Ja on vähän vanha ketju, mutta haulla löytyi ja autokin on samanlainen typ89 90 audi.
Nuo Rainbowin SLX210deluxe ja SLX230deluxe tuli sitten tilattua. Tunnelmia niiden äänenlaadusta sitten ensiviikon perjantaina, mutta nyt pitää siis uusia johdotukset vähän paremmiksi ja releyttää tuo radio toimimaan virtalukon kautta :)
Ite oon tällä hetkellä toteuttanu äänen toiston profiililin autoon vakio kaijuttimilla ja DLS RW12 bassolla vahvistimina on Rainbown iPaulin dm2000 ja 4.300 sarja on täys aktiivinen ja voin sanoa että huonompiaki on :)
Omien kokemuksien perustella sanoisin että ensimmäisenä kannattais vaimentaa autoa ovet ja kontti niin hyvin kuin budjetti antaa myöten ja mieluiten vieläkin lisää.. :)
No seuraavaksi sit alkaa ne kaijuttimet sun muut laittaan, aivan ensimmäiseksi suosittelen soitinta joka on dsp:llä ja aikaviiveillä varustettu nekään kun ei nyky päivänä ole kovin kalliita.
Subbariksi riittä varmasti tuollane 12 tuumanen joka on suht laadukas, siitä saa painetta ja tarkkuutta.
Kaijuttimiksi kannattaa kattoa joku 2tie erkkasarja jos budjetti niille pyörii jossain 200€ tuntumassa, syynä tähänkin se laatu joka korvaa määrän.
Tuohon hattu hyllyn läpi putket nii sanoisin että se ei tarvi muuta kin ne trumpetti kaulukset molemmin puolin koska ne päästävät äänen ja ilman kulkemaan esteettömästi.
Virta puoleen sen verran että se kannattaa toteuttaa kunolla eli paksu kaapeli kontiin (mahdollisesn lisä innostuksen varalta) että virta kulkee hyvin ja sitten kunnon liitokset joka paikkaan aukulle, maadotukseen, vahvistimille ja myös kaikki kaijutin johdotkin.
Nuo konkat kannattaa unohtaa tuollasille vehkeille ne ei sellasta tarvi kun sulla on nuo perus asiat kunnossa, eli akku ja laturi jotka on kunossa olevia.
Tämähän on vähän kuin auton maalausta tämä autohifi homma, kun sulla on puhjatyöt kunolla tehty nii sitten lopputulos on helpompi saada hyväsi...
Onko tuosta piuhasta vahvistimelle sitten jotakin suurtakin merkitystä, kun tuollainen 35mm² olis jotain 6€/metri ja 50mm² olis noin 9-10€/metri, 75mm² maksaa taas melkein 20€/metri. Noiden 35mm² ja 50mm² hintaero ei ole paha, mutta alkaa olemaan jo niin jöötiä tavaraa tuo 50mm² että vaikea piilottaa mihinkään listan alle. Nuo hinnat siis paikallisesta autotarvikeliikkeestä, Kupari akkukaapelia.
Kyllä tuolla 50 kaapelilla jo pitkälle pärjää.
Ite laitoin sellasen ground zeron 50mm2 sarjan hinta sillä oli jossain 80€ paikkella ja mielestäni tuo oli aika taipusaa, eihan siltä nyt voi mitään narun ominaisuuksi oottaa mut kuitenkin meni vaivatta piiloon ja taipu minne pitikin.
Virtajohdoksi tuli sitte jotain akkukaapelia 35mm2 koossa. Taipui hyvin ja oli halpaakin, tai ainakin omasta mielestä. Nyt Pitäis vaan löytää pari vahvistinta ja uus subbari.
Vahvisimen pitäisi olla sellainen "riittävä" noille erillissarjoille, vaikka ihan hyvinhän noi soi suoraan soittimen perästäkin. Soitin on tuollainen Kenwood KDC-6047U josta löytyy DSP:t sun muut hömpät joista en nyt oikeastaan mitään vielä(kään) ymmärrä, ei ole ollut tarvetta säätää kun kuullostaa ainakin vielä omaan korvaa kivalta. Ainut mikä nyt ottaa päähän tällä hetkellä on tuo subbarin laiskuus.
Suunnitelmissa olis tehdä tuo subbari silleen että se tulee tuohon hattuhyllylle ja sitä onkin jo vähän mitottu ja tullut todettua ettei siihen tuo nykyinen 12 tuumainen mahdu oikein mitenkään järkevästi, ja onkin tullut katseltua noita Rainbowin Hammeria ja Ambossia 10 tuumaisina. Alan itse kallistua tuon Ambossin puoleen, sillä sitä kaikki sanoo paremmaksi + hammerin ja ambossin hintaero on pieni, ja tuohan on sellainen pitkäikäinen hankinta jonka voi sitten siirtää mahdollisesti vielä tuleviinkin audeihin ;)
Noille pitäisi saada vielä sellaiset järkevät vahvistimet, Erillissarjat siis Rainbow SLX 210 ja 230.
Ehdotuksia? Budjetti on vielä vähän avoin, ja näissähän on varmaan niin että rahalla saa, mutta ei nyt mitään monen tonnin vehkeitä kuitenkaan. Mites noi iPaul sarjan vahvistimet? Pyörittäiskö ne noita?
2.400 ja 4.300 siis.
Sekavaa tekstiä, mutta yrittäkää lukekaa rivien välistä vaikkapa :)
Mulla itella on tuota iPaulin sarjaa DM2000 ja 4.300 ja tyytyväinen olen ollut.
Tuolla 4.300 oon ajanu etupäätä aktiivisena hyvin saa soimaan ku jaksaa vaan säätää joku aikaa joten suosittelen kyllä nuita.
Tuo DM2000 jaksaa varmasti soittaa kunnolla tuota 10" ambossia.
Tuo 4.300 oli mustaakseni autosoundin testissä ja oli saanu ihan hyvää arvostelua.
Comment